De beurs

Als ik dit bv. vergelijk met Apple, staat Apple even 'goedkoop' of 'duur' als dat bedrijf.

Maar dan vind ik Apple een topbedrijf, met enorme consumentenpositie, en absolute top CEO.

Waarom zou je dan APD kopen in de plaats?
Omdat ik bij Apple nog altijd vind dat ze te veel teren op 1 product (57% vd revenue nog altijd) dat ieder jaar moet gereleased worden met grote marketing fanfare. Loopt dat een keer mis (China supply chain issues, tariffs, ontploffen ze zoals de samsung enkele jaren geleden, etc) dan zitten ze met een groot probleem. Tegelijkertijd hebben ze de cash dat zit te rotten op hun rekening, of gaat het naar dure tv producties waar niemand naar kijkt/op zit te wachten. Iemand Foundation gezien?

Wat telt zijn de toekomstige winsten van de business hé, of ze dat nu uitkeren in dividend of niet.
Je bent niet vet met een longterm holding bedrijf (bv. Proximus) dat wel telkens 4% dividend uitkeert, maar uiteindelijk momenteel een lagere beurskoers heeft dan in het jaar 2000.
Ja dat weet ik ook wel, daarmee dat ik kies voor bedrijven die nog altijd groeien hoor. En dat zie ik met APD ook wel gebeuren. Het moeten geen valuetraps zijn. Maar bvb, ik heb Starbucks jaren geleden in de lage 50USD gekocht. Last time I checked groeien ze nog altijd in revenue en groeit het dividend nog. Met covid hebben ze afgezien, maar iets in mij dacht dat het maar tijdelijk was, dividend is ieder jaar verhoogd geweest. Ook al zijn ze serieus gezakt tov hun all time high, ik zie geen reden om te verkopen.

De mediaan van de mening van 20 biased PR-boys, is niet beter dan de mening van 1 biased PR-boy hé :laugh:

In investeringsland noemen ze "wisdom of crowds" meestal "madness of crowds" :)
Mijn master thesis lang geleden ging over the wisdom of crowds. Als je populatie divers genoeg is, is de crowd zo goed als altijd correct. Maar hier is de populatie wsl niet divers genoeg :p. Toch is dit voor veel mensen een anchorpoint.
 
Wel, je hebt er toch een website over? Fightthefire of zoiets :unsure:

money-cash-fire-1200x900.png
fighttofire. Maar ja, dus?
 
Mithro staat ondertussen sinds die posts op -50%, 7 per aandeel. Is er nog hoop...?

Geen leedvermaak want ik respecteer @Sylverscythe en @Wilcao maar ik blijf me die vraag stellen: als ik me niet vergis werken jullie niet in de sector en is investeren niet jullie beroep noch studie.
Vanwaar dan die blijvende drang bij iedereen om in individuele biotech aandelen te beleggen? Is dat het lotto-gevoel of heeft dat andere redenen?
Tja, slechtste reden ooit besef ik achteraf, maar een kameraad was al even bezig met aandelen en heeft me wat op weg geholpen. Hij had een paar aandelen die hij in zijn portefeuille had en ik had/heb wel geloof in hetgeen zij deden. Nu weet ik dat ik best weg blijf van dat soort bedrijven. Leergeld zeker :unsure:
 
Tja, slechtste reden ooit besef ik achteraf, maar een kameraad was al even bezig met aandelen en heeft me wat op weg geholpen. Hij had een paar aandelen die hij in zijn portefeuille had en ik had/heb wel geloof in hetgeen zij deden. Nu weet ik dat ik best weg blijf van dat soort bedrijven. Leergeld zeker :unsure:
Never borrow conviction.

En ook niet teveel conclusies trekken op basis van korte termijn trends. Genoeg aandelen die eerst 70% zakken om de 5 a 10 jaar daarna met 500% of meer te stijgen. Als je een aandeel koopt moet je rekenen op 3-5 jaar om de thesis te laten uitspelen, teveel factoren die op korte termijn invloed hebben op de koers v.e aandeel terwijl het niks met het aandeel specifiek te maken heeft.
 
Never borrow conviction.

En ook niet teveel conclusies trekken op basis van korte termijn trends. Genoeg aandelen die eerst 70% zakken om de 5 a 10 jaar daarna met 500% of meer te stijgen. Als je een aandeel koopt moet je rekenen op 3-5 jaar om de thesis te laten uitspelen, teveel factoren die op korte termijn invloed hebben op de koers v.e aandeel terwijl het niks met het aandeel specifiek te maken heeft.
Heb het geld ook niet snel nodig, dus ga het mooi laten staan. Dus fingers crossed.
 
Ik ben 100% geïnvesteerd. (krijg wel 10% cash binnen binnenkort wegens geluk)

De moeilijkheid is altijd afwegen tussen wat goedkoper is: hetgeen in mijn portefeuille zit of andere potentiële kandidaten.
Voorlopig zijn er bijna geen aandelen die meer intrinsieke onderwaardering hebben dan hetgeen in mijn portefeuille zit.

Apple is aan de huidige prijs bv. ook niet superslecht. (Buffett kocht nog maar pas bij in Q1 aan 150)
Maar zeker niet meer ondergewaardeerd dan Oxy. Wel veiliger.

Idem bv. BAC. Dat is meer ondergewaardeerd dan Apple. En even veilig.
Maar nog niet zelfde ondergewaardeerd als Oxy. En geen mogelijkheid tot veilige hefboom (zoals de Oxy warrants).

Dat is dus telkens de afweging. Risico/rendement.
Als we dan het vb. van Apple nemen

Huidige koers 140 USD en PE ratio van +- 23...

Ik weet niet of je Apple als een echt groeiaandeel beschouwt, maar laat ons zeggen iets tussen de twee, dan zou je pas kopen aan P/E ratio van 12,5

Dan zou je pas kopen aan 12.5/23 = 0.54*140 = 75,6 USD?

Dat zijn - corona dip van maart-april 2020 aside- koersen van januari 2020, terwijl de TTM financial/operational metrics (free cash flow, revenu, gross profit, operational margin) een pak hoger liggen dan die van 29/9/2019 (bijna verdubbeling) .

Met andere woorden: je hoopt een bedrijf dat net 2 moddervette jaren heeft gekend, in die 2 jaren pak rijker is geworden tegen een koers die nog bijna de helft lager ligt dan die van vandaag en 60% onder de 12 months high?

Acht je dat realistisch, zelfs onder de huidige macro-economische omstandigheden en vooruitzichten? En if yes: waarom?
Wederom: honest question hoor, ben gewoon benieuwd naar de redenering:)

De markt overdrijft in beide richtingen, maar dit lijkt mij toch heel wishful thinking.



Nuja, ik hoop voor jou dat ze zo ver terugvallen en je de deal van je leven kan doen;)
 
Als we dan het vb. van Apple nemen

Huidige koers 140 USD en PE ratio van +- 23...

Ik weet niet of je Apple als een echt groeiaandeel beschouwt, maar laat ons zeggen iets tussen de twee, dan zou je pas kopen aan P/E ratio van 12,5

Dan zou je pas kopen aan 12.5/23 = 0.54*140 = 75,6 USD?

Dat zijn - corona dip van maart-april 2020 aside- koersen van januari 2020, terwijl de TTM financial/operational metrics (free cash flow, revenu, gross profit, operational margin) een pak hoger liggen dan die van 29/9/2019 (bijna verdubbeling) .

Met andere woorden: je hoopt een bedrijf dat net 2 moddervette jaren heeft gekend, in die 2 jaren pak rijker is geworden tegen een koers die nog bijna de helft lager ligt dan die van vandaag en 60% onder de 12 months high?

Acht je dat realistisch, zelfs onder de huidige macro-economische omstandigheden en vooruitzichten? En if yes: waarom?
Wederom: honest question hoor, ben gewoon benieuwd naar de redenering:)

De markt overdrijft in beide richtingen, maar dit lijkt mij toch heel wishful thinking.



Nuja, ik hoop voor jou dat ze zo ver terugvallen en je de deal van je leven kan doen;)

Mr. Market is manisch-depressief. Wat apple betreft, was hij vele jaren lang zéér depressief, je kon dat jaar na jaar oppikken aan minder dan 10x ebit (met een berg cash op de bank). MSFT, idem. Ik heb ze ooit gekocht aan 28, wat 7x FCF was met een nog grotere berg cash op de bank. Chipmakers? Moest 10 jaar geleden echt niemand hebben.

Nu lijkt het alsof de bomen tot ver voorbij de hemel groeien en tot voor kort was geen enkele multiple te zot.

Maar beste, 1 tip: also this will pass.

En tegen dat ge apple weer aan 7x ebit kunt kopen, ga je ze niet eens willen bekijken. Contrair zijn, doet namelijk pijn. Veel pijn.
 
Stel u voor dat ge aandeelhouder in SNAP zijt en de CEO komt hiermee af:

“Like many companies, we continue to face rising inflation and interest rates, supply chain shortages and labor disruptions, platform policy changes, the impact of the war in Ukraine, and more,”

Lachen!

Gebruik van gemaakt en nog wat GOOG opgepikt, wat een afstraffing voor een high moat, high growth, en goedkoop bedrijf omdat een lul van een CEO kutcijfers voorlegt. Sjonge!
 
Mr. Market is manisch-depressief. Wat apple betreft, was hij vele jaren lang zéér depressief, je kon dat jaar na jaar oppikken aan minder dan 10x ebit (met een berg cash op de bank). MSFT, idem. Ik heb ze ooit gekocht aan 28, wat 7x FCF was met een nog grotere berg cash op de bank. Chipmakers? Moest 10 jaar geleden echt niemand hebben.

Nu lijkt het alsof de bomen tot ver voorbij de hemel groeien en tot voor kort was geen enkele multiple te zot.

Maar beste, 1 tip: also this will pass.

En tegen dat ge apple weer aan 7x ebit kunt kopen, ga je ze niet eens willen bekijken. Contrair zijn, doet namelijk pijn. Veel pijn.
Ik begrijp je punt niet echt?
Wil je nu zeggen dat je het niet onmogelijk acht dat Apple en Microsoft tot die multiples van toen zullen terugvallen?
Dat je met andere woorden gelooft dat de markt de voorbije 10 jaar aan groei, absolute martkdominantie, riante winsten, overgutsende cash, marktleiderschap gewoon even onder de mat veegt en het bedrijf waardeert als een bedrijf dat niemand moet hebben?
 
Ik begrijp je punt niet echt?
Wil je nu zeggen dat je het niet onmogelijk acht dat Apple en Microsoft tot die multiples van toen zullen terugvallen?
Dat je met andere woorden gelooft dat de markt de voorbije 10 jaar aan groei, absolute martkdominantie, riante winsten, overgutsende cash, marktleiderschap gewoon even onder de mat veegt en het bedrijf waardeert als een bedrijf dat niemand moet hebben?
Dat kon effectief in 2011 (hadden in 2007 nochtans de iphone uitgebracht met nooit gezien succes), 2013, en begin 2016 (nieuw iPhone model was eens iets minder goed aangeslaan, recessievrees).

Allemaal aan P/E van minder dan 10. En dit is jaren NA het uitbrengen van de iPhone...
Dat zijn niet de jaren stillekes hé.

Microsoft P/E van 10 in 2012.
Niemand interesseerde zich in Microsoft. Dat was oude technologie. Windows en Office waren passé, enkel nog goed voor cashcows.
En Amazon AWS was de nummer 1 in cloud, Microsoft zat achter.

(Al zou ik bij het huidige Apple een P/E van 15 evenveel ook tolereren, hangt af van mijn alternatieven)

Laat u niet verblinden door de afgelopen 5 jaar van compleet debiele waarderingen en speculatie.

Geduld.
 
Laatst bewerkt:
Alles valt in zijn context te bekijken. We zitten historisch nog altijd in lage rentestand. Dat wilt oa zeggen dat een bedrijf aan een PE van 20 met 15%+ FCF groei bijzonder goedkoop is ten opzichte van het alternatief, 3% treasuries. Laat u niet Leiden door historische bear market lows van 10x PE en zo, die krijgen we wellicht niet snel te zien.
 
Alles valt in zijn context te bekijken. We zitten historisch nog altijd in lage rentestand. Dat wilt oa zeggen dat een bedrijf aan een PE van 20 met 15%+ FCF groei bijzonder goedkoop is ten opzichte van het alternatief, 3% treasuries. Laat u niet Leiden door historische bear market lows van 10x PE en zo, die krijgen we wellicht niet snel te zien.
Klopt volledig. Op basis van sentiment kunnen aandelen soms echter irrationeel goedkoop worden (of irrationeel duur zoals vorig jaar). Op de bodem van de dot.com bubbel stond Amazon als groeibedrijf genoteerd aan ongeveer 13 keer operating profit. Niet voor niets dat ze de 2 jaar nadien stegen met 600% dus. Een ander voorbeeld: MercadoLibre dat na de bodem in 2009 650% steeg in de 2 daaropvolgende jaren.

Anyway: Het enige wat de markt momenteel ziet: hoge inflatie, FED moet interest verhogen, FED creëert een recessie => paniek & onzekerheid (FUD).

Om dat even objectief te analyseren:

Base case scenario:
We belanden in een lichte recessie, de vraag neemt af en bijgevolg ook de inflatie. Met wat geluk stopt China met hun onnozele corona policy en kan er ook een correctie aan de aanbodzijde komen. De FED heeft de rente tot 2-3% verhoogd en de economie is terug gezond. In dit geval zie ik 100%-250% upside in mijn aandelen over de komende paar jaar (op basis van een waardering die in lijn ligt met 2-3% interestvoeten. Voor de slechtste performers is een 250% stijging zelfs geen nieuwe ATH). Bepaalde prijzen zijn al sterk aan het dalen in de US (bv. used cars & timber), anderzijds blijven energieprijzen hardnekkig hoog. De inflatie zal sowieso de komende maanden op YoY basis nog heel hoog blijven, dus interessanter is om de MoM evolutie te bekijken om te zien hoeveel deze op maandbasis nog toeneemt.

Worst case scenario:
De inflatie wil maar niet zakken terwijl de FED de interesten moet blijven verhogen tot >5%, we belanden in een heel diepe recessie. In dit geval kan er van elk aandeel nog minstens nog 50% af, van groeiaandelen nog minstens 75%. We krijgen dan waarschijnlijk ook weer een scenario waarbij sommige aandelen dan tot 500% kunnen stijgen na de bodem zoals hierboven, omdat ze gewoon zo hard gezakt waren.

In ieder geval, bijna al mijn aandelen voldoen aan deze criteria:
- Founder-led
- Recurrente omzet waarbij de omzet van vorig jaar ook al in de boeken zit voor dit jaar, volgend jaar, het jaar erop etc etc (je kan een subscriptie annuleren maar de gross retention rates voor de meeste van mijn aandelen ligt tussen de 95% en 99%)
- Actief in een markt die de komende 10 jaar enorm blijft groeien, dus duurzame hoge groei. Een recessie zal tot uitstel in de groei leiden, maar niet tot afstel.
- Leiders in hun markt met een duidelijke positionering / differentiatie van concurrenten
- Zeer faire waardering, het goedkoopst sinds vele, vele jaren.
- 25% tot 45% FCF margins eenmaal ze matuur zijn (sommigen zelfs al >30% marge vandaag met >50% groei, go figure wat voor marges die later gaan hebben :))

Geen idee wat deze bedrijven over 3 of 9 maanden waard zullen zijn, wie weet nog maar de helft van vandaag, maar over enkele jaren alleszins veel meer dan vandaag.

Aanrader:


Van minuut 0 tot 12 ongeveer. Kijk op de markt van enkele van de beste Growth Fund managers.
 
Laatst bewerkt:
In dit geval wel. Het is zo laag gezakt dat afhalen helemaal geen optie is voor mij. Eind dit jaar zou Mithra een partner krijgen en daar wacht ik zeker nog op.

Waarom? Deze redenering kan ik niet volgen. Je moet jezelf de vraag stellen of je het aandeel op dit moment nog zou kopen of niet. Indien niet, verkopen, ongeacht je voorgeschiedenis met dit aandeel...
 
Waarom? Deze redenering kan ik niet volgen. Je moet jezelf de vraag stellen of je het aandeel op dit moment nog zou kopen of niet. Indien niet, verkopen, ongeacht je voorgeschiedenis met dit aandeel...
Inderdaad, daarom moet je eigenlijk als volgt proberen te redeneren: Ga ervan uit dat je portfolio iedere dag na de beurs automatisch verkocht wordt, en dat je dus elke dag voorbeurs je portfolio volledig opnieuw moet samenstellen: zou je dan exact dezelfde portfolio kopen met exact dezelfde allocaties? Indien niet, dan ben je irrationeel bezig.
 
Waarom? Deze redenering kan ik niet volgen. Je moet jezelf de vraag stellen of je het aandeel op dit moment nog zou kopen of niet. Indien niet, verkopen, ongeacht je voorgeschiedenis met dit aandeel...
Omdat ik denk dat ik minder verlies kan maken dan op dit moment. Mede door hun producten en aankondiging van een partner. Misschien de verkeerde tactiek, maar dat zullen we wel zien.
 
Mithra staat ondertussen sinds die posts op -50%, 7 per aandeel. Is er nog hoop...?

Geen leedvermaak want ik respecteer @Sylverscythe en @Wilcao maar ik blijf me die vraag stellen: als ik me niet vergis werken jullie niet in de sector en is investeren niet jullie beroep noch studie.
Vanwaar dan die blijvende drang bij iedereen om in individuele biotech aandelen te beleggen? Is dat het lotto-gevoel of heeft dat andere redenen?
Ik weet het niet Janus, is er nog hoop?

De reden was gewoon dat het me een veelbelovend en Belgisch bedrijf leek, met een focus op vrouwelijke gezondheid. Natuurlijk is het altijd gokken op goede studieresultaten. Mijn fout is gewoon dat ik had moeten verkopen toen de koers veel hoger stond (ik denk dat op een bepaald moment we rond de 30 zaten).

Op dit moment zal het houden worden met de hoop (inderdaad) dat we in de toekomst nog wat goedmaken.
 
Terug
Bovenaan