De E-Bike thread

Even iets over de efficiëntie van een speedpedelec...

Zelf verbruik ik met mijn ST7 iets minder dan 20 Wh/km
Is dat dan met jouw eigen input eraf? Wat zou die halen mocht hij een gashendeltje hebben ipv pedalen?

En wat doet een eMotorfiets?

Mijn Ducati Monster s2r, 800cc, verbruikte ook om en bij de 6L. Ok, geen aerodynamisch meesterwerk maar wel een sportfiets, en slechts 180kg. Met heel veel moeite kon die naar 5l gebracht worden, maar evenzeer naar +10. Het equivalent van een normale 2liter middenklasser uit die generatie…

Is dat dan met jouw eigen input eraf? Wat zou die halen mocht hij een gashendeltje hebben ipv pedalen?

En wat doet een eMotorfiets?

Mijn Ducati Monster s2r, 800cc, verbruikte ook om en bij de 6L. Ok, geen aerodynamisch meesterwerk maar wel een sportfiets, en slechts 180kg. Met heel veel moeite kon die naar 5l gebracht worden, maar evenzeer naar +10. Het equivalent van een normale 2liter middenklasser uit die generatie…
Neen; ik trap zelf iets van een 150-160 Watt vermoed ik. Dus dat moet je er nog bij tellen

Zelf verbruik ik met mijn ST7 iets minder dan 20 Wh/km
Hangt ook heel sterk af van condities en hoe snel je gaat, de windweerstand gaat ferm omhoog als je sneller gaat. De ST3 Pinion hier op een werkdag, vlammen met lichte tegenwind komt op 16 Wh/km. Rustig rondritje op standje 1 met de helft van de tijd een matige tegenwind kwam op 6,8 Wh/km. En da's qua gemiddelde snelheid uiteindelijk maar een 10 km/u minder. Langs de andere kant, ik heb nu rond de 1100 km, dat heeft mij een 10tal euro aan stroom gekost. Winst: Iets van een 300 € fietsvergoeding (niet alles is woon-werk) + ook een 300 € aan autokosten uitgespaard. Op twee maanden.

Wat valt er te vertrouwen als het op tweedehandsfietsen aankomt?

Plan is om een tweedehands elektrische fiets te kopen van een degelijk merk. Al dan niet gecombineerd met een nieuwe batterij.
Alleen weet ik niet goed waar je zoiets kan vinden, buiten 2dehands.be e.a. maar wat ik niet vertrouw. Zijn er bepaalde winkels die ervoor gekend staan?

Wel, dat staat dan in het boekje, maar opschakelen lukt wel, terugschakelen niet onder last (je hoort dan het systeem meerdere keren na mekaar proberen te schakelen).
Het is inderdaad alleen opschakelen wat gaat onder druk met een pinion.

Klever N Rogue aangekomen.
Toffe vélo. Wel veel wind geluid als ge op snelheid zit. Valt toch op dat ge vrij veel speedelecs tegenkomt als ge er zelf op zit.

Wat valt er te vertrouwen als het op tweedehandsfietsen aankomt?

Plan is om een tweedehands elektrische fiets te kopen van een degelijk merk. Al dan niet gecombineerd met een nieuwe batterij.
Alleen weet ik niet goed waar je zoiets kan vinden, buiten 2dehands.be e.a. maar wat ik niet vertrouw. Zijn er bepaalde winkels die ervoor gekend staan?
Decathlon verkoopt ook tweedehands fietsen heb ik al eens gezien.

Decathlon verkoopt ook tweedehands fietsen heb ik al eens gezien.
Klopt.
In Hasselt staan er altijd redelijk wat.

Overigens ook niet Decathlon merken 2de-hands. Sommige mooie prijs, en bij andere denk ik "wut???".

Zelf vorig jaar een MTB gekocht in Decathlon. 30km gefietst. 500 ipv 1700. Niet van nieuw te onderscheiden. Van de mechanieker zelf.

Stromer st1 prijs nu met 1000€ gedaald.
Stromer zit dan ook in moeilijke papieren. De verkoop van speed-pedelecs is flink gedaald in 2023. In 2023 voelde Stromer daar niet zoveel van, omdat winkels in het begin van het jaar bindende volumes moeten vastleggen om zeker te zijn van leveringen doorheen het jaar.
Een fietswinkel die 50 Stromers verkocht in 2022, bestelde dus ook 50 Stromers voor 2023. Indien die winkel er meer 30 verkocht in 2023, bestelt die in 2024 dus amper fietsen.

Complete beginner hier. Tweedehands Klever X Speed 45 gekocht. Ik woon op appartement en kan dus niet laden rechtstreeks aan de fiets. Ik zou bij thuiskomst de batterij eruit halen en laden in de ondergrondse private berging. Kan het kwaad als de batterij daar in de lader blijft zitten (ook vb. voor een aantal dagen) voor het volgende gebruik? Of toch best loskoppelen wanneer hij is volgeladen?

Ik lease nu iets meer dan een jaar een Riese & Muller supercharger HS prijskaartje 9300€
Gisteren tandriem 11 tanden er af gekomen riem eraf gelopen. En heb al voor de tweede keer een olielek aan de achternaaf. Onder tussen een 6300km gereden.
Ben echt wel teleurgesteld en hoop dat dit onder garantie hersteld wordt.

Complete beginner hier. Tweedehands Klever X Speed 45 gekocht. Ik woon op appartement en kan dus niet laden rechtstreeks aan de fiets. Ik zou bij thuiskomst de batterij eruit halen en laden in de ondergrondse private berging. Kan het kwaad als de batterij daar in de lader blijft zitten (ook vb. voor een aantal dagen) voor het volgende gebruik? Of toch best loskoppelen wanneer hij is volgeladen?
Best het 2de als we de brandweer mogen geloven. Die dingen kunnen in brand vliegen.

Maand geleden mijn Specter Long Range in ontvangst genomen en er nu al 1100km opgezet.
Rijdt zeer fijn, plezier om bochten met te pakken en één van de snelste op de baan. Enkel nog maar ingehaald geweest door een Elio Max.
Fiets voelt zeer solide aan, rammelt niets, remt goed en is best comfortabel dankzij de carbon kader en zadelvering.
In het begin een klein probleempje gehad mijn laadpoort die beschadigd was geraakt doordat mijn zadelpen te diep was weggezakt tot ze daar op ging rusten (korte benen), waarschijnlijk omdat ze bij de fietsenwinkel het niet op het juiste moment hadden vastgezet. Dat probleem had Specter binnen de 24u opgelost (fiets thuis komen halen en terug afgezet de dag er na).

Iemand hier al eens al zijn facturen voor een speedpedelec in een excel gezet? Ik heb net voor de eerste keer mijn cassette laten vervangen en een onderhoudsfactuur van €300 gekregen. Toch wel slikken, ook al was het inclusief remblokjes vervangen en ander onderhoud. Mijn contract verplicht me voor elk onderhoud naar de officiële dealer te gaan, dus zelf sleutelen zit er helaas niet in.

Onderhoud kost me momenteel gemiddeld +- €390 per jaar, de fiets zelf (ervan uit gaande dat ik ze 10 jaar kan gebruiken) +- €500 per jaar.
Doordat ik vrij veel thuiswerk momenteel door de kinderen zit ik maar aan 3800km/jaar waardoor mijn kosten ongeveer neerkomen op 24 cent per km. Elektriciteit zal verwaarloosbaar zijn.

Het zotte is dat dat behoorlijk in de buurt komt van mijn (tweedehands) auto. Nu goed, ik krijg wel fietsvergoeding en dergelijke dus ik wil zeker niet klagen, maar het is wel gek dat zo'n uiteindelijk behoorlijk simpele fietsmechaniek qua prijs in de buurt komt van een auto.

Iemand hier al eens al zijn facturen voor een speedpedelec in een excel gezet? Ik heb net voor de eerste keer mijn cassette laten vervangen en een onderhoudsfactuur van €300 gekregen. Toch wel slikken, ook al was het inclusief remblokjes vervangen en ander onderhoud. Mijn contract verplicht me voor elk onderhoud naar de officiële dealer te gaan, dus zelf sleutelen zit er helaas niet in.

Onderhoud kost me momenteel gemiddeld +- €390 per jaar, de fiets zelf (ervan uit gaande dat ik ze 10 jaar kan gebruiken) +- €500 per jaar.
Doordat ik vrij veel thuiswerk momenteel door de kinderen zit ik maar aan 3800km/jaar waardoor mijn kosten ongeveer neerkomen op 24 cent per km. Elektriciteit zal verwaarloosbaar zijn.

Het zotte is dat dat behoorlijk in de buurt komt van mijn (tweedehands) auto. Nu goed, ik krijg wel fietsvergoeding en dergelijke dus ik wil zeker niet klagen, maar het is wel gek dat zo'n uiteindelijk behoorlijk simpele fietsmechaniek qua prijs in de buurt komt van een auto.
Toch wel merkwaardig maar perfect te verklaren omdat die markt zo opgeblazen is door leasing fietsen en dito onderhoudscontracten. Voor de prijs van een elektrische fiets koop je een kleine tweedehands auto. Realistisch gezien is het echt van de zotte... Spijtig dat ge aan 24 cent de km amper nog profijt haalt uit woon-werkvergoeding.

Bij mij zijn het vooral de werkuren die serieus oplopen.
Vandaag een Gazelle non-elektrisch gekocht op 2dehands voor 120 euro, spik en span. Fietsenmaker vroeg voor een opgelapt gammel 250 euro :wallbash:

En dat is dan ook de reden waarom Stromer de ST5 met ketting zelfs niet meer aan de straatstenen kwijt geraakt. De oude ST5 met ketting wordt met 30% korting aan de man gebracht (enfin, dat trachten ze, maar dat lukt dus niet).

Welke elektrische fietsen heeft iedereen hier.
Ik kan ook beginnen leasen op het werk.

Ik moet twee keer per week naar het station fietsen (8 kilometer enkel) en ben wat aan't twijfelen wat ik ermee wil doen.
Ofwel een elektrische fiets leasen, ofwel een degelijke gewone fiets.

Op dit moment doe ik het met een vrij aftandse fiets zonder bagagerek. Het steekt enorm tegen om met een bezwete rug toe te komen aan het station.

Geen speedpedelec uiteraard.

Terug
Bovenaan