De beurs

Ettelijke maandlonen ? Zo'n dikke portefeuille ?
Dik is relatief natuurlijk, een goeie 200k als je het wil weten, is geen staatsgeheim. Dusja, dan gaan er maandlonen af he. Wat ook een indicatie is van het feit dat ik te weinig verdien 😅.

Dat wil niet zeggen dat ik er persé zoveel van bak, hier zijn heel veel mensen die veel meer kennis van de beurs hebben. Ik denk wel dat ik 1 goeie eigenschap heb en dat is emotieloos blijven op de rode en groene dagen. Ik zeg nu wel aardig groen maar dat leid ik af uit mijn watchlist op yahoo finance, ik log enkel in bij mijn broker om te kopen of verkopen. Dat cijfertje verandert dag na dag en heeft op korte termijn toch weinig relevantie, hoef ik me niet druk in te maken.
 
Ik denk wel dat ik 1 goeie eigenschap heb en dat is emotieloos blijven op de rode en groene dagen. Ik zeg nu wel aardig groen maar dat leid ik af uit mijn watchlist op yahoo finance, ik log enkel in bij mijn broker om te kopen of verkopen. Dat cijfertje verandert dag na dag en heeft op korte termijn toch weinig relevantie, hoef ik me niet druk in te maken.
Net hetzelfde hier, Yahoo staat regelmatig open maar mijn brokers bezoek ik één keer om de zoveel maand.

Ik zie er persoonlijk niet echt het nut van in om de grootte van mijn portefeuille op een forum te sharen, de YTD% lijken me beter als vergelijkingsbron... maar in goeie jaren zoals 2020 en 2021 verdien ik wel meer op de beurs dan via mijn werkgever, toffe hobby natuurlijk :cool:
 
Alles semiconductor zit in secular growth.
Die sector gaat blijven gaan.
Ge hebt Melexis, Belgisch en betaald dividend.
XFAB is een Belgische foundry, dus hoger foxed cost, maar hogere operating leverage bij groei, zoals de toekomst er uit ziet.

Intel is super goedkoop en betaald dividend. Deels semi en foundry. Maar heeft laatste jaren zijn tech lead verloren tegenover AMD.
Momenteel wordt Intel enorm geholpen door de supply problemen van chips, waardoor alles gekocht wordt naargelang het geproduceerd wordt. Moest dit niet het geval zijn zou AMD mogelijk een duidelijke groei aftekenen tegenover Intel.
Maar Intel meent dat ze terug de tech leider gaan worden de komende jaren. Lijkt wel veel werk aan de winkel.

AMD ziet er super sterk uit momenteel en de winstgevendheid komt er ook meer en meer door.
 
ik heb TSMC maar beetje spijt van. is al enkele maanden aan het slabakken. er gaat daar teveel mis in taiwan ( paar gigantische batchen met wafers verloren door stroompannes, water te korten, tsunami's,...). kan nu zijn dat ik in een "pech" jaar ben ingestapt maar nvidia of asml had een veel betere koop geweest.

Amd zit ik al sinds dat ze 2 dollar zijn altijd te verkopen ( + 50 -200%) als ze siginifcant gestegen zijn met het gedacht dat ik ze wel eens lager ging terug kunnen kopen met als gevolg dat ik er keer op keer duurder instap. laatste instap was 4k @70ish euro. ik moet er leren afblijven.... mijzelf nu wijsgegmaakt dat ik ze minstens ga bijhouden tot aan het einde van het chiptekort. Het is in ieder geval mijn golden chip stock die de rest van mijn portefeuile grotendeels gesponsord heeft :D , maar had ik er gewoon afgebleven had ik er waarschijnlijk ene mooie villa mee kunnen zetten ondertussen ;)
 
Let de profits run en cut the losses !

Ik dwing mezelf van mijn beste aandelen enkel bij te kopen en in geen geval te verkopen.
 
Te vroeg verkopen is klassieke fout van zoveel beleggers.
Enkel verkopen als de fundamentals echt veranderen, of als ge geen geld meer hebt om iets veel beter te kopen.
Prijsstijging is geen reden om iets te verkopen.
 
Te vroeg verkopen is klassieke fout van zoveel beleggers.
Enkel verkopen als de fundamentals echt veranderen, of als ge geen geld meer hebt om iets veel beter te kopen.
Prijsstijging is geen reden om iets te verkopen.
goh, toch ook niet altijd hé -> als iets echt sterk stijgt op korte tijd gewoon door sentiment ipv fundamentele verandering dan verkoop ik toch.

Bijvoorbeeld Volkswagen -> gekocht aan 150 en op 2 maand tijd of zo naar 250, heb er geen spijt van toen verkocht te hebben.
Zelfde voor ING begin dit jaar -> heb die kunnen verkopen boven de 11, daar zijn ze ook niet meer terug geraakt, kan er zo nog wel enkele opnoemen eigenlijk. Als je telkens die winst herinvesteert in andere opportuniteiten kan je wel echt mooie YTD profits realiseren.

Galapagos bvb mooi voorbeeld waar let your profits run niet echt een geweldige strategie was ;)

Maar in sé snap ik je wel want pakweg 60% van mijn portefeuille blijft onaangeroerd voor minstens een jaar
 
Te vroeg verkopen is klassieke fout van zoveel beleggers.
Enkel verkopen als de fundamentals echt veranderen, of als ge geen geld meer hebt om iets veel beter te kopen.
Prijsstijging is geen reden om iets te verkopen.

Dit is hetzelfde als dit:
Vind het kijken naar de prijs van een aandeel sowieso raar als doorslaggevende factor om te verkopen. Ik zou alleen verkopen als er iets fundamenteel is veranderd aan het bedrijf waar ik in investeer. Of als de prijs zo hard is gestegen dat het geen steek meer houdt.

En hetzelfde antwoord dient zich hier toch aan:
Je kan fundamentals van het bedrijf toch nooit loskoppelen van de prijs van het aandeel (waarvan je in je laatste zin meteen zelf een voorbeeld geeft)? Elk aandeel kan te duur staan voor wat het waard is (ook al is het heel veel waard). In de omgekeerde richting is dat niet helemaal waar :')
 
goh, toch ook niet altijd hé -> als iets echt sterk stijgt op korte tijd gewoon door sentiment ipv fundamentele verandering dan verkoop ik toch.

Galapagos bvb mooi voorbeeld waar let your profits run niet echt een geweldige strategie was ;)

Ik heb bij mezelf toch gemerkt dat de financiële schade die ik heb opgelopen in het begin "te vroeg te verkopen" veel groter is dan door "te laat/niet te verkopen".

Ik heb 1 "beste" aandeel dat van +100% naar -20% gezakt is door "politieke redenen", dat was totaal niet voorspelbaar en voor hetzelfde geld was het door het juiste politieke event +200% gegaan. Maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de aandelen die ik ondanks dat ze te duur zijn, toch gewoon gehouden heb.

Ik zal een aandeel nooit verkopen wanneer het telkens nieuwe ATH bereikt enkel en alleen omdat ik denk dat het een top gaat bereiken, dus toppen voorspellen daar doe ik niet aan mee.

Als het echt hard begint te slabakken en er is stront aan de knikker zie Galapagos, zal ik wel rap nog verkopen met winst
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik probeer eigenlijk bij sterk stijgende aandelen altijd getrapt kleine hoeveelheden te verkopen. Zo heb je wat zekerheid van je profits maar loop je ook niet het risico om de jackpot te missen mocht het nog sterk verder stijgen.
 
Intel is super goedkoop en betaald dividend. Deels semi en foundry. Maar heeft laatste jaren zijn tech lead verloren tegenover AMD.
Momenteel wordt Intel enorm geholpen door de supply problemen van chips, waardoor alles gekocht wordt naargelang het geproduceerd wordt. Moest dit niet het geval zijn zou AMD mogelijk een duidelijke groei aftekenen tegenover Intel.
Maar Intel meent dat ze terug de tech leider gaan worden de komende jaren. Lijkt wel veel werk aan de winkel.

AMD ziet er super sterk uit momenteel en de winstgevendheid komt er ook meer en meer door.
Ik heb Intel en denk er wel aan bij te kopen in de 52 a 53 dollar range.
Dat ze termijn verliezen tov AMD kan niemand ontkennen maar in 1 sector kan er toch gerust plek voor meerdere bedrijven in de zon zijn. AMD noteert dan ook aan een PE van 38, Intel slechts aan 12. Ondanks de grote investeringen voor 2021 blijven hun cijfers toch gewoon oerdegelijk. Biden wil dan ook nog is 50 miljard dollar in de sector pompen om de chiptekorten helpen weg te werken, de US maakt nog maar 12% van de chips wereldwijd. Het lijkt me dat ze er alles aan gaan doen dat cijfer terug omhoog te krijgen.

Intel wordt wat mij betreft teveel versleten als een stervend bedrijf.
https://www.cnet.com/tech/computing...l-plan-to-leapfrog-chipmaking-rivals-by-2025/
 
effe testordertje ingelegd en ook filled:
Open sell: ESTX50 Jul30 3500 put
Expired. Waardeloos.


Zonet kortlopende puts op $F verkocht.
14$ 30/07.

Het plan is om ze voor de earnings op 28/07 -nabeurs- te sluiten.
Als ze me toegewezen worden, niet erg: covered calls om te verkopen.
$F kan momenteel maar niet ten noorden van $14,50 zelfs vanavond waarschijnlijk niet boven $14,00 sluiten, ondanks positieve earnings.
De premie is - enkele uren voor expiratie - er toch grotendeels uitgelopen, dus de puts teruggekocht met winst. Het kan goed zijn dat we nog wel aan $14,00 gaan sluiten, maar ik houd het voor bekeken en kijk uit naar volgende week met wat meer opties.


Nieuwe geschreven put:
$SOFI 06 aug $15,00


Volgende week ga ik eens kijken naar weekopties $SPY.
 
Bevalt Saxo ondertussen al meer ? :thinking:
Nee. Bij resultaat, als je uw portefeuille wil vergelijken met indices en je pakt iets anders dan Bel20 springt het terug op Bel20 :ROFLMAO:
Kolommen portefeuille schalen niet mee met webpage, ik heb 34 inch ultrawide en bij fullscreen blijft het dat mottig tabelleke waar ik moet scrollen naar rechts...
En nog steeds geen opties.
Ook bij keuzedividenden etc? bij elke nieuwe update moet ge uw keuze opnieuw doen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan