De beste bordspellen voor 2 spelers

Ik vind Patchwork eigenlijk zwaar overrated. Ik snap het niet echt, na het ongeveer 5 keer gespeeld te hebben lijkt het me gewoon echt zo random en weinig strategisch.
 
Je kan in Patchwork echt wel een aantal stappen vooruit denken, vind ik. Zeker met het systeem dat je meerdere keren aan de beurt kan zijn, zolang je lage steentjes neemt (en dus niet voor je tegenstander komt te staan). En als je er dan nog eens kan voor zorgen dat de drie mogelijkheden die je tegenstander krijgt, te duur zijn of hoge steentjes, is het ineens terug aan jou.
 
Je kunt inderdaad een beetje vooruitdenken, maar niet te extreem. Zulke games speel ik dan ook liever zo 's avonds opt gemak. Zo tussendoor is er ook ruimte voor een kleine chit-chat. Zo gebeurt dat ook als we Carcasonne spelen.

Als er nog games zijn die niet te veel op geluk gebaseerd zijn en wat klein denkwerk en tactiek vragen, alle tips zijn welkom :)
 
Als er nog games zijn die niet te veel op geluk gebaseerd zijn en wat klein denkwerk en tactiek vragen, alle tips zijn welkom :)
Definieer "klein denkwerk" :p ik heb een bloedhekel aan geluk in games (want ik verlies dan vaker), maar ik overcompenseer dat wel door overmatig complexe brain burners te spelen.
 
Spellen waar een klein tactisch inzicht wel gebruikt kan worden, maar niet in de mate zoals in 'complexe brain burners'. Het moet casual fun blijven ;)

Geluksfactor liefst zo klein mogelijk. Denk aan Carcasonne bv, het geluk ligt puur bij het nemen van de volgende tegel, maar als je bepaalde tegels al bijhoudt, dan kan je bepaalde onmogelijke situaties op tijd vermijden, snap je?
Bij Patchwork moet je geluk hebben met hoe de patches gelegd worden in het begin, maar daarna ligt de bal volledig in eigen handen.
 
Spellen waar een klein tactisch inzicht wel gebruikt kan worden, maar niet in de mate zoals in 'complexe brain burners'. Het moet casual fun blijven ;)

Geluksfactor liefst zo klein mogelijk. Denk aan Carcasonne bv, het geluk ligt puur bij het nemen van de volgende tegel, maar als je bepaalde tegels al bijhoudt, dan kan je bepaalde onmogelijke situaties op tijd vermijden, snap je?
Bij Patchwork moet je geluk hebben met hoe de patches gelegd worden in het begin, maar daarna ligt de bal volledig in eigen handen.
Raptor spelen mijn vrouw en ik heel graag. Is ook een 2 spelers spel, en heeft voor mij perfecte dosis taktiek, zonder complex te zijn.
 
Door alle positieve reacties op '7 Wonders Duel' een hele tijd geleden wou ik dit kopen. Helaas was en is dit nog altijd overal uitverkocht. Vooral frustrerend dat de datum van 'terug beschikbaar' telkens met 3 of 5 dagen opschuift. Lastig :)
 
Kingdomino en Queendomino vinden wij ook fantastisch met twee.

Gloomhaven lukt ook goed tot nu toe met twee, maar is misschien iets beter met meer omdat support karakaters dan meer een optie zijn.
Wij hier ook met 2 gloomhaven en pure support karakters zijn dan idd minder een optie. Is al even geleden, misschien met meer ervaring dat het nu wel kan lukken :D
 
Nog een aanrader voor met twee die me net te binnen schiet: Le Havre. Heel gelijkaardig met Agricola, maar voelt veel minder aan als een overlevingsstrijd. Een, twee of drie spelers is echt perfect voor dat spel. Met vier of vijf duurt het wel gewoon veel te lang. Het is ook zo dat Agricola een specifieke tweespeler variant heeft, al heb ik die nog niet uitgeprobeerd. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Een andere aanrader is zeker en vast ook Het Kaartspel van Catan. Dit is een specifiek tweespeler spel wat al een twintigtal jaar meegaat en gewoon heel goed de tand des tijds heeft doorstaan. Wel geen idee of deze nieuwe versie combineerbaar is met de vele uitbreidingen die de oude versie had. Lost Cities is trouwens ook zo'n tweespeler klassieker, die nog steeds heel vlot wegspeelt.
 
Ik heb die tweespeler variant van Agricola. Voelt erg aan als een light versie, maar is wel nog leuk. Is op elk vlak wel veel beperkter. Ik speel persoonlijk liever (gewone) Caverna met 2 spelers, dan de 2 spelers versie van Agricola.
 
Door alle positieve reacties op '7 Wonders Duel' een hele tijd geleden wou ik dit kopen. Helaas was en is dit nog altijd overal uitverkocht. Vooral frustrerend dat de datum van 'terug beschikbaar' telkens met 3 of 5 dagen opschuift. Lastig :)
Weer 2 dagen verlengd
 
Terug
Bovenaan