De E-Bike thread

Ik heb zo ook al meermaals verwensingen van chauffeurs naar m’n hoofd geslingerd gekregen. Zelf een paar die uitstapten en mij echt op mijn gezicht wouden slagen. Rij ik op de baan, zijn de auto’s kwaad, rij ik op het fietspad zitten de fietsers te zagen. Als SP rijder ben je echt wel de Calimero van de weg.
Aha. Daarvoor dient dus die helm bij een SP.
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Dat is dus de reden waarom ik met de wagen maar 49 km moet afleggen en met de speedpedelec 54,5 km.
Ik mijd zoveel mogelijk wegen met fietspaden. Ook omdat er veel mensen langs die fietspaden hoge hagen laten groeien en dan met de wagen gewoon blindelings het fietspad oprijden om dan te kijken of er geen verkeer is*. Wanneer je daar tegen 35-45 km/h afgereden komt op je speedpedelec, knal je daar gewoon tegenop.
Ik heb van die 54.5 km maar 5-6 km met fietspad.

*Het is echt tijd dat de overheid daar regels voor opstelt. Ik heb de voorbije jaren enkele straten zien veranderen, omdat er fietspaden aangelegd worden. Van zodra die fietspaden er zijn, komen er hagen tot aan het fietspad. Zonder fietspad zie je dat veel minder, want dan moeten de mensen rechtstreeks met hun wagen op de baan en dan "zien ze niets".
 
Wat voor Stromer heb je besteld?
hersteld, niet besteld
Ik rijd al sinds mei 2018 met een Stromer ST2. Fiets is zeer intensief gebruikt in 2018 - 2019 (27 000km). Eind 2019 een probleem met het achterwiellager, daar moest ook de motor voor vervangen worden. Dat heeft 2-3 maanden geduurd (probleem met onderdelen) en dan was er corona en verplicht telewerk.
Ik denk dat ik er vorig jaar en begin van dit jaar nog geen 500 km mee gereden heb. Ik dacht dat er een 'klop' in mijn achterwiel zat, dus dat wou ik nog even laten herstellen. Maar het was het harnas van de achterband dat gescheurd was. Nieuwe achterband dus en ready to go.
Nu nog niet, eerst nog verlof, daarna start ik dus opnieuw met 220 km per week.
 
Laatst bewerkt:
Ook nogal een verspilling van een misschien nog perfecte motor :/
Leg dat uit aan Stromer, stel ik voor.
Dat is inherent aan het ontwerp. Achterwiellager is geïntegreerd in de motor. Dus lager defect -> nieuwe motor.
Is bij Klever krek hetzelfde, had ik begrepen
 
hersteld, niet besteld
Ik rijd al sinds mei 2018 met een Stromer ST2. Fiets is zeer intensief gebruikt in 2018 - 2019 (27 000km). Eind 2019 een probleem met het achterwiellager, daar moest ook de motor voor vervangen worden. Dat heeft 2-3 maanden geduurd (probleem met onderdelen) en dan was er corona en verplicht telewerk.
Ik denk dat ik er vorig jaar en begin van dit jaar nog geen 500 km mee gereden heb. Ik dacht dat er een 'klop' in mijn achterwiel zat, dus dat wou ik nog even laten herstellen. Maar het was het harnas van de achterband dat gescheurd was. Nieuwe achterband dus en ready to go.
Nu nog niet, eerst nog verlof, daarna start ik dus opnieuw met 220 km per week.
Oké. Dat had ik dan in de rapte verkeerd gelezen, maar goed dat ie terug hersteld is. Wel erg klote dat het zo lang duurde, gelukkig was er thuiswerken nog. Had je bij je dealer de mogelijkheid tot een vervangfiets? Ik kan me voorstellen dat als je zo lang zonder zit dat dit wel het minste is.
 
Oké. Dat had ik dan in de rapte verkeerd gelezen, maar goed dat ie terug hersteld is. Wel erg klote dat het zo lang duurde, gelukkig was er thuiswerken nog. Had je bij je dealer de mogelijkheid tot een vervangfiets? Ik kan me voorstellen dat als je zo lang zonder zit dat dit wel het minste is.
Niet achter gevraagd, ik kon nog perfect verder rijden met de Stromer, maar heb zelf verkozen dat niet te doen. En ik ben in die periode nog wel enkele keren met de racefiets gaan werken.
Vervangfiets hangt echt wel een beetje af van je fietsenmaker, ik zou daar zeker naar vragen, als dat belangrijk is voor je.
 
Eigenlijk is wat volgens mij de "beste" speedpedelec qua concept in België niet te koop. De fiets ziet er niet uit, maar het aandrijfconcept is zo eenvoudig dat de kans dat er iets misloopt gewoon heel klein is. Geen fancy ingebouwde achterwielmotor of middenmotor, gewoon een normale fiets met een externe motor en een accu. Die motor drijft het achterwiel via een aparte riem rechtstreeks aan, en dat doet op basis van het vermogen dat je zelf wegtrapt via je trappers.
Fiets is ook te koop met een zeer grote accu (tot 2,4 kWh, daar kan je dus 150 km mee aan 40 km/h per uur rijden). Je kan ook het vermogen van de hulpmotor specifiëren (van 400 Watt tot 1000 Watt)...


Ziet er niet uit, maar als deze in B te koop was, zou ik niet twijfelen. Ja hij ziet er niet mooi uit, maar hij is goedkoop en betrouwbaar.
 
Ik heb zo ook al meermaals verwensingen van chauffeurs naar m’n hoofd geslingerd gekregen. Zelf een paar die uitstapten en mij echt op mijn gezicht wouden slagen. Rij ik op de baan, zijn de auto’s kwaad, rij ik op het fietspad zitten de fietsers te zagen. Als SP rijder ben je echt wel de Calimero van de weg.
Ik moet zeggen dat ik dan in een heel tolerante omgeving woon. Ik rijd al een dik jaar met de SP naar het werk en ben nog maar 1 agressieve zot tegengekomen. Type ricer met petje voor wie het niet vlug genoeg ging.

Wat ik hier wel lees dat ik ook vaak tegenkom zijn hagen die het zicht belemmeren van auto's die vanuit opritten maar ook vanuit kleinere straatjes komen. Ik ben zoiezo al een beetje aan het uitbollen als ik zo'n punt nader. Op de duur leer je die situaties al op voorhand inschatten en dat is voor mij al enkele keren het verschil geweest tussen even kort in de remmen of een noodstop.

Verder kan ik dat ding niet meer missen. Als een van de auto's de geest geeft gaan we proberen verder te doen met 1 auto en de SP.
 
Nog bijvoeging bij wetregels...
Hou er ook een beetje rekening mee dat er altijd wel een paar automobilisten zijn die "denken" dat ze de wet kennen, met alle gevolgen vandien.

Binnen de bebouwde kom mag je met de speed gewoon op de rijbaan, echter krijg je soms een halve dwaas die je met veel lawaai en handgebaren van de baan wenst te rijden...om vervolgens zo een snelheidsbord te passeren met pakweg 70km/u... Darwin award.
Wat bedoelt je met het vetgedrukte?
Dan zit je toch niet meer in de bebouwde kom?
 
Wat bedoelt je met het vetgedrukte?
Dan zit je toch niet meer in de bebouwde kom?
Volgens mij bedoelt hij gewoon dat er zotten aan 70 de bebouwde kom inrijden en speedpedelecs met veel misbaar voorbij steken, alsof die het probleem zijn. "zo een snelheidsbord" slaat hier niet op die 70 km/u, maar op (het begin van) de bebouwde kom. Denk ik.
 
Vandaag eerste keer sinds een jaar met de speed-pedelec naar 't werk gereden. Erg fijn: er zijn enkele wegen aangepast sinds vorig jaar, en allemaal ten goede. Wel ergens een omleiding van 3 km op 't parcours.
Ergernis van de dag: hele horden gepensioneerden met hun e-bikes op de fietspaden. Zelfs na 3 of 4 keer bellen geen enkele aanstalte maken om rechts op 't fietspad te gaan rijden. Die hebben dus geen enkel besef van waar ze aan 't rijden zijn en het omliggend verkeer. En natuurlijk ook geen helm op.
En dan te denken dat die mensen ook nog met de wagen rijden...
Ik moet zeggen dat ik dan in een heel tolerante omgeving woon. Ik rijd al een dik jaar met de SP naar het werk en ben nog maar 1 agressieve zot tegengekomen. Type ricer met petje voor wie het niet vlug genoeg ging.

Wat ik hier wel lees dat ik ook vaak tegenkom zijn hagen die het zicht belemmeren van auto's die vanuit opritten maar ook vanuit kleinere straatjes komen. Ik ben zoiezo al een beetje aan het uitbollen als ik zo'n punt nader. Op de duur leer je die situaties al op voorhand inschatten en dat is voor mij al enkele keren het verschil geweest tussen even kort in de remmen of een noodstop.

Verder kan ik dat ding niet meer missen. Als een van de auto's de geest geeft gaan we proberen verder te doen met 1 auto en de SP.
Ik kom op mijn weg van 55 km geen enkele gevaarlijke oprit tegen, ik doe speciaal 7 km extra dan de kortste weg om gewoon veilig naar mijn werk te kunnen rijden.
 
Vandaag eerste keer sinds een jaar met de speed-pedelec naar 't werk gereden. Erg fijn: er zijn enkele wegen aangepast sinds vorig jaar, en allemaal ten goede. Wel ergens een omleiding van 3 km op 't parcours.
Ergernis van de dag: hele horden gepensioneerden met hun e-bikes op de fietspaden. Zelfs na 3 of 4 keer bellen geen enkele aanstalte maken om rechts op 't fietspad te gaan rijden. Die hebben dus geen enkel besef van waar ze aan 't rijden zijn en het omliggend verkeer. En natuurlijk ook geen helm op.
En dan te denken dat die mensen ook nog met de wagen rijden...

Ik kom op mijn weg van 55 km geen enkele gevaarlijke oprit tegen, ik doe speciaal 7 km extra dan de kortste weg om gewoon veilig naar mijn werk te kunnen rijden.
Da-ge-lijks stoor ik mij daar aan. Heb thans echt goede fietspaden tot op m'n werk. Behalve Genk centrum, da's echt gevaarlijk.

't is ook vrij schrijnend geworden op m'n eigen straat (fietsstraat op het Limburgs fietsroutenetwerk)

Als ik op een zonnige dag in het weekend ergens met de auto heen moet, moet ik gvd SERIEUS opletten en geduld uitoefenen om een gaatje te vinden om achteruit van m'n oprit te rijden met de auto. Vorige week voor de sport eens 5 minuten de fietsers (lees: gepensioneerden met e-bikes) zitten tellen: 61 (!!) fetsers op letterlijk 5 minuten.

Allemaal goed en wel dat die mensen buitenkomen en beweging krijgen en de auto laten staan, maar 't zou toch niet slecht zijn om er een bekwaamheidscursus aan te koppelen qua kennis van de verkeersregels en behendigheid op een fiets van 20+ kg.
 
Mijn eindbestemming is Genk. Maar ik moet niet door het centrum van Genk :cool:
Hola ik dacht dat jij van de andere kant van het land waart! Als het nog eens opentuindagen zijn toch eens zien of ik een bezoek aan uw tuin kan scoren dan 😬

Mijn eindbestemming is (meestal) Winterslag, maar teveel gedoe als ik het centrum wil mijden ;-)
 
Vandaag eerste keer sinds een jaar met de speed-pedelec naar 't werk gereden. Erg fijn: er zijn enkele wegen aangepast sinds vorig jaar, en allemaal ten goede. Wel ergens een omleiding van 3 km op 't parcours.
Ergernis van de dag: hele horden gepensioneerden met hun e-bikes op de fietspaden. Zelfs na 3 of 4 keer bellen geen enkele aanstalte maken om rechts op 't fietspad te gaan rijden. Die hebben dus geen enkel besef van waar ze aan 't rijden zijn en het omliggend verkeer. En natuurlijk ook geen helm op.
En dan te denken dat die mensen ook nog met de wagen rijden...

Ik kom op mijn weg van 55 km geen enkele gevaarlijke oprit tegen, ik doe speciaal 7 km extra dan de kortste weg om gewoon veilig naar mijn werk te kunnen rijden.
Ik wist niet dat een helm verplicht was op een e-bike.
Dat ze niet reageren op uw fietsbel ligt misschien aan het feit dat veel bejaarden slechthorend zijn.
 
Wat bedoelt je met het vetgedrukte?
Dan zit je toch niet meer in de bebouwde kom?
Volgens mij bedoelt hij gewoon dat er zotten aan 70 de bebouwde kom inrijden en speedpedelecs met veel misbaar voorbij steken, alsof die het probleem zijn. "zo een snelheidsbord" slaat hier niet op die 70 km/u, maar op (het begin van) de bebouwde kom. Denk ik.
Volgens mij bedoelt hij zo'n bord dat je snelheid aangeeft (en eventueel boetebedrag).
 
Terug
Bovenaan