Voor onze woning hebben we begin dit jaar een voorstel ontvangen, we kunnen nog tot eind deze maand bezwaar indienen. We dachten eerst nog dit niet te doen, omdat het niet geïndexeerd KI lijkt overeen te stemmen met wat andere ontvangen hadden binnen hetzelfde woonproject. Echter kregen de ouders van mijn vriend recent het voorstel voor hun nieuwe woning en lag dit toch een gevoelig stuk lager lag dan het onze...
Nochtans is hun woning een grotere halfopen bebouwing met meer tuin, een oprit en inpandige garage. Maar doordat de locatie verschillend is, is de één op één vergelijking niet echt te maken lees ik. Hun woning is in een deelgemeente van een centrumstad, de van ons staat in het centrum van een andere centrumstad.
Toch zette het ons aan het voorstel even wat beter na te kijken en kwamen we op het punt nuttige oppervlakte uit. Er lijkt hier geen definitie van te vinden op de website van de overheid. Maar bij mijn schoonouders lijkt dit deels overeen te komen met de bewoonbare oppervlakte. In ons geval slaat het nergens op, want ook al rekenen we de volledige oppervlakte binnen de buitenmuren uit (dus inclusief binnenmuren, trappen, bergingen e.d.) komen we nog zo'n 27m² minder uit dan wat op het formulier vermeld is. Echter vermoed ik dat bepaalde zaken nog moeten afgetrokken worden zoals bij bewoonbare oppervlakte waar bergingen bijvoorbeeld niet meetellen net zoals de ruimte onder schuine daken onder 1m50.
Hoe dan ook, we gaan een verzet aantekenen en een tegenvoorstel moeten formuleren.
Weet iemand wat ze bedoelen met nuttige oppervlakte en hoe je dit moet berekenen, lijkt erop dat dit het verschil kan maken voor ons.
Het trekt op niks he. Ik kreeg een brief voor herziening KI. Ik mocht het protesteren: ik had een paar maand de tijd om zelf een nieuw voorstel te doen. In bijlage zat een formulier met wat codes maar ik kon daar niet uit afleiden op basis van wat ze nu aan dat voorgesteld KI zijn geraakt. Dus ik bel naar de FOD Financiën om te vragen op basis van wat ik mijn eigen berekening moet doen, want als ik het wil protesteren moet ik zelf een getal voorstellen. Krijg ik als antwoord: je kan dat niet berekenen, je moet gewoon een getal doorgeven en dan wordt je uitgenodigd voor een afspraak en dan pas krijg je inzicht in hoe het berekend wordt. Dus ik zeg aan de telefoon: ik moet dus eigenlijk gewoon een getal uit mijn duim zuigen? Ja, inderdaad. Cool systeem. Negen op de tien kansen schatten ze het dan ook nog te hoog in omdat ze ervan uitgaan dat het toch niet geprotesteerd wordt dus je zou het eigenlijk bijna standaard moeten protesteren. Maffiapraktijken.
Hier zitten we met dezelfde moeilijkheid. We moeten zelf een bedrag plakken op het KI om een geldig verzet aan te tekenen. Ook wij beschikken niet over voldoende kennis of informatie om de berekening te kunnen nakijken of maken. Ik las dat er heel wat factoren zijn die het KI te bepalen. Er zouden wel maar een beperkt aantal een grotere invloed hebben op de schatting. Zoals het hebben van CV of niet, het aantal badkamers, aantal garages en de nuttige oppervlakte.
Aangezien wij vermoedelijk maar één factor hebben die moet veranderen, namelijk de nuttige oppervlakte, besloot ik mijn tegenvoorstel te berekenen op hun voorstel, maar met wat ik denk dat de juiste oppervlakte moet zijn. Dus nam het voorgestelde KI en deelde dat door wat zij opgaven als nuttige oppervlakte. Dit gaf mij een 5.25 euro per vierkante nuttige meter (ipv 6.50). Zo kom ik 137 euro minder uit. Maar als ik er van uit ga dat er eventueel nog een stuk af moet door bvb schuine kanten onder de 1m50 niet mee te tellen in de oppervlakte, dan wordt het verschil al 168,46 euro, niet geïndexeerd.
Ter info, bij mijn schoonouders is het trouwens maar 4.11 euro per vierkante nuttige meter en als ik de cijfers van het AADP uit 2018 gebruik, is het gemiddeld in België 4.85 euro of 4.50 als je de mediaan neemt (
bron)
Nu, wie gekloot denkt te zijn door het KI, moet even kijken naar wat het KI werkelijk zou moeten zijn. En dat is dan de huurwaarde -40% kosten van de woning. Ik denk dat dit voor quasi geen enkele belg realistisch (vandaar ook de grote opcentiemen, zeker in Brussel)
Ben mij hiervan bewust, maar niemand betaald graag teveel of meer dan een ander. Het is niet omdat de schatting later gebeurd dat er opeens andere regels moeten gelden. Probleem is dat het nu helemaal niet transparant is en het soms aan kan voelen als willekeur, zelfs voor wie nu pas geschat lijkt te worden.