De beurs

Gaat een zeer dure affaire worden al die klimaatveranderingen.
Wij zullen allemaal mee betalen via belastingen en verzekeringspremies, en dan hopen dat de loterij van storm ons niet raakt.


 
Depositogarantie is er gekomen omdat uit de grote depressie van de jaren '20 gebleken is dat het voor het economisch vertrouwen van de kleine man nogal nefast is als hun spaargeld verdwenen is na een bankencrisis.

Heb hier even over nagedacht maar moet toch tot de conclusie komen dat het meer voordelen voor de banken heeft dan nadelen (in deze tijden). De exposure is maar 100k per deposito. Soit, mij niet gelaten, heb geen spaargeld. ;)
 
Als bij opening US de olie-aandelen effectief nog eens 4-5% zouden dalen dan denk ik dat ik toch een eerste aankoop ga doen, ... twijfel alleen of het nog lager zou gaan of niet, kan me niet voorstellen dat er opnieuw een lockdown van vliegverkeer zou komen?
 
Lockdown vliegverkeer verwacht ik niet echt, of het moet ergens komende winter zijn.
Ik heb TNK gekocht net onder de 12 dollar. Tov hun top eind juni is er 25% af. Tsja kan het nog lager, uiteraard. Kan het hoger, uiteraard.
 
Tijd van de lockdowns is gedaan.

Eenmaal iedereen een kans heeft gehad zich te laten vaccineren, gaat men echt niet alles dicht houden om de niet-gevaccineerden te beschermen.

Een laatste goeie megagolf zoals in de UK en dan hebben de niet gevaccineerden ook immuniteit opgebouwd.
 
Tijd van de lockdowns is gedaan.

Eenmaal iedereen een kans heeft gehad zich te laten vaccineren, gaat men echt niet alles dicht houden om de niet-gevaccineerden te beschermen.

Een laatste goeie megagolf zoals in de UK en dan hebben de niet gevaccineerden ook immuniteit opgebouwd.
De kans is groot dat de VK eerder een nieuwe broeihaard van varianten gaat worden. De deltavariant rukt overal op, en dan hebben zij het geniale idee om alles open te smijten. Het enigste lichtpunt is dat we nu relatief snel in staat gaan zijn om de vaccins aan te passen aan die mutaties. Toch loop je natuurlijk altijd achter de feiten aan.
Voor de rest is het de laatste weken kommer en kwel op de beurzen en het kan wel nog wat lager vermoedelijk. Sinds vorig jaar in Shell/ABN Amro/Ontex gestapt met het gedacht van 1 van die 3 grote toch wel iet of wat van herstel in zich hadden...Nog wat kleine gokjes genomen in biotech (Galapagos, Celyad), maar dat is zo mogelijk nog slechter aan het lopen.
 
De kans is groot dat de VK eerder een nieuwe broeihaard van varianten gaat worden. De deltavariant rukt overal op, en dan hebben zij het geniale idee om alles open te smijten. Het enigste lichtpunt is dat we nu relatief snel in staat gaan zijn om de vaccins aan te passen aan die mutaties. Toch loop je natuurlijk altijd achter de feiten aan.
Voor de rest is het de laatste weken kommer en kwel op de beurzen en het kan wel nog wat lager vermoedelijk. Sinds vorig jaar in Shell/ABN Amro/Ontex gestapt met het gedacht van 1 van die 3 grote toch wel iet of wat van herstel in zich hadden...Nog wat kleine gokjes genomen in biotech (Galapagos, Celyad), maar dat is zo mogelijk nog slechter aan het lopen.
Wat heb je daar nu uit geleerd ? Beter je huiswerk maken hoop ik.

Shell snap ik nog altijd de populariteit niet, er zijn betere alternatieven. ABN Amro van hetzelfde, das het kneusje van de bankensector (beetje vergelijkbaar met Aegon tov de grote jongens bij de verzekeraars NN en ASR). Ontex, weer zo'n prutsaandeel geprezen door analisten als 'herstelkandidaat'. En laatste tip, als je in biotech belegd doe dat dan gespreid in 5-6 bedrijven.
 
Shell is vooral zeer hoge cash flow en voor de toekomst het bedrijf met meeste contactpunten voor consumenten (meer dan McDonalds of Starbux).
Dat bedrijf gaat een van de grootsten zijn in waterstof energie, in retail, en een van de grootste energie leveraars ter wereld.
 
Ik maak mij ook hoegenaamd geen zorgen. Het is slechts een tussentijdse evaluatie en voor definitieve resultaten is het nu nog te vroeg. Had ik diezelfde bedrijven voor 20+ gekocht, was het een ander verhaal geweest.
 
Tja...achteraf bekeken is natuurlijk alles logischer.
Das altijd het argument dat men aanhaalt, maar ik zeg het om je te helpen. Om het cru te zeggen, jij zit met het verlies, ik niet dus voor mij moet je het niet doen.

Wat ik doe is grootste deel van mijn portefeuille holdings (Sofina, Brederode, Ackermans, GBL, GIMV, Investor AB, Berkshire) en VWCE world ETF. Dan nog een korf goeie dividendaandelen en 2 thema ETF's (world health care en water).

Een tip is zeker de holdings. Goed gespreid en de meeste zijn familiebedrijven, die beleggen hun geld zorgvuldig en weten wat ze doen (cfr. Sofina en Brederode).
 
Ik snap toch niet waarom iedereen Europees blijft beleggen.

Waarom Ontex kopen als je kan kiezen voor Kimberly Clark.
Europees is op zich geen probleem als je daardoor de bedrijven beter kan analyseren en opvolgen. Ontex is gewoon rommel, maakt niet uit welk continent, gewoon afblijven
 
Das altijd het argument dat men aanhaalt, maar ik zeg het om je te helpen. Om het cru te zeggen, jij zit met het verlies, ik niet dus voor mij moet je het niet doen.

Wat ik doe is grootste deel van mijn portefeuille holdings (Sofina, Brederode, Ackermans, GBL, GIMV, Investor AB, Berkshire) en VWCE world ETF. Dan nog een korf goeie dividendaandelen en 2 thema ETF's (world health care en water).

Een tip is zeker de holdings. Goed gespreid en de meeste zijn familiebedrijven, die beleggen hun geld zorgvuldig en weten wat ze doen (cfr. Sofina en Brederode).

Ik weet dat je het goed bedoelt, maar het is nu eenmaal iets te gemakkelijk om de Captain Hindsight te spelen.. Ik doe het soms ook hoor:p

Ik herinner mij toch ook dat jij het ook maar matig kon appreciëren toen sommigen wat smalend deden toen bleek dat jij niet in maart/april 2020 had aangekocht, maar pas een (hele) tijd later toen de meeste aandelen al serieus gerecovered waren en je dus redelijk laat arriveerde op de party.

Nu is het uiteraard gemakkelijk om redenen te geven waarom de picks van Thin Liz het niet goed hebben gedaan, maar voor hetzelfde geld hadden ze het wel goed gedaan of zullen ze het nog beter doen... En ja het risico van Biotech of bedrijven met hoge schuldenlast en talrijke andere headwinds ( Ontex) is natuurlijk groter , maar de potentiële upside is dan ook navenant.

Uiteraard is jouw strategie om in de hierboven vermelde holdings en ETF's te beleggen zeker niet verkeerd (stuk voor stuk kwaliteit) , maar dit zijn geen posities die je de laatste maanden (fors) hebt opgebouwd aan die hoge koersen?
 
Krijgen we nu toch eens een deftige correctie ? Ga mijn lijstje alvast eens overlopen, voor het geval dat hé :sneaky:
tot zover de deftige correctie, veel is al terug hersteld ondertussen ... er is gewoon simpelweg te veel geld dat in de markt wil zitten momenteel.
 
Terug
Bovenaan