De beste bordspellen voor 2 spelers

Groot deel van wat Wacko Guy zegt, ik volg de hype niet volledig zelf (te licht in bepaalde aspecten) maar snap het wel volledig, spreekt een groot publiek aan, eenvoudig, logisch en duidelijk met de symbolen dus eens je de symbolen snapt spreekt het spel voor zich.
Er zit net genoeg in om zelfs als 'family game' uit de kast te halen terwijl je toch meer diepgang kan zoeken als je wil (plannen)
 
Voor mijzelf persoonlijk een overrated spel, net als in de meeste Stonemaier games vind ik het iets teveel geluksgebaseerd en ook te lang. Maar als je houdt van vogelkes en een spel waar je moet roeien met de kaarten die je hebt en er het beste van proberen maken, is het geen slechte engine-builder.

Gewoon niets voor mij eigenlijk..
Ah, Everdell maar met vogels dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik vind Wingspan ook overrated, maar gewoon omdat dat spel te hard gehypet en opgehemeld is. Iedereen is daar altijd precies over aan het raven alsof het the second coming of Christ is. Allez serieus dat staat op #20 op BGG, en dat verdient het absoluut niet. Maar al bij al speel ik het wel graag. Het is waarschijnlijk top 250 materiaal, maar no fucking way #20.

Ik heb eigenlijk maar 2 "problemen" met het spel:
  1. Het spel is enorm licht en simpel, maar ze maken het complexer dan het moet zijn ... wat het tegenovergestelde is van wat ge eigenlijk wilt bereiken als designer :unsure:
  2. Ik geef gene fuck om vogels 🤷‍♂️
Maar als ge dat allemaal aan de kant schuift: Ja het is best wel een leuk, tof en goed spel.

Enneuh, Vinceness vat het PERFECT samen met zijne one-liner:
Ah, Everdell maar met vogels dus.
 
Als spel vind ik Wingspan beter dan Everdell, ondanks dat ik ook geen fuck om vogels geef.
Ik vind Everdell overratederder dan Wingspan. Op papier is Everdell nochtans veel meer mijn ding: qua looks is het fantastisch, ik hou echt van worker-placement en tableau building, maar dat spel werkt niet echt voor mij.
 
Allez serieus dat staat op #20 op BGG, en dat verdient het absoluut niet. Maar al bij al speel ik het wel graag.
Daar staan wel meer spellen zo hoog die het totaal niet verdienen, maar over smaak valt niet te twisten zeker :unsure:
Vind het zelf wel een OK spel, maar ook niet meer dan dat, veel te veel afhankelijk van de kaarten die je krijgt en die zo uw spel sturen. Komt hier regelmatig eens op tafel omdat mijn vrouw zulke spellen wel graag speelt, en op zich speelt het gewoon ook goed met 2, in tegenstelling tot vele andere. Op de een of andere manier heeft het spel wel een zeer breed (non-gamer) publiek aangesproken waardoor het nogal hyped is en hele goeie verkoopscijfers heeft gehaald.
 
Daar staan wel meer spellen zo hoog die het totaal niet verdienen
Absoluut ... ik heb het hier al eens gezegd, maar die BGG top lijst heeft hetzelfde probleem als IMDB. Nieuwe zaken worden daar consistent hoger gerate dan oude(re) zaken. En dat normaliseert zich pas over een 5 jaar ofzo.

Dat gezegd zijnde, als ik snel door de BGG top 50 scroll, zie ik daar voornamelijk spellen die ik gerust in een top 200 kan zien. Wingspan en Everdell zijn bij de weinigen die (voor mij) daarbuiten vallen.
 
Wat eerst m'n aandacht trok was het artwork. En qua spel: imo zit dat op een soort sweet spot: licht genoeg om eens te spelen met mensen die niet zwaar into boardgaming zijn en zwaar genoeg om toch nog voldoening van te hebben. Goed gateway spel, of zelfs een trapje hoger dan de klassieke gateways als Carcasonne of Catan.
 
Ha, het feit dat Wingspan over vogels gaat, was voor mijn vriendin dé reden om het spel niet in huis te halen - maar zij is zelf grafisch vormgever en designer van haar eigen cardgame en staat heel kritisch tegenover design. Dat is ook de reden dat ze het recente Paris niet wil spelen, simpelweg om dat het artwork haar niet aanstaat 🤷‍♂️ - dus door die stomme regeling van knuffelcontacten blijft deze voorlopig op onze shelf of Shame.. maar ontopic: zou dus ook een goed tweespeler spel zijn .. 😀
 
mijn favoriete games die ook zeer goed met 2 spelers te spelen zijn:
- The Castles of Burgundy en in feite alle Stefan Feld games, deze scalen altijd goed qua aantal spelers.
-A Feast For Odin maar dan met The Norwegian expansion
-Wingspan
-Maracaibo
-Eldritch Horror

favoriete pure 2-players:
-memhoir 44
-7 wonders duel
-Targi
-android netrunner
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik was hier al een tijdje aan het meelezen omdat ik zelf spellen zoek voor met de vriendin te spelen. Ik had haar gezegd dat Santorini leuk schijnt te zijn dankzij de tips van hier. Nu heeft ze het voor mijn verjaardag gekocht. Ik ben zeer benieuwd! Dit weekend eens uitproberen. Ik zag dat je het op verschillende manieren kon spelen? Moest iemand een aanrader hebben...
 
Ik was hier al een tijdje aan het meelezen omdat ik zelf spellen zoek voor met de vriendin te spelen. Ik had haar gezegd dat Santorini leuk schijnt te zijn dankzij de tips van hier. Nu heeft ze het voor mijn verjaardag gekocht. Ik ben zeer benieuwd! Dit weekend eens uitproberen. Ik zag dat je het op verschillende manieren kon spelen? Moest iemand een aanrader hebben...
Je kunt kiezen of je met of zonder god powers speelt. Je begint best zonder (dan is er niks speciaals om rekening mee te houden en kunnen beide spelers exact dezelfde moves uitvoeren), en als je aan iets nieuws toe bent kun je die god powers introduceren.
 
Terug
Bovenaan