De beurs

iemand hier in acacia pharma? de raket lijkt elk moment te gaan opstijgen. al maanden positief nieuws en de bodems liggen altijd maar hoger en hoger. easy + 50 tot 200% binnen dit en max 2 jaar imho. ik heb zelf 2000 shares gekocht aan 1.8 euro en verkoop pas als het richting de 4 gaat of overgenomen wordt ( kans is groot met 3 succesvolle goedgekeurde medicijnen als klein biotech bedrijf)


prosus is ook de moeite voor middellange termijn. die heeft ook potentieel op 30-50% groei binnen dit en een jaar of 2.
Lol acacia... Die gaan al 3 jaar ontploffen... Heb ze ooit gekocht iets onder de 4 enkele jaren geleden omdat er veel volgers zo lyrisch waren op Beursig forum... Doodgelukkig dat ik die quasi breakeven heb kunnen buitengooien jaar later . Zijn alleen maar gekelderd sindsdien.
 
Die berg reserve waar de Belgen op zitten zorgen er wel voor dat onze gigantische schuld niet echt problematisch is, neen?
Denk ik ook (zie vorige post)
Dus omdat de belg spaart en de overheid niet, heeft de overheid het recht om het geld af te pakken van de hardwerkende sparende belg?

Stop anders met geld uit te delen aan wie niet werkt, niet bijdraagt en andere nutteloze zaken.


En al je voorbeelden zijn theoretische mogelijkheden, die uiteindelijk geen fluit gaan opbrengen. Je kunt een spons maar 1 keer uitwringen.

- RV verhogen, het kapitaal verschuift. Als je 5k dividend trekt (vb 5% op 100k), ga je al eens nadenken om te verschuiven
- Registratierechten is een topper om arbeidsmobiliteit te verlagen. Juliette die juist een huisje gekocht heeft gaat niet zomaar een nieuw huis kopen om ander werk aan te nemen als ze opnieuw 5, 6, 10% mag ophoesten op het nieuwe huis. Die meeneembaarheid is ook maar beperkt. Slecht idee dus
- Vergroening kost meer. Lineaire tax dus. Zorgt voor ongelijkheid. Veel succes om dat als politieker erdoor te duwen
- Reel vermogen wordt al serieus belast. Er is vastgoed transactietax (registratierechten), verhuurbelasting, RV van 30%, transactietax voor aandelen. Als je nog de meerwaarde belast, dan gaat er gewoon nog meer op de spaarboek, willen we dat ?
- Dividend als loon is een druppel op hete plaat
Dat heb ik niet gezegd hé - ik zeg alleen dat er mogelijkheden zijn :)

- Kapitaal verschuiven is ook niet zo eenvoudig voor iedereen die kapitaal heeft
- Idd maar die meeneembaarheid kan je natuurlijk perfect verhogen, denk dat maar een klein percentage regelmatig verhuisd
- Vergroening is niet noodzakelijk lineair, soms is het zelfs omgekeerd: Aurel zijn milieuvriendelijke Tesla van 100K+ heeft recht op subsidies maar de 20 jaar oude Nissan Micra van Elonka moet betalen om de parking van het UZ in Jette op te rijden. Men kan zeggen: vergoeding per km op basis van kostprijs wagen, eens zien of we dan nog zoveel 75K + wagens gaan zien rijden bvb. Is dat een groene maatregel: in essentie niet maar je kan dat wel zo verkopen als je stelt dat de sterkste schouders de groene lasten meer moeten dragen. Is dat discriminatie: uiteraard maar lets face it: iedereen wordt constant gediscrimineerd - het leven is een aaneenschakeling van discriminatie :)
- Een groot deel van het reëel vermogen is volgens mij zelfs niet eens gekend, bijkomend zal écht vermogen nooit verhuizen naar een spaarboekje maar dat zal dan wellicht deels effectief wel verschuiven naar ... tenzij men dat Europees/Mondiaal gaat regelen maar dat is een utopie. Bepaalde reële inkomsten kan je makkelijk belasten - huur, meerwaarde verkoop vastgoed/aandelen, ...
- Dat laatste is idd een druppel op een hete plaat maar wel zo eentje die voor werknemers zeer zuur te verteren is, om de kerk wat in het midden te houden zou men dat kunnen aftoppen op X aantal % van het loon - nu is het minimum loon + dik dividend = weinig belastingen. Ondernemen mag beloond worden maar enige redelijkheid mag toch.

Maar goed, ik wijk te ver af en het is ook niet mijn visie op de maatschappij, daarvoor is mijn blik niet ruim genoeg en heb ik onvoldoende voeling met bepaalde lagen van de bevolking. Ik vergeet nog al eens dat er mensen zijn die het minder comfortabel hebben dan ikzelf, je gaat quasi automatisch kijken naar mensen die het (nog) "beter" hebben. Mss is het daarom gewoon logisch te starten met misbruik aan top/bottom bij te schaven: Dat zijn dan de spreekwoordelijke rijke stinkerds die geen € betalen en de parasieten die nooit enige moeite doen om enigszins een nuttige bijdrage te leveren aan maatschappij/omgeving.
 
Lol acacia... Die gaan al 3 jaar ontploffen... Heb ze ooit gekocht iets onder de 4 enkele jaren geleden omdat er veel volgers zo lyrisch waren op Beursig forum... Doodgelukkig dat ik die quasi breakeven heb kunnen buitengooien jaar later . Zijn alleen maar gekelderd sindsdien.
Klinkt als Celyad. Gaat ook binnen het jaar ontploffen, alé zeggen ze al 4 jaar.
 
Inflatie is het vergroten (opblazen) van de geldhoeveelheid. De prijzen die stijgen als gevolg van deze inflatie. Althans volgens de oostenrijkse school.
Behalve dat het al tientallen jaren blijkt dat dit niet klopt in de praktijk.
Maar dat is een detail uiteraard.
 
Lol acacia... Die gaan al 3 jaar ontploffen... Heb ze ooit gekocht iets onder de 4 enkele jaren geleden omdat er veel volgers zo lyrisch waren op Beursig forum... Doodgelukkig dat ik die quasi breakeven heb kunnen buitengooien jaar later . Zijn alleen maar gekelderd sindsdien.
jij hebt ze toen gewoon mega overpriced gekocht.. welke zot zou daar enkele jaren geleden 4 euro aan geven? toen was er nog niets goedgekeurd en was er enkel speculatie? nu zijn er weldegelijk al resultaten. eens de cijfers bekijken zou ik zeggen. voorbije jaar verpletteren ze hun doelstellingen keer op keer.
 
Lang geleden dat ik in deze thread nog eens wat postte. Moet ettelijke jaren geleden zijn.
Anyway....
Ik herinner me nog dat jij begon met index opties te traden (ik geloof zelfs na één van mijn literaire recommendaties, maar ik kan mis zijn). Ik heb honderden index opties geschreven (allemaal combo's, niets naked) tijdens de Covid crash & herstel. Nu al een paar maanden niets meer, sinds de VIX terug lager staat.
 
Ik herinner me nog dat jij begon met index opties te traden (ik geloof zelfs na één van mijn literaire recommendaties, maar ik kan mis zijn). Ik heb honderden index opties geschreven (allemaal combo's, niets naked) tijdens de Covid crash & herstel. Nu al een paar maanden niets meer, sinds de VIX terug lager staat.
Jup, dat was ik. Tijdens de Covid crash heb ik helaas geen enkele positie ingenomen / gesloten... gewoon uitgezeten die dollemansdagen.
Er was nog zo een optietradende held... verdoeme... de naam ontglipt me.

*Edit van later op de avond: "jawadde"!


Zonet kortlopende puts op $F verkocht.
14$ 30/07.

Het plan is om ze voor de earnings op 28/07 -nabeurs- te sluiten.
Als ze me toegewezen worden, niet erg: covered calls om te verkopen.
 
Laatst bewerkt:
jij hebt ze toen gewoon mega overpriced gekocht.. welke zot zou daar enkele jaren geleden 4 euro aan geven? toen was er nog niets goedgekeurd en was er enkel speculatie? nu zijn er weldegelijk al resultaten. eens de cijfers bekijken zou ik zeggen. voorbije jaar verpletteren ze hun doelstellingen keer op keer.
Hebben ze niet een tijdje geleden nieuwe aandelen uitgegeven aan 2.70? Toen las je ook dat dit een goede basis ging zijn. En nadien zijn ze tot onder de 2euro gezakt. Maarja biotech is en blijft risky. En als je pech hebt mag je een paar jaar wachten om je geld terug te zien. Of geluk ;)
 
Behalve dat het al tientallen jaren blijkt dat dit niet klopt in de praktijk.
Maar dat is een detail uiteraard.
Resultaten van het verleden geven geen garanties voor de toekomst. Men drukt enorm veel fiat bij maar goederen en grondstoffen worden schaarser. Met als gevolg dat het niet anders kan dat er een enorme geldontwaarding zit aan te komen (of al bezig is). Dat is toch de logica zelve?

Maar wanneer de fiat bubbel gaat knappen, dat weet ik ook niet, maar leuk zal het niet zijn voor diegenen die in fiat (blijven) zitten.

Depositogarantie is er niet om de kleine man te helpen. Depositotiegarantie is er gekomen om de banken en regeringen toe te laten om spaargelden etc zonder boe of bah te kunnen laten verdampen zonder zichzelf al te veel bloot te stellen.
 
Resultaten van het verleden geven geen garanties voor de toekomst. Men drukt enorm veel fiat bij maar goederen en grondstoffen
worden schaarser. Met als gevolg dat het niet anders kan dat er een enorme geldontwaarding zit aan te komen (of al bezig is). Dat is toch de logica zelve?
Neen dat is het niet. Je leest veel te veel van die doomsites. Die bestaan al sinds mensenheugenis en de enigen die daar rijk van worden zijn de aanbieders.

Maar ik kan hier echt niet wat bladzijden economie gaan neerschrijven.
Als het je echt interesseert, lees eens over endogene en exogene geldcreatie, dan zal je zien dat 'geld bijdrukken' verwaarloosbaar is.
Wat telt is depositocreatie via geldleningen, wat samenhangt met risico-appetijt.

En de meeste goederen en grondstoffen worden niet schaarser, integendeel.
Maar wanneer de fiat bubbel gaat knappen, dat weet ik ook niet, maar leuk zal het niet zijn voor diegenen die in fiat (blijven) zitten.
Ja, dat zeggen ze al 50 jaar, dat de dollar niets meer waard zal zijn.
50 jaar vind ik al wat lang om ongelijk te blijven hebben.
Depositogarantie is er niet om de kleine man te helpen. Depositotiegarantie is er gekomen om de banken en regeringen toe te laten om spaargelden etc zonder boe of bah te kunnen laten verdampen zonder zichzelf al te veel bloot te stellen.
Depositogarantie is er gekomen omdat uit de grote depressie van de jaren '20 gebleken is dat het voor het economisch vertrouwen van de kleine man nogal nefast is als hun spaargeld verdwenen is na een bankencrisis.
 
Neen dat is het niet. Je leest veel te veel van die doomsites. Die bestaan al sinds mensenheugenis en de enigen die daar rijk van worden zijn de aanbieders.

Maar ik kan hier echt niet wat bladzijden economie gaan neerschrijven.
Als het je echt interesseert, lees eens over endogene en exogene geldcreatie, dan zal je zien dat 'geld bijdrukken' verwaarloosbaar is.
Wat telt is depositocreatie via geldleningen, wat samenhangt met risico-appetijt.

Heb je ergens een samenvatting of youtube link die dat snel even kan uitleggen op leken niveau?

JanusDR zei:
En de meeste goederen en grondstoffen worden niet schaarser, integendeel.

Dat kan natuurlijk niet want de hoeveelheid grondstoffen zijn eindig op aarde. Maar waarschijnlijk bedoel je dat in de tijdspanne van ons leven?

Maar alles wordt wel een pak duurder door dat geld bijdrukken en de hoeveelheid inkomen uit arbeid stijgt niet evenredig, dus er is geldontwaarding. Of je kan natuurlijk zeggen, zoek uw inkomen elders. :)

JanusDR zei:
Ja, dat zeggen ze al 50 jaar, dat de dollar niets meer waard zal zijn.
50 jaar vind ik al wat lang om ongelijk te blijven hebben.

Wat moet ik hier dan bv van denken? https://howmuch.net/articles/rise-and-fall-dollar

Of deze?: https://www.usdebtclock.org/
 
Iemand zijn thesis voor een van mijn beste posities.

 
Terug
Bovenaan