De beurs

Alle Chinese ADR's.

Het begint allemaal overdreven te worden.
Dat China zijn data wil houden lijkt me logisch.
Niets overdreven, kijk even wat ze (Chinese overheid) met de private education bedrijven hebben gedaan afgelopen zaterdag. Hun heel business model onderuit gehaald door in feite te stellen dat 'for profit education' plots niet meer zal toegelaten worden, aandelen zijn meer dan 85% gezakt sinds piek.

Bijvoorbeeld: https://www.google.com/search?q=edu...59l2j69i60l5.812j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 

"Centraal staan drie grote bezorgdheden’, zegt Magnus. ‘Ten eerste maakt de overheid zich terecht zorgen om de financiële stabiliteit. Een techgigant als Tencent kan via zijn schat aan gebruikersdata ook bankdiensten aanbieden, maar dan zonder de strenge vereisten voor traditionele banken. Dat voedt de vrees voor een destabiliserende schuldenberg in de economie. Daarnaast vormen privébedrijven met hun reservoir aan data een bedreiging. Tot slot is er de link van data met nationale veiligheid, wat ook in andere landen speelt.’"

Elke vorm van bedreiging van Peking wordt aan banden gelegd, simpel. Teveel privé rijkdom en kritische uitspraken over Peking -> ban (Jack Ma). Teveel data over de bevolking (geeft macht), overheid wil meekijken en controleren.
 
God ja, heb 3 posities in de regio: etf EMIN, Alibaba en Prosus - sinds kort een kleine 10% verlies maar we mogen niet vergeten dat de bedrijven op zich het goed doen, het Ingrijpen van de Chinese overheden is geen publiek geheim dus die risico s zijn gekend. Een stevige dosis geduld zou wel eens aan de orde kunnen zijn. We zien wel wat de toekomst brengt, bij een verdere daling van 15% zal ik bijkopen.
 
God ja, heb 3 posities in de regio: etf EMIN, Alibaba en Prosus - sinds kort een kleine 10% verlies maar we mogen niet vergeten dat de bedrijven op zich het goed doen, het Ingrijpen van de Chinese overheden is geen publiek geheim dus die risico s zijn gekend. Een stevige dosis geduld zou wel eens aan de orde kunnen zijn. We zien wel wat de toekomst brengt, bij een verdere daling van 15% zal ik bijkopen.
De Chinezen gaan nu ook niet hun techbedrijven volledig gaan kortwieken als ze de Amerikaanse supremacy willen uitdagen. Ze willen gewoon tonen wie de baas is, dat waait allemaal wel over. Geduld en op de lange termijn zal je de vruchten plukken. En dit is ook nog maar eens een bewijs dat je niet enkel in sectoren moet spreiden maar ook in regio's.
 
Zou nog een half jaar kunnen duren.

Ik zie geen enkele maatregel als onredelijk eigenlijk, zelfs het non-profit maken van education tools kan ik wel snappen waarom. De CCP maakt duidelijk dat zij de baas zijn, maar ze hebben er totaal geen belang bij om hun grootste techbedrijven kapot te maken, dus long term zie ik geen problemen voor Tencent, Alibaba, etc.

Zodra de onzekerheid weg is, wat dus perfect zou kunnen na deze 6 maanden, zie ik wel een mooi herstel gebeuren.
 
Ik zie geen enkele maatregel als onredelijk eigenlijk, zelfs het non-profit maken van education tools kan ik wel snappen waarom. De CCP maakt duidelijk dat zij de baas zijn, maar ze hebben er totaal geen belang bij om hun grootste techbedrijven kapot te maken, dus long term zie ik geen problemen voor Tencent, Alibaba, etc.

Zodra de onzekerheid weg is, wat dus perfect zou kunnen na deze 6 maanden, zie ik wel een mooi herstel gebeuren.
Idd, de fundamentals van een BABA of Tencent blijven vrijwel intact.
En uiteindelijk lijkt veel van de regulation correct.

Met de education bedrijven was het zeer vergaand, maar uiteindelijk is het om consumenten/scholieren te beschermen.
Met big tech zijn ze ook gericht op monopolies, antitrust, en beschermen van consumenten.

Denk wel dat de dalingen deels terecht zijn omdat duidelijk wordt dat het ontbreken van scheiding der machten in China een veel hogere risk premium vereist. China wordt een pak minder investeerbaar door het ontbreken van een goed rechtskader.
Uiteindelijk is het duidelijk dat dit een dictatuur is en dan mag de vraag gesteld worden of die bedrijven niet meer gewaardeerd worden zoals bijvoorbeeld Russische bedrijven.
 
Idd, de fundamentals van een BABA of Tencent blijven vrijwel intact.
En uiteindelijk lijkt veel van de regulation correct.

Met de education bedrijven was het zeer vergaand, maar uiteindelijk is het om consumenten/scholieren te beschermen.
Met big tech zijn ze ook gericht op monopolies, antitrust, en beschermen van consumenten.

Denk wel dat de dalingen deels terecht zijn omdat duidelijk wordt dat het ontbreken van scheiding der machten in China een veel hogere risk premium vereist. China wordt een pak minder investeerbaar door het ontbreken van een goed rechtskader.
Uiteindelijk is het duidelijk dat dit een dictatuur is en dan mag de vraag gesteld worden of die bedrijven niet meer gewaardeerd worden zoals bijvoorbeeld Russische bedrijven.
Momenteel met de onzekerheid van wat het volgende gaat zijn dat de CCP gaat doen is een grote discount niet meer dan logisch, maar ergens denk ik toch wel dat China het prettig zou vinden als hun big tech uiteindelijk qua market cap groter zou worden dan een Amazon, Google, Facebook etc... zal niet voor de korte termijn zijn, maar zoals er véél meer Chinezen dan Amerikanen zijn, en zoals China nu Afrika aan het veroveren is, zou dat uiteindelijk zelfs een logisch gevolg zijn?
 
Momenteel met de onzekerheid van wat het volgende gaat zijn dat de CCP gaat doen is een grote discount niet meer dan logisch, maar ergens denk ik toch wel dat China het prettig zou vinden als hun big tech uiteindelijk qua market cap groter zou worden dan een Amazon, Google, Facebook etc... zal niet voor de korte termijn zijn, maar zoals er véél meer Chinezen dan Amerikanen zijn, en zoals China nu Afrika aan het veroveren is, zou dat uiteindelijk zelfs een logisch gevolg zijn?
Denk dat ze dat ook willen, maar zich misrekend hebben met de impact van hun regulation campaign.
China zelf probeert de bevolking te stimuleren om te investeren in aandelen. Wat nu aan het gebeuren is zal zeker niet zijn wat ze willen.
En zal ook pijn doen voor Chinese aandeelhouders.
 
Als de CCP morgen beslist dat Tencent moet geld spenderen aan infrastructuur of andere projecten die in feite niets opbrengen voor de aandeelhouders, dan is dat zo.

Als ze zeggen dat Tencent meer volk moet aanwerven, ook al is dat niet nodig, dan is dat zo (is aan het gebeuren as we speak).

Als ze morgen beslissen dat de helft van de winst in de zak van Xi moet, dan is dat zo.

Waarom je dus Chinese tech aandelen zou kopen aan hogere prijzen dan Amerikaanse concurrenten is mij dan ook een raadsel.

Maar iedereen zijn hobby natuurlijk :)
 
Terug
Bovenaan