De E-Bike thread

Toch geplooid en een cowboy 4ST besteld. Wel binnenkort eerst eens gaan testrijden in hun flagship store.

Spannend.
Ik heb de cowboy 1 (circular) gekocht onlangs. Oude stock die ze verkopen voor €990. Voor die prijs kan je niet echt sukkelen en ben er tot nu toe wel heel tevreden van. Enkel de handgrepen heb ik vervangen door Ergon ga3.
Enigste nadeel van de 4 is dat je geen offroad mode meer hebt (om 30km/h) te rijden maar via een app (untamed) kan je dat nog wel regelen. Waarschijnlijk zullen ze binnenkort de 4 ook wel supporteren.
 
Ik heb de cowboy 1 (circular) gekocht onlangs. Oude stock die ze verkopen voor €990. Voor die prijs kan je niet echt sukkelen en ben er tot nu toe wel heel tevreden van. Enkel de handgrepen heb ik vervangen door Ergon ga3.
Enigste nadeel van de 4 is dat je geen offroad mode meer hebt (om 30km/h) te rijden maar via een app (untamed) kan je dat nog wel regelen. Waarschijnlijk zullen ze binnenkort de 4 ook wel supporteren.

Welke app is dat precies want op untamed vind ik precies niets dat daarmee te maken heeft. Thx
 
Ik heb deze E-bike besteld : Koga en de fiets zou geleverd worden midden september. Hebben jullie een verzekering en bij wie? Het lijkt me de eerste paar jaren wel een goed idee.
 
Toch nog even terugkomen op het conditie verhaal...

Ik fiets (bijna) elke werkdag 30km enkele rit met mijn Stromer.
Mijn collega's zeuren dan ook vaak dat je er o.a niets voor moet doen "want het is een brommer".

Zelf beschouw ik me als gezonde man met gezond bmi en gezonde conditie, in mijn vrije tijd ga ik ook regelmatig op pad met de mountainbike.

Nu ben ik ondertussen een klein jaar steeds die 60km naar het werk aan het doen (voordien reed ik ook met de (gewone) fiets maar was mijn woonplaats slechts 10km van het werk) en ben ik toch al een kleine 3kg lichaamsgewicht verloren, ook merk ik tijdens de mtb ritten dat de conditie toch beter is.

Het is zoals hier eerder al gezegd, ondanks de speed pedelec krachtig is, je levert nog steeds een vorm van inspanning.

Wat betreft mijn collega's... Ik zeg hun dan, als het dan toch zo simpel is allemaal kom ook met de speed werken... Neenee dan hebben ze het koud en worden ze nat :).

1 andere collega heeft ook een speed pedelec maar dat is zowat de "zondagstoerist", zijnde: tussen september en april komt hij niet met de fiets en de rest mag er geen druppel vallen en geen wind. Ik schat dat hij dit jaar nog geen 15dagen met de fiets is geweest, wel elke maand dikke fietsvergoeding opstrijken...
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik heb deze E-bike besteld : Koga en de fiets zou geleverd worden midden september. Hebben jullie een verzekering en bij wie? Het lijkt me de eerste paar jaren wel een goed idee.
Voor een fiets van die waarde, zou ik het zeker doen voor minstens 3 jaar.
Toevallig heb ik afgelopen week schade gehad aan mijn bedrijfsleasefiets van 1 jaar oud, doordat een gemotoriseerd onderhoudstoestel tegen mijn achterwiel was ingebeukt in de fietsenstalling. De herstellingskosten lopen toch al snel op tegen de 300€ voor een nieuw achterwiel met naafversnelling, de kleine franchise voor mijn rekening is slechts 25€.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Toch nog even terugkomen op het conditie verhaal...

Ik fiets (bijna) elke werkdag 30km enkele rit met mijn Stromer.
Mijn collega's zeuren dan ook vaak dat je er o.a niets voor moet doen "want het is een brommer".

Zelf beschouw ik me als gezonde man met gezond bmi en gezonde conditie, in mijn vrije tijd ga ik ook regelmatig op pad met de mountainbike.

Nu ben ik ondertussen een klein jaar steeds die 60km naar het werk aan het doen (voordien reed ik ook met de (gewone) fiets maar was mijn woonplaats slechts 10km van het werk) en ben ik toch al een kleine 3kg lichaamsgewicht verloren, ook merk ik tijdens de mtb ritten dat de conditie toch beter is.

Het is zoals hier eerder al gezegd, ondanks de speed pedelec krachtig is, je levert nog steeds een vorm van inspanning.

Wat betreft mijn collega's... Ik zeg hun dan, als het dan toch zo simpel is allemaal kom ook met de speed werken... Neenee dan hebben ze het koud en worden ze nat :).

1 andere collega heeft ook een speed pedelec maar dat is zowat de "zondagstoerist", zijnde: tussen september en april komt hij niet met de fiets en de rest mag er geen druppel vallen en geen wind. Ik schat dat hij dit jaar nog geen 15dagen met de fiets is geweest, wel elke maand dikke fietsvergoeding opstrijken...
Hoe lang doe je gemiddeld over 30 km? Aant twijfelen om ooit ook te switchen, maar hier wel geen fietsvergoeding opt werk. Is dan gewoon ter besparing van de auto.
 
Toch nog even terugkomen op het conditie verhaal...

Ik fiets (bijna) elke werkdag 30km enkele rit met mijn Stromer.
Mijn collega's zeuren dan ook vaak dat je er o.a niets voor moet doen "want het is een brommer".

Zelf beschouw ik me als gezonde man met gezond bmi en gezonde conditie, in mijn vrije tijd ga ik ook regelmatig op pad met de mountainbike.

Nu ben ik ondertussen een klein jaar steeds die 60km naar het werk aan het doen (voordien reed ik ook met de (gewone) fiets maar was mijn woonplaats slechts 10km van het werk) en ben ik toch al een kleine 3kg lichaamsgewicht verloren, ook merk ik tijdens de mtb ritten dat de conditie toch beter is.

Het is zoals hier eerder al gezegd, ondanks de speed pedelec krachtig is, je levert nog steeds een vorm van inspanning.

Wat betreft mijn collega's... Ik zeg hun dan, als het dan toch zo simpel is allemaal kom ook met de speed werken... Neenee dan hebben ze het koud en worden ze nat :).

1 andere collega heeft ook een speed pedelec maar dat is zowat de "zondagstoerist", zijnde: tussen september en april komt hij niet met de fiets en de rest mag er geen druppel vallen en geen wind. Ik schat dat hij dit jaar nog geen 15dagen met de fiets is geweest, wel elke maand dikke fietsvergoeding opstrijken...
Gelijkaardig verhaal hier (25km enkel), behalve dan van gezond bmi en gezonde conditie :unsure: (toen ik 2 jaar geleden begon met de speed pedelec toch)

Ik ga ook door weer en wind en ik merk dat mijn gewicht en conditie zoveel verbeterd zijn. Als ik mijn hartslag vergelijk met m'n hartslag als ik op de koersfiets zit, dan zit ik ongeveer de hele tijd in zone 2 (moderate) of 3 (tempo) (ik gebruik hier de Strava benamingen).

Dat is dus eigenlijk echt gewoon een heel degelijke workout, 2 keer per dag en meerdere keren per week (vroeger elke dag maar door thuiswerk is dat meestal maar 3 keer per week meer bij mij).

Would recommend iedereen 👌

Hoe lang doe je gemiddeld over 30 km? Aant twijfelen om ooit ook te switchen, maar hier wel geen fietsvergoeding opt werk. Is dan gewoon ter besparing van de auto.
Ik doe 40 à 45 minuten over 25 kilometer. Helft fietssnelweg en helft drukke stad. Met de auto duurt het net iets langer.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Hoe lang doe je gemiddeld over 30 km? Aant twijfelen om ooit ook te switchen, maar hier wel geen fietsvergoeding opt werk. Is dan gewoon ter besparing van de auto.
Meestal 45min. Onderweg kom ik 2 kruispunten met lichten tegen, wanneer ik dan 2x rood heb sta ik enkele km verder voor het rode licht van de spoorlijn, haha. Dan is het iets van een dikke 50min. Hier is de fietsvergoeding (in lange maand) 300euro, niet slecht denk ik dan :).
 
Voor een fiets van die waarde, zou ik het zeker doen voor minstens 3 jaar.
Toevallig heb ik afgelopen week schade gehad aan mijn bedrijfsleasefiets van 1 jaar oud, doordat een gemotoriseerd onderhoudstoestel tegen mijn achterwiel was ingebeukt in de fietsenstalling. De herstellingskosten lopen toch al snel op tegen de 300€ voor een nieuw achterwiel met naafversnelling, de kleine franchise voor mijn rekening is slechts 25€.
Ok bedankt, ik zal rondsurfen voor een verzekering. De kostprijs van de verzekering weegt zeker niet op tegenover de prijs van de fiets. Blijkbaar zijn er wel bepaalde vereisten ivm de fietssloten, diefstal lijkt me toch belangrijk om te verzekeren. ;)

edit : typo
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Binnenkort gaan we 10km verder wonen van het werk dan gewoonlijk en ik heb niet meteen veel zin om dat met een gewone fiets te moeten afleggen. Surtout fietsen met een dochter in een kinderzitje achterop.

Zelf ben ik al eens op zoek gegaan naar een deftige fiets en kom ik steeds uit bij A-merken welke natuurlijk vrij prijzig zijn. Zelf ben ik al uitgekomen bij deze:



Wat zouden jullie in deze aanraden?

Woon/Werk : 20km heen en terug, elke dag te doen in regen en wind.
Kleuterschool: Momenteel is dat maar 2,5km dus dat is echt wel te doen, maar voor langere ritjes kan ik ze ook wel meenemen.
Vrienden/Kennissen/Familie: Soms toch wel 30/40km heen/terug.

Speed of gewone 25km/h? Heb zo het gevoel dat een speed pedelec serieus gereglementeerd is.

Alvast merci voor jullie inzichten. Een extra oog is altijd interessanter dan blijven kijken naar hetgeen je denkt dat het juiste is.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Binnenkort gaan we 10km verder wonen van het werk dan gewoonlijk en ik heb niet meteen veel zin om dat met een gewone fiets te moeten afleggen. Surtout fietsen met een dochter in een kinderzitje achterop.

Zelf ben ik al eens op zoek gegaan naar een deftige fiets en kom ik steeds uit bij A-merken welke natuurlijk vrij prijzig zijn. Zelf ben ik al uitgekomen bij deze:



Wat zouden jullie in deze aanraden?

Woon/Werk : 20km heen en terug, elke dag te doen in regen en wind.
Kleuterschool: Momenteel is dat maar 2,5km dus dat is echt wel te doen, maar voor langere ritjes kan ik ze ook wel meenemen.
Vrienden/Kennissen/Familie: Soms toch wel 30/40km heen/terug.

Speed of gewone 25km/h? Heb zo het gevoel dat een speed pedelec serieus gereglementeerd is.

Alvast merci voor jullie inzichten. Een extra oog is altijd interessanter dan blijven kijken naar hetgeen je denkt dat het juiste is.
Wanneer je kinderen wilt meenemen is een speedpedelec geen optie, want daar is een kinderzitje verboden (tenzij dat zeer recent aangepast is)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Wanneer je kinderen wilt meenemen is een speedpedelec geen optie, want daar is een kinderzitje verboden (tenzij dat zeer recent aangepast is)
5. Kinderbeveiligingssystemen
Het is verboden om kinderen jonger dan 3 jaar te vervoeren op een bromfiets klasse A of op een speed pedelec. Tussen de 3 en 8 jaar kan het wel, al is het verplicht om een geschikt beveiligingssysteem te installeren. Belangrijk is dat de voeten van het kind steunen. Kinderzitjes zijn te verkrijgen in onze winkels.
Bron

Ik was meer aan het denke in, beter een middenmotor dan een achtermotor bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bij een speed-pedelec moet je er rekening mee houden dat die tot 45km/h ondersteunen, maar dat het toch ook wel echt van de motorisatie afhangt of je die 45km/h ook echt haalt zonder jezelf helemaal tot choco te trappen.

Een speed pedelec met een motor rechtstreeks in het achterwiel levert 100% van zijn koppel op het wiel, en die fietsen zijn doorgaans geschikter om echt 45kph mee te rijden zonder zelf veel moeite te moeten doen. Een pedelec met een middenmotor moet al zijn koppel nog door het versnellingsapparaat laten gaan, met als gevolg dat die op het wiel zelf (veel) minder koppel geven. Het voordeel is wel dat die natuurlijker rijden. Dus je gaat je speed pedelec moeten kiezen ifv je traject. Als het veel starten en stoppen is in de (voor)stad, kom je perfect weg met eentje met een middenmotor omdat je toch nooit echt aan die 45kph gaat komen². Als je traject fietssnelweg is, of lange wegen op den boerenbuiten, dan wil je waarschijnlijk wel die 45kph, en ben je beter af met een wielmotor.

Het merk van fiets maakt eigenlijk niet echt zo veel uit, het hart is veel belangrijker: de motorisatie en de batterij. Bespaar hier niet op.

(² zelf gemerkt toen ik een tijdje een R&M te leen had, speed pedelec, maar alles boven de 37kph vroeg toch om behoorlijk wat bijtrappen van mij. Een ritje met de Strömer van een kennis was tot 44kph zonder moeite)


De reglementering van speed pedelec zelf valt eigenlijk nog mee (helm + verzekering + rijbewijs B). Het grootste struikelblok is de weginfrastructuur die wel eens ervoor kan zorgen dat je met een pedelec een grote omweg moet maken, omdat een hele rist (eenrichting)straten niet toegankelijk zijn voor pedelecs. Of jaagpaden, waar je verplicht bent om maximum 30kph te rijden.
 
OK blijkbaar wel toegelaten in B, in NL is het verboden

Moet je wel nog een manier vinden om een veilige kinderzit te installeren, bij veel speed-pedelecs is het draagvermogen van het bagagerack niet zo hoog (bij mijn stromer is dat 17 of 18 kg)

Wanneer je toch bij de speed-pedelecs begint te shoppen, zou ik ook de Klever X-speed pinion eens bekijken. Die gaat een pak sneller en heeft met zijn pinion aandrijving en achterwielmotor het voordeel van een zo goed als geruisloze aandrijving te hebben, bagagedrager is daar ook tot 25kg (dat lijkt ook het max gewicht bij de charger).
Er is ook nog een Klever alpha 45, de eerste speed-pedelec met richtingaanwijzers en een veel beter en krachtiger voorlicht (met grootlichtfunctie, maar die wordt wel erg duur. De heeft ook een veel krachtigere motor.

Verder heeft ook de Ellio Elite een vrijwel onderhoudsvrij aandrijfsysteem. Fiets ziet er niet uit, maar heeft wel een automatisch versnellingssysteem, je kan zelf bepalen welke cadans je wilt rijden.

Ik geen andere speedpedelecs zonder derailleur, de MTB is stopgezet.
 
Ok bedankt, ik zal rondsurfen voor een verzekering. De kostprijs van de verzekering weegt zeker niet op tegenover de prijs van de fiets. Blijkbaar zijn er wel bepaalde vereisten ivm de fietssloten, diefstal lijkt me toch belangrijk om te verzekeren. ;)

edit : typo
Ik zou een full omnium nemen voor de eerste 3 jaar. Best een aantal simulaties vergelijken. Tegen fietsdiefstel was bij mij een standaard framebeugelsot Cat 2 reeds voldoende, maar natuurlijk gebruik je dat niet alleen. Ik denk dat hier zelfs aan een vast object vastzetten niet vereist is, maar kan afhangen van verzekeraar.
 
  • Leuk
Waarderingen: yola
Nog bijvoeging bij wetregels...
Hou er ook een beetje rekening mee dat er altijd wel een paar automobilisten zijn die "denken" dat ze de wet kennen, met alle gevolgen vandien.

Binnen de bebouwde kom mag je met de speed gewoon op de rijbaan, echter krijg je soms een halve dwaas die je met veel lawaai en handgebaren van de baan wenst te rijden...om vervolgens zo een snelheidsbord te passeren met pakweg 70km/u... Darwin award.
 
Yup, ook al gezien. Er kwam me eens een speed pedelec voorbij (ik reed met de gewone fiets op het fietspad). Uit de andere richting kwam een lijnbus die volledig de andere baan nam recht op die speed pedelec af, die als enige optie had alles dicht te gooien en zich op het fietspad te gooien.
Je bent als speed pedelec niet gewenst, daar moet je altijd rekening mee houden.
 
Ik heb zo ook al meermaals verwensingen van chauffeurs naar m’n hoofd geslingerd gekregen. Zelf een paar die uitstapten en mij echt op mijn gezicht wouden slagen. Rij ik op de baan, zijn de auto’s kwaad, rij ik op het fietspad zitten de fietsers te zagen. Als SP rijder ben je echt wel de Calimero van de weg.
 
Terug
Bovenaan