De beurs

Als de CCP morgen beslist dat Tencent moet geld spenderen aan infrastructuur of andere projecten die in feite niets opbrengen voor de aandeelhouders, dan is dat zo.

Als ze zeggen dat Tencent meer volk moet aanwerven, ook al is dat niet nodig, dan is dat zo (is aan het gebeuren as we speak).

Als ze morgen beslissen dat de helft van de winst in de zak van Xi moet, dan is dat zo.

Waarom je dus Chinese tech aandelen zou kopen aan hogere prijzen dan Amerikaanse concurrenten is mij dan ook een raadsel.

Maar iedereen zijn hobby natuurlijk :)
omdat:
  • er veel meer groeipotentieel zit in Chinese tech dan in Amerikaanse
  • je niet al je eieren in een (amerikaanse) mand moet leggen
  • morgen ook Biden of een nieuwe president plots overheidsmaatregelen kan opleggen aan Amerikaanse tech

ps: welke Amerikaanse concurrent van Alibaba is goedkoper gewaardeerd dan, ... zeer benieuwd?? ... zeker aan de huidige beurskoers van BABA
 
omdat:
  • er veel meer groeipotentieel zit in Chinese tech dan in Amerikaanse
Amerikaanse tech is gemiddeld wel veel aandeelhoudersvriendelijker, in een kapitalistische economie gedekt door democratie en rechtszekerheid.
De meeste van die Chinese bedrijven zijn niet welkom in Europa of USA. Dus dat groeipotentieel wordt wat overdreven.
Bijkomend: ook al groeien ze, als dat uiteindelijk niet naar de aandeelhouder vloeit dan ben je daar niets mee.
  • je niet al je eieren in een (amerikaanse) mand moet leggen
Ik ga mijn eieren ook niet in een bouwvallige mand van een dief leggen, gewoon omdat ik ze wat wil verspreiden.
  • morgen ook Biden of een nieuwe president plots overheidsmaatregelen kan opleggen aan Amerikaanse tech
Ik denk dat de Amerikaanse rechtszekerheid en aandeelhoudersrechten iets meer gebetonneerd zijn dan de Chinese.
ps: welke Amerikaanse concurrent van Alibaba is goedkoper gewaardeerd dan, ... zeer benieuwd?? ... zeker aan de huidige beurskoers van BABA
Heb je ooit al bij een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf gezien dat de CEO plots een maand spoorloos verdwijnt nadat hij de overheid wat boos gemaakt had? Ik niet :)
Daarnaast vind ik veel Amerikaanse tech inderdaad ook overgewaardeerd.

Waarmee ik allemaal niet wil zeggen dat ik Chinese bedrijven sowieso oninvesteerbaar vind.
Maar ze moeten wel met een gigantische korting te koop zijn ten opzichte van Amerikaanse/Europese bedrijven.
(bv. Petrochina die je in 2003 kon kopen aan minder dan de helft van de prijs van Amerikaanse concurrenten, terwijl het eindproduct (olie) in dezelfde munt en internationaal verhandeld werd).
 
Laatst bewerkt:
goh, ik vind die democratie en rechtszekerheid van Amerika wel wat overroepen als je ziet wie de vorige president is kunnen worden...

En ik zou het groeipotentieel van Afrika toch niet onderschatten -> China is die volledig aan het inpakken en Europa staat er bij en kijkt er naar.
 
goh, ik vind die democratie en rechtszekerheid van Amerika wel wat overroepen als je ziet wie de vorige president is kunnen worden...

En ik zou het groeipotentieel van Afrika toch niet onderschatten -> China is die volledig aan het inpakken en Europa staat er bij en kijkt er naar.
Daar hebben de bedrijven net meer macht. En de "democratie en rechtszekerheid" is vooral in het voordeel van bedrijven. En dat is wat de CCP niet wil, alles wat hun macht kan beperken moet beknot worden. Zelfde met elke vorm van geloof bv.
Heb ook Prosus gekocht, maar twijfel steeds meer en meer aan die keuze. Het is niet dat hun andere participaties zo schitterend zijn. Heb mijn grootste twijfels bij de uiteindelijke winstgevendheid van bijvoorbeeld al die delivery bedrijven waar ze graag in meestappen en hun hoge prijs die ze betaald hebben voor Stackoverflow.
 
En hoe zit het hier met de kapitalisten die steevast geloven in het communisme? Nog altijd zo hoog aan het oplopen met staatsgeleide, dictatoriale economieën?
 
En hoe zit het hier met de kapitalisten die steevast geloven in het communisme? Nog altijd zo hoog aan het oplopen met staatsgeleide, dictatoriale economieën?
Je kan perfect beleggen in Chinese aandelen zonder een believer te zijn van het communisme hoor.
Je moet het wel begrijpen vind ik, maar als ik mijn aandelenkeuze moet baseren op de staatstructuur dan zou ik geen enkel Belgisch aandeel mogen bezitten want qua failed state doet België het prima
 
Ligt het overheidsbeslag in België niet hoger dan in China ?

We moeten quasi meer dan de helft van ons loon afgeven aan de staat.

Belgie is dan nog een kampioen in het verzinnen van overheidjobkes.
 
tja de "China discount" wordt enkel maar groter nu. Een spijtige zaak.
Puur als inwoner van China lijkt me wel goed bestuur dat die educatieve startups non-profit blijven/worden. Dat je enkel door je examens raakt door dure bijlessen te volgen lijkt me niet bevorderlijk voor het algemeen welzijn van de bevolking. Maar zeker jammer voor iedereen die daar wel geld in geïnvesteerdt heeft natuurlijk.
Hetzelfde met DIDI, maar die hebben de waarschuwingen vd overheid wel genegeerd.

Die correcties die er nu gebeuren tov JD, BABA, TCEHY zijn wel klassieke overreacties. De markt is een manisch depressief kindje hé.
Maar soit, zit persoonlijk al lang genoeg in TCEHY & JD dat die zelfs nu nog altijd groen staan hier. BABA iets minder 😅
 
Als ik mij niet vergis is de Chinese overheid ook al bezig met de stimulus stop te zetten, mss dat dat ook begint mee te spelen.
 
want qua failed state doet België het prima
We hebben het hier over het algemeen fantastisch. Ik vrees dat je nog niet in een failed state gewoond hebt.

Zet 2 mensen tegen elkaar in een veiling. Hoeveel belasting% ben je bereid om te betalen om in België geboren te worden in de plaats van in China?
Ik denk dat het zal uitkomen op meer dan 50%. Dus wees gelukkig met uw huidige korting en de pure chance om in West-Europa geboren te zijn ;)
 
We hebben het hier over het algemeen fantastisch. Ik vrees dat je nog niet in een failed state gewoond hebt.

Zet 2 mensen tegen elkaar in een veiling. Hoeveel belasting% ben je bereid om te betalen om in België geboren te worden in de plaats van in China?
Ik denk dat het zal uitkomen op meer dan 50%. Dus wees gelukkig met uw huidige korting en de pure chance om in West-Europa geboren te zijn ;)
Goh, het is niet omdat we het hier goed hebben dat we ons zomaar moeten neerleggen bij de compleet inefficiënte overheid en de tal van overbodige overheidsorganen die ons land rijk is

hou mijn hart al vast voor de volgende federale verkiezingen: good luck om (extreem) rechts in Vlaanderen te laten samenwerken met (extreem) links in Wallonie,… we zullen dan eens kijken hoeveel jaar het duurt om hier een regering te vormen
 
Goh, het is niet omdat we het hier goed hebben dat we ons zomaar moeten neerleggen bij de compleet inefficiënte overheid en de tal van overbodige overheidsorganen die ons land rijk is
Maar het is helemaal niet compleet inefficiënt.
Anders zouden we allemaal zo rijk niet zijn, 3x per jaar op vakantie gaan en op een beursforum kletsen over of we ons spaargeld in Chinese aandelen gaan steken.

Kan het beter? Uiteraard, en daar moeten we naar streven.
Maar om te spreken van een 'failed state' en 'compleet inefficiënt' is populistische hyperbool.
 
Maar het is helemaal niet compleet inefficiënt.
Anders zouden we allemaal zo rijk niet zijn, 3x per jaar op vakantie gaan en op een beursforum kletsen over of we ons spaargeld in Chinese aandelen gaan steken.

Kan het beter? Uiteraard, en daar moeten we naar streven.
Maar om te spreken van een 'failed state' en 'compleet inefficiënt' is populistische hyperbool.
Ik denk dat je de gemiddelde persoon in deze topic niet mag verwarren met de gemiddelde Belg,… in mijn familie/vriendenkring is het toch wel een kleine minderheid die na zijn 3 jaarlijkse vakanties ook nog geld over heeft om in aandelen te investeren… en dat zijn bijna allemaal gezinnen met tweeverdieners, jij hebt mss rijkere vrienden?
 
$MSFT Fourth quarter results revenue $46.15 billion, estimate $44.26 billion (range $43.63 billion to $44.92 billion) eps $2.17, estimate $1.92 (range $1.81 to $2.03) operating income $19.1 billion, estimate $17.32 billion (range $16.57 billion to $18.19 billion)

Alphabet (NASDAQ:GOOG): Q2 GAAP EPS of $27.26 beats by $7.99. Revenue of $61.88B (+61.6% Y/Y) beats by $5.8B. Google Services revenue of $57.06B vs. $51.95B consensus, TAC of $10.91B vs. $9.07B

Advanced Micro Devices (NASDAQ:AMD): Q2 Non-GAAP EPS of $0.63 beats by $0.09; GAAP EPS of $0.58 beats by $0.12. Revenue of $3.85B (+99.5% Y/Y) beats by $240M. For Q3, AMD guides revenue of ~$4.1B (consensus: $3.8B), plus or minus $100M, and non-GAAP gross margin of 48%. For the full year 2021, AMD now expects revenue growth of ~60%, up from prior guidance of ~50%, driven by strong growth across all businesses. AMD now expects non-GAAP gross margin to be ~48% for the full year 2021, up from prior guidance of ~47%.

Enphase Energy (NASDAQ:ENPH): Q2 Non-GAAP EPS of $0.53 beats by $0.11; GAAP EPS of $0.28 beats by $0.02. Revenue of $316.05M (+151.8% Y/Y) beats by $4.82M. The company says it shipped 796 MW DC, or 2,362,401 microinverters, during the quarter. Enphase forecasts Q3 revenues of $335M-$355M, compared with $341.8M analyst consensus, with non-GAAP gross margin of 38.0%-41.0%.

Apple (NASDAQ:AAPL): Q3 GAAP EPS of $1.30 beats by $0.29.
Revenue of $81.4B (+36.4% Y/Y) beats by $7.93B.
iPhone $39.57B vs. $34.56B consensus.
Mac $8.24B vs. $7.99B consensus.
iPad $7.37B vs. $7.13B consensus.
Wearables, Home and Accessories $8.8B vs. $7.63B consensus.
Services $17.48B vs. $16.32B consensus.

Tech ftw
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Ik heb de earnings call beluisterd en zag Microsoft van -3% naar + 1,7% after hours gaan toen de guidance voor volgend kwartaal werd besproken.


Microsoft staat gewoon enorm sterk in de markt: Azure, Office 365, binnenkort Windows 365, Dynamics, Power platform, Teams, Linkedin, Xbox, GitHub, ... . Vanuit mijn job heb ik een goed zicht op hun productstrategie, de markt en de concurrentie, en Microsoft heeft alle troeven in handen om nog jarenlang fors door te groeien.

Ik heb veel te lang gewacht, maar sinds 15 mei en 1 juni heb ik in MSFT geïnvesteerd met twee (BinckXL) turbo's met respectievelijke originele hefbomen x7 en x10. Ik beklaag het me niet en ben van plan om ze nog lang aan te houden! :smile:



edit: Wat suckt dat Saxo platform toch...
 
  • Verdrietig
Waarderingen: asmo
wat prosus bijgekocht hier na de drop. geef dat nog een jaar - max 2 en dat staat wel weer 100+ zoals enkele maanden geleden. fundamenteel kerngezond bedrijf.

MSFT wil ik ook al lang in investeren maar zit met het boot gemist gevoel :p
 
Terug
Bovenaan