scriptkiddie
Well-known member
Ik heb de thread hier eens doorgelezen en ik schrik toch altijd van die prijzen van speed pedelecs.
Ik heb eind 2019 een elektrische scooter gekocht, een Niu N-GT.
Foto:
Website:
De scooter is ingeschreven als motorfiets aangezien hij een topsnelheid van 78 km/h haalt. Er zitten 2 accu's in van elk 2,1 kWh, dus 4,2 kWh in totaal.
De elektromotor in het achterwiel (Bosch) heeft een continu vermogen van 3500 watt. Je moet rekenen dat ik even snel optrek als de gemiddelde auto in het dagelijks verkeer, met een voorsprong de eerste 50 meter wegens het onmiddellijke koppel. Op een 70 km/h-weg met 2 rijvakken durf ik soms links van een wagen te gaan staan (geen BMW 320d, maar wel een Opel Meriva met vrouw-en-kinderen erin ).
Het bereik is afhankelijk van de snelheid die je rijdt. In stadsverkeer (< 55 km/h) haal ik een bereik van 140 km, op secundaire wegen ongeveer 110 km.
De scooter heeft een elektronisch remsysteem dat de remkracht tussen de voorste en achterste schijfremmen verdeelt, met regenerative braking via de elektromotor. Er zit een alarmsysteem met gps-tracker en afstandsbediening op, zodat je geen nood hebt aan een kettingslot. Er zit cruise control op. De richtingaanwijzers gaan automatisch uit nadat je een bocht hebt genomen, zoals bij een auto. De koplamp en het achterlicht zijn full LED. In de app kan je de accustatus en je ritten bekijken. Dit via ingebouwde en inbegrepen dataverbinding.
Over de accugezondheid gesproken, na 14 maanden en 34 volledige laadcycli is die volgens de app nog steeds 97%. Ik heb ook nog geen enkel probleem gehad, en de enige kost aan de scooter was een nieuwe achterband (in een stuk metaal gereden...).
Ik ben dus supercontent van die scooter, ook al gebruik ik hem voornamelijk voor plezierritjes.
Maar nu komt de prijs! Hij kost €4499, maar ik heb wat kunnen onderhandelen bij de scooterdealer zodat ik er nog voor €250 accessoires bij mocht kiezen. Mijn helm en handschoenen zijn dus inbegrepen.
En dan komt de fiscaliteit!
- géén inschrijvingstaks (BIV)
- géén jaarlijkse verkeersbelasting
- tot eind 2019 was er een Vlaamse premie van 25% op de aankoopprijs met een maximum van €1500. Deze premie is afgeschaft.
- nu nog is er een federale aftrekpost in de personenbelasting van 15% op de aankoopprijs van een elektrische motorfiets (https://financien.belgium.be/nl/particulieren/vervoer/elektrische_voertuigen#q3)
Mijn netto-aankoopprijs bedroeg dus 60% van €4499, ofwel €2699,40. Mijn helm en handschoenen zaten daar al in. En mijn enige jaarlijkse kost is €124 BA-verzekering bij KBC.
Ook in verbruik is zo'n elektrische scooter niet te kloppen: ik rijd rond voor minder dan €1 per 100 km!
Je begrijpt dus dat ik wat versteld sta van de prijzen van speed pedelecs, terwijl ik met mijn scooter overal nog een stuk sneller geraak, en mijns inziens in groter comfort.
Ik heb eind 2019 een elektrische scooter gekocht, een Niu N-GT.
Foto:
Website:
niu
NIU delivers the best electric vehicle in the two-wheel class powered by a Bosch Electric Motor and Panasonic Lithium Battery. Learn more.
www.niu.com
De scooter is ingeschreven als motorfiets aangezien hij een topsnelheid van 78 km/h haalt. Er zitten 2 accu's in van elk 2,1 kWh, dus 4,2 kWh in totaal.
De elektromotor in het achterwiel (Bosch) heeft een continu vermogen van 3500 watt. Je moet rekenen dat ik even snel optrek als de gemiddelde auto in het dagelijks verkeer, met een voorsprong de eerste 50 meter wegens het onmiddellijke koppel. Op een 70 km/h-weg met 2 rijvakken durf ik soms links van een wagen te gaan staan (geen BMW 320d, maar wel een Opel Meriva met vrouw-en-kinderen erin ).
Het bereik is afhankelijk van de snelheid die je rijdt. In stadsverkeer (< 55 km/h) haal ik een bereik van 140 km, op secundaire wegen ongeveer 110 km.
De scooter heeft een elektronisch remsysteem dat de remkracht tussen de voorste en achterste schijfremmen verdeelt, met regenerative braking via de elektromotor. Er zit een alarmsysteem met gps-tracker en afstandsbediening op, zodat je geen nood hebt aan een kettingslot. Er zit cruise control op. De richtingaanwijzers gaan automatisch uit nadat je een bocht hebt genomen, zoals bij een auto. De koplamp en het achterlicht zijn full LED. In de app kan je de accustatus en je ritten bekijken. Dit via ingebouwde en inbegrepen dataverbinding.
Over de accugezondheid gesproken, na 14 maanden en 34 volledige laadcycli is die volgens de app nog steeds 97%. Ik heb ook nog geen enkel probleem gehad, en de enige kost aan de scooter was een nieuwe achterband (in een stuk metaal gereden...).
Ik ben dus supercontent van die scooter, ook al gebruik ik hem voornamelijk voor plezierritjes.
Maar nu komt de prijs! Hij kost €4499, maar ik heb wat kunnen onderhandelen bij de scooterdealer zodat ik er nog voor €250 accessoires bij mocht kiezen. Mijn helm en handschoenen zijn dus inbegrepen.
En dan komt de fiscaliteit!
- géén inschrijvingstaks (BIV)
- géén jaarlijkse verkeersbelasting
- tot eind 2019 was er een Vlaamse premie van 25% op de aankoopprijs met een maximum van €1500. Deze premie is afgeschaft.
- nu nog is er een federale aftrekpost in de personenbelasting van 15% op de aankoopprijs van een elektrische motorfiets (https://financien.belgium.be/nl/particulieren/vervoer/elektrische_voertuigen#q3)
Mijn netto-aankoopprijs bedroeg dus 60% van €4499, ofwel €2699,40. Mijn helm en handschoenen zaten daar al in. En mijn enige jaarlijkse kost is €124 BA-verzekering bij KBC.
Ook in verbruik is zo'n elektrische scooter niet te kloppen: ik rijd rond voor minder dan €1 per 100 km!
Je begrijpt dus dat ik wat versteld sta van de prijzen van speed pedelecs, terwijl ik met mijn scooter overal nog een stuk sneller geraak, en mijns inziens in groter comfort.