De beurs

Ik heb het zonet iets meer in detail bekeken omdat de waardering mij op het eerste zicht wel goedkoop leek.

Cijfermatig ziet het er eigenlijk goed uit.
Wel een paar red flags in hun annual report waardoor het mijn filter niet passeert, hoe goedkoop het ook mag zijn:

- Hebben in maart 2020 hun werknemersopties (die nog maar net uitgegeven waren in januari-februari 2020) gerepriced van 21 naar 9.
Zo is het wel leuk natuurlijk.
Als het aandeel stijgt: gratis jackpot via in het verleden toegekende opties.
Als het aandeel daalt: gewoon de exercise price van de opties halveren, en dan alsnog jackpot een jaar later.
Waar zit de alignment met de aandeelhouder? :sop:

- Bijna de volledige winst van het bedrijf van de afgelopen jaren (264 milj) wordt vastgehouden in Government bonds. Waarom precies?
Ofwel uitkeren naar de aandeelhouder die handel (ik zal zelf wel beslissen hoe ik dat alloceer), ofwel investeren in de business indien goede roi.
En al zeker niet in government bonds als de interesten aan het stijgen zijn.

- CEO is ook bestuurder/aandeelhouder van een fondsbeheerder.
De fondsbeheerder beheert oa. die 264 miljoen van hierboven.
Kwestie van een knoert van een belangenvermenging...

- CEO is ook aandeelhouder/bestuurder van een consumenten-esthetics startup (Home Skinnovations). Niets te maken dus met de B2B activiteiten van INMD.
Maar om 1 of andere reden huurt IMND daar kantoren en ander zaken van (0,6m per jaar).
Daarbovenop kocht IMND in 2021 ook assets (oa. voorraden, ...) van die startup waar ze eigenlijk niets mee zijn. (0,5m dollar).

- op 4 jaar tijd werden de shares outstanding al met meer dan 30% verhoogd.
Waarom niet de overtollige cash gebruiken om lonen te betalen ipv aandeelhouders te verwateren?

Kortom: teveel shady stuff voor mijn achterdochtige aard.
Mja, shady valt nog mee, maar niet aandeelhoudersvriendelijk is het ergste voor mij.
Plus dat onduidelijk is dat deze business long term potentieel heeft.
De ceo heeft al meerdere keren zijn bedrijven verkocht en herbegonnen (niet shady op zich).
Dat het in Israel gelegen is helpt ook niet. Dat land is niet zo goed voor share buybacks of waarde uitkeren aan aandeelhouders.

Die 264 miljoen trouwens zit in Canadese guaranteed return certificates. Lange termijn spaarrekening in essentie.
Is echt dom dat ze dat doen. Wel zeer laag risico zo. Maar een goeie capital allocator zou dat teruggeven aan aandeelhouders want uiteindelijk bouwen ze een berg cash die dan maar heel laag rendeert.
 
Goe bezig SNAP, uw eigen cijfers na nog geen maand bijstellen. De nasdaq kan deze namiddag weer 4-5 percent omlaag…
 
Goe bezig SNAP, uw eigen cijfers na nog geen maand bijstellen. De nasdaq kan deze namiddag weer 4-5 percent omlaag…
Staat ondertussen lager dan de IPO in 2017.

Nochtans: omzet +300%, gross profit +600% sinds 2017.

Groei != stijging aandeel.
Price matters. Broek zakt af van verbazing.
 
Net APD Airproducts & Chemical gekocht.

Case:
- robuust bedrijf met 40 jaar streak van stijgende dividenden, laatste stijging was 8%. Pay out ratio van 63%
- is een 'saaie' grote industrial player. In die zin zijn er weinig concurrenten, geen flashy start-ups in die business.
- klanten hebben lange termijn contracten en hun producten zijn essentieel voor hun klanten. Hoge switching costs ook.
- groei EPS van de laatste jaren rond de 10%, long term blijft dit onveranderd. Voor dit jaar EPS growth guidance van 14%.
- degelijk management, jaarlijkse div increases zullen blijven komen
- hydrogen play
- globaal vertegenwoordigd.
- 26% lager dan de 52 week high (attractiever dividend yield om in te stappen).

Downsides:
- blijft cyclical business, veel capex nodig. Gelukkig is balance sheet meer dan ok.
- na jaren van verbeterende marges stijgen de kosten momenteel feller dan de revenue door energieprijzen, waardoor nu marge (ietsje) onder druk staat
- In de oligopolie blijft Linde na de overname v Praxair groter

Analisten (die ik niet vertrouw, maar geeft het mee) hebben een gemiddelde target price van 293$.

Buy & forget. Nu rustig laten compounden voor de komende 10 jaar.
 
Mooie klap erbij voor Colruyt ja!

Wat betreft beurskoers: Management kocht vorige week 560.000 aandelen op, 0,42% van de uitstaande aandelen. Dat moet je geen maanden doen om een aanzienlijk effect te hebben op je per share resultaten. Vlakke omzet, FCF, ... of zelf tijdelijk dalende trend zijn 1 ding, maar Colruyt heeft een degelijke balans en kan zo wel mooi geld aan het werk zetten. Zolang ze bij verdere afstraffing maar niet afkomen met een uitkoopbod ver de $5 miljard euro of zo natuurlijk. :D

Van beursdarling naar gehate "brol". Afwachten wat het grotere plaatje betreft natuurlijk maar de markt blijft geen jaren een operationele nachtmerrie lijkt mij.

Even afwachten met bijkopen want er zijn andere koopjes te doen ook.
 
Jezus Sofina blijft ook gaen. Ik sta ondertussen in het rood zelfs met dit aandeel.
Wel, je hebt er toch een website over? Fightthefire of zoiets :unsure:

money-cash-fire-1200x900.png
 
Mithra staat nu idd behoorlijk in het rood, maar dat kan toch nog goed komen heb ik de indruk. Is toch niet persé al afgeschreven?
Destijds gekocht voor € 10 dus nog altijd positief en van plan nog wel een tijdje te houden. Lijkt me ook niet afgeschreven.
Ik helaas voor een pak meer. Maar zelfs ik heb nog wel hoop. Ga ze waarschijnlijk wel de deur uit gooien zodra ze (hopelijk) opbrengen.
Mithra staat ondertussen sinds die posts op -50%, 7 per aandeel. Is er nog hoop...?

Geen leedvermaak want ik respecteer @Sylverscythe en @Wilcao maar ik blijf me die vraag stellen: als ik me niet vergis werken jullie niet in de sector en is investeren niet jullie beroep noch studie.
Vanwaar dan die blijvende drang bij iedereen om in individuele biotech aandelen te beleggen? Is dat het lotto-gevoel of heeft dat andere redenen?
 
Laatst bewerkt:
Net APD Airproducts & Chemical gekocht.

Case:
- robuust bedrijf met 40 jaar streak van stijgende dividenden, laatste stijging was 8%. Pay out ratio van 63%
- is een 'saaie' grote industrial player. In die zin zijn er weinig concurrenten, geen flashy start-ups in die business.
- klanten hebben lange termijn contracten en hun producten zijn essentieel voor hun klanten. Hoge switching costs ook.
- groei EPS van de laatste jaren rond de 10%, long term blijft dit onveranderd. Voor dit jaar EPS growth guidance van 14%.
- degelijk management, jaarlijkse div increases zullen blijven komen
- hydrogen play
- globaal vertegenwoordigd.
- 26% lager dan de 52 week high (attractiever dividend yield om in te stappen).

Downsides:
- blijft cyclical business, veel capex nodig. Gelukkig is balance sheet meer dan ok.
- na jaren van verbeterende marges stijgen de kosten momenteel feller dan de revenue door energieprijzen, waardoor nu marge (ietsje) onder druk staat
- In de oligopolie blijft Linde na de overname v Praxair groter
Ziet er op het eerste zicht niet slecht uit.

Wel te duur voor mij momenteel.

Na een knoert van een 10-jarige retailbubbel waarbij speculatie de hoogste toppen aller tijden scheerde, koop ik niets bij boven een P/E van 10 (of pak 15 voor groeiaandelen) want meestal overreageert de markt dan langs de andere kant.

Of gaan goede aandelen bijna evenveel naar beneden als overgewaardeerde aandelen.
Zoals Berkshire in maart 2020 dat evenveel daalde als de S&P500 terwijl die laatste veel hoger gewaardeerd stond. (en BAC nog meer)
Dan kan je die goede aandelen easy oppikken aan belachelijke waarderingen, zonder het risico te lopen dat je met overgewaardeerde bedrijven hebt die wat dalen.
Analisten (die ik niet vertrouw, maar geeft het mee) hebben een gemiddelde target price van 293$.
Waarom vermeld je die compleet nutteloze getallen van die pr-gasten dan? :)
 
Iemand een mening over Agilent Technologies?

Weer een random idee van kennis en staat bovenaan de s&p500 lijst als je sorteert op ticker.
 
Ziet er op het eerste zicht niet slecht uit.

Wel te duur voor mij momenteel.

Na een knoert van een 10-jarige retailbubbel waarbij speculatie de hoogste toppen aller tijden scheerde, koop ik niets bij boven een P/E van 10 (of pak 15 voor groeiaandelen) want meestal overreageert de markt dan langs de andere kant.

Of gaan goede aandelen bijna evenveel naar beneden als overgewaardeerde aandelen.
Zoals Berkshire in maart 2020 dat evenveel daalde als de S&P500 terwijl die laatste veel hoger gewaardeerd stond. (en BAC nog meer)
Dan kan je die goede aandelen easy oppikken aan belachelijke waarderingen, zonder het risico te lopen dat je met overgewaardeerde bedrijven hebt die wat dalen.

Waarom vermeld je die compleet nutteloze getallen van die pr-gasten dan? :)


En wat als de aandelen die je wil kopen niet zo ver terugvallen? Wat ga je dan doen? Aan de zijlijn blijven tot alles weer recovert ver boven die 10/15 PE?

Honest question he, ben gewoon curieus:)
 
Laatst bewerkt:
Na een knoert van een 10-jarige retailbubbel waarbij speculatie de hoogste toppen aller tijden scheerde, koop ik niets bij boven een P/E van 10 (of pak 15 voor groeiaandelen) want meestal overreageert de markt dan langs de andere kant.
In welke rijtje hoort Meta eigenlijk thuis, das geen groei -aandeel momenteel, kan mss zelfs krimpen, beschikt over een gezonde balans, koopt stilaan ook wat eigen aandelen in, PE zit rond de 15. Duur kan je het niet noemen, vraagtekens zijn er, maar ook zekerheden zoals winst, niet onbelangrijk in deze tijden.

Metaverse, dat is een troefkaart die alle kanten uit kan gaan, van een schot in de roos tot a waste of time and money, maar Meta kan het zich in principe wel veroorloven om een paar jaar te verspillen. Als ze het goed kunnen uitwerken neig ik naar een schot in de roos .. maar hoe goed, hoeveel tijd … dat is zoals autonoom rijden - mogelijkheden zat, maar dezelfde vraagtekens.
 
Laatst bewerkt:
In welke rijtje hoort Meta eigenlijk thuis, das geen groei -aandeel momenteel, kan mss zelfs krimpen, beschikt over een gezonde balans, koopt stilaan ook wat eigen aandelen in, PE zit rond de 15. Duur kan je het niet noemen, vraagtekens zijn er, maar ook zekerheden zoals winst, niet onbelangrijk in deze tijden.
Ik vertrouw de CEO niet, dus wat mij betreft case closed qua investeringspotentieel.
 
Ziet er op het eerste zicht niet slecht uit.

Wel te duur voor mij momenteel.

Na een knoert van een 10-jarige retailbubbel waarbij speculatie de hoogste toppen aller tijden scheerde, koop ik niets bij boven een P/E van 10 (of pak 15 voor groeiaandelen) want meestal overreageert de markt dan langs de andere kant.

Of gaan goede aandelen bijna evenveel naar beneden als overgewaardeerde aandelen.
Zoals Berkshire in maart 2020 dat evenveel daalde als de S&P500 terwijl die laatste veel hoger gewaardeerd stond. (en BAC nog meer)
Dan kan je die goede aandelen easy oppikken aan belachelijke waarderingen, zonder het risico te lopen dat je met overgewaardeerde bedrijven hebt die wat dalen.

Waarom vermeld je die compleet nutteloze getallen van die pr-gasten dan? :)
Op zich stond deze al een hele poos bij mij op het lijstje, maar stond het te duur.
Voor jouw zou APD nog moeten zakken tot 150USD voor het koopwaardig zou zijn. Dan zou ik zeker bijkopen, maar ik vond dit al een mooi instapmoment. Ze staan nu al onder hun 5y average yield bvb. Jij bekijkt dit op 10y, ik neem een iets kortere tijdsspanne.
Zelfs bij de covid craze begin 2020 zijn ze slechts kortstondig tot 180USD gecrashed.

Ook denk ik dat jij veel geconcentreerder all in gaat bij een handvol bedrijven.
Ik koop gericht aandeel in waarvan ik verwacht dat ze (en dan voornamelijk het dividend) het goed gaan doen. En met dat geld koop ik dan weer iets anders dat op die moment goed geprijsd staat. Maar ga ik niet meteen dat aandeel verkopen en in dat andere all in.

Ik plant overal dividendzaadjes, in de hoop in de toekomst langs alle kanten de vruchten te plukken. Of de prijs van dat aandeel tegen dan hoog of laag staat, trek ik me op dat moment niet zo veel van aan. Ik herbekijk dan pas als de business effectief verandert is of als er aan het dividend gemorreld wordt.

Ivm onze PR gastjes, ik heb het gemiddelde van alle analisten genomen. Call it wisdom of crowds :)
 
Op zich stond deze al een hele poos bij mij op het lijstje, maar stond het te duur.
Voor jouw zou APD nog moeten zakken tot 150USD voor het koopwaardig zou zijn. Dan zou ik zeker bijkopen, maar ik vond dit al een mooi instapmoment. Ze staan nu al onder hun 5y average yield bvb. Jij bekijkt dit op 10y, ik neem een iets kortere tijdsspanne.
Zelfs bij de covid craze begin 2020 zijn ze slechts kortstondig tot 180USD gecrashed.

Ook denk ik dat jij veel geconcentreerder all in gaat bij een handvol bedrijven.
Ik koop gericht aandeel in waarvan ik verwacht dat ze (en dan voornamelijk het dividend) het goed gaan doen. En met dat geld koop ik dan weer iets anders dat op die moment goed geprijsd staat. Maar ga ik niet meteen dat aandeel verkopen en in dat andere all in.
Als ik dit bv. vergelijk met Apple, staat Apple even 'goedkoop' of 'duur' als dat bedrijf.

Maar dan vind ik Apple een topbedrijf, met enorme consumentenpositie, en absolute top CEO.

Waarom zou je dan APD kopen in de plaats?
Ik plant overal dividendzaadjes, in de hoop in de toekomst langs alle kanten de vruchten te plukken. Of de prijs van dat aandeel tegen dan hoog of laag staat, trek ik me op dat moment niet zo veel van aan. Ik herbekijk dan pas als de business effectief verandert is of als er aan het dividend gemorreld wordt.
Wat telt zijn de toekomstige winsten van de business hé, of ze dat nu uitkeren in dividend of niet.
Je bent niet vet met een longterm holding bedrijf (bv. Proximus) dat wel telkens 4% dividend uitkeert, maar uiteindelijk momenteel een lagere beurskoers heeft dan in het jaar 2000.

Ivm onze PR gastjes, ik heb het gemiddelde van alle analisten genomen. Call it wisdom of crowds :)
De mediaan van de mening van 20 biased PR-boys, is niet beter dan de mening van 1 biased PR-boy hé :laugh:

In investeringsland noemen ze "wisdom of crowds" meestal "madness of crowds" :)
 
Terug
Bovenaan