Mensen hier die een BMW i4 (35 versie) hebben? Ik kan die kiezen als nieuw lease..
Hoe zit dat met de werkelijke range? Pro"s en contra's?
Dat model gaan ze nu ook faceliften (standaard sensatec, verwarmde zetels, sfeerlichten, ..) dus wel interessant want wij krijgen de wagen + metaalkleur maar de rest moeten we zelf opleggen als we opties willen (nu wel tijdelijk 1000€ budget cadeau).
Testritje is voor volgende week.
Alternatief is de Volvo EX40 (ook wel interessant), Mercedes EQB (geen fan van uiterlijk) of BMW iX1 (kale standaarduitrusting).
Ik rijd nu een half jaar rond met een i4 eDrive 40.
Werkelijke range bij 100% batterij: 400 km bij kouder weer, 450 - 480 km bij beter weer. Wel vrij veel autosnelweg.
Met de batterijcapaciteit van de '35' en ~5% lager verbruik zou dat neerkomen op 350 km bij kouder weer, 395 - 420 bij beter weer.
In de praktijk volg ik wel wat ze aanraden en laad ik maar tot 80%, tenzij voor af en toe eens een langere rit.
Voordelen:
- Laag verbruik vergeleken met veel concurrenten; een Tesla Model 3 doet het nog beter, of de minder krachtige versies van de Ioniq 6 maar voor de rest weinig andere modellen die geen stadswagens zijn
- Qua vering voor mij een goede balans tussen niet te zacht (kan ook niet als je 2 ton op verkeersdrempels moet tegenhouden) en ook niet te hard (bij een testrit met de Polestar 2 pre-facelift vond ik die veel te hard afgeveerd, best oncomfortabel op onze Belgische wegen)
- 5-deursmodel dus grote toegang tot de koffer, al is de koffer zelf niet van de grootste, in alle richtingen toch iets kleiner dan bv. bij de meeste ICE's van die lengte. Maar waarschijnlijk nog altijd langer dan de koffer van de SUVs die je opnoemt, die dan weer een hogere koffer zullen hebben
- Rijdt vlot, volgens mij zal je het verschil tussen 286 pk van de 35 en 340 pk van de 40 in de praktijk niet merken
- Behoorlijk direct stuurgevoel, waarschijnlijk ook omdat het achterwielaandrijving is
- Zetels vooraan zitten goed; ik heb de geventileerde, die zitten qua vorm tussen de standaard en de sportzetels
Nadelen:
- Weinig fysieke knoppen, bv. airco en zetelverwarming moet allemaal via touch screen bediend worden en voor veel functies zijn meerdere klikken nodig
- Op sommige vlakken vrekkige uitrusting (zelfs naar BMW normen), bv. domme dingen zoals een opbergvakje naast de bestuurder dat ze weghalen om kosten te besparen... op een auto van >60 K€
- Beperkte ruimte op de achterbank en weinig ruimte voor je voeten (passen niet/nauwelijks onder de zetel voor je) en dan nog eens een middentunnel zonder praktisch nut
- Belachelijk grote draaicirkel
- Snelladen is zeker bij de 35 redelijk beperkt in snelheid vergeleken met wat merken zoals Tesla, Kia, Hyundai,... halen. Afhankelijk van hoe vaak je lange ritten doet, heeft dat meer of minder belang