De beurs

Volgend jaar belooft volgens JPM.

Supply squeeze.
Te weinig aandelen en obligaties beschikbaar om te kopen.
Meer retail geld dat in de markt komt.
Onvoldoende nieuwe bedrijven die op de markt komen. Teveel buybacks en bedrijven die opgekocht worden of privé gaan.
In obligaties kopen de centrale banken "teveel".
JPMorgan analyst Nikolaos Panigirtzoglou estimates the net equity demand/supply mismatch next year around $1.1 trillion. He expects demand for shares to increase by $600 billion from this year, while supply drops by $500 billion as buybacks and private equity-led leveraged buyouts recover further. (LBO).
De records aan spaargelden op bankrekeningen wordt zelfs niet vermeld. Moest dat keer zijn weg naar beurzen vinden... via fondsen of direct.

 
  • Leuk
Waarderingen: Xena
Ik ben zelf begonnen met beleggen in aandelen en ETF en ik vind dat wel plezant. Ik heb echter een heel groot deel in fondsen steken, beheerd via mijn bank. Niet dat die het slecht doen, maar dan valt mij opeens wel op dat die beheerskosten gigantisch zijn. Het gaat over geld dat ik niet meteen nodig heb, misschien over 10 jaar ofzo. Dus nu twijfel ik of ik het geld moet weghalen bij de bank en in een ETF steken, of gewoon laten staan.
 
Ik ben zelf begonnen met beleggen in aandelen en ETF en ik vind dat wel plezant. Ik heb echter een heel groot deel in fondsen steken, beheerd via mijn bank. Niet dat die het slecht doen, maar dan valt mij opeens wel op dat die beheerskosten gigantisch zijn. Het gaat over geld dat ik niet meteen nodig heb, misschien over 10 jaar ofzo. Dus nu twijfel ik of ik het geld moet weghalen bij de bank en in een ETF steken, of gewoon laten staan.

imo een no-brainer. Haal dat geld weg en steek dat in een ETF.
 
Ik ben zelf begonnen met beleggen in aandelen en ETF en ik vind dat wel plezant. Ik heb echter een heel groot deel in fondsen steken, beheerd via mijn bank. Niet dat die het slecht doen, maar dan valt mij opeens wel op dat die beheerskosten gigantisch zijn. Het gaat over geld dat ik niet meteen nodig heb, misschien over 10 jaar ofzo. Dus nu twijfel ik of ik het geld moet weghalen bij de bank en in een ETF steken, of gewoon laten staan.
Zijn die beheerskosten dan zo gigantisch? Bij deutsche bank bijvoorbeeld is het 1% instapkost en dan 8€/jaar beheer per fonds. Dat valt toch best mee?
Ik doe het in ieder geval voorlopig zo. Alleen net als iedereen: Ik zie sommige fondsen met 80% stijgen dit jaar. Ik zou er graag nog wat geld bij in steken maar ik stel me hardop de vraag of die wel gaan kunnen blijven stijgen :p
maar alles lijkt me beter dan spaarrekening wat nog altijd veel te veel mensen gewoon doen.
 
Zoals al in een paar artikels is verschenen: 'dont try to catch a falling knife', of maw: pas terug instappen op BABA als het dal duidelijk gepasseerd is.
De vraag zal zijn hoe chinese overheid omgaat met deze situatie, in US krijgt google/fb/.. eens een tikje op de vingers als ze privacywetgeving overtreden (bij wijze van spreken), hoe gaat dit bij BABA te werk gaan.. Ik ben er al even uitgestapt net omwille van het hele chinese goverment gedoe en deze extra dal kan inderdaad potentiele instap zijn maar imo te vroeg. Te veel onzekerheid nog.
 
Zijn die beheerskosten dan zo gigantisch? Bij deutsche bank bijvoorbeeld is het 1% instapkost en dan 8€/jaar beheer per fonds.
Dat valt inderdaad best mee daar! Bij AXA is dat dus blijkbaar een heel ander verhaal. Toch 1,5 a 2% per jaar, ik vind dat best wel veel. Een aantal van die fondsen hebben wel een pak beter gerendeerd dan wat ik zelf gehaald zou hebben.
 
Dat valt inderdaad best mee daar! Bij AXA is dat dus blijkbaar een heel ander verhaal. Toch 1,5 a 2% per jaar, ik vind dat best wel veel. Een aantal van die fondsen hebben wel een pak beter gerendeerd dan wat ik zelf gehaald zou hebben.
Ik zit ook bij Axa voor mijn zoontje. Ik ben daar gestart en wat blijven hangen :p Maar ze zijn daar altijd heel vriendelijk dus blijf ik daar voorlopig nog wel.
 
Ik zit ook bij Axa voor mijn zoontje. Ik ben daar gestart en wat blijven hangen :p Maar ze zijn daar altijd heel vriendelijk dus blijf ik daar voorlopig nog wel.
Ik heb voor mijn zoontje gewoon een rekening bij Binck waar ik elk jaar stort in een S&P500 ETF. Kan niet makkelijker. Ben benieuwd welke fondsen van grootbanken hier het rendement gaan kloppen (na aftrek kosten uiteraard).
 
Ik heb voor mijn zoontje gewoon een rekening bij Binck waar ik elk jaar stort in een S&P500 ETF. Kan niet makkelijker. Ben benieuwd welke fondsen van grootbanken hier het rendement gaan kloppen (na aftrek kosten uiteraard).
Is dat dan een rekening die ook op naam van je zoon staat of ben jij juridisch de eigenaar van die rekening? En had je dan al een rekening bij Binck? Ik ben nl. zelf ook aan het kijken wat ik ga doen voor de kids en het handigste zou zijn om meerdere Binck rekeningen te hebben, maar op hun website (Belgie) vind ik niks terug over dit soort rekeningen.
 
Is dat dan een rekening die ook op naam van je zoon staat of ben jij juridisch de eigenaar van die rekening? En had je dan al een rekening bij Binck? Ik ben nl. zelf ook aan het kijken wat ik ga doen voor de kids en het handigste zou zijn om meerdere Binck rekeningen te hebben, maar op hun website (Belgie) vind ik niks terug over dit soort rekeningen.
Juridisch ben ik eigenaar, door strenge wetgeving kun je in België geen beleggingsrekening openen op naam van een kind.

Ik heb dit nagevraagd bij de helpdesk en ik kan na zijn meerderjarigheid eenvoudig het account op zijn naam overzetten.

Ik had al een rekening bij Binck, maar ik doe alles voor mezelf bij Bolero en alles voor mijn zoontje op Binck om het wat gescheiden te houden.
 
Wat zijn jullie top stock picks voor 2021? Ik heb oa MGNI, SQ en SPCE op mijn lijstje staan. Ook nogCD Projekt Red aan het overwegen aangezien ik verwacht dat ze wil nog het een en ander zullen willen goedmaken.
 
Wat zijn jullie top stock picks voor 2021? Ik heb oa MGNI, SQ en SPCE op mijn lijstje staan. Ook nogCD Projekt Red aan het overwegen aangezien ik verwacht dat ze wil nog het een en ander zullen willen goedmaken.
Bijna dezelfde als voorbije jaar.
ULTA, MA, V, PAYC, ISRG, ENPH, Prosus, XFAB, Melexis
 
Juridisch ben ik eigenaar, door strenge wetgeving kun je in België geen beleggingsrekening openen op naam van een kind.

Ik heb dit nagevraagd bij de helpdesk en ik kan na zijn meerderjarigheid eenvoudig het account op zijn naam overzetten.

Ik had al een rekening bij Binck, maar ik doe alles voor mezelf bij Bolero en alles voor mijn zoontje op Binck om het wat gescheiden te houden.
Ondertussen ook even contact gehad met de mensen van Binck zelf. Voor andere ouders wellicht ook wel interessant om te weten maar je kan dus meerdere rekeningen openen bij Binck (waaronder bv. zelfs gemeenschappelijke rekening met de partner van je kinderen). Op die manier kan je dus perfect je eigen portefeuille en die van je kinderen opsplitsen. Rekening blijft ook op naam van de ouders staan.
 
Altijd moeilijk om voorspellingen te doen, omdat de beurs niet te voorspellen is...remember 2020. Wie had kunnen denken int voorjaar dat de Nasdaq +43.6% ging eindigen.

Deze aandelen hebben volgens mij een kans om begin dit jaar nog een mooie rit te maken: TSLA, MRNA, PLTR, AMD, MU, PINS, FUTU, PYPL, MSTR, GBTC.
 
De Easyjet's en Ryanair's van deze wereld kregen vandaag een ferme oplawaai.
Verstrengingen in GB, Schotland terug een maand in lockdown, de vaccins die mogelijks niet werken tegen de Zuid Afrikaanse variant. We zijn nog niet aan de nieuwe patatjes.

Ik ben de laatste tijd niks meer aan het bijkopen. Ik kan uiteraard volledig mis zijn maar heb er geen goed gevoel bij. De winter is nog niet voorbij.
 
Ik ben sinds de zomer ook geen netto koper meer, met de dure beurzen gebruik ik nu liever wat excess cash om mijn eerste appartement te kopen dan dit aan nosebleed valuations in de beurs te blijven steken. Ik ga niet beweren dat ik een crash verwacht, het kan nog lang blijven stijgen en in feite ben ik uiteraard bullish op al mijn aandelen, maar het zal wel wat minder zijn de komende 5 jaar denk ik vergeleken met de afgelopen 5 jaar.
 
Krijg je van Degiro een document via mail met de correcte gegevens om in te vullen op de belastingsaangifte? Ben net nieuw van 2020 op Degiro. Dus geen flauw idee wat ik juist moet doen....
smurf.gif
 
Krijg je van Degiro een document via mail met de correcte gegevens om in te vullen op de belastingsaangifte? Ben net nieuw van 2020 op Degiro. Dus geen flauw idee wat ik juist moet doen....
smurf.gif
Was bij mij de eerste keer ook zoeken, heb zo geen document gevonden en uiteindelijk op spaargids een forumpost gevonden met wat meer uitleg over ETF's op de belastingbrief.

Ben nog altijd niet zeker of ik het juiste bedrag in het juiste vakje heb ingevuld 👍
 
Terug
Bovenaan