De beurs

Een quasi monopolie (toch enorm marktaandeel) en dat op een prijsinelastische product waarbij je de prijs vlotjes kan verhogen en torenhoge winstmarges en cashflow marges. Ja er is veel schuld en er kan wat verbeterd worden, maar hier zit wel potentieel achter.
ABI is een solide bedrijf maar qua investering vind ik ze nu niet echt super. Als ze hun prijs vlotjes kunnen verhogen vind ik het raar dat hun omzet al jaren niet meer stijgt en ik zie dit ook niet snel meer gebeuren door de redenen dat Lolplayer aanhaalt.
 
ABI is een solide bedrijf maar qua investering vind ik ze nu niet echt super. Als ze hun prijs vlotjes kunnen verhogen vind ik het raar dat hun omzet al jaren niet meer stijgt en ik zie dit ook niet snel meer gebeuren door de redenen dat Lolplayer aanhaalt.
De volumes in hun mature markten krimpen gewoon te snel om dat te compenseren met wat prijsverhogingen en ze doen onvoldoende om mee te liften op het craft segment.
En een aantal divisies verkopen komt natuurlijk ook rechtstreeks uit hun omzetcijfers. En daarna kwam 2020 - 2021...
 
Sven zijn kanaal werd ooit op 9lives door iemand aangeraden, sindsdien geabonneerd en al veel van opgestoken. Simpele value investing analyses met al eens een vleugje humor richting de kanalen die constant crash roepen, of aandeel x gaat 'to the moon' gaat, of gewoon Cathie Wood :D
 
Sven zijn kanaal werd ooit op 9lives door iemand aangeraden, sindsdien geabonneerd en al veel van opgestoken. Simpele value investing analyses met al eens een vleugje humor richting de kanalen die constant crash roepen, of aandeel x gaat 'to the moon' gaat, of gewoon Cathie Wood :D
Dat was waarschijnlijk ik :)
Ja ik hou ook van zijn aanpak, ik doe al even geen value investing meer maar bekijk toch nog regelmatig eens een filmpje.
 
Nog een leuke van de Sven:

Grafiek op 12:07 is een interessante :)
Tja, geef anders iedere Amerikaan wat gratis geld, de ouderen gaan er schulden mee afbetalen, de jeugd kan op robinhood of crypto gaan gokken… die chart is wel duidelijk
 
Amazon zou mega dagen hebben wanneer de stimulus checks binnenkomen bij de gemiddelde Amerikaan. Er zijn dan ook gewoon ontzettend veel domme mensen. We leren onze kinderen vanalles, maar met geld omgaan? Nope.
Je kan afvragen waarom dat zo is en wie er baadt bij heeft dat veel mensen daardoor financieel kwetsbaarder zijn.
 
Amazon zou mega dagen hebben wanneer de stimulus checks binnenkomen bij de gemiddelde Amerikaan. Er zijn dan ook gewoon ontzettend veel domme mensen. We leren onze kinderen vanalles, maar met geld omgaan? Nope.
Je kan afvragen waarom dat zo is en wie er baadt bij heeft dat veel mensen daardoor financieel kwetsbaarder zijn.
heerlijk.
(sorry)
 
Amazon zou mega dagen hebben wanneer de stimulus checks binnenkomen bij de gemiddelde Amerikaan. Er zijn dan ook gewoon ontzettend veel domme mensen. We leren onze kinderen vanalles, maar met geld omgaan?

Wie zijn die domme mensen dan ? :thinking:

Want het is de bedoeling van de overheid dat dat geld wordt geconsumeerd.
 
Het geld dient als steun voor mensen die het financieel moeilijk hebben, of het dan echt de bedoeling is dat je er Apple airpods mee koopt weet ik niet. Bezos dankt hen.
 
Bijna iedereen kreeg dat hoor, dat was gewoon een rondje lekker shoppen op kosten van de overheid.

The best-known feature of the CARES Act, as it’s known, is the cash grant of up to $1,200 per adult and $500 per child for households whose income was less than $99,000 for single taxpayers and $198,000 for couples


 
Wat is jullie kijk op de keuze voor een lange termijn klimaat vriendelijke investering, voorlopig zit ik te kijken naar Triodos Impact Mixed Fund - Neutral (combo van aandelen en obligaties) maar twijfel ook om nog wat meer te stoppen in ETF's. Onlangs kwam ik de Rize Environmental Impact 100 UCITS ETF (LIFE) tegen, is deze week gelanceerd.. ook wel interessant.
Voordelen aan dat fund is dat het iets minder risico heeft vermoed ik? Door de obligaties? Return ziet er wel prima uit (vind je hier).
Mis ik andere interessante pistes?
 
De grootste 3 posities van het Triodos fonds zijn KDDI (Japanse telecommunicatie-exploitant), Roche (farmacie) en Anthem (ziekteverzekering). Ik mis de klimaatvriendelijke insteek afgaande op de sectoren, al doen ze voor het milieu misschien geweldige dingen waar ik geen weet van heb. 1,35% lopende kosten, Max 5% aankoopkosten, pittig.

Die Rize ETF heeft wel een erg hoog risicoprofiel. Daar zie ik al meer klimaatvriendelijk bedrijven opduiken als dat belangrijk voor je is.


Er is trouwens een apart topic voor ETF's, Funds.
https://www.beyondgaming.be/threads/etfs-trackers-indexing-passive-investing-mutual-funds.1593/
 
Wat is jullie kijk op de keuze voor een lange termijn klimaat vriendelijke investering, voorlopig zit ik te kijken naar Triodos Impact Mixed Fund - Neutral (combo van aandelen en obligaties) maar twijfel ook om nog wat meer te stoppen in ETF's. Onlangs kwam ik de Rize Environmental Impact 100 UCITS ETF (LIFE) tegen, is deze week gelanceerd.. ook wel interessant.
Voordelen aan dat fund is dat het iets minder risico heeft vermoed ik? Door de obligaties? Return ziet er wel prima uit (vind je hier).
Mis ik andere interessante pistes?
Dan zou ik eerder iets als een iShares World SRI nemen: https://www.justetf.com/en/etf-prof...=index&from=search&isin=IE00BYX2JD69#overview
Quasi identiek aan een VWCE maar dan met ESG insteek.
 
De grootste 3 posities van het Triodos fonds zijn KDDI (Japanse telecommunicatie-exploitant), Roche (farmacie) en Anthem (ziekteverzekering). Ik mis de klimaatvriendelijke insteek afgaande op de sectoren, al doen ze voor het milieu misschien geweldige dingen waar ik geen weet van heb. 1,35% lopende kosten, Max 5% aankoopkosten, pittig.

Die Rize ETF heeft wel een erg hoog risicoprofiel. Daar zie ik al meer klimaatvriendelijk bedrijven opduiken als dat belangrijk voor je is.


Er is trouwens een apart topic voor ETF's, Funds.
https://www.beyondgaming.be/threads/etfs-trackers-indexing-passive-investing-mutual-funds.1593/

Dan zou ik eerder iets als een iShares World SRI nemen: https://www.justetf.com/en/etf-prof...=index&from=search&isin=IE00BYX2JD69#overview
Quasi identiek aan een VWCE maar dan met ESG insteek.
Inderdaad, ik was ook niet blown away door de klimaat-aware stocks daarin, eerder grote bedrijven die wel een tak aan vernieuwing doen..
Vorig jaar eens gesprek gehad bij Triodos en daar is de insteek meer dat ze grote bedrijven stimuleren te vergroenen, en niet zo zeer alleen cutting edge kleine bedrijven in de portfolio. In realiteit zal dat ook wel zijn om risico te verminderen.

De iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD (Dist) volg ik ook al een tijd.
Ekopak ben ik ook ingestapt.
Nextera Energy Inc zit ik naar te kijken.

Mochten er nog tips zijn voor stocks die zwaar inzetten op vergroening van energie, waterconsumptie etc, feel free to share.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, ik was ook niet blown away door de klimaat-aware stocks daarin, eerder grote bedrijven die wel een tak aan vernieuwing doen..
Vorig jaar eens gesprek gehad bij Triodos en daar is de insteek meer dat ze grote bedrijven stimuleren te vergroenen, en niet zo zeer alleen cutting edge kleine bedrijven in de portfolio. In realiteit zal dat ook wel zijn om risico te verminderen.

De iShares Global Clean Energy UCITS ETF USD (Dist) volg ik ook al een tijd.
Ekopak ben ik ook ingestapt.
Nextera Energy Inc zit ik naar te kijken.

Mochten er nog tips zijn voor stocks die zwaar inzetten op vergroening van energie, waterconsumptie etc, feel free to share.
Zelfde vraag hier!

Zit ook bij Triodos, deel vermogensbeheer en deel Pioneer Impact Fund. Heb de vraag hier ook al eens gesteld: ben op zoek naar ESG ETF's die iets meer renderen dan bij Triodos.
 
De twee 'hottest ETF's for 2021' op diverse sites, Global clean energy en de E-gaming ETF zijn met voorsprong mijn twee slechtste posities, zwaar in de min. Ik ga het terug even bij de VWCE's en S&p500 ETf's van deze wereld houden.
 
Ik denk dat je ook niet moet overdrijven met dat ESG gedoe in uw portefeuille. Ongetwijfeld profiteren de banken ervan om met deze fondsen de kosten op te drijven omdat men toch zo goedgelovig is want jah 'tis voor het milieu hé'.
 
Terug
Bovenaan