De beurs

Umicore staat ook al een tijdje op m'n watchlist voor een LT-positie met een target tussen €15-€18 als eerste aankoop. Nu de conversatieve outlook voor de komende jaren stilaan is ingeprijsd, hoop ik op wat goed nieuws bij de resultaten van H1 2024 eind juli.
 
even een lijstje gemaakt van insider buys bij Umicore, die los staan van verloning / uitvoeren van warranten/opties:
(laatste kolom is totaal bedrag)
23-Apr​
Garrett Mark
100.050​
02-Apr​
Raets Laurent
49.950​
27-Mar​
Grynberg Marc
131.250​
01-Mar​
Thomas Leysen
967.600​
22-Feb​
Chombar Françoise
101.793​
02-Oct​
Olbrechts Geert
22.100​
25-Sep​
Chombar Françoise
200.081​
22-Aug​
Olbrechts Geert
14.086​

Geen idee in hoeverre zij al instap overheid & wissel CEO / verandering strategische plan konden aanvoelen en meegenomen hebben in hun overweging (vnl. dan die meer recente aankopen).
Fyi: die van Marc is een sell
 
Ik zit nog op +- 50% cash in de portefeuille voor dit soort situaties. :unsure: Ik open straks een positie en zet nog een alert voor moest ie onder 18 gaan.
 
Mss wel een interessante ontwikkeling bij Umicore - niet ondenkbaar dat de investeringen bijgestuurd worden.

KBC lijkt positief te verassen, als KBCA nu die kloof wat zou verkleinen ...

@scriptkiddie - geen turbo op UMI?
Jep, ik zit weer turbo long in UMI met een financieringsniveau van €18,35. Deze morgen was het wel spannend, maar nu lijkt het aandeel toch terug rond €20 te stabiliseren.

Ik vermoed trouwens dat Leysen, Chombar, ... lekker hebben ingekocht deze ochtend. Toch gek hoe de kleine belegger kan bespeeld worden.
 
50% cash... Ik ben al goe bezig met 3% cash vond ik. 😅
Ik heb quasi alles verkocht wegens aankoop van een huis enkele jaren terug, daarna rustig weer opgebouwd. Ik wil niet nog eens alles moeten verpatsen enerzijds en anderzijds wil ik graag altijd wat achter de hand hebben voor opportuniteiten.

Mijn bedoeling is nu dat mijn portfolio zelf groeit en mijn cash nominaal hetzelfde blijft, maar dat het aandeel ervan steeds kleiner wordt.

Als ik ooit op 3% kom zal ik heel blij zijn. :unsure:
 
Ik heb quasi alles verkocht wegens aankoop van een huis enkele jaren terug, daarna rustig weer opgebouwd. Ik wil niet nog eens alles moeten verpatsen enerzijds en anderzijds wil ik graag altijd wat achter de hand hebben voor opportuniteiten.

Mijn bedoeling is nu dat mijn portfolio zelf groeit en mijn cash nominaal hetzelfde blijft, maar dat het aandeel ervan steeds kleiner wordt.

Als ik ooit op 3% kom zal ik heel blij zijn. :unsure:

Maar waarom willen mensen cash? Als ze een huis hebben gekocht en ze geen uitgaven verwachten ?

Onze situatie is huis gekocht, bedrijfsauto, goed loon.

Ik heb letterlijk 4 digits op rekening en 0 op spaarrekening. Als ik iets nodig heb, koop. Iets duur, wacht op loon 2w later. Grote kost in de toekomst, spaar wat op. Er komt elke maand wel een dividend of iets uitbetaald op vervaldag of vakantiegeld of een zak bedrijfsaandelen of een bonus of eindejaarspremie.
 
Maar waarom willen mensen cash? Als ze een huis hebben gekocht en ze geen uitgaven verwachten ?

Onze situatie is huis gekocht, bedrijfsauto, goed loon.

Ik heb letterlijk 4 digits op rekening en 0 op spaarrekening. Als ik iets nodig heb, koop. Iets duur, wacht op loon 2w later. Grote kost in de toekomst, spaar wat op. Er komt elke maand wel een dividend of iets uitbetaald op vervaldag of vakantiegeld of een zak bedrijfsaandelen of een bonus of eindejaarspremie.

Ik houd een redelijke buffer aan om te gebruiken als de beurs 25+% zou dalen, maar of dat een goede beslissing is durf ik niet te zeggen in feite - ook al staan vele indexen op een ATH.

Objectief gezien zitten we beiden in een luxe positie waar er maandelijks toch wel iets binnenkomt zodat een ongeplande uitgave van 4 cijfers in principe snel is opgebouwd indien gewenst. Uitgaven groter dan 4 cijfers - denk dat dit meestal geplande zaken zijn. Maar anderzijds: niet iedereen zit in die positie - daar is een iets grotere buffer mss wel handig of geruststellend.
 
even een lijstje gemaakt van insider buys bij Umicore, die los staan van verloning / uitvoeren van warranten/opties:
(laatste kolom is totaal bedrag)
23-Apr​
Garrett Mark
100.050​
02-Apr​
Raets Laurent
49.950​
27-Mar​
Grynberg Marc (edit: SELL)
131.250​
01-Mar​
Thomas Leysen
967.600​
22-Feb​
Chombar Françoise
101.793​
02-Oct​
Olbrechts Geert
22.100​
25-Sep​
Chombar Françoise
200.081​
22-Aug​
Olbrechts Geert
14.086​

Geen idee in hoeverre zij al instap overheid & wissel CEO / verandering strategische plan konden aanvoelen en meegenomen hebben in hun overweging (vnl. dan die meer recente aankopen).

Met alle respect, maar voor die mannen is dat toch gewoon wat play money ?

Die Olbrechts, die is CTO bij Umicore. Wat verdient die sjarel ? Waarschijnlijk 500k per jaar bruto en in een of andere constructie dat die minimale taxen betaalt. 300k netto per jaar of zo. Dan is 30k kopen als de koers in het putje zit niet zo stoer. Dat is zoals een normale sterveling voor 3k een aandeel koopt. Niet bijzonder stoer.

Uw dierbare dienaar koopt elk jaar, weliswaar via een kortingschema, voor >20% van zijn netto loon aandelen van zijn prut werkgever. Ik zit hier al 10+ y en de koers is sinds begin x4 gegaan. Moest ik die allemaal in 1x verkopen zit ik ver boven die insider meldingen van die sjarels.

Umicore op zijn piek was ~15mrd (nu ~1/3). Waar ik werk, zijn we 30-50mrd market cap. Ik zie hier om de zoveel dagen insider meldingen passeren van random mgmt mannetjes die ik zelfs niet ken (lees: die zijn minstens 2 niveaus onder CEO, want anders herken ik ze wel) 'open buy' 2M, 3M... Overlaatst 'open sell' van 20M zien passeren van een CEO report.

Ik heb hier onze insider activity open staan.
Nieuwe CEO report (kleinste divisie): Dag 1 on the job: Non open market buy: 600k (hello, your welcome gift)
Andere CEO report: Open market sell: 400k
Een random board member: non open buy: total hold: 8M USD (een random independent board member WTF)
CEO: open sell: 9M, nog 30M holding
Een random controller: open sell: 750k. Holding: 3M
Een ander random board member: Open sell: 200k, holding: 8M (WTF, ik moet dringend board member worden - dat zijn dus non executive independent board members :laugh:)
CEO: Option execute+automated sell. 6M netto in het zakje
CFO (die werkt hier 2-3y) heeft na 2-3y blijkbaar 24M USD aandelen opgebouwd. Het leven als US company C staff is toch flappen tappen

(Dit is een selectie van de laatste 6mnd)

(leve NASDAQ website, kun je snel filteren. CEO laatste 2y voor 40M USD verkocht en zijn # of shared held is toch nog naar boven gegaan. Het maakt de "we gaan allemaal onze bonus moeten halveren, ook ik" een beetje zuur :laugh:)
 
Ze zullen er geen boterham om laten idd. Enkel Leysen doet stevigere aankopen en verkopen, daar kan je iets meer op af gaan.

Nu ter info, Olbrechts is nog maar enkele maanden CTO. Die verdient nu wel goed maar zal miss nog niet zo grote bedragen kapitaal hebben? Al lijken het wel heel bescheiden aankopen van hem.
 
Met alle respect, maar voor die mannen is dat toch gewoon wat play money ?

Die Olbrechts, die is CTO bij Umicore. Wat verdient die sjarel ? Waarschijnlijk 500k per jaar bruto en in een of andere constructie dat die minimale taxen betaalt. 300k netto per jaar of zo. Dan is 30k kopen als de koers in het putje zit niet zo stoer. Dat is zoals een normale sterveling voor 3k een aandeel koopt. Niet bijzonder stoer.

Uw dierbare dienaar koopt elk jaar, weliswaar via een kortingschema, voor >20% van zijn netto loon aandelen van zijn prut werkgever. Ik zit hier al 10+ y en de koers is sinds begin x4 gegaan. Moest ik die allemaal in 1x verkopen zit ik ver boven die insider meldingen van die sjarels.

Umicore op zijn piek was ~15mrd (nu ~1/3). Waar ik werk, zijn we 30-50mrd market cap. Ik zie hier om de zoveel dagen insider meldingen passeren van random mgmt mannetjes die ik zelfs niet ken (lees: die zijn minstens 2 niveaus onder CEO, want anders herken ik ze wel) 'open buy' 2M, 3M... Overlaatst 'open sell' van 20M zien passeren van een CEO report.

Ik heb hier onze insider activity open staan.
Nieuwe CEO report (kleinste divisie): Dag 1 on the job: Non open market buy: 600k (hello, your welcome gift)
Andere CEO report: Open market sell: 400k
Een random board member: non open buy: total hold: 8M USD (een random independent board member WTF)
CEO: open sell: 9M, nog 30M holding
Een random controller: open sell: 750k. Holding: 3M
Een ander random board member: Open sell: 200k, holding: 8M (WTF, ik moet dringend board member worden - dat zijn dus non executive independent board members :laugh:)
CEO: Option execute+automated sell. 6M netto in het zakje
CFO (die werkt hier 2-3y) heeft na 2-3y blijkbaar 24M USD aandelen opgebouwd. Het leven als US company C staff is toch flappen tappen

(Dit is een selectie van de laatste 6mnd)

(leve NASDAQ website, kun je snel filteren. CEO laatste 2y voor 40M USD verkocht en zijn # of shared held is toch nog naar boven gegaan. Het maakt de "we gaan allemaal onze bonus moeten halveren, ook ik" een beetje zuur :laugh:)
jep, nooit gezegd dat dit zware bedragen zijn voor die mannen. Je hebt 100% gelijk trouwens met die opmerking.
 
  • Leuk
Waarderingen: cege
Ze zullen er geen boterham om laten idd. Enkel Leysen doet stevigere aankopen en verkopen, daar kan je iets meer op af gaan.

Nu ter info, Olbrechts is nog maar enkele maanden CTO. Die verdient nu wel goed maar zal miss nog niet zo grote bedragen kapitaal hebben? Al lijken het wel heel bescheiden aankopen van hem.

Daarvoor zal hij niet in de carrefour aan de kassa gewerkt hebben...
 
Terug
Bovenaan