De beurs

Blijkbaar heeft ING goed geboerd en komen er supersappige dividenden aan.

Iemand een idee of het de moeite zou zijn om een call uit te oefenen voor het dividend ? :thinking:
 
Nee. Bij resultaat, als je uw portefeuille wil vergelijken met indices en je pakt iets anders dan Bel20 springt het terug op Bel20 :ROFLMAO:
Kolommen portefeuille schalen niet mee met webpage, ik heb 34 inch ultrawide en bij fullscreen blijft het dat mottig tabelleke waar ik moet scrollen naar rechts...
En nog steeds geen opties.
Ook bij keuzedividenden etc? bij elke nieuwe update moet ge uw keuze opnieuw doen...
Ik dacht al dat ik het hier ergens gelezen had. Vandaag voor het eerst sinds de overstap naar Saxo mijn posities wat herbekeken.
Iedere keer als je van tabblad verandert verspringt die kolom terug, kan je weer beneden gaan scrollen. Hier ook een 32" scherm en blijkbaar niet breed genoeg :wallbash:
 
Afgelopen week al men posities (vooral CSPX & BRK.B) gesloten. Inflatiecijfers woensdag, 10 year us treasury yield die mss terug in opwaartse trend gaat, later deze maand bijeenkomst centrale bankiers dus vermoedelijk de media die met wat FUD zal strooien ivm inflatiegevaar of 'vroeger dan verwachte renteverhoging' of 'vroegtijdige stopzetting tapering FED' en met augustus/september die vaak wat mindere maanden zijn, zal men CSPX etf waarschijnlijk toch maar weinig bewegen. Ff tijdelijk terug focussen op individuele aandelen ipv indexbeleggen voor de komende 4-5 weken. En als ek nix vindt, ff cashgang voor een paar weken :)

Nu dak dees gedaan heb, zal de S&P waarschijnlijk dagelijks nieuwe records breken :D
 
Laatst bewerkt:
Kwam toevallig daarnet dit tegen op Twitter 🙊
E8HFY-8XsAAaJ2E.png
 

'China trekt er even de stekker uit,om later nog meer te groeien’​


De internetreuzen Alibaba en Tencent horen tot de meest waardevolle bedrijven, maar de Chinese overheid stopt hun ongebreidelde expansie. Hun koersen zakten tot 40 procent. Maar vergis u niet: ‘China maakt zich klaar voor een verdere opmars.’

Sinoloog Pascal Coppens werkte twintig jaar ‘tussen de hardware en software’ als ondernemer in China en ontdekte de enorme energie van de Chinezen om het westerse welvaartspeil te bereiken. ‘China doet veel meer dan kopiëren. Soms loopt zijn innovatie jaren voor’, betoogde hij al in het boek China’s new normal.

Net nu westerse beleggers China een plaats gaven in hun portefeuille, lijkt de Chinese overheid hen weg te willen jagen?

‘Dat is een verkeerde conclusie. China heeft een enorme weg afgelegd. Dertig jaar geleden was het een ontwikkelingsland, vandaag telt het een middenklasse van bijna 400 miljoen mensen. Dat zijn er meer dan de Verenigde Staten of Europa. De gemiddelde Chinees ging er bijna dertig keer op vooruit. Om die sprong te maken, heeft de overheid veel toegelaten. Soms werd er te veel geld verdiend, ten koste van de samenleving.’


U doelt op de bedrijven die geld verdienen met privé-opleidingen?

‘Onder meer. Ouders gaven tot meer dan de helft van hun inkomen uit aan online lessen voor het ingangsexamen voor de universiteit en dat gedurende de hele schooltijd van hun kind. Het resultaat bepaalt immers naar welke universiteit ze mogen.’

‘Vorig jaar werd in China het minste aantal kinderen geboren sinds 1960. Dat was een schok voor de beleidsmakers. Het eenkindbeleid is al jaren voorbij, maar zonder het minste effect. China dreigt snel te vergrijzen. Ook daarom heeft China drastisch ingegrepen.’

Als Peking een activiteit, vaak met beursgenoteerde bedrijven in de VS, plots verbiedt nog winst te maken, dan vrezen beleggers dat dit ook elders kan gebeuren.

‘Dat is een begrijpelijke angst, maar China verbiedt alleen winst met naschoolse activiteiten die overlappen met het curriculum op school. Sommige van die ondernemingen proberen hun aanbod nu aan te bieden aan de scholen zelf. Natuurlijk: er zal ook veel financieel verlies zijn. Er noteerden Chinese opleidingsbedrijven op Nasdaq met miljardenwaarderingen.’

‘Een verschil met het Westen is dat de regulering in China achteraf komt. Daardoor is er meer innovatie en snellere groei, maar zijn er ook meer schokken. Tegelijk waren er al jaren signalen dat de Communistische Partij zou ingrijpen. Soms is de drang of de hebzucht te groot.’

Waarom pakt de Chinese overheid de grote internetspelers zo hard aan?

‘Die bedrijven hebben een enorme impact. Tencent en Alibaba tellen een miljard klanten. China wil die bedrijven zeker niet kapotmaken, maar wel garanderen dat er concurrentie is en dat de massa niet afhaakt. Na de eerste 400 miljoen mensen wil de Communistische Partij nu de volgende 400 miljoen in de middenklasse trekken. Dat kan niet als de eerste groep alles onder elkaar begint te verdelen.’

Kan China desnoods zonder buitenlands kapitaal? Er is in China enorm veel spaargeld.

‘Chinezen sparen in verhouding evenveel of zelfs meer dan de Belgen, maar China blijft de fabriek van de wereld. De focus ligt op meer interne consumptie en dat lukt ook, maar de Chinezen blijven afhankelijk van het Westen, zoals ook wij dat blijven van hen. Wat hadden we gedaan als ze geen 40 miljard mondmaskertjes hadden geproduceerd (lacht)?’

Beleggers moeten zich dus geen zorgen maken dat ze geen aandeelhouder zijn van bijvoorbeeld Alibaba, maar alleen een contractueel economisch recht hebben via registratie op de Kaaimaneilanden?

‘China heeft enkele dagen geleden verklaard dat statuut niet te willen afschaffen, hoewel het in een grijze zone zit. Het heeft er geen enkel belang bij buitenlandse investeerders te schofferen. Integendeel, het probeert ook de financiële sector te moderniseren. Je mag niet vergeten dat China nog maar heel recent rijk is geworden. Ook de beurzen zijn nog heel jong.’

Was dat ook de reden waarom China de beursgang van Ant, de financiële poot van Alibaba, verbood?

‘Ja, er was betere regulering nodig voor financiële diensten. Het gaat niet alleen over digitale betalingen, maar ook leningen en vermogensbeheer. We zijn ondertussen acht maanden na de geplande beursgang en zo lang is Ant Financial zich al aan het herstructureren. Dit of volgend jaar kan de beursgang dan misschien toch nog plaatsvinden. Zo werkt dat in China. Het durft de stekker eruit te trekken, maar als er verandering is, steekt het hem er ook weer in. De grote groei op termijn telt.’

Vindt u Tencent en Alibaba nog waardevolle bedrijven?

‘Absoluut. Ze horen tot de grootste innovators. Vooral in de implementatie voor de consument lopen ze voor op het Westen. Bovendien hebben ze enorm geïnvesteerd in vele andere jonge ondernemingen. Tencent heeft ook belangen in westerse groeiers.’

Is het Westen te kritisch voor China?

‘Ik vind de houding vooral te eenzijdig. Er lopen dingen fout in China, maar globaal doet het land wat niemand ooit zo snel klaarspeelde: mensen massaal uit de armoede halen. China heeft zich de voorbije jaren in een aantal sectoren proberen te openen voor het Westen, maar is ontgoocheld dat dit werd beantwoord met sancties en kritiek. China wil op gelijke voet behandeld worden. Het is dom dat het Westen dat verzuimt, want wij zullen de Chinezen nog meer nodig hebben dan zij ons. Ze zijn met 1,4 miljard, zelfs als we Europa en de VS optellen komen we niet in de buurt.’

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf202...I8JSu5OOUKcl0RF5IpYzKyedkbvz7px+YH8Dm9DJt6A==
 
Melexis, interview met nieuwe CEO:

Momenteel gemiddeld 13 Melexis chips per nieuwe wagen.
Maar in sommige EV wagens:
‘Dat zie je in de elektrische wagens die we bedienen. In de Volkswagen ID3 zitten 32 Melexis-chips, in de Tesla Model Y al 58, en in de Mercedes EQS bijna 170.
Daar moet groei van komen.
En XFAB zal daar ook mee van groeien.


XPEL, een van mijn grootste posities:
  • XPEL (NASDAQ:XPEL): Q2 GAAP EPS of $0.37 beats by $0.11.
  • Revenue of $68.73M (+91.9% Y/Y) beats by $10.95M.
Dat is QoQ +30% revs, +50% eps.
 
Melexis, interview met nieuwe CEO:

Momenteel gemiddeld 13 Melexis chips per nieuwe wagen.
Maar in sommige EV wagens:

Daar moet groei van komen.
En XFAB zal daar ook mee van groeien.


XPEL, een van mijn grootste posities:
  • XPEL (NASDAQ:XPEL): Q2 GAAP EPS of $0.37 beats by $0.11.
  • Revenue of $68.73M (+91.9% Y/Y) beats by $10.95M.
Dat is QoQ +30% revs, +50% eps.
Ik snap de potentiële groei maar de vraag is of dit niet reeds ingeprijsd is in de huidige koers?
 
Melexis, interview met nieuwe CEO:

Momenteel gemiddeld 13 Melexis chips per nieuwe wagen.
Maar in sommige EV wagens:

Daar moet groei van komen.
En XFAB zal daar ook mee van groeien.


XPEL, een van mijn grootste posities:
  • XPEL (NASDAQ:XPEL): Q2 GAAP EPS of $0.37 beats by $0.11.
  • Revenue of $68.73M (+91.9% Y/Y) beats by $10.95M.
Dat is QoQ +30% revs, +50% eps.

XPEL staat precies wel stevig geprijsd aan ~72x EV/EBITDA
 
Hoera, net een nieuwe "mijlpaal" gehaald.
Sinds januari 2019 begonnen op de beurs, en ondertussen 50k€ winst gehaald (combinatie beurs en crypto). De kans zit erin dat het volgende week al terug een pak minder is, maar vandaag ben ik content :D
 
Hoera, net een nieuwe "mijlpaal" gehaald.
Sinds januari 2019 begonnen op de beurs, en ondertussen 50k€ winst gehaald (combinatie beurs en crypto). De kans zit erin dat het volgende week al terug een pak minder is, maar vandaag ben ik content :D
Uit nieuwsgierigheid, is dat dan een bedrag dat op uw spaarboek stond te verwelken of iets dat opeens is vrijgekomen ?
 
Een deel is gewoon inkomsten (dividend en auteursrechten), en ook nog een erfenis van grootouders die is doorgeschoven.
Chapeau dat je dan meteen aan de beurs hebt gedacht, ook wel een topperiode om te starten.
Ik ben reeds 8 jaar actief op de beurs en heb nu een Ca. 15K winst. Wel nooit een erfenis gehad of dergelijks.
 
Terug
Bovenaan