De E-Bike thread

Geen ervaring met die Cannondale, maar dat is een merk dat racefietsen, MTB's en gravelbikes maakt, en die zijn toch dik in orde!
Dat wil op zich echter niks zeggen. Specialized heeft bijvoorbeeld ook een Speed Pedelec (Vado) en die heeft toch een pak mindere reviews van wat ik mij kan herinneren. Als ik het goed heb was het grote probleem daar echter vooral net datgene wat je in u eerdere post al aan geeft: Speed Pedelec + middenmotor = miserie. Die middenmotor trekt kort door de bocht inderdaad u hele drivetrain in stukken vanéén.
 
Wat zijn jullie ervaringen met de urban e-bikes van deze tijd? (Cowboy, vanmoof, veloretti, ...) Betaalbaarheid, betrouwbaarheid, kinderstoel acherop mogelijk?
Ik ken er te weinig van.. vooral ook het onderhoud schrikt me af dergelijke fiets te kopen
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn jullie ervaringen met de urban e-bikes van deze tijd? (Cowboy, vanmoof, veloretti, ...) Betaalbaarheid, betrouwbaarheid, kinderstoel acherop mogelijk?
Ik ken er te weinig van.. vooral ook het onderhoud schrikt me af dergelijke fiets te kopen
Velorreti heeft nog maar net zijn eerste elektrische fiets uitgebracht en die zijn dus ook nog niet uitgeleverd (zou in juni ergens moeten zijn) dus daar ga je geen ervaringen van vinden. Cowboy en VanMoof vind je wel wat op tweakers en fb groep. Kinderzitjes zijn zeker mogelijk.
 
Heeft iemand ervaring met de Shimano Nexus 5 Speed naafversnelling op een elektrische fiets ?

Blijkbaar is de Nexus 5 speciaal ontworpen om bestand te zijn tegen de krachtiger e-bikes met oa Bosch Performance motor en hoger koppel. De Nexus 8 daarentegen zou minder bestand zijn tegen het hoger koppel.

Mvg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag eens uitgeprobeerd:

Woon-werk: 17km
E-bike, kheb er deze ochtend 45min erover gedaan.(laptoptas op rug), bij terug(fietstas gekregen) deed ik er 40min erover.
De speedpedelec staken me allen voorbij. Maar is het wel de moeite om een speedpedelec aan te schaffen. Ik zou er wellicht hoogstens 5 a 10min mee winnen? Ook wetende dat ik 2 a 3 dagen per week zal telewerken....Niet de moeite allicht?
 
Afhankelijk van je traject zal je die 17km wel in een half uur kunnen doen. Is dat de moeite? Meer dan de tijd op zich zou ik het vervelend vinden dat ik tegen die 25 per uur aan zit te fietsen. Zeker als het een baan is waar je ruimte hebt om sneller te fietsen, en dan ook nog pedelecs je voorbij knallen :D
 
Afhankelijk van je traject zal je die 17km wel in een half uur kunnen doen. Is dat de moeite? Meer dan de tijd op zich zou ik het vervelend vinden dat ik tegen die 25 per uur aan zit te fietsen. Zeker als het een baan is waar je ruimte hebt om sneller te fietsen, en dan ook nog pedelecs je voorbij knallen :D
Er zijn denk ik wel 3 plekken/zones waar je gerust veilig met 45km/u kan rijden. Bij bochten verlies je zodanig veel snelheid dat ik met de ebike op een gemiddeld snelheid zit van 20km/u. Ik zie er gewoon tegenop om 3k te betalen voor 10minuten winst. En toch....30min klinkt goed, maar 40km klinkt lang, tis raar. :tongue:
 
Klopt zeker. De weinige keren dat ik met een e-bike gereden heb zit ik ergens aan 22 a 23 gemiddeld. Ik heb een kameraad die dagelijks zo'n 25km enkele rit naar zijn werk doet, heeft hij zo'n 34 gemiddeld als hij het rustig aan doet. Als hij echt rap thuis wil zijn kan dat ook 37 gemiddeld zijn. Voor de tijdswinst moet je het aan die snelheden ook niet meer doen, dan spreek je over luttele minuten.

Zolang er 0,0 controle op is is er ook wel een eenvoudigere manier om eens wat sneller te rijden. Kan je later nog voor een echte gaan. Ik heb niks gezegd :unsure:
 
Ik heb een speed pedelec en wordt zelf voorbijgestoken door andere speed-adepten, maar dat zijn illegaal opgevoerde varianten volgens mij. Het vervelendste vind ik wielertoeristen die in mijn wiel gaan rijden omdat ze zo in de slipstream belanden. Ik zou een vliegenmepper moeten meenemen om ze weg te jagen ...
 
Hangt ook erg van het model af. Bij een Bosch moet je zelf nog wel aardig trappen, bij een Stromer met achterwielmotor zit je quasi op een brommer met pedalen. Daar zie ik mensen met een BMI van 35 vlotjes 45 per uur mee cruisen.
 
Vandaag eens uitgeprobeerd:

Woon-werk: 17km
E-bike, kheb er deze ochtend 45min erover gedaan.(laptoptas op rug), bij terug(fietstas gekregen) deed ik er 40min erover.
De speedpedelec staken me allen voorbij. Maar is het wel de moeite om een speedpedelec aan te schaffen. Ik zou er wellicht hoogstens 5 a 10min mee winnen? Ook wetende dat ik 2 a 3 dagen per week zal telewerken....Niet de moeite allicht?
Ik heb een speed pedelec voor een traject van 19km enkel en ik zou toch geen gewone elektrische meer willen.
Alleen al het feit dat je tegen die begrenzing van 25 km/h aan zit te trappen is voor mij reden genoeg.

Ik heb veel kruispunten en bochten en doe er max 40 minuten over. Met de gewone elektische fiets zat ik makkelijk aan een uur.

Ik kan tot 2 dagen per week telewerken en toch zou ik die fiets niet weg willen doen. Die wordt ook nog gebruikt voor zo veel andere zaken.
Ik overweeg om als er een auto de geest geeft er geen 2de meer aan te kopen.
 
Ik heb een speed pedelec en wordt zelf voorbijgestoken door andere speed-adepten, maar dat zijn illegaal opgevoerde varianten volgens mij. Het vervelendste vind ik wielertoeristen die in mijn wiel gaan rijden omdat ze zo in de slipstream belanden. Ik zou een vliegenmepper moeten meenemen om ze weg te jagen ...
Alé gij, dat vind ik net zo tof! En die mannen zijn dan ook altijd heel vriendelijk en blij als een kind dat ze een nieuw record op hun Strava-segmentje hebben :tongue:
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Alé gij, dat vind ik net zo tof! En die mannen zijn dan ook altijd heel vriendelijk en blij als een kind dat ze een nieuw record op hun Strava-segmentje hebben :tongue:
Tof voor die mannen, maar ik heb weinig behoefte aan een hijgende coureur in mijn nek. Soms zijn die echt gevaarlijk bezig en hangen die op de rijweg achter een traktor. Als die plots ferm zou moeten remmen is dat best gevaarlijk.
 
Zoals anderen hierboven ook de mogelijkheid gekregen om een fiets te leasen. Ik ben niet de meest sportieve, maar wil daar met een comfortabele elektrische fiets verandering in brengen 😬. Ik was dus op zoek naar een elektrische stadsfiets, met een middenmotor, een degelijke batterij en van een degelijk merk.

Vandaag ging ik langs bij een fietshandelaar. Ik kreeg als voorstel volgende:


Uiteraard is de handelaar gebonden aan de merken die hij verdeelt (Gazelle en Giant voornamelijk). De Giant Prime E + Sl1 is een fiets met middenmotor van 70 nm, een batterij van 500wh, Shimano Alfine 8 versnellingen, een gel zadel, hydraulische schijfremmen en een mooi display.

Prijs was 3299€.
Wou bij jullie eens horen of iemand hier ervaring mee heeft of eventueel een interessant alternatief.

Thanks!
 

Ik heb er ook één! 😁

Ben gewoon naar de winkel gegaan, gezegd dat ik er eentje zoek voor woon-werkverkeer knal in de Vlaamse Ardennen én dat ik een kleuter van 16kg achterop moest kunnen vervoeren. Dit was de goedkoopste met de sterkste motor. Helaas geen enkele review kunnen vinden, dus het er toch maar op geriskeerd...
Vorig jaar gevraagd op het werk of ik er via hen eentje kon krijgen (collega heeft een tankkaart gekregen dus ik kon het maar proberen) maar helaas! 😥

Testritjes van enkele km tot nu toe vallen qua trapcomfort super goed mee, ik blijf continu tussen 18-28km/u maar fucking hell, zadelpijn tot en met 😱😱😱
Ik heb het zadel nu gewisseld met mijn gewone fiets dus straks eens zien of dat een positieve zaak is, of dat mijn derriere eerst nog moet herstellen van de marteling dit weekend 😁
 
Voor mijn verhuis deed ik 17km enkel in ongeveer 18min
Nu is het er 25,5 geworden en doe ik er +/- 32min over

Klever X speed
Veel rechte stukken en geen drukke baan om me zorgen om te maken
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Tof voor die mannen, maar ik heb weinig behoefte aan een hijgende coureur in mijn nek. Soms zijn die echt gevaarlijk bezig en hangen die op de rijweg achter een traktor. Als die plots ferm zou moeten remmen is dat best gevaarlijk.
Dus een rijder van een speed pedelec doet uitspraken over hoe een ander gevaarlijk is? Vrij ironisch :p
Hoe je in godsnaam maar 22 gemiddeld kan halen is mij een raadsel. Elk deftig model dat ik al gezien en eens op gereden heb rijdt zonder enige moeite 30km/h. Mijne collega zijn klever is onmogelijk te rijden onder de 28km/h
Een bultaco heeft zelfs een gashendel. En door de DIY’er heel makkelijk op 60km/h te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Hangt ook erg van het model af. Bij een Bosch moet je zelf nog wel aardig trappen, bij een Stromer met achterwielmotor zit je quasi op een brommer met pedalen. Daar zie ik mensen met een BMI van 35 vlotjes 45 per uur mee cruisen.
Wel, ik zal eens een andere beeld scheppen van een Stromer. Ik heb in 2017 een Stromer aangeschaft. Ik fietste daarvoor af en toe met de racefiets naar het werk, maar dat was me toch net te lang (2 x 50 km op een dag) om dat frequent te doen.
Met de Stromer deed ik dat traject bijna dagelijks (150 dagen per jaar). Gemiddelde snelheid tussen de 31 km/h (koud en wind op kop) en de 39 km/h. Dat traject met de Stromer was wel 54 km, omdat ik de kortste weg onveilig vond met de Stromer. Een inspanning van 3h30-4h00 per dag aan een hartslag van 125-145 bpm.

Ik merkte dat mijn snelheid op de racefiets ook aanzienlijk verbeterde, maar na iets meer dan een half jaar had ik de idee te plafonneren. Ik ben toen een inspanningsproef gaan afleggen om wat trainingsadvies in te winnen. Die man begon me ook uit te lachen toen hij me vroeg wat voor sport ik deed ("elektrische fiets is geen sport heh").

Toen die test gedaan was, heeft die zijn conclusie ook aangepast. Ik citeer uit het verslag "Je vet- en koolhydratendrempel liggen nu op resp. 75 en 85% van je maximum en kunnen onder invloed van uithoudingstraining nauwelijks hoger komen te liggen".
"Vanuit ‘conditioneel’ standpunt zien we dat je over een hele grote ‘motor’ beschikt (cfr.
piekwattage) en dat je er vooral zeer veel kan uithalen (cfr. lactaatdrempels)."


Dus ja, er zijn mensen met een BMI van 35 die er 45 km/h mee rijden, maar de meesten gaan toch gewoon gewicht verliezen. En flink wat aan conditie winnen. Ik zie dat bij ons op 't werk aan iedereen die met de speedpedelec naar 't werk komt. Maar ik zie jammer genoeg ook veel mensen die een zwaar ongeval hebben met die speedpedelec...
 
De inspanning moet je sowieso leveren.
Je bent gewoon sneller.
Deze morgen gemiddeld 623watt geduwd. 39,7km/h gemiddeld. HR 133 gemiddeld
Klever is echt onmogelijk onder de 30 (hoewel op stand 3 en de turbo knop indrukken. Dan kom je aan 25 zonder trappen :p )
 
@ugar uiteraard is het beter om iets dan om niets te doen.
Je beseft ook wel dat 4u per dag op die fiets zitten niet bepaald het gemiddelde is in Vlaanderen. Tussen november en april niet rijden en in de zomermaanden, als Frank droog geeft, zal veel korter bij het gemiddelde aanleunen.
De inspanning moet je sowieso leveren.
Je bent gewoon sneller.
Deze morgen gemiddeld 623watt geduwd. 39,7km/h gemiddeld. HR 133 gemiddeld
Klever is echt onmogelijk onder de 30 (hoewel op stand 3 en de turbo knop indrukken. Dan kom je aan 25 zonder trappen :p )
:laugh: je woont niet verder dan 10 seconden van u werk mag ik hopen? Anders hebben we een verbeterde versie van Remco Ev gevonden.
 
  • Haha
Waarderingen: ugar
Terug
Bovenaan