De beurs

Bij mij wisselvallig. Big tech krijgt zoals verwacht een tik, maar goed, na de rally het laatste jaar kan ik daar niet echt om klagen. Mijn ETF en Shell daarentegen gaan wel heel hard vooruit. Zit quasi 100% in aandelen nu, geen cash meer staan.
 
Zeer mooie dag vandaag.
shell eindelijk een mooie inhaalbeweging aan het maken.
Olie gerelateerd zit ik ook nog met CGG, wat ook terug de goeie richting uitgaat.
 
Was bij mij de eerste keer ook zoeken, heb zo geen document gevonden en uiteindelijk op spaargids een forumpost gevonden met wat meer uitleg over ETF's op de belastingbrief.

Ben nog altijd niet zeker of ik het juiste bedrag in het juiste vakje heb ingevuld 👍
Zou je die forumpost nog kunnen terugvinden?

Edit: denk dat ik hem zelf al gevonden heb, laat maar zitten dan :)
 
Met wat er nu bezig is in de VS, hoop ik dat ze morgen niet (zeer) diep rood gaan.

Geld is namelijk alles.

Geld is geluk.

Immers geen geld, ook geen wc papier.

---
Knalgroene start alvast vandaag.
 
Laatst bewerkt:
Dus eigenlijk moet ik bij Degiro: buitenlandse rekening aangeven bij fod. financiën? En enkel invullen op belastingsbrief ivm dividenten? Niet bij gewone winst qua aandelen? Ben niet 100 % mee denk ik .
 
Dus eigenlijk moet ik bij Degiro: buitenlandse rekening aangeven bij fod. financiën? En enkel invullen op belastingsbrief ivm dividenten? Niet bij gewone winst qua aandelen? Ben niet 100 % mee denk ik .
Als je enkel ETF’s hebt is het voldoende om uw rekening aan te geven en netto dividenden in te vullen. RV en transactiebelasting doet DEGIRO al. Hoe het zit met andere producten weet ik niet.
 
Inderdaad handige info, bedankt!
Ze praten vooral over het aangeven bij fod. fin. en belastingsaangifte op dividend. Niet wat je moet doen op gewone winst die je maakt bij koop en verkoop van aandelen...?
 
Inderdaad handige info, bedankt!
Ze praten vooral over het aangeven bij fod. fin. en belastingsaangifte op dividend. Niet wat je moet doen op gewone winst die je maakt bij koop en verkoop van aandelen...?
Voor zover ik weet is er geen meerwaardebelasting meer in België.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sir
Het blijft allemaal maar gaan. Mijn eigen portefeuille heeft net een nieuwe hoogte bereikt. Sommige aandelen zoals TSM en NVDA zelfs gestegen met ±5%💸
Ondertussen heeft Elon Jef voorbijgestoken als de rijkste (CEO/)man op deze aardkloot. TSLA blijft ook maar gaan, niet normaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik had vandaag TSLA geshort omdat ik de overwaardering niet meer kon aanzien. Stijgt dat toch wel 8% gedurende de dag en meer dan 2% after hours zeker? Wat een soap, een vertwintigvoudiging op 18 maanden tijd... TSLA-aandelen lijken wel het nieuwe goud, alsof het achterliggende bedrijf er totaal niet meer toe doet.

Tesla is 800 miljard USD waard en heeft een omzet (! niet winst!) in 2020 van 30 miljard. Volgend jaar zou die omzet stijgen tot 45 à 50 miljard, een stijging van 50%. Logischerwijs neemt het groeiritme in de jaren daarna langzaam af, groei is niet oneindig, zeker niet in de fysieke wereld (i.t.t. een app met wereldwijde virale groei).

De P/E-ratio van Tesla, nochtans toch bijlange geen start-up meer, is > 1600. Insane.

Tesla heeft nu een hogere marktkapitalisatie dan Facebook, dat 2,7 miljard actieve gebruikers heeft, het grootste advertentieplatform ter wereld is en over meer dan 10 jaar gedetailleerde data beschikt. Tesla heeft slechts een marktaandeel van 0,85% in de automarkt; dit op basis van omzet en niet aantal auto's.

De totale auto-industrie heeft een marktkapitalisatie van 2,1 biljoen. Daarvan is Tesla dus bijna 40%. Tesla is meer waard dan: Volkswagen, Daimler (Mercedes-Benz), General Motors, BMW, Ferrari, Volvo, Honda, Hyundai, Fiat Chrysler, Ford, Geely, Peugeot, Suzuki, Kia, Nissan, Subaru, Renault, en Aston Martin. Niet apart, nee, OPGETELD. En daarna heb je nog 85.000.000.000 USD over, waarmee je bijvoorbeeld nog eens 49 keer Bpost zou kunnen kopen.

TSLA was in maart 2013 het allereerste aandeel dat ik kocht. Sindsdien is het met 11100% gestegen. Mijn 8000 euro van toen (als student) zou nu 900.000 euro waard geweest zijn, als ik niet had verkocht.

Ik mag hopen dat we in 2030 allemaal in AI-gestuurde robotaxi's rondzoeven (al dan niet in tunnels onder de grond), dat ons energieprobleem definitief opgelost is door spotgoedkope batterij- en solartechnologie, dat we een Tesla naar Mars kunnen nemen, ... Anders is de huidige waardering totaal van 't padje.
 
Ik had vandaag TSLA geshort omdat ik de overwaardering niet meer kon aanzien. Stijgt dat toch wel 8% gedurende de dag en meer dan 2% after hours zeker? Wat een soap, een vertwintigvoudiging op 18 maanden tijd... TSLA-aandelen lijken wel het nieuwe goud, alsof het achterliggende bedrijf er totaal niet meer toe doet.

Tesla is 800 miljard USD waard en heeft een omzet (! niet winst!) in 2020 van 30 miljard. Volgend jaar zou die omzet stijgen tot 45 à 50 miljard, een stijging van 50%. Logischerwijs neemt het groeiritme in de jaren daarna langzaam af, groei is niet oneindig, zeker niet in de fysieke wereld (i.t.t. een app met wereldwijde virale groei).

De P/E-ratio van Tesla, nochtans toch bijlange geen start-up meer, is > 1600. Insane.

Tesla heeft nu een hogere marktkapitalisatie dan Facebook, dat 2,7 miljard actieve gebruikers heeft, het grootste advertentieplatform ter wereld is en over meer dan 10 jaar gedetailleerde data beschikt. Tesla heeft slechts een marktaandeel van 0,85% in de automarkt; dit op basis van omzet en niet aantal auto's.

De totale auto-industrie heeft een marktkapitalisatie van 2,1 biljoen. Daarvan is Tesla dus bijna 40%. Tesla is meer waard dan: Volkswagen, Daimler (Mercedes-Benz), General Motors, BMW, Ferrari, Volvo, Honda, Hyundai, Fiat Chrysler, Ford, Geely, Peugeot, Suzuki, Kia, Nissan, Subaru, Renault, en Aston Martin. Niet apart, nee, OPGETELD. En daarna heb je nog 85.000.000.000 USD over, waarmee je bijvoorbeeld nog eens 49 keer Bpost zou kunnen kopen.

TSLA was in maart 2013 het allereerste aandeel dat ik kocht. Sindsdien is het met 11100% gestegen. Mijn 8000 euro van toen (als student) zou nu 900.000 euro waard geweest zijn, als ik niet had verkocht.

Ik mag hopen dat we in 2030 allemaal in AI-gestuurde robotaxi's rondzoeven (al dan niet in tunnels onder de grond), dat ons energieprobleem definitief opgelost is door spotgoedkope batterij- en solartechnologie, dat we een Tesla naar Mars kunnen nemen, ... Anders is de huidige waardering totaal van 't padje.
TSLA shorten zou ik niet durven, maar ik ga wel akoord met het overvalued gegeven, en geen beetje.

De concurrentie komt en Tesla zal prijsvoordeel verliezen. De oudere automakers zijn gigantische bedragen aan het pompen in EV.
Tesla schiet ook tekort op productiekwaliteit.

Op vlak van batterijen hebt ge de solid state waar Toyota en VW (bezit 30% van QuantumScape) zwaar op inzetten.
Op vlak van autonomous driving hebben ze een systeem zonder LIDAR, en daardoor gaan ze niet kunnen concurreren op vlak van dat platform.

Op vlak semitrucks lijkt het dat semitrucks niet EV zullen gaan, maar de waterstof route zullen opgaan omdat de economics daarvan gewoon beter zijn (hoe langer de afstand hoe rendabeler waterstof wordt tegenover elektrisch).

5d9b38e42be6582fd84fd2d3.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Sir
Tesla shorten zou ik ook niet doen. Je kan al jaren zeggen dat het overgewaardeerd is, voor hetzelfde geld stijgt het nog heel 2021 verder.
Materialise schoot gisteren ook nog 18% omhoog. Toen ze aan 58 dollar (nu tegen de 70) stonden was dat goed voor 12x de jaar omzet en 1500x de netto winst. Heb nu geen tijd om te tellen wat de cijfers aan 70 dollar zijn maar nog verder weg van de werkelijke waarde als aan 58 zal sowieso kloppen.
 
Shorten zit er ook niet in en via SPX zit ik er sowieso in met een klein bedrag. Maar we zullen zien. Persoonlijk denk ik ook dat de tijd het zal uitwijzen en blijf ik skeptisch. De geschiedenis herhaalt zich gewoon opnieuw en opnieuw m.b.t. dit soort bedrijven. Vroeg of laat worden ze ingehaald.
 
Terug
Bovenaan