De beurs

Paar maanden te laat vrees ik:) Zou mij verbazen als we nog naar de lows van vorig jaar gaan, maar ik hoop het ook... Ook weer terug veel cash vrijgemaakt.
Tja een akte kreeg ik niet sneller getekend... :) We zullen zien wat er nog op ons af komt, ik geloof nog steeds in een verdere earnings recessie van sommige sectoren. Andere zaken zoals olie staan nog steeds cheap om bij te kopen.
 
Kleine positie genomen in GitLab door beetje Cloudflare te verkopen. Cloudflare was gestegen naar een 20% positie en dat was me iets teveel, dus gereduceerd naar 16% en hiermee wat GitLab gekocht.

> DevSecOps platform om teams efficienter software te laten ontwikkelen
> Nog redelijk vroeg in hun market opportunity. Opgericht in 2015 en reeds een 500M $ revenue run rate, dus toont goede product market fit aan.
> Groeiden afgelopen kwartaal 69%. Software bedrijven met 500M run rate die 69% groeien, zo zijn er historisch gezien niet heel veel (enkel de besten) en bovendien in de moeilijkste omgeving om software te verkopen sinds 2009.
> Voornaamste concurrent is GitHub (+ Azure DevOps dat ze gaan mergen met GitHub), in 2018 overgenomen door Microsoft. GitLab is de absolute marktleider als je voor een onafhankelijke, cloud neutrale speler wilt gaan. Hebben bijgevolg dus ook een goede partnership met Google Cloud en AWS, deze 2 zijn geincentivized om GitLab te introduceren bij hun klanten aangezien GitLab de cloud migratie versnelt.. Azure zal uiteraard altijd GitHub pushen naar hun klanten.
> Greenfield opportunity in de zin dat GitLab een platform is dat typisch 2 tot 10 DevOps point solutions kan consolideren. Historisch werken klanten met veel verschillende DevOps oplossingen (bv. Jenkins, CircleCI, BitBucket, Jfrog,...) die ze dan wat proberen te integreren met 'digital duct tape', maar GitLab biedt dit allemaal in 1 platform aan, waardoor klanten ten eerste veel geld kunnen besparen en ten tweede het ook gewoon veel gebruiksvriendelijker en efficienter is.
> Gaven aan dat ze comfortabel zijn met de analyst expectations van 40% groei voor 2023. Heel sterk in dit klimaat waarbij ieder bedrijf op software probeert te besparen.
> Gewaardeerd aan 12x de verwachte omzet voor 2023.
> Momenteel nog verliesmakend maar de operating marges stijgen kwartaal na kwartaal met een 4-5 tal percentage punten. Mikken tegen 2024 op FCF breakeven. 89% gross margins en enorm waardevol product voor klanten, dus mooie FCF marges als ze matuur zijn verwacht ik.
> TAM van 40 miljard $. Meestal met een grain of salt te nemen, maar in het geval van GitLab kan ik de redenering begrijpen: als je het wereldwijd aantal software developers neemt en als die allemaal GitLab's duurste tier nemen, kom je aan ongeveer 32 miljard dollar. Daar dan nog 8 miljard $ bij omwille van adjacent functies die ook een subscription kunnen nemen (bv. engineers). Zijn dus iets meer dan 1% gepenetreerd in hun markt op dit moment.
> 7B $ market cap dus nog relatief klein.
> Hun duurste tier is 99$ per maand oftwel 1.200$ per jaar en dit is nu al 40% van de omzet en groeit meer dan 100%. Voor seat-based software is dit een serieuze prijs, dus toont aan hoe waardevol dit is voor hun klanten.

Ik zie hier een jonge 'Atlassian' in, spelen ook wat dezelfde DevOps market, zij het met een ander type product.
 
Laatst bewerkt:
Één of ander magazine organiseert een beursspel met enkele analisten en bv's.
Geen idee voor welke categorie onze vriendin Charlotte gescout zou zijn?

20230203-075006.jpg

Dus we moeten allemaal naar Tom Simons luisteren??!!
 
Ja daarom, de earnings waren goed

Dus waarom zo'n hoge premie ? :thinking:

Ik ruik geld, maar toch ....
Tech zit nog altijd in een berenmarkt en als software nog eens stevig zou beginnen zakken kan er snel 30% vanaf gaan. Lange termijn zal je wel goed zitten met Atlassian denk ik, maar dan moet je wel de conviction hebben om ze aan te houden als je op verlies zit.
 
Tech zit nog altijd in een berenmarkt en als software nog eens stevig zou beginnen zakken kan er snel 30% vanaf gaan. Lange termijn zal je wel goed zitten met Atlassian denk ik, maar dan moet je wel de conviction hebben om ze aan te houden als je op verlies zit.

Ik ben als gebruiker eigenlijk geen fan van Atlassian producten, en ik ken er weinigen die wel fan zijn. Gitlab is wel top (ik zag in een paar posts geleden dat je die gekocht hebt).
 
Hete truffel gaat zodanig veel aandelen buybacken dit jaar, dat de Berkshire preferreds al gaan triggeren en ook beginnen teruggekocht worden.

You go girl! :love2:

Indien de petrolprijs hoog genoeg is want anders zal er niet veel buybacken mogelijk zijn...
Die DAC's is een serieus duur gokje, kan goed aflopen maar ook slecht.
 
Indien de petrolprijs hoog genoeg is want anders zal er niet veel buybacken mogelijk zijn...
Het is nog geen jaar en half geleden dat Vicki zei dat een olieprijs van 70-75 ongelofelijk fantastisch zou zijn op lange termijn.
Nu we even op 75 staan na 125 in 2022, denken investeerders precies alsof ze droog brood gaan moeten eten.

Aan 75 rakken die nog altijd tegen de 10B FCF binnen, daar kan je al wat aandeeltjes mee kopen. (Boven de +- 3 miljard uitkering aan aandeelhouders moeten de preferreds ook pro rata terugbetaald worden, dus hoger dan dat bedrag zijn ze alvast van plan)
Die DAC's is een serieus duur gokje, kan goed aflopen maar ook slecht.
Je hebt het interview dus niet bekeken alvorens commentaar te geven, classic BG/hln :tongue:

Dat is zo duur niet, ze doen die capex van de eerste plant grotendeels met externe partners.
En de revenues zijn al zeker wegens de veel grotere subsidies per ton co2 carbon capture in de inflation reduction act.
 
Het is nog geen jaar en half geleden dat Vicki zei dat een olieprijs van 70-75 ongelofelijk fantastisch zou zijn op lange termijn.
Nu we even op 75 staan na 125 in 2022, denken investeerders precies alsof ze droog brood gaan moeten eten.

Aan 75 rakken die nog altijd tegen de 10B FCF binnen, daar kan je al wat aandeeltjes mee kopen. (Boven de +- 3 miljard uitkering aan aandeelhouders moeten de preferreds ook pro rata terugbetaald worden, dus hoger dan dat bedrag zijn ze alvast van plan)
FCF gezien van COP en bijhorende waardering? De markt moet er blijkbaar niet van weten....


Je hebt het interview dus niet bekeken alvorens commentaar te geven, classic BG/hln :tongue:

Dat is zo duur niet, ze doen die capex van de eerste plant grotendeels met externe partners.
En de revenues zijn al zeker wegens de veel grotere subsidies per ton co2 carbon capture in de inflation reduction act.

Substantieel gedeelte voor die DAC's te betalen zijn nog steeds OXY dollars zoals de madam zelf zegt, zonder rendement dus...
 
Laatst bewerkt:
@Racing_Genk Quid Bill?
Vond ik nog een interessant bedrijf, serieus afgestraft afgelopen dagen.
Nog 30% of zo eraf en ik zou zowaar kunnen beginnen kopen.
Heb zelf geen Bill meer sinds voorjaar van 2022. Al ken ik een aantal zeer gerespecteerde growth investors die dat nog steeds in hun top 3 hebben zitten.

Werden afgestraft vorige week omwille van hun earnings. Niks fundamenteel, gewoon afkoelende economie en aangezien Bill geld verdient op transacties die SMB's uitvoeren, en die transacties nu afnemen, voelen ze dat ook direct aan hun omzet. In vorige kwartalen gaven ze nog aan dat ze weinig voelen van de macro, nu plots wel, dus de markt was wat verrast in negatieve zin. Al groeide hun core business nog steeds met 49% dus bezwaarlijk slecht te noemen. Core is combinatie van 1) de subscription omzet van hun product 2) De transactie omzet van betalingen die via Bill worden uitgevoerd en 3) De transactie omzet van betalingen die via hun Divvy spend management oplossing worden uitgevoerd.

Ik kan een hele thesis schrijven over Bill, dus als je gerichte vragen hebt, laat maar weten dan.
 
Laatst bewerkt:
Hm, ik herinner mij niet dat je verkocht had?
In april zat het nog in je portefeuille met positieve outlook .
Zal denk ik mei zijn geweest. Outlook is nog altijd positief hoor, maar ik wil geconcentreerd beleggen en Bill is wat moeilijker te analyseren met hun verschillende revenue streams en dan ook die Divvy overname. Je hebt ook nog een private competitor Ramp die het heel goed doen de laatste paar jaar, ik heb het gevoel dat Bill wat trager innoveert. Al is de R/R momenteel wel interessant dus wie weet koop ik ze weer terug.

Portfolio:

1. SNOW
2. DDOG
3. NET
4. S
5. CRWD
6. ZS
7. GTLB

Watchlist: MNDY, BILL, TMDX, ADYEN, MELI, PCOR,...
 
Zal denk ik mei zijn geweest. Outlook is nog altijd positief hoor, maar ik wil geconcentreerd beleggen en Bill is wat moeilijker te analyseren met hun verschillende revenue streams en dan ook die Divvy overname. Je hebt ook nog een private competitor Ramp die het heel goed doen de laatste paar jaar, ik heb het gevoel dat Bill wat trager innoveert. Al is de R/R momenteel wel interessant dus wie weet koop ik ze weer terug.

Portfolio:

1. SNOW
2. DDOG
3. NET
4. S
5. CRWD
6. ZS
7. GTLB

Watchlist: MNDY, BILL, TMDX, ADYEN, MELI, PCOR,...
MELI heb ik spijt van dat ik paar maand geleden geen cash had.
 
Ik wou bij Lynx eens kijken om wat Oxy bij te kopen, al mijn geld staat daar nog in euro's.
Ik dacht ik geef eens een order in en zie wat er gebeurt. Ik had verwacht een foutmelding te krijgen maar de order ging gewoon door. (heel lage order als test en dan geannuleerd).
Lynx zet dus automatisch mijn euro's om in dollars? Valt dit aan te raden? Of kost me dit meer dan zelf voor een groter bedrag euro te wisselen voor dollars? Ik vind er op Lynx zelf niet meteen iets over terug.
 
Ik wou bij Lynx eens kijken om wat Oxy bij te kopen, al mijn geld staat daar nog in euro's.
Ik dacht ik geef eens een order in en zie wat er gebeurt. Ik had verwacht een foutmelding te krijgen maar de order ging gewoon door. (heel lage order als test en dan geannuleerd).
Lynx zet dus automatisch mijn euro's om in dollars? Valt dit aan te raden? Of kost me dit meer dan zelf voor een groter bedrag euro te wisselen voor dollars? Ik vind er op Lynx zelf niet meteen iets over terug.
Normaal zet IB (en Lynx) u dan negatief in dollars. Waarop ge dan interest moet betalen als ge uw euros niet omzet.
 
Terug
Bovenaan