De E-Bike thread

Ik heb de thread hier eens doorgelezen en ik schrik toch altijd van die prijzen van speed pedelecs.

Ik heb eind 2019 een elektrische scooter gekocht, een Niu N-GT.
Foto:
IMG-9563-410x410.jpg

Website:

De scooter is ingeschreven als motorfiets aangezien hij een topsnelheid van 78 km/h haalt. Er zitten 2 accu's in van elk 2,1 kWh, dus 4,2 kWh in totaal.
De elektromotor in het achterwiel (Bosch) heeft een continu vermogen van 3500 watt. Je moet rekenen dat ik even snel optrek als de gemiddelde auto in het dagelijks verkeer, met een voorsprong de eerste 50 meter wegens het onmiddellijke koppel. Op een 70 km/h-weg met 2 rijvakken durf ik soms links van een wagen te gaan staan (geen BMW 320d, maar wel een Opel Meriva met vrouw-en-kinderen erin ;)).
Het bereik is afhankelijk van de snelheid die je rijdt. In stadsverkeer (< 55 km/h) haal ik een bereik van 140 km, op secundaire wegen ongeveer 110 km.
De scooter heeft een elektronisch remsysteem dat de remkracht tussen de voorste en achterste schijfremmen verdeelt, met regenerative braking via de elektromotor. Er zit een alarmsysteem met gps-tracker en afstandsbediening op, zodat je geen nood hebt aan een kettingslot. Er zit cruise control op. De richtingaanwijzers gaan automatisch uit nadat je een bocht hebt genomen, zoals bij een auto. De koplamp en het achterlicht zijn full LED. In de app kan je de accustatus en je ritten bekijken. Dit via ingebouwde en inbegrepen dataverbinding.
Over de accugezondheid gesproken, na 14 maanden en 34 volledige laadcycli is die volgens de app nog steeds 97%. Ik heb ook nog geen enkel probleem gehad, en de enige kost aan de scooter was een nieuwe achterband (in een stuk metaal gereden...).

Ik ben dus supercontent van die scooter, ook al gebruik ik hem voornamelijk voor plezierritjes.

Maar nu komt de prijs! Hij kost €4499, maar ik heb wat kunnen onderhandelen bij de scooterdealer zodat ik er nog voor €250 accessoires bij mocht kiezen. Mijn helm en handschoenen zijn dus inbegrepen.

En dan komt de fiscaliteit!
- géén inschrijvingstaks (BIV)
- géén jaarlijkse verkeersbelasting
- tot eind 2019 was er een Vlaamse premie van 25% op de aankoopprijs met een maximum van €1500. Deze premie is afgeschaft.
- nu nog is er een federale aftrekpost in de personenbelasting van 15% op de aankoopprijs van een elektrische motorfiets (https://financien.belgium.be/nl/particulieren/vervoer/elektrische_voertuigen#q3)

Mijn netto-aankoopprijs bedroeg dus 60% van €4499, ofwel €2699,40. Mijn helm en handschoenen zaten daar al in. En mijn enige jaarlijkse kost is €124 BA-verzekering bij KBC.

Ook in verbruik is zo'n elektrische scooter niet te kloppen: ik rijd rond voor minder dan €1 per 100 km!
Je begrijpt dus dat ik wat versteld sta van de prijzen van speed pedelecs, terwijl ik met mijn scooter overal nog een stuk sneller geraak, en mijns inziens in groter comfort.
 
Je begrijpt dus dat ik wat versteld sta van de prijzen van speed pedelecs, terwijl ik met mijn scooter overal nog een stuk sneller geraak, en mijns inziens in groter comfort.
Tsja, ik gebruik een speed-pedelec omdat me dat in staat stelt om 2.5 uur per dag te sporten.
En een speed-pedelec is qua aandrijving wel ingewikkelder dan een e-scooter, vandaar ook de prijs.
 
Tsja, ik gebruik een speed-pedelec omdat me dat in staat stelt om 2.5 uur per dag te sporten.
En een speed-pedelec is qua aandrijving wel ingewikkelder dan een e-scooter, vandaar ook de prijs.
Het is niet erg ugar, je hebt een mooie fiets
 
Het zijn gewoon twee verschillende producten, voor verschillend gebruik. 70% van de weg die ik afleg is verboden voor die NIU
Ik wil niet op een scooter tegen 70km/h op een 90km/h weg rijden....
 
Ik heb een Flyer gotour 6 7.23 van 2020.
dhfw2FG.jpg


In 2020 amper 1300km mee gereden wegens Corona, dit jaar nog niks mee gereden.

Topfiets in mijn ogen, maar heb niet heel veel om mee te vergelijken. De Schwalbe banden die er standaard opzaten vind ik prima voor mijn gebruik, maar er wordt ook niet harder gereden dan 25-30km/u
 
Mijn vriendin wil een elektrische fiets kopen en kan via haar werk korting krijgen op fietsen van BelgoCycle Daarnaast is er ook bij De Standaard een promotie lopen.
Heb hieronder wat screenshots gezet van de modellen in kwestie (die gele is via De Standaard)?
Zit er prijs/kwaliteit iets deftigs tussen?

Bedankt!

 
Ik zou nooit een fiets kopen via de krant, waarbij ik dan voor onderhoud af hang van een 3e partij. Wie gaat het voor je opnemen bij een garantiegeval? Een aangespoelde journalist die op de verkoopdienst van de standaard is belandt?
 
Ik kan niet goed aan de screenshots uit, maar ik zie allemaal bafang.
Dat is geen slechte motor, de vraag is hoe hij geïntegreerd is in de fiets. Bijvoorbeeld als je schakelt zou de motor even wat minder vermogen moeten geven, sommige schakelsystemen hebben een kabel die van aan het stuur naar motor computer gaat, dat wil je zeker hebben als je geen Nexus schakelsysteem hebt. Bij het remmen is dat systeem meestal wel aanwezig, gelukkig. Ik zie dat die van de standaard dat al niet heeft (3 kabels die aan 1 handvat vertrekken, zouden er 4 moeten zijn, of een Y koppeling), de rest kan ik het niet zien.
Die Nexus daar zou ik ook proberen voor gaan, mijn vriendin heeft een gewone schimano altus denk ik en die set moet elk jaar vernieuwd worden, ter info, ze pendelt 4 keer 12 km per week in weer en wind.
Batterij van 36v 13ah - 400wh is echt wel de minimum. Daar pendelt mijn vriendin ongeveer 2 keer mee, dus 24km (hoogste stand van de motor, die andere worden echt niet gebruikt) en anders voelt ze vermogens verlies.
Remblokken vliegen er ook door, simpel te veranderen maar als je het uit het oog verliest mag je u velg ook veranderen. Ik zou nu voor schijfremmen gaan.
 
Ik zou nooit een fiets kopen via de krant, waarbij ik dan voor onderhoud af hang van een 3e partij. Wie gaat het voor je opnemen bij een garantiegeval? Een aangespoelde journalist die op de verkoopdienst van de standaard is belandt?
De krant, is de grootste elektrische-fietsenverkoper in België.
 
Ik zou nooit een fiets kopen via de krant, waarbij ik dan voor onderhoud af hang van een 3e partij. Wie gaat het voor je opnemen bij een garantiegeval? Een aangespoelde journalist die op de verkoopdienst van de standaard is belandt?
Dat is dan ook niet de krant zelf die het verkoopt hé, dat is een fietsenbedrijf die het verkoopt met bijbehorende garantie enzo.
Zeer veel mensen zijn er tevreden over.
 
kheb momenteel nog geen e-bike maar ben wel op zoek naar eentje voor in mn vrije tijd, qua looks (vind ik ook niet onbelangrijk) ben ik wel fan van het Belgische merk Cowboy (V2 of V3) zoals topicstarter... Maar ik twijfel toch nog of het kwalitatief in orde is, lees toch ook vaak over allerlei problemen met deze fietsen
 
Kben aan het twijfelen heb de riverside500e van decathlon gezien. 1250 euro. Zou voor recreatief gebruik zijn alst eens goed weer is. Kheb de normale riverside 500 al in bezit die mn zoon gebruikt en best tevreden over
 
Bij die decathlon e-bikes, daar zijn de frames wel aanvaardbaar (De tijd dat Decathlon rommelfietsen verkocht ligt toch ook alweer even achter ons), maar de bread & butter van een e-bike: de motor & batterij zijn daar echt wel ondermaats. "You get what you pay for", en dat is ook de reden waarom een beetje deftige e-bike zo duur is: die motor en batterij. De opgegeven waardes voor rijbereik zijn daar al aan de krappe kant (voor het gegeven vermogen & koppel), en die goedkope(re) batterijen verliezen ook sneller hun capaciteit, waardoor het rijbereik nog krapper wordt in de toekomst.
 
Bij die decathlon e-bikes, daar zijn de frames wel aanvaardbaar (De tijd dat Decathlon rommelfietsen verkocht ligt toch ook alweer even achter ons), maar de bread & butter van een e-bike: de motor & batterij zijn daar echt wel ondermaats. "You get what you pay for", en dat is ook de reden waarom een beetje deftige e-bike zo duur is: die motor en batterij. De opgegeven waardes voor rijbereik zijn daar al aan de krappe kant (voor het gegeven vermogen & koppel), en die goedkope(re) batterijen verliezen ook sneller hun capaciteit, waardoor het rijbereik nog krapper wordt in de toekomst.
Wat maakt de motor slecht ? Snel defect of weinig koppel of zo?
 
Mijn vrouw wil ook een e-bike, en dan met name een Achielle.

Is het als zelfstandige interessant om die te gaan leasen (ik ben daar helemaal niet in thuis, ben maar een simpele loonslaaf)?
 
Is er bij een leasing geen nadeel voor je pensioen en vakantiegeld?
Dacht dat er wel adders onder t gras zaten hier.
 
Bij leasing zet de lease maatschappij u wel int zak, voor eens fiets van 5000 euro betaal ik de lease maatschappij KBC inclusief overnamekost een ruim stuk boven de 6000 euro op 3 jaar vanwege “interesten en administratiekosten”. Makkelijk verdiend. Als je hem vroeger weg wilt doen ben je nog meer afgezet. Slechte keuze geweest, ik had hem beter zelf gekocht.
Niet elke leasingmaatschappij heet kbc, je hebt er andere waar het wel erg interessant is.
En soms hangt het ook gewoon van de werkgever af, b2bike is over het algemeen zeer interessant. Maar een kameraad werkte vroeger bij Fortis en dan ging het via arval, daar pakte Fortis zelf gewoon een aardige procent op.
 
Ik ben op zoek naar een E BIKE PLOOIFIETS.

ben vandaag naar decathlon geweest, maar hun modellen gaan maar tot radius 35 KM.... vind ik toch wat krap.

ik ben dus op zoek naar een simpele plooi fiets, maar met toch wat meer actieradius. want zoals iedereen weet, na een paar jaar is je batterij minder krachtig, en is dat nog maar 20 of 25 KM. en dan is dit toch wel hééél krap.....

op internet vind ik genoeg opties, maar ja, zo'n zaken probeer ik toch liever eens uit, of die goed zitten.
moet wel plooifiets zijn
 
Terug
Bovenaan