Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 51 18,0%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,6%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,8%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 104 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    284
Klopt. €320 VAA. Maar gelukkig heeft HR daarvoor een extra €150 nettovergoeding voor mij voorzien omdat mijn voorganger die besteld had en dan is vertrokken.

Dat is wel nice, want VAA is een belastbaar voordeel, niet wat het je effectief kost. Dus die netto-vergoeding gaat bijna integraal compenseren wat die wagen je gaat kosten aan belasting.
 
Ik ga voor een eigen zaak nog voor eind dit jaar een PHEV bestellen. Ga dit doen als financiele renting. Enigste wat ik maar niet kan vinden is de jaarlijkse verkeersbelasting en BIV, zoveel verschillende regeltjes, onmogelijk om aan uit te geraken. Iemand die kan helpen? Betreft een X1 hybride x30e

Normaal kan men je dit vertellen wanneer je offerte laat maken. Goed opletten alleszins want er zijn nogal grote verschillen.

Voorbeeld voor m'n toekomstige Q8...
In Vlaanderen:
BIV: € 50
VB: € 512/jaar

In Wallonie en Brussel:
BIV: € 4957 (!)
VB: € 930/jaar

Indien je voor financiële renting wil gaan, verzeker je er dan van dat je volgens Vlaanderen belast wordt :)

Ik heb voor m'n huidige A6 ook financiële renting genomen, maar om absoluut geen gezever te hebben door overname van de wagen na de renting termijn met navenant verhoogde kosten of wegvallen van aftrekbaarheid (ook al wordt er nu aangegeven dat dat geen issue gaat zijn) heb ik toch maar gekozen voor een volledige directe aankoop met financiering via banklening.
 
Dat is wel nice, want VAA is een belastbaar voordeel, niet wat het je effectief kost. Dus die netto-vergoeding gaat bijna integraal compenseren wat die wagen je gaat kosten aan belasting.
Idd, de HR kerel die dat geregeld heeft voor me gaat volgend jaar op pensioen, dus ik hoop dat ze dat gewoon vergeten en dat ik die vergoeding hou wanneer ik een (PH)EV moet bestellen in 2025
 
Normaal kan men je dit vertellen wanneer je offerte laat maken. Goed opletten alleszins want er zijn nogal grote verschillen.

Voorbeeld voor m'n toekomstige Q8...
In Vlaanderen:
BIV: € 50
VB: € 512/jaar

In Wallonie en Brussel:
BIV: € 4957 (!)
VB: € 930/jaar

Indien je voor financiële renting wil gaan, verzeker je er dan van dat je volgens Vlaanderen belast wordt :)

Ik heb voor m'n huidige A6 ook financiële renting genomen, maar om absoluut geen gezever te hebben door overname van de wagen na de renting termijn met navenant verhoogde kosten of wegvallen van aftrekbaarheid (ook al wordt er nu aangegeven dat dat geen issue gaat zijn) heb ik toch maar gekozen voor een volledige directe aankoop met financiering via banklening.
Bedankt voor deze opmerking, goed punt...

Toch maar even contact opgenomen met KBC hoe dat zit bij hun.

Is er overigens voor een zelfstandige een verschil tussen renting en aankoop via klassieke financiering?

Waarschijnlijk moet de BTW in een keer opgehoest worden bij klassieke financiering? Als beginnende zelfstandige heb ik wel die cash nog niet beschikbaar om eerlijk te zijn.
 
Is er overigens voor een zelfstandige een verschil tussen renting en aankoop via klassieke financiering?

Renting is off balance, financiering is on balance. Je kan even met je boekhouder overleggen, maar toen ik dit besprak voor m'n vorige (en eerste) wagen leek het op zich allemaal weinig uit te maken.

Waarschijnlijk moet de BTW in een keer opgehoest worden bij klassieke financiering? Als beginnende zelfstandige heb ik wel die cash nog niet beschikbaar om eerlijk te zijn.

Ja, begrijp ik zeker. Dat was voor mij ook een reden om voor financiële renting te gaan.
Ik weet eigenlijk niet 100% hoe/wanneer die BTW dan betaald moet worden. Best even navragen bij de bank, en of ze daar een overbrugging voor kunnen voorzien? Je kan bvb ook even wat geld uit je prive voorschieten en je zaak staat dan even bij jou in schuld op de R/C.
 
Ok, da’s al netjes

Nu hopen dat die nettovergoeding evenredig meestijgt de komende jaren 😍
Denk dat die nettovergoedingen ook wel met reden gegeven moeten worden. Dus er moet een naam kunnen worden opgeplakt als er controle is.

Die vergoedingen laten stijgen met het VAA in de toekomst ... jah ... sowieso gaat er al geen enkele controleur aanvaarden dat die KEW vergoedingen ter compensatie zijn van VAA, laat staan dat je die constant wil verhogen omdat de VAA zou stijgen.

In principe zouden er vrij harde limieten moeten zitten op hoeveel & op wat je die vergoedingen kunt uitdelen.
Al heb ik in 't brutolonen topic wel al serieus 'beefy' vergoedingen zien passeren, waar je dan van denkt 'euuuuh ... oe kan da?'. :sneaky:
 
Renting is off balance, financiering is on balance. Je kan even met je boekhouder overleggen, maar toen ik dit besprak voor m'n vorige (en eerste) wagen leek het op zich allemaal weinig uit te maken.



Ja, begrijp ik zeker. Dat was voor mij ook een reden om voor financiële renting te gaan.
Ik weet eigenlijk niet 100% hoe/wanneer die BTW dan betaald moet worden. Best even navragen bij de bank, en of ze daar een overbrugging voor kunnen voorzien? Je kan bvb ook even wat geld uit je prive voorschieten en je zaak staat dan even bij jou in schuld op de R/C.
Inderdaad. Die verschillen las ik ook al online. We hebben nog maar net een huis gekocht dus privé ook geen 10k te veel of over momenteel om daar die btw mee voor te financieren. De renting of financiering zal sowieso via KBC lopen dus even checken of de wagen ingeschreven wordt in Vlaanderen en zoja geen probleem en zal ik de renting aanhouden. Indien niet toch even checken voor overbruggen van die BTW met hun. Waarschijnlijk moet die pas betaald worden bij levering en dan zit er natuurlijk al wat meer in de bv.
Bedankt voor de info alvast!
 
Laatst bewerkt:
Gezien het VAA 6% per jaar afneemt compenseert dat toch al minstens gedeeltelijk de dalende referentieuitstoot :)

Worden PHEV's eigenlijk meegerekend in de referentieuitstoot voor diesels en benzines?

Indien niet, zal de evolutie van de referentieuitstoot nog wel meevallen t.o.v. 6% dalende VAA door de leeftijd van de wagen. Indien wel, denk ik dat de referenties de komende 4 jaar toch een serieuze duik zullen nemen.
 
Worden PHEV's eigenlijk meegerekend in de referentieuitstoot voor diesels en benzines?

Indien niet, zal de evolutie van de referentieuitstoot nog wel meevallen t.o.v. 6% dalende VAA door de leeftijd van de wagen. Indien wel, denk ik dat de referenties de komende 4 jaar toch een serieuze duik zullen nemen.
Aangezien hun VAA berekend wordt met de referentieuitstoot voor de relevante brandstof, lijkt het me niet meer dan logisch dat ze ook gebruikt worden om mee te rekenen.
 
Bedankt voor deze opmerking, goed punt...

Toch maar even contact opgenomen met KBC hoe dat zit bij hun.

Is er overigens voor een zelfstandige een verschil tussen renting en aankoop via klassieke financiering?

Waarschijnlijk moet de BTW in een keer opgehoest worden bij klassieke financiering? Als beginnende zelfstandige heb ik wel die cash nog niet beschikbaar om eerlijk te zijn.
Er zijn een paar verschillen, maar gaat meestal over specifieke gevallen.
Bij renting kan je bvb 84% van de waarde van uw auto afschrijven op een kortere periode, dat kan met leasing of aankoop niet. Bij mijn vorige wagen heb ik dat zo gedaan omdat de aftrekbaarheid ging veranderen, dus meer afgeschreven in de periode met hogere aftrekbaarheid.

Maar als je gewoon renting op 5 jaar doet, dan is er weinig verschil.
 
Worden PHEV's eigenlijk meegerekend in de referentieuitstoot voor diesels en benzines?

Indien niet, zal de evolutie van de referentieuitstoot nog wel meevallen t.o.v. 6% dalende VAA door de leeftijd van de wagen. Indien wel, denk ik dat de referenties de komende 4 jaar toch een serieuze duik zullen nemen.
Volgens mij worden ALLE bedrijfswagens meegenomen in deze berekening, of het nu diesel, benzine, hybride, EV is.
Het staat momenteel op 75gr co2 voor diesels. Zonder batterij haalt geen enkele diesel dat.
Ik weet niet waar het verschil tussen diesel en benzine precies op gebaseerd is, misschien is dat een vastgelegde verhouding tegenover elkaar.
 
Volgens mij worden ALLE bedrijfswagens meegenomen in deze berekening, of het nu diesel, benzine, hybride, EV is.
Het staat momenteel op 75gr co2 voor diesels. Zonder batterij haalt geen enkele diesel dat.
Ik weet niet waar het verschil tussen diesel en benzine precies op gebaseerd is, misschien is dat een vastgelegde verhouding tegenover elkaar.
Ik denk dat er van de bedrijfswagens wel gewoon een split is tussen deze met benzine en deze met diesel. En dat de hybrides daar gewoon bij zitten.
EV's worden volgens mij gewoon niet meegeteld.
 
Ik denk dat er van de bedrijfswagens wel gewoon een split is tussen deze met benzine en deze met diesel. En dat de hybrides daar gewoon bij zitten.
EV's worden volgens mij gewoon niet meegeteld.

Vroeger heb ik bronnen gelezen die beweren dat de referentie uitstoot geen rekening hield met pure EV's, enkel met verbrandingsmotoren en plug-in hybrides, maar dan zie ik niet in hoe ze bij diesels aan 75 g/km referentie komen, zoveel diesel-plugin modellen zijn er niet en zelfs kleine diesels zitten al snel aan ~100 g/km

Andere bronnen zeggen dan weer dat EV's wel meegeteld worden (wat dan zowel voor zowel benzine als diesel referenties moet gelden)... Ik vind het opvallend hoe weinig transparantie er is over hoe ze aan die cijfers komen :)
 
Vroeger heb ik bronnen gelezen die beweren dat de referentie uitstoot geen rekening hield met pure EV's, enkel met verbrandingsmotoren en plug-in hybrides, maar dan zie ik niet in hoe ze bij diesels aan 75 g/km referentie komen, zoveel diesel-plugin modellen zijn er niet en zelfs kleine diesels zitten al snel aan ~100 g/km
Er zijn niet veel diesel hybrides (2 zeker?), maar er worden ook gewoon amper nieuwe diesels verkocht. Als dat marktpercentage van die phev's dan 50% van het aantal verkochte diesels is...
 
Vroeger heb ik bronnen gelezen die beweren dat de referentie uitstoot geen rekening hield met pure EV's, enkel met verbrandingsmotoren en plug-in hybrides, maar dan zie ik niet in hoe ze bij diesels aan 75 g/km referentie komen, zoveel diesel-plugin modellen zijn er niet en zelfs kleine diesels zitten al snel aan ~100 g/km

Andere bronnen zeggen dan weer dat EV's wel meegeteld worden (wat dan zowel voor zowel benzine als diesel referenties moet gelden)... Ik vind het opvallend hoe weinig transparantie er is over hoe ze aan die cijfers komen :)
Idd vandaar dat ik bijna zeker ben dat EV’s er ook gewoon bij zitten.
 
Vroeger heb ik bronnen gelezen die beweren dat de referentie uitstoot geen rekening hield met pure EV's, enkel met verbrandingsmotoren en plug-in hybrides, maar dan zie ik niet in hoe ze bij diesels aan 75 g/km referentie komen, zoveel diesel-plugin modellen zijn er niet en zelfs kleine diesels zitten al snel aan ~100 g/km

Andere bronnen zeggen dan weer dat EV's wel meegeteld worden (wat dan zowel voor zowel benzine als diesel referenties moet gelden)... Ik vind het opvallend hoe weinig transparantie er is over hoe ze aan die cijfers komen :)
Benzine plugin telt mee voor de referentie uitstoot van de benzine wagens en zo ook voor diesel. En ze kijken alleen naar de bedrijfwagens om de referentie uitstoot te bepalen.
 
Er zijn niet veel diesel hybrides (2 zeker?), maar er worden ook gewoon amper nieuwe diesels verkocht. Als dat marktpercentage van die phev's dan 50% van het aantal verkochte diesels is...

Mercedes C/E300DE en wie nog - Volvo twin engine modellen zijn al een tijdje verdwenen dacht ik? Maar die komen zeker niet aan 50% van het aantal verkochte diesel bedrijfswagens.
Dus komen we terug op het punt dat EV's moeten meegeteld worden om aan die referentiewaarden te geraken?
 
Mercedes C/E300DE en wie nog - Volvo twin engine modellen zijn al een tijdje verdwenen dacht ik? Maar die komen zeker niet aan 50% van het aantal verkochte diesel bedrijfswagens.
Dus komen we terug op het punt dat EV's moeten meegeteld worden om aan die referentiewaarden te geraken?
Bij nieuwe bedrijfswagens? Ik ken letterlijk niemand die nog een diesel mag bestellen...
 
Bij nieuwe bedrijfswagens? Ik ken letterlijk niemand die nog een diesel mag bestellen...
Mijn bedrijf is toch vorige week nog een Diesel gaan halen (mocht ik als aanloopwagen nemen). Geen idee waarom ze nu nog nieuwe diesels kopen, misschien enkel om als aanloopwagen te kunnen geven tot de elektrische er zijn.
 
Bij nieuwe bedrijfswagens? Ik ken letterlijk niemand die nog een diesel mag bestellen...

Tot nu toe in 2022 waren 22% van de inschrijvingen nog diesels (inclusief hybride diesels), dat ligt hoger dan ik zou verwacht hebben maar ik zie geen ~10% van de nieuwe inschrijvingen zo'n eerder dure Mercedes hybride diesels zijn; de meest populaire bedrijfswagens zijn nog altijd een klasse lager/kleiner...
 
Terug
Bovenaan