De E-Bike thread

Zijn de Gazelle e-bikes deftig? Ik ben op zoek naar een e bike voor naar de kruidenier te gaan en bij mooi weer naar het werk. Af en toe uitstapje met mijn vriend etc.
 
Zijn de Gazelle e-bikes deftig? Ik ben op zoek naar een e bike voor naar de kruidenier te gaan en bij mooi weer naar het werk. Af en toe uitstapje met mijn vriend etc.
Uiteraard anekdotisch, maar mijn pa heeft een speed-pedelec van Gazelle is daar nu toch al een jaar of drie wreed content van.
 
kheb momenteel nog geen e-bike maar ben wel op zoek naar eentje voor in mn vrije tijd, qua looks (vind ik ook niet onbelangrijk) ben ik wel fan van het Belgische merk Cowboy (V2 of V3) zoals topicstarter... Maar ik twijfel toch nog of het kwalitatief in orde is, lees toch ook vaak over allerlei problemen met deze fietsen
Ik heb er zelf één, een V2. Op zich wel content van. Ook content van de customer service en het feit dat de fiets verbeterd door de software updates (zo is er bijvoorbeeld crash detection bijgekomen). Wat je wel moet weten is dat je altijd je gsm (opgeladen) moet hebben als je ermee wil fietsen.
Als je de V2 pakt, zet er onmiddelijk deftige Schwalbe banden onder. Met die banden zonder grip rij je meteen plat. Ikzelf heb geen spatborden, maar rij met een plastieken broek over als het regent.
 
Zijn de Gazelle e-bikes deftig?
Zoals met alle fietsen, je moet frame en motorisatie los van elkaar zien. Gazelle is niet meer het merk dat het geweest is. Frames worden gewoon in China gemaakt, en in dan ergens in een lage(re) loonland geassembleerd. Die oerdegelijke hollandse tank van weleer is het al lang niet meer, en je betaalt dus eigenlijk vrij veel geld voor een fiets die maar so-so is. Voor dat geld zijn er betere fietsen te vinden (bvb het Belgische merk Oxford).

Qua motorisatie maken ze erg vaak gebruik van de Bosch trapasmotor (middenmotor), en da's wel gewoon een zeer degelijke en betrouwbare keuze, ik zou zelfs "industrie standaard" durven zeggen.

Voor een gewone elektrische fiets (25kph) ben je het beste af met een middenmotor, vanwege het gunstige zwaartepunt en erg natuurlijk rijgedrag (het voelt écht alsof je constant meewind hebt, en lichtjes bergaf aan het rijden bent). Voor een speed pedelec ben je het beste af met een motor in het achterwiel. Dat omdat je met een middenmotor al je vermogen door je ketting & versnellingen moet jagen, wat voor verhoogde slijtage van die componenten zorgt, en vooral: het maakt het erg moeilijk om die 45kph te bereiken als je niet een superkrachtige motor hebt met veel koppel. Een motor in het achterwiel drijft direct het achterwiel aan, en hoeft dus geen rekening te houden met koppelverliezen door de versnellingen.
 
Ik heb er zelf één, een V2. Op zich wel content van. Ook content van de customer service en het feit dat de fiets verbeterd door de software updates (zo is er bijvoorbeeld crash detection bijgekomen). Wat je wel moet weten is dat je altijd je gsm (opgeladen) moet hebben als je ermee wil fietsen.
Als je de V2 pakt, zet er onmiddelijk deftige Schwalbe banden onder. Met die banden zonder grip rij je meteen plat. Ikzelf heb geen spatborden, maar rij met een plastieken broek over als het regent.
Ik heb vorige week de V3 besteld :)
 
Zoals met alle fietsen, je moet frame en motorisatie los van elkaar zien. Gazelle is niet meer het merk dat het geweest is. Frames worden gewoon in China gemaakt, en in dan ergens in een lage(re) loonland geassembleerd. Die oerdegelijke hollandse tank van weleer is het al lang niet meer, en je betaalt dus eigenlijk vrij veel geld voor een fiets die maar so-so is. Voor dat geld zijn er betere fietsen te vinden (bvb het Belgische merk Oxford).

Qua motorisatie maken ze erg vaak gebruik van de Bosch trapasmotor (middenmotor), en da's wel gewoon een zeer degelijke en betrouwbare keuze, ik zou zelfs "industrie standaard" durven zeggen.

Voor een gewone elektrische fiets (25kph) ben je het beste af met een middenmotor, vanwege het gunstige zwaartepunt en erg natuurlijk rijgedrag (het voelt écht alsof je constant meewind hebt, en lichtjes bergaf aan het rijden bent). Voor een speed pedelec ben je het beste af met een motor in het achterwiel. Dat omdat je met een middenmotor al je vermogen door je ketting & versnellingen moet jagen, wat voor verhoogde slijtage van die componenten zorgt, en vooral: het maakt het erg moeilijk om die 45kph te bereiken als je niet een superkrachtige motor hebt met veel koppel. Een motor in het achterwiel drijft direct het achterwiel aan, en hoeft dus geen rekening te houden met koppelverliezen door de versnellingen.
Hmmm, op een ander forum gelezen over de cannondale tesoro neo, iemand deze al getest?
 
Geen ervaring met die Cannondale, maar dat is een merk dat racefietsen, MTB's en gravelbikes maakt, en die zijn toch dik in orde!
 
Ik heb de Cowboy V3 nu al enkele dagen in bezit maar ik twijfel toch of ik hem al dan niet zou houden.
25km/u is echt wel traag en ik vind de fiets vrij vermoeiend fietsen eens je bijna aan de maximum snelheid zit. Je moet vrij veel omwentelingen maken om je snelheid te behouden. Dat is hetgeen ik ervaar. Verder zou er ook nog aan gesleuteld moeten worden om hem comfortabeler te maken. (zadel/stuur/pikkel)
Ik weet dat er mogelijkheden zijn om sneller te rijden door een aparte app maar dit wil ik liever niet om geen garantie of ondersteuning van cowboy te verliezen, vermits ze dit ook kunnen zien aan de data die ze binnenkrijgen.

V2 circ. lijkt me dan een betere keuze (zeker ook qua prijs, 1000 euro minder) en bovendien kan je er iets sneller mee via de off road functie.

Ik heb echter geen idee welke fiets ik als alternatief dan zou aankopen (onder de 3000euro vermits het voor recreatief gebruik is); in een e-bikes die je elke dag ziet rijden heb ik echter ook geen zin ook al zijn ze kwalitatief wellicht een slimmere keuze :p
Ik heb trouwens een hekel aan bagagedragers op 'mannen'fietsen :p . Mochten jullie inspiratie hebben laat het gerust weten.
Schindelhauer heeft prachtige fietsen maar zijn helaas iets te duur.
 
Ik heb de Cowboy V3 nu al enkele dagen in bezit maar ik twijfel toch of ik hem al dan niet zou houden.
25km/u is echt wel traag en ik vind de fiets vrij vermoeiend fietsen eens je bijna aan de maximum snelheid zit. Je moet vrij veel omwentelingen maken om je snelheid te behouden. Dat is hetgeen ik ervaar. Verder zou er ook nog aan gesleuteld moeten worden om hem comfortabeler te maken. (zadel/stuur/pikkel)
Ik weet dat er mogelijkheden zijn om sneller te rijden door een aparte app maar dit wil ik liever niet om geen garantie of ondersteuning van cowboy te verliezen, vermits ze dit ook kunnen zien aan de data die ze binnenkrijgen.

V2 circ. lijkt me dan een betere keuze (zeker ook qua prijs, 1000 euro minder) en bovendien kan je er iets sneller mee via de off road functie.

Ik heb echter geen idee welke fiets ik als alternatief dan zou aankopen (onder de 3000euro vermits het voor recreatief gebruik is); in een e-bikes die je elke dag ziet rijden heb ik echter ook geen zin ook al zijn ze kwalitatief wellicht een slimmere keuze :p
Ik heb trouwens een hekel aan bagagedragers op 'mannen'fietsen :p . Mochten jullie inspiratie hebben laat het gerust weten.
Schindelhauer heeft prachtige fietsen maar zijn helaas iets te duur.
Je kan altijd opteren om je fiets te chippen, dan blijf je ondersteuning krijgen, ongeacht je snelheid. Maar ik ken eerlijk gezegd de nadelen er niet van, dus check dat ff eer je er aan begint.

Persoonlijk ben ik wel tevreden met 25 km/u, maar ik fiets enkel recreatief met deze


Heel tevreden van. Comfortabel, bolt goed, geeft goeie ondersteuning. Vorige week nog 65 km gebold en ik had nog iets meer dan de helft van mijn batterij geladen.
 
Ja, er bestaat een app waarmee je sneller kan maar dan heb je kans dat je garantie vervalt... En bij cowboy zullen ze dit ook merken aan de data, dus de eerste 2 jaar zou ik dit niet doen.

Met jouw fiets heb je wellicht een verstandige en betere keuze gemaakt dan ikzelf maar qua looks is het niets voor mij vrees ik
 
Laatst bewerkt:
Toen ik een dikke vier jaar geleden bij mijn huidige werkgever begon, ben ik naar het werk beginnen fietsen. De fietspremie was mooi meegenomen en het was maar 10km. Eerst enkel in de wintermaanden om mijn motorfiets wat te sparen..

Dit een paar jaar gedaan op een oude Norta van 100 euro, die ik gemakkelijk kon onderhouden met de fietspremie.
Toen mijn motor fiscaal afgeschreven was, ben ik vaker beginnen rijden.

Begin 2020 heb ik mij dan een electrische Thompson gekocht bij een lokale fietsenhandel met nexus 7 en voorwielaandrijving.
Wel veel technische problemen gehad met die fiets...vier maal voor langere periode kwijtgeweest voor herstelling..
Gevolg is dat ik terug op mijn oude Norta rij...zonder problemen..
 
In 2020 heb ik mij dan een electrische Thompson gekocht bij een lokale fietsenhandel met nexus 7 en voorwielaandrijving.
Wel veel technische problemen gehad met die fiets...vier maal voor langere periode kwijtgeweest voor herstelling..
Gevolg is dat ik terug op mijn oude Norta rij...zonder problemen..
Tsja, het is je toen niet opgevallen dat de grotere merken al jaren zijn overgestapt naar middenmotors en bv Bosch? Ik snap niet dat je voor dagelijks gebruik niet voor iets gekend en kwalitatief gaat.
 
Tsja, het is je toen niet opgevallen dat de grotere merken al jaren zijn overgestapt naar middenmotors en bv Bosch? Ik snap niet dat je voor dagelijks gebruik niet voor iets gekend en kwalitatief gaat.
Middenmotors vind ik veel te duur. Ondanks mijn fietspremie kom ik er niet. Collega's van mij hebben ook hun problemen met hun middenmotor. Geeft mij maar een simpele fiets waar ik zelf aan kan werken. Veel goedkoper!!!
 
Ja, er bestaat een app waarmee je sneller kan maar dan heb je kans dat je garantie vervalt... En bij cowboy zullen ze dit ook merken aan de data, dus de eerste 2 jaar zou ik dit niet doen.

Met jouw fiets heb je wellicht een verstandige en betere keuze gemaakt dan ikzelf maar qua looks is het niets voor mij vrees ik
De van moof s3 zeker eens checken. Qua looks, voor mij persoonlijk een hele mooie e-bike.
 
Ik vind die ampler e-bikes echt wel knappe dingen.
Zien er ook gewoon uit als een normale fiets, en wegen 13-18 kg.
Bereik is wat beperkter maar meer dan voldoende.
 
Mooi maar toch veel kwaliteitsproblemen als ik dat zo lees.

tgoh, ‘veel’ is natuurlijk relatief. Mensen die probleemloos rondrijden zullen niet zo snel de neiging hebben om hun ervaringen en meningen te delen op social media. De klagers daarentegen... pagina’s en forums genoeg waar mensen hun frustraties uitten. Als je de keuze laat afhangen van wat je allemaal ‘leest’ op het internet, ga je denk ik nooit een fiets kopen 😉
 
Ik vind die ampler e-bikes echt wel knappe dingen.
Zien er ook gewoon uit als een normale fiets, en wegen 13-18 kg.
Bereik is wat beperkter maar meer dan voldoende.

Ik zat eens op die website rond te kijken, wel speciaal dat ze een foto plaatsen van iemand die zijn fiets amper scheef houdt en al met zijn pedaal tegen de grond zit :laugh:
1-agile@2x.jpg
 
Ik vind die ampler e-bikes echt wel knappe dingen.
Zien er ook gewoon uit als een normale fiets, en wegen 13-18 kg.
Bereik is wat beperkter maar meer dan voldoende.

Ik heb ook een tijdje naar die ampler bikes gekeken. Mooie dingen maar een must voor mij was toch om een uitneembare batterij te hebben.
Deze ebikes vind ik ook niet mis en nog betaalbaar: https://www.lekkerbikes.com/
 
Terug
Bovenaan