De berekening van het kadastraal inkomen (KI)

Hier 9jaar geleden appartement gekocht die deel uitmaakt van een gesplitst huis. KI moest nog herzien worden na aankoop. Ze hebben mij gewoon het Ki gegeven van de hele woning toen. Mijn broer die 2 straten van mij woont heeft een oud huis gekocht en helemaal gerenoveerd. 4x zo groot, tuin en 3dubbele garage. Ki half zoveel als mijn 1slaapkamer app.

Goed voor men broer natuurlijk ma eerlijk kan je het niet noemen.
Je kan een KI altijd vragen om te laten herschatten (allez, mits je het X jaar eerder nog niet gevraagd hebt).

En de kans dat je broer gefoefeld heeft door zijn KI niet (verplicht) te laten herschatten is groot, als het over een totaalrenovatie gaat.

Dus in jouw geval: eerlijk? Mss wel.

Is verre van een villa. Is gewoon een halfopen met 4 slaapkamers, niet exotisch groot en zeker geen luxe afwerking.
De afwerking doet er weinig/niet toe (omdat quasi alle woningen beter afgewerkt zijn dan in 1975 ;). het is de oppervlakte, de ligging en het aantal kamers (+functie van de kamers) die afaik bepalend zijn.

Nu, wie gekloot denkt te zijn door het KI, moet even kijken naar wat het KI werkelijk zou moeten zijn. En dat is dan de huurwaarde -40% kosten van de woning. Ik denk dat dit voor quasi geen enkele belg realistisch (vandaar ook de grote opcentiemen, zeker in Brussel)
 
De afwerking doet er weinig/niet toe (omdat quasi alle woningen beter afgewerkt zijn dan in 1975 ;). het is de oppervlakte, de ligging en het aantal kamers (+functie van de kamers) die afaik bepalend zijn.

Nu, wie gekloot denkt te zijn door het KI, moet even kijken naar wat het KI werkelijk zou moeten zijn. En dat is dan de huurwaarde -40% kosten van de woning. Ik denk dat dit voor quasi geen enkele belg realistisch (vandaar ook de grote opcentiemen, zeker in Brussel)
Ik vraag mij wel af, of rekening houdende met dit principe op dat moment eigenaar zijn van een woning of verhuurder effectief wel interessanter was dan huren.

Wat mogelijks de verklaring is waarom men het indexeren ervan zo lang nooit heeft gedaan. Alhoewel ik nog altijd verwacht dat het ook te maken heeft met politieke zelfmoord als jij als primaire partij dit doet.

Nu kan je die hete patat nog gedeeltelijk doorschuiven naar een coalitiegenoot als onderdeel van de onderhandelingen consensus. Toen was het een partijmonopolie...dus niet evident.
 
Als ik
Een overheid die decennialang nalaat om bepaalde regels toe te passen, creëert zelf bepaalde verwachtingen. Er hebben vast heel lang elementen in het strafwetboek gestaan (pakweg omtrent zeden en seksualiteit) die niet meer werden toegepast. Moet je dan ook de hele tijd volgens de regel leven dat alles ineens alsnog teruggedraaid kan worden? Neen van een overheid in een rechtsstaat mag je enige voorspelbaarheid en voorzichtigheid verwachten. Idem op privé vlak: als ik jarenlang over het terrein van mijn buurman mag wandelen om mijn garage te bereiken, kan die ook niet plots dat recht terug intrekken, daar bestaan ook regels rond. Ik weet dat ik hier een aantal juridische concepten uit verschillende rechtsdomeinen door elkaar haal, maar de achterliggende tendens of ratio is imo dezelfde.

Het KI abrupt actualiseren zou een serieuze sociale ontwrichting betekenen in tijden waarin het water veel mensen al aan de lippen staat. Of dat die mensen als goede huisvaders hebben gehandeld is een andere vraag, maar daar is het ook niet aan jou om de norm te bepalen.

Dan ben ik veel meer voorstander van het voorstel van @anders. waarbij er een actualisering gebeurt bij / vlak voor verkoop.
Als ik alle dagen 80 rij in een zone 70 die niet gehandhaafd wordt. En dit wordt zone 50 en wordt dan geflitst aan 80 per uur. Denk je dat die redenering nog opgaat?

Het is heel simpel. Er is een wetgeving rond. Die is momenteel niet up-to-date.

Het is nog iets heel anders, wat je ook half insinueert, om dat retro actief te gaan toepassen. Daar wordt hier niet over gesproken. Als men nu gaat zeggen, je KI is maal vier, dus je mag van de afgelopen 15 jaar een factuur in de bus verwachten. Dat zou natuurlijk absoluut niet oké zijn.

Naar mening mag men trouwens wel nog met meer factoren rekening houden voor het bepalen van het KI. Een energiezuinigere centralere woning is 'minder duur' voor de maatschappij en mag 'goedkoper' zijn dan een afgelegen villa met enkel glas. (dit is al langer mijn mening, dit is natuurlijk niet het moment om dat drastisch in te voeren met de huidige energieprijzen, maar zeker iets in welke richting het best zou evolueren. Indien dit eerder gedaan was, dan was er nu misschien al wat minder 'shit' met de huidige crisis )
 
De afwerking doet er weinig/niet toe (omdat quasi alle woningen beter afgewerkt zijn dan in 1975 ;). het is de oppervlakte, de ligging en het aantal kamers (+functie van de kamers) die afaik bepalend zijn.

Het is raar dat onze buurvrouw die onze halfopen vriend is een KI heeft dat 1/3 is van het onze. Hun huis is even groot en qua afwerking ongeveer hetzelfde. Het is enkel een gerenoveerd huis uit 60 of 70. Die ligging en zo zal wel hetzelfde zijn...

Dat ding is gewoon over de jaren verbouwd en nooit herschat.

Het kan nu toch niet onoverkomelijk zijn om iets te bedenken dat objectief en gemakkelijk is. Grootte, aantal kamers, gemiddelde grondprijs in de gemeente, oriëntatie, tuin opp,...

Zodat je als eigenaar zelf het getal kunt reproduceren en waar bij verknusteling de overheid snel en automatisch de aanpassing kan doen.

Nu, wie gekloot denkt te zijn door het KI, moet even kijken naar wat het KI werkelijk zou moeten zijn. En dat is dan de huurwaarde -40% kosten van de woning. Ik denk dat dit voor quasi geen enkele belg realistisch (vandaar ook de grote opcentiemen, zeker in Brussel)

We kunnen ook gewoon de onderliggende redenering aanpassen en het gewoon "eigenaarsbelasting" noemen. Bij verhuur gewoon de reële inkomsten belasten. Alle data is er. Kan perfect budget neutraal gebeuren.

More fairness. En ja, er gaan winnaars en verliezers zijn, maar daarvoor zijn er politiekers met moed, niet?
 
mijn KI is iets van een 800 euro, gelukkig komt deze altijd toe rond mijn vakantiegeld periode, (dubbel vakantiegeld of hoe noemt dit bij bedienden...)

Dus ik voel er niet zo veel van.

En Brandverzekering komt bij mij ook steeds toe opt begin van het jaar, net na mijn 13e maand. Dus ook dat is wel "fijn"....
 
Het kan nu toch niet onoverkomelijk zijn om iets te bedenken dat objectief en gemakkelijk is. Grootte, aantal kamers, gemiddelde grondprijs in de gemeente, oriëntatie, tuin opp,...

Zodat je als eigenaar zelf het getal kunt reproduceren en waar bij verknusteling de overheid snel en automatisch de aanpassing kan doen.

Dit vind ik dus ook. Oppervlakte grond x bewoonbare oppervlakte x een coëfficient van waar je woont en klaar.
 
KI betaal je niet, je betaald onroerende voorheffing ;)
Dit idd. Je ziet het hier verschillende mensen posten dat ze "zoveel KI" betalen...

Hier een niet-geïndexeerd KI van 1434€, en jaarlijks onroerende voorheffing van zo'n 1100€ (met twee kinderen ten laste).
 
KI is imo een zeer unfaire belasting. Je wordt belast op inkomsten die je zou kunnen ontvangen en wat krijg je ervoor in de plaats? Ontvang je (als particulier) huuropbrengsten dan wordt je niet belast op die opbrengsten maar op het theoretisch ontvangen KI. Da's surrealistisch tot en met.
 
KI is imo een zeer unfaire belasting. Je wordt belast op inkomsten die je zou kunnen ontvangen en wat krijg je ervoor in de plaats? Ontvang je (als particulier) huuropbrengsten dan wordt je niet belast op die opbrengsten maar op het theoretisch ontvangen KI. Da's surrealistisch tot en met.
Sorry, maar 'wat krijg je er voor in de plaats' is ook een belachelijke veronderstelling naar mijn mening. Er zijn quasi geen belastingen waar dit een één op één verhouding is.

Het is bv toch ook niet dat je voor je rsz meer terugkrijgt als je meer verdient. Of, wat krijg ik terug als ik een pak melk koop?

Dat het op dit moment onfair is door de willekeur, volledig mee eens.
 
Voor onze woning hebben we begin dit jaar een voorstel ontvangen, we kunnen nog tot eind deze maand bezwaar indienen. We dachten eerst nog dit niet te doen, omdat het niet geïndexeerd KI lijkt overeen te stemmen met wat andere ontvangen hadden binnen hetzelfde woonproject. Echter kregen de ouders van mijn vriend recent het voorstel voor hun nieuwe woning en lag dit toch een gevoelig stuk lager lag dan het onze...

Nochtans is hun woning een grotere halfopen bebouwing met meer tuin, een oprit en inpandige garage. Maar doordat de locatie verschillend is, is de één op één vergelijking niet echt te maken lees ik. Hun woning is in een deelgemeente van een centrumstad, de van ons staat in het centrum van een andere centrumstad.
Toch zette het ons aan het voorstel even wat beter na te kijken en kwamen we op het punt nuttige oppervlakte uit. Er lijkt hier geen definitie van te vinden op de website van de overheid. Maar bij mijn schoonouders lijkt dit deels overeen te komen met de bewoonbare oppervlakte. In ons geval slaat het nergens op, want ook al rekenen we de volledige oppervlakte binnen de buitenmuren uit (dus inclusief binnenmuren, trappen, bergingen e.d.) komen we nog zo'n 27m² minder uit dan wat op het formulier vermeld is. Echter vermoed ik dat bepaalde zaken nog moeten afgetrokken worden zoals bij bewoonbare oppervlakte waar bergingen bijvoorbeeld niet meetellen net zoals de ruimte onder schuine daken onder 1m50.

Hoe dan ook, we gaan een verzet aantekenen en een tegenvoorstel moeten formuleren.
Weet iemand wat ze bedoelen met nuttige oppervlakte en hoe je dit moet berekenen, lijkt erop dat dit het verschil kan maken voor ons.


Het trekt op niks he. Ik kreeg een brief voor herziening KI. Ik mocht het protesteren: ik had een paar maand de tijd om zelf een nieuw voorstel te doen. In bijlage zat een formulier met wat codes maar ik kon daar niet uit afleiden op basis van wat ze nu aan dat voorgesteld KI zijn geraakt. Dus ik bel naar de FOD Financiën om te vragen op basis van wat ik mijn eigen berekening moet doen, want als ik het wil protesteren moet ik zelf een getal voorstellen. Krijg ik als antwoord: je kan dat niet berekenen, je moet gewoon een getal doorgeven en dan wordt je uitgenodigd voor een afspraak en dan pas krijg je inzicht in hoe het berekend wordt. Dus ik zeg aan de telefoon: ik moet dus eigenlijk gewoon een getal uit mijn duim zuigen? Ja, inderdaad. Cool systeem. Negen op de tien kansen schatten ze het dan ook nog te hoog in omdat ze ervan uitgaan dat het toch niet geprotesteerd wordt dus je zou het eigenlijk bijna standaard moeten protesteren. Maffiapraktijken.

Hier zitten we met dezelfde moeilijkheid. We moeten zelf een bedrag plakken op het KI om een geldig verzet aan te tekenen. Ook wij beschikken niet over voldoende kennis of informatie om de berekening te kunnen nakijken of maken. Ik las dat er heel wat factoren zijn die het KI te bepalen. Er zouden wel maar een beperkt aantal een grotere invloed hebben op de schatting. Zoals het hebben van CV of niet, het aantal badkamers, aantal garages en de nuttige oppervlakte.

Aangezien wij vermoedelijk maar één factor hebben die moet veranderen, namelijk de nuttige oppervlakte, besloot ik mijn tegenvoorstel te berekenen op hun voorstel, maar met wat ik denk dat de juiste oppervlakte moet zijn. Dus nam het voorgestelde KI en deelde dat door wat zij opgaven als nuttige oppervlakte. Dit gaf mij een 5.25 euro per vierkante nuttige meter (ipv 6.50). Zo kom ik 137 euro minder uit. Maar als ik er van uit ga dat er eventueel nog een stuk af moet door bvb schuine kanten onder de 1m50 niet mee te tellen in de oppervlakte, dan wordt het verschil al 168,46 euro, niet geïndexeerd.

Ter info, bij mijn schoonouders is het trouwens maar 4.11 euro per vierkante nuttige meter en als ik de cijfers van het AADP uit 2018 gebruik, is het gemiddeld in België 4.85 euro of 4.50 als je de mediaan neemt (bron)

Nu, wie gekloot denkt te zijn door het KI, moet even kijken naar wat het KI werkelijk zou moeten zijn. En dat is dan de huurwaarde -40% kosten van de woning. Ik denk dat dit voor quasi geen enkele belg realistisch (vandaar ook de grote opcentiemen, zeker in Brussel)

Ben mij hiervan bewust, maar niemand betaald graag teveel of meer dan een ander. Het is niet omdat de schatting later gebeurd dat er opeens andere regels moeten gelden. Probleem is dat het nu helemaal niet transparant is en het soms aan kan voelen als willekeur, zelfs voor wie nu pas geschat lijkt te worden.
 
Laatst bewerkt:
Het is een mooie poging om het te objectiveren. Echter weet ik niet of het zo simpel is als de regel van 3 toepassen. Vermoedelijk zullen bepaalde criteria zwaarder doorwegen in hun berekening dan andere. Het is denk ik wel een mooi uitgangspunt om de verdere onderhandelingen met de bevoegde dienst te starten.

Ik deel ook snel even ons KI mee
Nieuwbouw, woning, energie label A, zonnepanelen.
Nuttige oppervlakte 185, niet geïndexeerd kadastraal inkomen 903
Dat is 4.88 per m²


Weet iemand wat ze bedoelen met nuttige oppervlakte en hoe je dit moet berekenen

Ik meen begrepen te hebben dat dit een schatting is van de vloeroppervlakte waarbij je rekening moet houden hoe bruikbaar deze is. Dit zou inderdaad willen zeggen dat je bepaalde niet bruikbare ruimtes (technische)bergingen zou mogen aftrekken net zoals de delen onder een hellend dak (alles lager dan 1m50 niet meetellen).

Zet in je bezwaarschrift je berekeningsmethodiek en vermeld dat je alle ruimtes, inclusief binnenmuren en bergingen hebt meegeteld in deze berekening. Mocht blijken dat je bepaalde van deze ruimtes toch niet moest meetellen, hoop ik dat ze je dit wel zullen doorgeven.
 
Laatst bewerkt:
Het is een mooie poging om het te objectiveren. Echter weet ik niet of het zo simpel is als de regel van 3 toepassen. Vermoedelijk zullen bepaalde criteria zwaarder doorwegen in hun berekening dan andere. Het is denk ik wel een mooi uitgangspunt om de verdere onderhandelingen met de bevoegde dienst te starten.

Ik deel ook snel even ons KI mee
Nieuwbouw, woning, energie label A, zonnepanelen.
Nuttige oppervlakte 185, niet geïndexeerd kadastraal inkomen 903
Dat is 4.88 per m²
Dat is toch heel weinig?
hier Nieuwbouw, energieneutraal.
Nuttige oppervlakte: iets van een 300m2 (als je gang, garage, vide, ... meetelt)
Niet geïndexeerd kadastraal inkomen: 1938€
 
Ik deel ook snel even ons KI mee
Nieuwbouw, woning, energie label A, zonnepanelen.
Nuttige oppervlakte 185, niet geïndexeerd kadastraal inkomen 903
Dat is 4.88 per m²

Dat is toch heel weinig?
hier Nieuwbouw, energieneutraal.
Nuttige oppervlakte: iets van een 300m2 (als je gang, garage, vide, ... meetelt)
Niet geïndexeerd kadastraal inkomen: 1938€

Huis van mid 2021, EPC 2kwh/m2 (S24), 5,5kWp zonnepanelen, nuttige oppervlakte 240m2, niet geïndexeerd KI 1255.
Dus zowel @M25703 en @anders. zitten in die range, dat van mij ligt dan nog in Limburg, is half open en op slechts 415m2 grond...
 
Nieuwbouw van 2022
Open bebouwing
Zonnepanelen
Nuttige oppervlakte blijkbaar 258m²
E-peil ligt onder de 20, moet het definitieve cijfer nog krijgen
EPC werd nog niet berekend, moet ik dus ook nog krijgen
Niet-geïndexeerd KI: 2213 :headshake:
Vanwege E-peil onder de 20 ben ik 5 jaar vrijgesteld, maar toch... zuur om nadien elk jaar onroerende voorheffing te betalen (gesimuleerd kwam ik op +- €2100 uit :help:)
 
Huis van mid 2021, EPC 2kwh/m2 (S24), 5,5kWp zonnepanelen, nuttige oppervlakte 240m2, niet geïndexeerd KI 1255.
Dus zowel @M25703 en @anders. zitten in die range, dat van mij ligt dan nog in Limburg, is half open en op slechts 415m2 grond...
Hier KI van 604 euro op 138,6m² bruikbare ruimte (zonder tuin) (4,39/m²) of 704 euro voor 226,3 m² (3,11)

Het aantal m² doet er echter niet veel toe, het is eerder het aantal kamers en de functie.
 
Hier KI van 604 euro op 138,6m² bruikbare ruimte (zonder tuin) (4,39/m²) of 704 euro voor 226,3 m² (3,11)

Het aantal m² doet er echter niet veel toe, het is eerder het aantal kamers en de functie.

We hebben niet veel kamers.
Woonkamer, eetkamer en keuken is 1 grote ruimte, dan een berging (heeft een douche en volledig badkamermeubel, geen venster), hal, toilet en bureauruimte (12m2).
Boven 4 slaapkamers, hal, ruime badkamer (inloopdouche, bad, badkamermeubel, toilet) en een 2de vensterloze berging.

De 2 bergings zijn de enige ruimtes zonder venster in het huis.
 
We hebben niet veel kamers.
Woonkamer, eetkamer en keuken is 1 grote ruimte, dan een berging (heeft een douche en volledig badkamermeubel, geen venster), hal, toilet en bureauruimte (12m2).
Boven 4 slaapkamers, hal, ruime badkamer (inloopdouche, bad, badkamermeubel, toilet) en een 2de vensterloze berging.

De 2 bergings zijn de enige ruimtes zonder venster in het huis.
Wij hebben ook zo'n berging, dat telt dus als volledige badkamer he :).
 
We hebben niet veel kamers.
Woonkamer, eetkamer en keuken is 1 grote ruimte, dan een berging (heeft een douche en volledig badkamermeubel, geen venster), hal, toilet en bureauruimte (12m2).
Boven 4 slaapkamers, hal, ruime badkamer (inloopdouche, bad, badkamermeubel, toilet) en een 2de vensterloze berging.

De 2 bergings zijn de enige ruimtes zonder venster in het huis.
4 slaapkamers, 2 badkamers, bureau en berging is 'niet veel kamers'?
 
Terug
Bovenaan