De beste mixtapes en (live)sets

Die constante basslines in die techno sets tegenwoordig ben ik toch zwaar allergisch aan, verpest heel de set voor me, is dat nu omdat die eigenlijk gewoon niet kunnen mixen dat ze dat van begin tot eind erin steken?
 
Hier een paar van mijn favoriete mixtapes post-2010:

Young Thug - Barter 6

Als je van eclectische hiphop houdt is dit dé plaat. Thugger staat bekend om zijn vocale inflecties en het gebruik van zijn stem als instrument. Thugger zijn stem vertraagt, versnelt, schreeuwt, zaagt en zingt terwijl hij flowt over klassieke 2015 trap beats. Deze mixtape zette de man op de kaart als hiphop influencer.

Future - DS2

Future wordt niet voor niets de founder van melodieuze trap genoemd. Deze mixtape prijkt hoog op die berg. DS2 is een fever dream, een wazig pad door Future's wereld van drugs en kortstondige romances. Niet dat wij als veelal 30-plussers daar ons iets van kunnen inbeelden, maar deze plaat brengt ons het meest dicht erbij.

Chance the Rapper - Acid Rap


Vroeger, toen Chance nog niet van zijn vrouw hield, was mijnheer zijn mixtape een van dé releases van 2013. Als je houdt van jazz rap waarin het lijkt alsof de artiest een kwestie aan een stevige portie LSD zat - dat klopt in dit geval- is deze tape ontontbeerlijk voor elke hiphop-fan.
 
Die constante basslines in die techno sets tegenwoordig ben ik toch zwaar allergisch aan, verpest heel de set voor me, is dat nu omdat die eigenlijk gewoon niet kunnen mixen dat ze dat van begin tot eind erin steken?

Ik vond dat heerlijk na die jaren-durende minimalbeweging die techno doodsaai heeft gemaakt.
Doet me ook terug denken aan hoe het in de jaren 90 tot begin jaren 2000 was; knallen, stuitertechno en hoogstens een kick laten vallen voor 1à2 bars om die nadien in full terug te brengen. Schranz en consoorten hebben dat toen in het idiote getrokken, waar minimal dan weer tegen op kwam, maar my god, it was so boring.

De psy-basslines die ze er nu vaak tussendoor zetten of de crossovers met hardstyle/core, moet ik ook niet zo, maar het stevigere machinale werk en een snuif classic/acid trance er doorheen, dat blijf ik smaken.
 
Wat zijn jullie favoriete mixtapes, (live)sets of aanverwanten?

Nu luister ik veel minder naar trance dan vroeger, maar het was begin 2000 het eerste 'volwassen' genre waar ik kennis mee maakte toen ik Samson en Gert ontgroeid waren. Vooral in Nederland konden ze er destijds wel wat van. Nu zijn die gloriejaren achter de rug, maar naar deze mixen blijf ik toch van tijd tot tijd wel graag terugkomen. Zeker niet voor elk moment, want ze barsten van de energie.

Bij deze krijg je echt geen moment rust. Tempo blijft continu hoog. Stuk tussen 21:22 en 26:10 is zalig. Echt kippenvel vanaf 24:25. :love: Ook destijds helemaal weggeblazen van de Airscape-remix van Kiss (Vengaboys!) vanaf 40:30. Enkel jammer van het gekweel van de MC tussendoor. Niet te geloven dat deze mix al meer dan 21 jaar oud is .

Hier iets minder échte hoogtepunten, maar een zeer solide set. Gouryella-Tenshi op 1:15:00 is aan een zalig tempo.

Héérlijke intro. En van de manier waarop vanaf 34:00 Probspot-Foreplay wordt gebracht krijg nog elke keer een warm gevoel. Vanaf 35:35 hoor je de zon gewoon door de wolken komen. Dat nummer geeft mij steeds weer het gevoel dat de lente aanbreekt na een lange winter. Kan het niet anders verwoorden. :unsure



---------

De Essential Mixes van BBC Radio 1 gaan ook al een eeuwigheid mee. Niet elk genre kan je aanspreken natuurlijk en niet elke mix is ook een voltreffer. Omdat het programma al loopt sinds 1993! is er ook een gigantisch archief beschikbaar en is het bijna onmogelijk om ze allemaal te beluisteren. Ik geef hier enkele van mijn favorieten, maar gegarandeerd vergeet ik er een paar. Ik ben zeker niet de grootste muziekkenner, maar ik heb al wel veel nieuwe dingen hierdoor leren kennen. :)


Leuk wat oudere Trance setjes hier te zien. Weliswaar enkel in de beginpost, maar toch. Zelf pas rond 2004 naar Trance beginnen luisteren tot 2010 ongeveer wanneer ik de evolutie wat beu begon te worden. De dingen die je post zijn dan ook net van voor mijn tijd en iets te weinig melodieus om echt van te genieten, maar wel leuk en doet me eraan denken dat enkele weken terug Luminosity Beach Festival was en al hun sets online gezwierd worden en dat ik die dringend eens moet gaan beluisteren.

Ook Essential Mixes in de jaren '00 heel vaak geluisterd. Die intro van Pete Tong (geen idee of die dat nog steeds host?) was echt zo zalig.

Een van de laatste Essential Mixes die ik geluisterd heb, of die ik me alleszins voor de geest kan halen, en waarvan ik ook nu nog kan genieten, is die van Duck Sauce uit 2013.

 
Hier tijdens de unief-jaren honderden dj-sets verzameld. Een topic als dit doet me er aan denken dat ik die eigenlijk nog steeds eens terug boven moet halen, sorteren en op de mediaserver moet zetten.
Onbegonnen werk wel om daar echt de absolute favo's uit te halen; wellicht zullen diegenen waar ik zelf herinneringen aan heb omdat ik er ook was, dan nog het vlotste naar boven komen.

Hier vandaag homework (nu ja, sort off :oi22:) met deze op de achtergrond:


De Jan is natuurlijk nen topkerel, maar deze blaast me toch vlotjes terug naar top-nachten/ochtenden in den Illusion.

En nadien deze:


Dag is uiteraard een uberclassico en één van de grondleggers van trance as we used to know it.
 
Terug
Bovenaan