Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 51 18,0%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,6%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,8%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 104 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    284
Bij mij gaat het echt puur over "hoeveel auto krijg ik voor mijn geld". Ik ging initiëel voor een puur elektrische (grootste kans de i4). Ik ben volledig klaar om elektrisch te rijden (met 1 van de 2 gezinswagens).

Maar toen ik besefte dat ik een volledig uitgeruste 530e kon krijgen voor minder euros dan een "cava" uitgeruste i4 ... dan was de keuze toch snel gemaakt.
 
Bij mij gaat het echt puur over "hoeveel auto krijg ik voor mijn geld". Ik ging initiëel voor een puur elektrische (grootste kans de i4). Ik ben volledig klaar om elektrisch te rijden (met 1 van de 2 gezinswagens).

Maar toen ik besefte dat ik een volledig uitgeruste 530e kon krijgen voor minder euros dan een "cava" uitgeruste i4 ... dan was de keuze toch snel gemaakt.

Ging dat dan puur over aanschafkosten of zo ?
Ik kon begin dit jaar ook een çava i4 eDrive 40 nemen, maar in PHEV had ik met datzelfde leasebudget net genoeg voor een kale 330e Touring (ja, een 330, geen 530). In leasing zijn EVs pakken goedkoper dan PHEVs. Combineer dat ook nog met de behoorlijk kleine koffers van PHEVs, en zo werd ik ineens beetje tegen wil en dank richting EV geduwd.
 
Ging dat dan puur over aanschafkosten of zo ?
Ik kon begin dit jaar ook een çava i4 eDrive 40 nemen, maar in PHEV had ik met datzelfde leasebudget net genoeg voor een kale 330e Touring (ja, een 330, geen 530). In leasing zijn EVs pakken goedkoper dan PHEVs. Combineer dat ook nog met de behoorlijk kleine koffers van PHEVs, en zo werd ik ineens beetje tegen wil en dank richting EV geduwd.
Aanschafkost inderdaad.
De restwaarde maakt me minder uit, vermits ik hem waarschijnlijk privé overkoop erna, dus lage restwaarde is geen issue.

Ter info: Is voor mij eigen vennootschap.
 
Eerlijk: een vorige generatie 740d (of eventueel 745e) ofzo privé kopen en kilometervergoeding aanrekenen ofzo. Als je echt zoveel km's doet, is het extra comfort dat je daar uit haalt het wel waard.
Het comfort is zeker belangrijk, 9/10 kans dat het de nieuwe range rover sport hybride wordt (waar ze trouwens 0 euro korting op willen geven, echt absurd). Maar privé geld uitgeven is niet echt iets dat hij graag doet :p.

Dunno 'bout that. Zoals ik hier wel al uitgeschreven heb, ik vind dat ik toch terecht redenen heb waarom ik ver uit de buurt wil blijven van EV's & dat nog zo lang mogelijk.

Al komt het uiteindelijk neer op 'niet thuis kunnen laden' & 'geen quick chargers in de buurt (die bruikbaar zijn met een laadpas)'.
Ik kan me voorstellen dat ik de enige niet ben met dat probleem (merk ik anekdotisch ook op bij m'n collega's).
Basically ... de praktische kant van 'leven met een EV'.

Het effectieve 'rijden' op E-power heb ik veel minder 'n probleem mee.
Je blijft dit herhalen, maar situaties zoals de jouwe kom je echt niet vaak tegen. Die vrienden van mij hebben echt geen goede redenen om geen EV te nemen, het is echt die angst voor het onbekende.

Ja, maar vooral gekocht vanwege de ruimte. De koffer van de A6 Avant hybride is heel veel kleiner dan die van de gewone break.
E-tron/Q8 e-tron: probleem daar weer is dat dat een nogal halfbakken poging van Audi is om snel met iets te komen. Hebben een Q7 platform geëlektificeerd met navenante gevolgen (rijbereik, laadsnelheden, ...). Ik vind die dus een mindere optie.
De Q8 e-tron is nu wel gefacelift met echt een pak meer rijbereik.

Iemand een idee wat een "leasebudget" van ~800 EUR je tegenwoordig nog oplevert? Wat is het verschil met TCO?
Dat kan een Golf zijn of een BMW iX3. Onmogelijk te zeggen zonder te weten wat dat leasebudget inhoudt. Je kan beter kijken naar je collega's wat zij rijden en je daarop baseren.
 
Laadcurve van de E-Tron is idd heel goed, maar de wagen is gezien de slechte efficiëntie wel afhankelijk van een goede laadinfrastructuur. In de zomer is het minder een probleem, in de winter vind ik het toch niet ideaal. Moest vorige week vrijdag op en af naar Luik voor m'n werk (210km round trip) en kon op de bestemming niet laden, zou nipt geweest zijn als ik 120km/h had gereden denk ik.

Verder vind ik het stuurgevoel van Audi toch echt slecht. Doet wel afbreuk aan het rijplezier. MMI is toch ook niet altijd stabiel.

Overall wel 1000X beter dan de XC60 aanloopdiesel die ik had :puke:... Maar geef me morgen terug m'n vorige 520d en ik ben ook content :unsure:
Geef mij maar de XC60 aanloopdiesel of de 520d tov. de E-Tron. Na 210km al schrik hebben of je niet gaat stilvallen.. De hel..

Maar goed, nu gaan er heel wat mensen mij terechtwijzen dat je onderweg eenvoudig even kan snelladen tot je genoeg % hebt om zo met 1% overschot thuis aan te komen om dan 's nachts rustig verder te laten laden.

Geef mij voorlopig nog maar een diesel waar ik enkele dagen mee verder kan en 5 keer die trip kan maken naar Luik op 1 tank zonder stress of gedoe.
 
Ik ben toch ook blij dat ik nog tot minimum 2025 met m’n diesel Seat Tarraco kan rijden. Bij ons in België is elektrisch of zelf hybride niet toegestaan. Toch 1 voordeel aan een HR dat 5 jaar achterloopt. Heb medelijden met mn Nederlandse collega’s als ik zie wat zij maar kunnen bestellen…
 
Geef mij maar de XC60 aanloopdiesel of de 520d tov. de E-Tron. Na 210km al schrik hebben of je niet gaat stilvallen.. De hel..

Maar goed, nu gaan er heel wat mensen mij terechtwijzen dat je onderweg eenvoudig even kan snelladen tot je genoeg % hebt om zo met 1% overschot thuis aan te komen om dan 's nachts rustig verder te laten laden.

Geef mij voorlopig nog maar een diesel waar ik enkele dagen mee verder kan en 5 keer die trip kan maken naar Luik op 1 tank zonder stress of gedoe.

Ben thuisgekomen met 70km range op overschot dus zo erg als je het doet lijken is het zeker niet. Het punt is wel dat je met die E-Tron idealiter wel een laadpunt op je bestemming hebt.
 
Ik ben toch ook blij dat ik nog tot minimum 2025 met m’n diesel Seat Tarraco kan rijden. Bij ons in België is elektrisch of zelf hybride niet toegestaan. Toch 1 voordeel aan een HR dat 5 jaar achterloopt. Heb medelijden met mn Nederlandse collega’s als ik zie wat zij maar kunnen bestellen…
Aanzienlijk verschil in VAA toch voor u?
 
Ik ben toch ook blij dat ik nog tot minimum 2025 met m’n diesel Seat Tarraco kan rijden. Bij ons in België is elektrisch of zelf hybride niet toegestaan. Toch 1 voordeel aan een HR dat 5 jaar achterloopt. Heb medelijden met mn Nederlandse collega’s als ik zie wat zij maar kunnen bestellen…
Dat gaat toch een duit kosten aan VAA, compleet uit verhouding met zo’n Tarraco.
 
Ben thuisgekomen met 70km range op overschot dus zo erg als je het doet lijken is het zeker niet. Het punt is wel dat je met die E-Tron idealiter wel een laadpunt op je bestemming hebt.
280km range. Ik vind dat wel erg weinig. Maar goed, ik ben dan ook niet een doorsnee bestuurder. Ik doe dat tripje naar Luik heen en terug, ga even naar de winkel, dan overhuis, dan iemand ophalen om te gaan sporten, zet die daarna terug af en dan naar huis. Dan blijft er niet veel range over als je op de bestemming in Luik niet kon laden.

Ik kan ook mijn manier van leven aanpassen natuurlijk. Het punt is dat ik daar nog even mee ga wachten (nu nog diesel, hybride in bestelling en daarna wss EV/...) en nadien mee op de "groene" trein spring.
 
280km range. Ik vind dat wel erg weinig. Maar goed, ik ben dan ook niet een doorsnee bestuurder. Ik doe dat tripje naar Luik heen en terug, ga even naar de winkel, dan overhuis, dan iemand ophalen om te gaan sporten, zet die daarna terug af en dan naar huis. Dan blijft er niet veel range over als je op de bestemming in Luik niet kon laden.
Dat is zeker waar, maar zijn ook de slechtste omstandigheden natuurlijk: winterbanden, koud en snelweg. Mijn vrouw heeft ook nog 4 jaar een diesel als firmawagen dus hoeven we enkel te kiezen, niet echt aan te passen. Een 100% EV wagenpark zou ik ook niet praktisch vinden eerlijk gezegd.
 
Ik denk dat er niet zoveel zelfstandigen zijn die én niet thuis kunnen laden én geen quick chargers in de buurt hebben én in het budget kunnen shoppen waarin ze een dikke PHEV kunnen kopen.
De meeste mensen die nu nog een dikke PHEV kopen, is puur vanuit het standpunt "jamaar, met een EV kan ik niet zomaar op reis gaan", wat een bullshit argument is. Want een PHEV heeft een kleinere benzinetank en een hoger verbruik eens de batterij leeg is. Dus dan moet je ook vaker gaan tanken...

Het argument van @eniac is een goed argument he, maar is een wat genuanceerdere versie van "angst voor elektrisch rijden".
Hier was het vooral uit het standpunt van "wat voor lelijke gedrochten zijn die elektrische varianten". X5 45e, tank van 69l en gecombineerd bereik van 6 à 700 km, idd wel een hoog verbruik maar lekker geluid onder de kap.
 
Gezien het VAA 6% per jaar afneemt compenseert dat toch al minstens gedeeltelijk de dalende referentieuitstoot :)
Wel jammer als je al op het minimum VAA zit, dan stijgt het enkel maar :wallbash:
En stijgt deze tegenwoordig niet een stuk harder dan 6% als je een ICE hebt?
 
Ik moet nu ook gaan zien om nog eentje te bestellen voor het eindejaar. Ik rij nu met een Superb van Skoda. Deze zijn niet meer leverbaar dus zal het nu ook Hybride of full elektrisch zijn van Volkswagen ( Passat ID4 ), Audi (Q3), Skoda ( Enyaq) of Seat Kupra ( D' ieteren Lease) . Enigste andere keuze is Volvo (XC40 of XC60) dat ze erbij hebben gedaan omdat anders de keuze vrij beperkt is. Ik vind dat allemaal moeilijk. Volledig elektrisch gaan of toch maar hybride?
 
Wel jammer als je al op het minimum VAA zit, dan stijgt het enkel maar :wallbash:
En stijgt deze tegenwoordig niet een stuk harder dan 6% als je een ICE hebt?

Hangt wat van jaar tot jaar af. Van 2021 naar 2022 steeg het VAA met 9% door de lagere referentieuitstoot, en daalde met 6% door het feit dat de wagen een jaar ouder werd.

Een stijging van 3% op een bruto VAA van pakweg 250 euro valt op zich wel mee. Dus wie al een diesel rijdt en OK is met het VAA zal waarschijnlijk geen enorme pijn voelen gedurende de looptijd van de wagen.
 
Ik ga voor een eigen zaak nog voor eind dit jaar een PHEV bestellen. Ga dit doen als financiele renting. Enigste wat ik maar niet kan vinden is de jaarlijkse verkeersbelasting en BIV, zoveel verschillende regeltjes, onmogelijk om aan uit te geraken. Iemand die kan helpen? Betreft een X1 hybride x30e
 
Terug
Bovenaan