De beurs

Maar mijn tech blijft soms toch klappen krijgen. Ik had Corsair en Rocket moeten verkopen toen ze plotseling piekten in juni:scream: Nuja, Corsir is een redelijk solide bedrijf, dat komt wss wel goed. BABA & Tencent daarentegen :unsure:
 
Hier doen de Chinese aandelen het ook slecht.

Chinese aandelen zijn nu eenmaal labiel, dat is eigen aan de markt.

Dan is er nog heel dat gezeik rond Chinese aandelen op de US markt, wat zowel de US als China blijkbaar wil afremmen.
 
tot zover de deftige correctie, veel is al terug hersteld ondertussen ... er is gewoon simpelweg te veel geld dat in de markt wil zitten momenteel.
Hersteld is nu ook wel een overdrijving he. Geen verdere daling en licht groen, laten we het daar bij houden.
 
Hersteld is nu ook wel een overdrijving he. Geen verdere daling en licht groen, laten we het daar bij houden.
't was daarstraks donkerdergroen, maar nu idd het klassieke middagdipje, ik zie het wel terug verder groen worden bij US opening.
 
Ik weet dat je het goed bedoelt, maar het is nu eenmaal iets te gemakkelijk om de Captain Hindsight te spelen.. Ik doe het soms ook hoor:p

Ik herinner mij toch ook dat jij het ook maar matig kon appreciëren toen sommigen wat smalend deden toen bleek dat jij niet in maart/april 2020 had aangekocht, maar pas een (hele) tijd later toen de meeste aandelen al serieus gerecovered waren en je dus redelijk laat arriveerde op de party.

Nu is het uiteraard gemakkelijk om redenen te geven waarom de picks van Thin Liz het niet goed hebben gedaan, maar voor hetzelfde geld hadden ze het wel goed gedaan of zullen ze het nog beter doen... En ja het risico van Biotech of bedrijven met hoge schuldenlast en talrijke andere headwinds ( Ontex) is natuurlijk groter , maar de potentiële upside is dan ook navenant.

Uiteraard is jouw strategie om in de hierboven vermelde holdings en ETF's te beleggen zeker niet verkeerd (stuk voor stuk kwaliteit) , maar dit zijn geen posities die je de laatste maanden (fors) hebt opgebouwd aan die hoge koersen?
Ik had vorig jaar in februari voor 10K verkocht en toch 15-20K terug geïnvesteerd in maart en dan nog wat kleine aankopen zoals Ageas en Cofinimmo. Ik had gewoon meer moeten kopen had ik het geweten. Dus ja ik maak ook fouten hé.

Maar das het punt hier totaal niet, het punt was zijn samenstelling en reden van aankoop. Hij zei dat hij dacht dat 1 van de 3 (Shell, ABN, Ontex) wel zou herstellen, en dan nog wat gokjes op biotech. Vreemde beleggingsbeslissingen.
En ik zeg ook niet dat hij nu die holdings moet gaan kopen, maar hij kan toch zijn huiswerk al doen voor als er opportuniteiten komen ? Want die correcties gaan heel snel, als je dan nog moet gaan kijken wat je gaat kopen ben je rijkelijk te laat. GBL en GIMV zijn wel nog koopwaardig, maar Sofina en Brederode zou ik nu niet kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde dat 1 van die 3 wel zou herstellen tegen rond deze periode. Dat is niet gebeurd omwille van diverse redenen. Dit heel verhaal leest toch wel wat als een 'achteraf'-soap. Maar nogmaals, ik maak me hoegenaamd geen zorgen. Het zou al heel lelijk moeten lopen als ABN en Ontex niet meer boven de 10 komen of Shell niet meer boven de 17. Ik heb geduld, we zien weer wel volgend jaar. Deze 3 zijn mijn enigste nog lopende 'klassieke' aandelen. Ja, ik heb te snel uit Bekaert en Solvay gestapt, dat kan je me (achteraf) ook wel verwijten. Zo zot vind ik mijn beslissingen nu ook weer niet, er zullen wel andere gekken zijn. BTW: De 'kleine gokjes' biotech heb ik onlangs maar gekocht, dus zo een gigantisch risico is dat ook weer niet.
 
Kleine gokjes van 2% van portfolio worden vaak verliezen van 1-2% op portfolio lijkt mij.
Vind ik ook, sinds ik mijn strategie heb veranderd van 30+ aandelen naar 10-12 aandelen is mijn rendement ook verbeterd, kan toeval zijn, maar mss ook niet ;)
 
Vind ik ook, sinds ik mijn strategie heb veranderd van 30+ aandelen naar 10-12 aandelen is mijn rendement ook verbeterd, kan toeval zijn, maar mss ook niet ;)
Waarom zou dat toeval zijn? Het is toch logisch dat als je van je 30 aandelen, de 18 aandelen waarin je het minst gelooft elimineert, de performance van je portfolio stijgt? Tenzij je weinig van beleggen bakt, maar dan kan je eens een index bekijken en je tijd in iets anders steken, want dan ben je louter met bezigheidstherapie bezig.

Vandaar heb ik nooit begrepen waarom sommige actieve beleggers doorgedreven diversifiëren, als actieve belegger heb je net het voordeel dat je heel geconcentreerd posities kunt innemen en dit nauwgezet opvolgen, maak er dan ook gebruik van.
 
Ik bedoelde dat 1 van die 3 wel zou herstellen tegen rond deze periode. Dat is niet gebeurd omwille van diverse redenen. Dit heel verhaal leest toch wel wat als een 'achteraf'-soap. Maar nogmaals, ik maak me hoegenaamd geen zorgen. Het zou al heel lelijk moeten lopen als ABN en Ontex niet meer boven de 10 komen of Shell niet meer boven de 17. Ik heb geduld, we zien weer wel volgend jaar. Deze 3 zijn mijn enigste nog lopende 'klassieke' aandelen. Ja, ik heb te snel uit Bekaert en Solvay gestapt, dat kan je me (achteraf) ook wel verwijten. Zo zot vind ik mijn beslissingen nu ook weer niet, er zullen wel andere gekken zijn. BTW: De 'kleine gokjes' biotech heb ik onlangs maar gekocht, dus zo een gigantisch risico is dat ook weer niet.
Gokjes of speciallekes mag zeker hoor (ik heb er ook zo een paar), maar dat moet IMO een aanvulling zijn om je rendement een eventuele boost te geven en niet je core portefeuille uitmaken. Vraag is natuurlijk hoeveel posities heb je en welke ? Dat kunnen we nu niet uitmaken uit je post. Als die aandelen maar 2-3% uitmaken van je totale portefeuille of 10-15% is een serieus verschil.

Ik zeg het nogmaals, ik wil je niet afbreken en is als raad bedoeld want voor mij hoef je het niet te doen. Maar je rendement zal op lange termijn een pak hoger liggen als je niet teveel bezig bent met die prutsaandelen die die analisten maar aanprijzen of die risico dingen zoals biotech, crypto,...

En van Bekaert en Solvay, heb je winst ? Zoja, dan verwijt ik je niks ;)
 
Ik bedoelde dat 1 van die 3 wel zou herstellen tegen rond deze periode. Dat is niet gebeurd omwille van diverse redenen. Dit heel verhaal leest toch wel wat als een 'achteraf'-soap. Maar nogmaals, ik maak me hoegenaamd geen zorgen. Het zou al heel lelijk moeten lopen als ABN en Ontex niet meer boven de 10 komen of Shell niet meer boven de 17. Ik heb geduld, we zien weer wel volgend jaar. Deze 3 zijn mijn enigste nog lopende 'klassieke' aandelen. Ja, ik heb te snel uit Bekaert en Solvay gestapt, dat kan je me (achteraf) ook wel verwijten. Zo zot vind ik mijn beslissingen nu ook weer niet, er zullen wel andere gekken zijn. BTW: De 'kleine gokjes' biotech heb ik onlangs maar gekocht, dus zo een gigantisch risico is dat ook weer niet.
Iedereen kiest wel eens een verkeerd aandeel maar imo verkoop je die dan best zo snel mogelijk. Wachten tot je terug winst hebt met deze aandelen kan lang duren, beter is om deze te vervangen door iets waar je meer in gelooft.
 
Vind het kijken naar de prijs van een aandeel sowieso raar als doorslaggevende factor om te verkopen. Ik zou alleen verkopen als er iets fundamenteel is veranderd aan het bedrijf waar ik in investeer. Of als de prijs zo hard is gestegen dat het geen steek meer houdt.
 
Vind het kijken naar de prijs van een aandeel sowieso raar als doorslaggevende factor om te verkopen. Ik zou alleen verkopen als er iets fundamenteel is veranderd aan het bedrijf waar ik in investeer. Of als de prijs zo hard is gestegen dat het geen steek meer houdt.

Je kan fundamentals van het bedrijf toch nooit loskoppelen van de prijs van het aandeel (waarvan je in je laatste zin meteen zelf een voorbeeld geeft)? Elk aandeel kan te duur staan voor wat het waard is (ook al is het heel veel waard). In de omgekeerde richting is dat niet helemaal waar :')
 
Zijn hier mensen die ESG ETF's volgen of bij aandelen rekening houden met de ESG score? Voor mij is dat heel belangrijk, daarom dat het grootste deel van mijn belegd geld bij Triodos zit, maar de rendementen liggen bij een bank natuurlijk niet zo hoog. Nu ben ik op Degiro begonnen en een beetje aan het inlezen over ESG beleggen met hopelijk iets hogere rendementen. Alle ervaringen zijn welkom.
 
Mensen met ervaring in Chinese aandelen...
Hoe beleggen jullie rechtstreeks in Tencent (ticker?)? Is dit mogelijk via Bolero?
Ik bedoel dus niet onrechtstreeks via Prosus of een etf China.
 
Vind het kijken naar de prijs van een aandeel sowieso raar als doorslaggevende factor om te verkopen. Ik zou alleen verkopen als er iets fundamenteel is veranderd aan het bedrijf waar ik in investeer. Of als de prijs zo hard is gestegen dat het geen steek meer houdt.
Ja, tenzij je het geld nodig hebt natuurlijk...
 
Terug
Bovenaan