De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Moet die stoel eigenlijk per se achter de bestuurderszetel? Want de andere kant kan wel een stuk makkelijker naar voor schuiven.
Dat hangt eigenlijk af van aan welke kant de 40% zit van uw neerklapbare achterbank. Hier staat de kinderstoel ook achter de passagierszetel, maar als dat toevallig het grote stuk neerklapbare bank is, is dat weer irritant.
Maar ik heb al mensen geweten die de Maxi-Cosi vooraan zetten en de passagiers op de achterbank ook (wat niet zo'n stom idee is, maar het ziet er raar uit). Dus in praktijk zal er in veel gevallen wel een oplossing te vinden zijn, maar eigenlijk wil je helemaal niet moeten zoeken naar een oplossing.

Maar om een idee te geven, wij hebben zo'n draaibare stoel, en ik kan die nu gebruiken om van "achteruitstand" naar "zijstand" te draaien. Maar om verder te draaien naar "vooruitstand" moet de zetel wel naar voor.

Ohja, autostoeltjes met i-size norm (de meeste), daarin moet ge uw kind eigenlijk 15 maand tegen de richting in vervoeren. Dat is volgens mij verplicht als je dat soort stoel hebt, maar het is niet verplicht om zo'n stoel te kopen. Dus je kan een stoel die enkel aan de oude norm voldoet kopen, en dan is het (volgens mij) 9 maand.

Moet die stoel eigenlijk per se achter de bestuurderszetel? Want de andere kant kan wel een stuk makkelijker naar voor schuiven.
Nee, integendeel eigenlijk. Ik ken niemand die die stoel achter de bestuurder zet.

Je zit ook vaakst alleen in de wagen, en dan is het wel handig om makkelijk uw kindje te zien zitten. Als hij/zij achter u zit is dat wat vervelender.

Om op reis te gaan is het bv wel handig, omdat de passagier(stoel) dan makkelijker kan communiceren met het kindje

Met die speciale shit ook allemaal, hier gewoon een Maxi-Cosi die ge in en uit haalt en die vastzit gewoon met de gordel. :D

De periode dat ge dat nodig hebt is zó kort..

Ik ben gestegen in functie in mijn huidig bedrijf en mag een nieuwe wagen uitkiezen. Ik ga vanaf nu minder naar het buitenland reizen. Mijn kilometervreter Mercedes C300de gaat naar de persoon die mijn huidige functie zal doen.

Omdat ik minder reis en met de VAA in gedachten wil ik graag nu full electric gaan. Liefst een auto dat rust biedt tijdens het rijden maar niet als een boot rijdt. Geen fan van de typische SUV. Ruimte voor 1 klein kind en kofferruimte voor het materiaal dat bij zo een kind hoort. De moeder hoort niet bij dat materiaal.
Maximum leasebedrag komt overeen met wagens van 60-80k maar ik hoef het niet op te gebruiken. Er is een compensatieregeling naar andere voordelen als ik minder gebruik van dat budget.

Wat moet ik zeker bekijken?

Het zijn zowat allemaal SUV's die in je budget passen. Maar wat versta je onder een typische SUV?
Een EV SUV is voorlopig nog geen typische SUV en rijdt ook niet als een ICE SUV.
En anders BMW i4? Of Tesla Model 3.

Ik ben niet voor de blokkige stijl van een SUV zoals een Volvo XC90 en concurrerende modellen.
Een Mustang Mach E vind ik voor zijn hoogte dan wel weer mooi omdat het gestroomlijnder oogt dan een brandkast op wielen.

De I4 is wel interessant. Een Porsche Taycan, Audi Etron GT en Mercedes EQS zijn veel te duur maar spreken me ook aan. Ik zoek naar zo een wagens maar wat goedkoper.

Tesla Model Y kan je dan misschien ook nog overwegen.
Al vind ik ze (de witte dan toch, de andere nog niet gespot al rijdend) best lelijk.
Die wagen heeft echt een grille nodig, want dat frontaal zicht ziet er echt niet uit.
De model 3 komt er wel nog mooi mee weg zonder grille vind ik.

Wel ... voor ons is 't deze zeker, die de ambetante is -> https://www.groups.be/nl/nieuws/juridische-artikels/vergroening-van-bedrijfswagens-we-zijn-er-bijna

Wat ik nu wel opmerk -->
01/01/2023
Hybridewagens aangeschaft vanaf deze datum: aftrekbaarheid van 50% (tot 31/12/2025)

01/07/2023

Wagens met verbrandingsmotor die vanaf deze datum worden aangeschaft: vallen onder de overgangsfase voor fiscale aftrekbaarheid (die in 2025 ingaat)

1ste verhoging van de solidariteitsbijdrage voor wagens die vanaf deze datum worden aangeschaft

Elektrische wagens aangeschaft vanaf deze datum: de verhoging van het minimumbedrag van de CO2-bijdrage (solidariteitsbijdrage) in 2025 wordt van toepassing

Dus de fameuzen datum is effectief al 1 januari ipv 1 juli.

So euuuuh ... that sucks!

De grote vraag voor mij is weliswaar ... wat is 'aangeschaft'?

1.2. Toekomstige toestand​

De datum waarop de wagen wordt aangeschaft (aankoop, leasing of huur) is bepalend.
Is dat dan 'geleverd' (& dus ingeschreven) of 'besteld'.

Want jah ... een wagen bestellen doe je tegenwoordig 8mnd op voorhand e.
Lease begint dan pas bij levering, maar aankoop is in principe al op moment van bestelling.

So what gives?

Welke aanraders zijn er voor een tankkaart voor weinig verbruik? 1 a 2 tankbeurten per maand, maar is makkelijker in te brengen in de zaak via tankkeurt.

Betreft benzine en tankstations in de buurt: DATS24, Total en Q8.

Total tankkaart hier. Gratis en overal stations te vinden. Tegenwoordig ook max 2 tankbeurten per maand.

Ik heb deze avond meer informatie opgezocht rond de I4. Is de M50 het echt waard tegenover de 40?
Je krijgt vierwielaandrijving en een snellere acceleratie. Maar het rijbereik verkleint, ik denk niet dat ik evenveel opties zal kunnen kiezen en de compensatieregeling zal lager zijn.

Wat zouden jullie kiezen? 40 en meer opties of M50 en minder opties?
Volgende week de dealer opzoeken na het werk.

Ik heb deze avond meer informatie opgezocht rond de I4. Is de M50 het echt waard tegenover de 40?
Je krijgt vierwielaandrijving en een snellere acceleratie. Maar het rijbereik verkleint, ik denk niet dat ik evenveel opties zal kunnen kiezen en de compensatieregeling zal lager zijn.

Naar dat rijbereik zou ik echt niet kijken, de i4 heeft sowieso al een zeer groot rijbereik (realistisch meer dan 400km).
Tenzij je echt heel veel kilometers op een dag moet doen, zal dat absoluut geen issue mogen zijn.

Total tankkaart hier. Gratis en overal stations te vinden. Tegenwoordig ook max 2 tankbeurten per maand.
Geen volledig fair antwoord hé @eniac . Die Total tankkaart is normaal betalend, maar voor jou gratis omdat je deel uit maakt van een grotere firma.
Ik heb Total en Maes (gratis). Ik raad Maes en DATS24 sterk aan, afhankelijk van wat er in je buurt ligt.

Laatst bewerkt:

Volgens mij is de i4 al meer dan snel genoeg. En ik zou altijd kiezen voor bijkomende uitrusting boven extra vermogen (toch wanneer de wagen die je als basis neemt al in < 6s aan 100 km/h zit)

Vraag is ook wat je wil qua uitrusting en opties he. Echt heel kaal is de i4 sowieso niet.

Ik zou zelf voor de M50 gaan, omdat het kan, omdat het leuk is, en omdat er geen afhankelijkheden zijn. Objectief gezien is de 40 echter meer dan snel genoeg. En als die keuze ook betekent dat je dan elders geld in je zak steekt...

Terug
Bovenaan