De berekening van het kadastraal inkomen (KI)

KI 1351EUR factuur van 443EUR

Sinds vorig jaar verhoogd wegens aanbouw en aanpassingen. Nog net een bescheiden woning :unsure:
Bij mij is het KI 1008 en ik krijg vanaf volgend jaar een factuur van 1000€+. Index zal ook wel een invloed hebben hierop.

Dus zoals Somedude stelde, ofwel heb jij veel mensen ten laste :p ofwel was dat een deelfactuur (verhoging in gang gegaan niet vanaf de start van vorig jaar). Aangezien het niet logisch is met een dergelijke Ki dat je maar 400+ betaalt.
 
goh, dat zal niet zolang duren omdat gemeentebelastingen redelijk vlug herzien kunnen worden en daar meestal minder verschillende belangen bij spelen.

Ik zie het probleem voor mensen met een grote woning ook niet echt. Men zal nooit alle KI's herzien naar "huidige normen" (wat vaak het dubbele-driedubbel betekent) zonder de opcentiemen sterk te doen dalen.
Opcentiemen worden voor veel meer dan enkel onroerende voorheffing gebruikt dacht ik, dus er spelen wel meer belangen dan enkel het kadastraal inkomen. Maar ja, het zal gemakkelijker zijn dan bvb de BTW op elektriciteit aan te passen door de federale regering.
 
Opcentiemen worden voor veel meer dan enkel onroerende voorheffing gebruikt dacht ik, dus er spelen wel meer belangen dan enkel het kadastraal inkomen. Maar ja, het zal gemakkelijker zijn dan bvb de BTW op elektriciteit aan te passen door de federale regering.
zijn opcentiemen niet pér belasting apart vastgesteld?
 
Dat is niet belachelijk. Dat is fundamenteel. In de wetgeving over de bepaling van KI staat duidelijk dat deze elke 10j herzien wordt. Desondanks dat het 30+ jaar (ik zeg maar iets) niet gebeurd is. Weet je perfect dat als je een woning bouwt met dezelfde specs in die omgeving als degene die je gekocht hebt, dat hier dan een hoog KI bij hoort. Dat men om welke reden dan ook dit tijdelijk niet heeft verhoogd / geactualiseerd wil daarom niet zeggen dat je daarmee een vrijgeleide krijgt naar de toekomst dat dit nooit verhoogd zal worden. En dan weet je dus ook dat als je dat koopt dat dat er nu eenmaal bijhoort.
Een overheid die decennialang nalaat om bepaalde regels toe te passen, creëert zelf bepaalde verwachtingen. Er hebben vast heel lang elementen in het strafwetboek gestaan (pakweg omtrent zeden en seksualiteit) die niet meer werden toegepast. Moet je dan ook de hele tijd volgens de regel leven dat alles ineens alsnog teruggedraaid kan worden? Neen van een overheid in een rechtsstaat mag je enige voorspelbaarheid en voorzichtigheid verwachten. Idem op privé vlak: als ik jarenlang over het terrein van mijn buurman mag wandelen om mijn garage te bereiken, kan die ook niet plots dat recht terug intrekken, daar bestaan ook regels rond. Ik weet dat ik hier een aantal juridische concepten uit verschillende rechtsdomeinen door elkaar haal, maar de achterliggende tendens of ratio is imo dezelfde.

Het KI abrupt actualiseren zou een serieuze sociale ontwrichting betekenen in tijden waarin het water veel mensen al aan de lippen staat. Of dat die mensen als goede huisvaders hebben gehandeld is een andere vraag, maar daar is het ook niet aan jou om de norm te bepalen.

Dan ben ik veel meer voorstander van het voorstel van @anders. waarbij er een actualisering gebeurt bij / vlak voor verkoop.
 
Hier 9jaar geleden appartement gekocht die deel uitmaakt van een gesplitst huis. KI moest nog herzien worden na aankoop. Ze hebben mij gewoon het Ki gegeven van de hele woning toen. Mijn broer die 2 straten van mij woont heeft een oud huis gekocht en helemaal gerenoveerd. 4x zo groot, tuin en 3dubbele garage. Ki half zoveel als mijn 1slaapkamer app.

Goed voor men broer natuurlijk ma eerlijk kan je het niet noemen.
 
Die KI definitie is ook een beetje vreemd natuurlijk, gebaseerd op een fictieve huurprijs die gewoon uit de lucht gevist wordt.
 
Het trekt op niks he. Ik kreeg een brief voor herziening KI. Ik mocht het protesteren: ik had een paar maand de tijd om zelf een nieuw voorstel te doen. In bijlage zat een formulier met wat codes maar ik kon daar niet uit afleiden op basis van wat ze nu aan dat voorgesteld KI zijn geraakt. Dus ik bel naar de FOD Financiën om te vragen op basis van wat ik mijn eigen berekening moet doen, want als ik het wil protesteren moet ik zelf een getal voorstellen. Krijg ik als antwoord: je kan dat niet berekenen, je moet gewoon een getal doorgeven en dan wordt je uitgenodigd voor een afspraak en dan pas krijg je inzicht in hoe het berekend wordt. Dus ik zeg aan de telefoon: ik moet dus eigenlijk gewoon een getal uit mijn duim zuigen? Ja, inderdaad. Cool systeem. Negen op de tien kansen schatten ze het dan ook nog te hoog in omdat ze ervan uitgaan dat het toch niet geprotesteerd wordt dus je zou het eigenlijk bijna standaard moeten protesteren. Maffiapraktijken.
 
Het trekt op niks he. Ik kreeg een brief voor herziening KI. Ik mocht het protesteren: ik had een paar maand de tijd om zelf een nieuw voorstel te doen. In bijlage zat een formulier met wat codes maar ik kon daar niet uit afleiden op basis van wat ze nu aan dat voorgesteld KI zijn geraakt. Dus ik bel naar de FOD Financiën om te vragen op basis van wat ik mijn eigen berekening moet doen, want als ik het wil protesteren moet ik zelf een getal voorstellen. Krijg ik als antwoord: je kan dat niet berekenen, je moet gewoon een getal doorgeven en dan wordt je uitgenodigd voor een afspraak en dan pas krijg je inzicht in hoe het berekend wordt. Dus ik zeg aan de telefoon: ik moet dus eigenlijk gewoon een getal uit mijn duim zuigen? Ja, inderdaad. Cool systeem. Negen op de tien kansen schatten ze het dan ook nog te hoog in omdat ze ervan uitgaan dat het toch niet geprotesteerd wordt dus je zou het eigenlijk bijna standaard moeten protesteren. Maffiapraktijken.
Dat is het voordeel van een overheid/ambtenaar te zijn eh. Je kan gewoon zeggen 'zo is het' en voor die enkelingen die meer doen dan eens vloeken kan je daarna nog een redenering gaan verzinnen :p
 
Een bezwaar indienen omdat je niet akkoord gaat met je KI duurt dus schijnbaar een half jaar eer ze het behandeld hebben en een oordeel hebben geveld.
Kreeg ik onlangs te horen aan de telefoon omdat ik eens informeerde hoe het zat met mijn dossier.
Maar uiteraard moet je wel eerst betalen. Als je bezwaar positief uitvalt krijg je het geld wel terug natuurlijk.
 
Een overheid die decennialang nalaat om bepaalde regels toe te passen, creëert zelf bepaalde verwachtingen. Er hebben vast heel lang elementen in het strafwetboek gestaan (pakweg omtrent zeden en seksualiteit) die niet meer werden toegepast. Moet je dan ook de hele tijd volgens de regel leven dat alles ineens alsnog teruggedraaid kan worden? Neen van een overheid in een rechtsstaat mag je enige voorspelbaarheid en voorzichtigheid verwachten. Idem op privé vlak: als ik jarenlang over het terrein van mijn buurman mag wandelen om mijn garage te bereiken, kan die ook niet plots dat recht terug intrekken, daar bestaan ook regels rond. Ik weet dat ik hier een aantal juridische concepten uit verschillende rechtsdomeinen door elkaar haal, maar de achterliggende tendens of ratio is imo dezelfde.
De voorspelbaarheid is dat deze aangepast wordt. En in de bepaling voor de nieuwe gebouwen wordt deze ook continu mee geactualiseerd. Dus per definitie wordt het niet strikt nagelaten om de regels toe te passen.

Het KI abrupt actualiseren zou een serieuze sociale ontwrichting betekenen in tijden waarin het water veel mensen al aan de lippen staat. Of dat die mensen als goede huisvaders hebben gehandeld is een andere vraag, maar daar is het ook niet aan jou om de norm te bepalen.

Dan ben ik veel meer voorstander van het voorstel van @anders. waarbij er een actualisering gebeurt bij / vlak voor verkoop.

Ik heb dan ook nergens gezegd dat we dat nu moeten doen hé. We kunnen dat gerust doen op het moment dat de energiekosten terug naar een aanvaardbaar niveau zijn gedaald of een aankondiging doen dat binnen vb 5 jaar aan die actie gestart wordt. Maar dat het moet gebeuren is voor mij een gegeven.

En ik zie echt niet in waarom we dat enkel zouden doen als we de woning verkopen. Want als je dan nooit uw woning verkoopt, dan kun je daar crue gezegd 40 jaar of zo geen heffingsaanpassing aan zien. Wat gewoon niet correct is.

Het trekt op niks he. Ik kreeg een brief voor herziening KI. Ik mocht het protesteren: ik had een paar maand de tijd om zelf een nieuw voorstel te doen. In bijlage zat een formulier met wat codes maar ik kon daar niet uit afleiden op basis van wat ze nu aan dat voorgesteld KI zijn geraakt. Dus ik bel naar de FOD Financiën om te vragen op basis van wat ik mijn eigen berekening moet doen, want als ik het wil protesteren moet ik zelf een getal voorstellen. Krijg ik als antwoord: je kan dat niet berekenen, je moet gewoon een getal doorgeven en dan wordt je uitgenodigd voor een afspraak en dan pas krijg je inzicht in hoe het berekend wordt. Dus ik zeg aan de telefoon: ik moet dus eigenlijk gewoon een getal uit mijn duim zuigen? Ja, inderdaad. Cool systeem. Negen op de tien kansen schatten ze het dan ook nog te hoog in omdat ze ervan uitgaan dat het toch niet geprotesteerd wordt dus je zou het eigenlijk bijna standaard moeten protesteren. Maffiapraktijken.

Ik begrijp aan 1 kant waarom ze dat niet doorgeven. Want anders ga je mensen krijgen die aan gamification doen. En dat hoeft niet.
Maar je kan u normaliter wel voorbereiden op dat gesprek door middel van af te komen met woningen die een gelijkaardig KI hebben in de regio (immoweb vb) en waarom uw daar niet van in de buurt komt.

En mijn kwam gewoon overeen met die van mijn buren. Dus maffiapraktijken, ik zie het niet.

Ja maar zoals @Renegadexxripxx ook aanhaalt betaal je normaal stuk meer dan dat hoor.
Ons geïndexeerd KI is lager en betalen meer dan dubbel
Ik sprak over mijn ongeïndexeerd KI. Meeste mensen als ze de vergelijking maken spreken over het ongeindexeerde KI.
 
Juist de deur uit hier. 1950 euro dokken. Oempf.

Kunt beter een konijnenhok verbouwen dan iets deftig bouwen...
 
Terug
Bovenaan