De E-Bike thread

Is toch mijn gemiddeld vermogen.
Klever motor is wel 600 watt
jij hebt gewoon geen 600 Watt geduwd. Dat kan een normale sterveling misschien enkele seconden.

Wanneer ik volledig afgetraind ben (dat wil zeggen > 500 uur getraind over een jaar) haal ik een piekvermogen gedurende 10 minuten van 340 Watt.
Thomas de Gendt trapt typisch 425 Watt wanneer hij een lange ontsnapping rijdt. Een spurter à la Kittel kan 3s 1500 Watt produceren, een gewone, getrainde wielertoerist kan typisch 500-700 Watt gedurende enkele seconden produceren.

Die 632 Watt is misschien het gemiddeld vermogen van jou + de Klever. Maar dan heb jij dat vermogen niet weggetrapt. Dan trap jij effectief eerder 150-200 Watt vermogen weg.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Dan trap jij effectief eerder 150-200 Watt vermogen weg.
200 watt, ja doei dat zie je van hier!
Als je 100 watt trapt dan is het al immens.
Zo een klever is gewoon waanzinnig krachtig. Met amper bijtrappen rij je daar 40km/h mee. Draai je gewoon soepel wat mee dan rij je 45km/h, maar wil je pakweg 47 rijden dan moet je echt immens veel kracht zetten want de assistentie wordt een rem. Wat je krijgt is dat je dus amper vermogen steekt, 45km/h knalt en de moeite niet doet om sneller te gaan want je rijdt u pieredood voor 2km/h sneller te gaan.

Het is trouwens een fabel dat je geen conditie zou kweken met op de speedo te rijden. Alleen moet je gewoon veel meer rijden om het zelfde effect te hebben, puur omdat het steeds duurtrainingen aan lage hartslag zijn. Het helpt ook wel immens dat je 100km per dag moet doen, als je maar 40 op een dag doet dan is het effect ook ineens al een pak minder.
 
Ik heb interesse in de Cowboy 4, maar de motor lijkt me vrij licht en de autonomie is toch eerder beperkt in vergelijking met vele andere merken?

Of zie ik dat verkeerd?
 
200 watt, ja doei dat zie je van hier!
Als je 100 watt trapt dan is het al immens.
Zo een klever is gewoon waanzinnig krachtig. Met amper bijtrappen rij je daar 40km/h mee. Draai je gewoon soepel wat mee dan rij je 45km/h, maar wil je pakweg 47 rijden dan moet je echt immens veel kracht zetten want de assistentie wordt een rem. Wat je krijgt is dat je dus amper vermogen steekt, 45km/h knalt en de moeite niet doet om sneller te gaan want je rijdt u pieredood voor 2km/h sneller te gaan.

Het is trouwens een fabel dat je geen conditie zou kweken met op de speedo te rijden. Alleen moet je gewoon veel meer rijden om het zelfde effect te hebben, puur omdat het steeds duurtrainingen aan lage hartslag zijn. Het helpt ook wel immens dat je 100km per dag moet doen, als je maar 40 op een dag doet dan is het effect ook ineens al een pak minder.
Hangt allemaal af van de afstand die je moet afleggen. Ik kan op mijn Stromer gewoon geen maximale ondersteuning kiezen, dan leg je gewoon geen 54 km af met die fiets, en al helemaal niet met de wind op kop wanneer het koud is.
Ik trapte zelf 150-200 Watt op de Stromer, rekening houdend met mijn hartslag. En op de twee langere hellingen onderweg ging ik meestal naar 150-160 bpm, dus dan ging ik naar 250 Watt. Om toch even wat aan de explosiviteit te werken
 
jij hebt gewoon geen 600 Watt geduwd. Dat kan een normale sterveling misschien enkele seconden.

Die 632 Watt is misschien het gemiddeld vermogen van jou + de Klever. Maar dan heb jij dat vermogen niet weggetrapt. Dan trap jij effectief eerder 150-200 Watt vermogen weg.
Ik ben 1 met mijn Klever :coolbrows:
Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor

Als ik iets koop voor de snelheid, dan wil ik er ook alles uithalen
45-50 op de lange rechte stukken. En de motor remt idd, maar 1 tand kleiner trappen helpt daar wel in.

Hier in de buurt is een korte, steile heuvel. Als ik daar naar onder fiets en wat bij trap tik ik makkelijk 80 aan (op het display)
 
Ik ben 1 met mijn Klever :coolbrows:
Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor

Als ik iets koop voor de snelheid, dan wil ik er ook alles uithalen
45-50 op de lange rechte stukken. En de motor remt idd, maar 1 tand kleiner trappen helpt daar wel in.

Hier in de buurt is een korte, steile heuvel. Als ik daar naar onder fiets en wat bij trap tik ik makkelijk 80 aan (op het display)
Dan plaats je hem toch gewoon in recuperatie? Niks beter dan dat om uw remmen te sparen en wat range bij te tanken.
 
Kan perfect laden op het werk.
En raak makkelijk thuis.
Ik rij hem bv helemaal leeg op 30km.
Mijn vader heeft hem al paar x geleend, die kwam op 90 / 110km
 
Ik vind dat er teveel onbekwamen met zo een speedpedelec rijden. Maar bon, dat heb je met zowat elk voertuig uiteindelijk.
 
Ik vind dat er teveel onbekwamen met zo een speedpedelec rijden. Maar bon, dat heb je met zowat elk voertuig uiteindelijk.
Er rijden ongelooflijk veel oetlullen op de weg met een speedpedelec, mensen die ook zeer agressief zijn tov fietsers en gewoon gevaarlijk rijden.
Je kan met een speed-pedelec 45 km/h rijden, maar dat is geen absoluut recht en ook niet verplicht.

Wat voor mij logisch is (een fietser haal je in tegen een aanvaardbare snelheid op die plek (zeker op een wat smaller fietspad), na bel of claxon te gebruiken om aan te geven dat je er aan komt - en wanneer je jonge kinderen op de fiets passeert, vertraag je nog verder), is dat blijkbaar niet voor vele anderen.
 
Er rijden ongelooflijk veel oetlullen op de weg met een speedpedelec, mensen die ook zeer agressief zijn tov fietsers en gewoon gevaarlijk rijden.
Je kan met een speed-pedelec 45 km/h rijden, maar dat is geen absoluut recht en ook niet verplicht.

Wat voor mij logisch is (een fietser haal je in tegen een aanvaardbare snelheid op die plek (zeker op een wat smaller fietspad), na bel of claxon te gebruiken om aan te geven dat je er aan komt - en wanneer je jonge kinderen op de fiets passeert, vertraag je nog verder), is dat blijkbaar niet voor vele anderen.
Helemaal akkoord. Zeker dat vetgedrukte stuk is hetgene waar ik me al een paar keer heb voor willen boosmaken.
 
Helemaal akkoord. Zeker dat vetgedrukte stuk is hetgene waar ik me al een paar keer heb voor willen boosmaken.
Ik heb ooit een klootzak op een speed-pedelec gekruist die net daarvoor twee fietsende jonge kinderen (ik schat 8 en 10 jaar) aan volle snelheid voorbij reed. Dat was in een vrij smalle, verkeersvrije straat (oude spoorweg) waar het zelfs verboden is om met de speed-pedelec te rijden (er is in onze gemeente wel een gedoogbeleid op die plekken, maar je mag dan maar 30 km/h rijden).

En ik maak me dan ook gewoon boos hoor.

Van zo'n mensen hoopt ge, net zoals van vergelijkbaar soort klootjesvolk in de auto - dat de dag dat het misgaat, ze zich tegen een boom, muur of paaltje te pletter rijden, en geen onschuldige slachtoffers meenemen in hun hoogmoed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Ik heb interesse in de Cowboy 4, maar de motor lijkt me vrij licht en de autonomie is toch eerder beperkt in vergelijking met vele andere merken?

Of zie ik dat verkeerd?
Dat klopt. Volgens mij wordt de Cowboy ook meer in de markt gezet als trendy stadsfiets en niet bepaald als commuter of voor lange afstanden.
45nm koppel is vrij weinig ja, bij Bosch starten ze aan 40nm maar de meest gebruikte motor heeft 65nm. Een 360 Wh accu zal je een 50km ver brengen. Voor een beetje door de stad te cruisen lukt dat nog wel.

Voor een online merk vind ik de Cowboy niet bepaald goedkoop. Je zit aan 2600 euro met pakdrager en staander, voor 2000 euro vind je bij een winkel in de buurt ook wel fietsen met een simpele Bosch motor en 400wh accu. Dat is dan wel zonder riem maar dat maakt de 600 euro verschil nog niet goed. Vroeger hadden ze toch zo'n gekke 27,5 bandenmaat? Die info is zelfs niet te vinden op hun website. Welke band staat er op?
En 1 maat die voor iedereen goed moet zijn? Als je in een winkel binnenstapt en die man vertelt je dat al zijn fietsen dezelfde maat zijn en ideaal voor iedereen van 1m70 tot 1m95 dan wandel je daar toch na 5 seconden weer buiten om nooit meer terug te keren?
 
Dat klopt. Volgens mij wordt de Cowboy ook meer in de markt gezet als trendy stadsfiets en niet bepaald als commuter of voor lange afstanden.
45nm koppel is vrij weinig ja, bij Bosch starten ze aan 40nm maar de meest gebruikte motor heeft 65nm. Een 360 Wh accu zal je een 50km ver brengen. Voor een beetje door de stad te cruisen lukt dat nog wel.

Voor een online merk vind ik de Cowboy niet bepaald goedkoop. Je zit aan 2600 euro met pakdrager en staander, voor 2000 euro vind je bij een winkel in de buurt ook wel fietsen met een simpele Bosch motor en 400wh accu. Dat is dan wel zonder riem maar dat maakt de 600 euro verschil nog niet goed. Vroeger hadden ze toch zo'n gekke 27,5 bandenmaat? Die info is zelfs niet te vinden op hun website. Welke band staat er op?
En 1 maat die voor iedereen goed moet zijn? Als je in een winkel binnenstapt en die man vertelt je dat al zijn fietsen dezelfde maat zijn en ideaal voor iedereen van 1m70 tot 1m95 dan wandel je daar toch na 5 seconden weer buiten om nooit meer terug te keren?

Thx voor de info. Ik lees online wel veel goeds over het comfort van cowboy, ik lees zelfs 'de tesla van de fiets', het enige wat mij licht zorgen baart is de autonomie en de kracht van de motor. Hoewel ik online dan weer lees dat de motor krachtig genoeg is voor zoals je zegt stadsritjes. Het is ook niet de bedoeling dat ik 70km zou fietsen bv.

Vanmoof leek me ook vet, maar daar kan je de batterij niet uitnemen en ik ga niet elke keer m'n fiets naar mn appartment meesleuren om daar te laden.

Cowboy heeft ook vette app en inderdaad een heel mooi design. Ben er nog niet goed uit alle + en - in rekening gebracht.
 
jij hebt gewoon geen 600 Watt geduwd. Dat kan een normale sterveling misschien enkele seconden.
Ik ben het voor de rest eens met je bericht hoor; louter ter info: je onderschat toch wel nog de explosiviteit van een wielertoerist (en ook de piekprestaties van de profs)
Als ik jouw posts goed interpreteer zit je al zeker op tram 4 en misschien tram 5? Voor een dertiger zijn dit realistische waarden (want het zijn de mijne):
7QRvvfc.png
 
Ik ben het voor de rest eens met je bericht hoor, maar je onderschat toch wel nog de explosiviteit van een wielertoerist.
Als ik jouw posts goed interpreteer zit je al zeker op tram 4 en misschien tram 5? Voor een dertiger zijn dit realistische waarden (want het zijn de mijne):
7QRvvfc.png
Ik ben 51, mijn 10 minuten waarde ligt ook op 340 Watt.
Voor de rest van die waarden hangt alles ook af van hoe het berekend wordt, ik weet dat voor baankoereurs wordt uitgegaan van 22-23 Watt/kg over 5 s als peak power output voor de top. Die mannen wegen typisch 70 kg-80 kg..
 
Ik ben het voor de rest eens met je bericht hoor; louter ter info: je onderschat toch wel nog de explosiviteit van een wielertoerist (en ook de piekprestaties van de profs)
Als ik jouw posts goed interpreteer zit je al zeker op tram 4 en misschien tram 5? Voor een dertiger zijn dit realistische waarden (want het zijn de mijne):
7QRvvfc.png
Ik veronderstel dat gij koerst of toch goed getraind zijt, als ge een uur aan 307W kunt trappen. Als ge 1340W haalt op 5 seconden kunt ge toch al een aardig spurtje trekken op de fiets, dan zijt ge al geen doorsnee wielertoerist meer. Afhankelijk van uw gewicht natuurlijk, ik ga er vanuit dat ge 80kg weegt ofzo.
 
Ik zou mij een 2de hands ebike willen aanschaffen om 2 a 3x per week woon werk verplaatsing te willen doen. Ik doe het nu 1x/week met de koersfiets, maar een enkele rit is 38km en heb geen ambitie om meermaals per week met de koersfiets te gaan.

Ik dacht zelf aan een 2de hansfiets met max 10.000km op de teller. Wat zijn nog zoal zaken waar ik op moet letten? Ivm afmetingen, kan ik mij baseren op de afmetingen van mijn racefiets?

Welke kosten komen er zoal nog bij kijken? Verplichte verzekering en helm?
 
Toch geplooid en een cowboy 4ST besteld. Wel binnenkort eerst eens gaan testrijden in hun flagship store.

Spannend.
 
Terug
Bovenaan