Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
De meeste die ik ken die nog voor hybrides gaan (of toch twijfelen) zijn degene die nog (imo onterecht) angst hebben voor het elektrisch rijden.

Maar er zit wel ene bij die effectief gigantisch veel kilometers doet en hij twijfelt serieus over wat hij moet doen. Nog een hybride bestellen en dat superhoge benzine verbruik er bij nemen. Of de kat uit de boom blijven kijken naar toekomstige oplossingen en zijn diesel verder oprijden in tussentijd.

Er zijn precies niet echt goede oplossingen voor mensen die serieus wat kilometers per dag verzetten. Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Een Mercedes something 300de?
 
Hi allen,

Ik mag van mijn toekomstige werkgever (start begin 2023) een elektrische wagen kiezen voor een maximaal bedrag van 45.000 EUR incl. BTW.
Het gaat om beursgenoteerd bedrijf met meer dan 20.000 werknemers. Keuze van merk is vrij en dien zelf offertes aan te vragen en langs te gaan bij garages. Heb al gehoord van HR dat het bedrijf wel serieuze kortingen heeft op alle merken maar geen exacte percentages.

Hebben jullie enig idee welke fleetkortingen zo'n bedrijf kan bekomen en of deze bovenop autosalon condities worden opgeteld?
Ik dacht persoonlijk aan de Volvo XC40 recharge, Tesla model Y, BMW IX1, EQA, Polestar, Q4 E-tron maar geen idee of deze haalbaar zijn.
Ik wil me goed voorbereiden op mijn keuze dus vandaar mijn vraag.
Best vragen aan je HR wat je kan verwachten (dat is hun job). We kunnen je daar moeilijk bij helpen.
 
Die vallen allemaal niet in budget hé. In de verste verte niet.
de goedkoopste Polestar is nu een Long range Single motor aan 43k excl.
Daar komt een standard range onder binnenkort, pakweg 40K excl.

Met de juiste korting kan dat evt nét lukken. De rest is inderdaad helemaal niet mogelijk
(gek eigenlijk, dat Polestar het budgetwagentje is - die hebben toch een ander imago vind ik)
 
Dan moet hij 15% korting krijgen op die kale Polestar, ain't gonna happen

Hangt af welke deals het bedrijf heeft met garages maar op Polestar zal dat inderdaad geen 15% zijn.
Wij kregen 15 tot max 30% korting op sommige merken.

Met zo'n fleet? Why not... Cronos krijgt dat toch ook wel voor elkaar.
Bij ons staat een Polestar naast een KIA E-niro, VW Golf, BMW 1, Peugeot 3008,... op de lijst hé...

Wss omdat die TCO gewoon laag is, en kale Polestar.
Bij ons kan je die ook met laagste budget krijgen maar zonder opties en lichtste elektromotor
 
De meeste die ik ken die nog voor hybrides gaan (of toch twijfelen) zijn degene die nog (imo onterecht) angst hebben voor het elektrisch rijden.
Dunno 'bout that. Zoals ik hier wel al uitgeschreven heb, ik vind dat ik toch terecht redenen heb waarom ik ver uit de buurt wil blijven van EV's & dat nog zo lang mogelijk.

Al komt het uiteindelijk neer op 'niet thuis kunnen laden' & 'geen quick chargers in de buurt (die bruikbaar zijn met een laadpas)'.
Ik kan me voorstellen dat ik de enige niet ben met dat probleem (merk ik anekdotisch ook op bij m'n collega's).
Basically ... de praktische kant van 'leven met een EV'.

Het effectieve 'rijden' op E-power heb ik veel minder 'n probleem mee.
 
Ik heb nog een hybride gekocht om meerdere redenen. Ik heb niet het gevoel dat de EV markt al matuur is. 1 break die te koop is, alle merken die de komende jaren nog een gigantisch gamma gaan uitrollen, infrastructuur is er nog niet zoals het moet (als ik bvb op vakantie kijk wat er al staat... redelijk lastig).
Dus dan moest ik gokken op 1 van de situaties:
1) nog een tweetal jaar doordieselen en hopen dat die maturiteit er dan wel helemaal is, en een EV kopen (want tegen dan is PHEV geen optie meer)
2) nu het nog kan een PHEV kopen, nog een paar jaar langer doorrijden, en tegen 2029-2030 over op een EV

Optie 2 geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Dunno 'bout that. Zoals ik hier wel al uitgeschreven heb, ik vind dat ik toch terecht redenen heb waarom ik ver uit de buurt wil blijven van EV's & dat nog zo lang mogelijk.

Al komt het uiteindelijk neer op 'niet thuis kunnen laden' & 'geen quick chargers in de buurt (die bruikbaar zijn met een laadpas)'.
Ik kan me voorstellen dat ik de enige niet ben met dat probleem (merk ik anekdotisch ook op bij m'n collega's).
Basically ... de praktische kant van 'leven met een EV'.

Het effectieve 'rijden' op E-power heb ik veel minder 'n probleem mee.
Ik denk dat er niet zoveel zelfstandigen zijn die én niet thuis kunnen laden én geen quick chargers in de buurt hebben én in het budget kunnen shoppen waarin ze een dikke PHEV kunnen kopen.
De meeste mensen die nu nog een dikke PHEV kopen, is puur vanuit het standpunt "jamaar, met een EV kan ik niet zomaar op reis gaan", wat een bullshit argument is. Want een PHEV heeft een kleinere benzinetank en een hoger verbruik eens de batterij leeg is. Dus dan moet je ook vaker gaan tanken...

Het argument van @eniac is een goed argument he, maar is een wat genuanceerdere versie van "angst voor elektrisch rijden".
 
Het argument van @eniac is een goed argument he, maar is een wat genuanceerdere versie van "angst voor elektrisch rijden".

Deels, maar ook de autokeuzes die me eigenlijk niet echt aanstaan. Had de A6 Avant Etron er nu wel al geweest, dan had ik mogelijk een andere keuze gemaakt. Maar een equivalent van mijn huidige A6 Avant qua ruimte en comfort is toch moeilijk te vinden, toch zeker als ik geen 120K+ wil uitgeven.

De BMW iX komt op dit ogenblik waarschijnlijk het dichtst in de buurt, maar is het toch ook nog niet. En vind ik gatlelijk dus dat helpt ook niet :)
 
Deels, maar ook de autokeuzes die me eigenlijk niet echt aanstaan. Had de A6 Avant Etron er nu wel al geweest, dan had ik mogelijk een andere keuze gemaakt. Maar een equivalent van mijn huidige A6 Avant qua ruimte en comfort is toch moeilijk te vinden, toch zeker als ik geen 120K+ wil uitgeven.

De BMW iX komt op dit ogenblik waarschijnlijk het dichtst in de buurt, maar is het toch ook nog niet. En vind ik gatlelijk dus dat helpt ook niet :)
Maar dat valt daar imo ook onder. De "schrik" dat er binnen een relatief korte tijd veel interessantere modellen beschikbaar gaan komen. Wat bij mij ook het argument was tot de iX3 uit kwam (ik ging eigenlijk voor een 330e kijken he...).
 
Maar dat valt daar imo ook onder. De "schrik" dat er binnen een relatief korte tijd veel interessantere modellen beschikbaar gaan komen. Wat bij mij ook het argument was tot de iX3 uit kwam (ik ging eigenlijk voor een 330e kijken he...).

Maar dat heeft op zich niet met elektrisch rijden te maken he? Puur met modellen vinden die je aanstaan. Die A6 Etron staat me qua concept wel aan maar hoe gaat die dan in de praktijk zijn en rijden, wanneer gaat die leverbaar zijn, hoe ruim gaat die zijn, hoeveel gaat die kosten, etc. Dat zijn allemaal zaken die je niet kan voorspellen dus daarop gokken is toch nog steeds een vraagteken.

Die PHEV nu is dan wel een zekerheid. Je weet wat je koopt en je weet wat je eraan hebt.
 
Maar dat heeft op zich niet met elektrisch rijden te maken he? Puur met modellen vinden die je aanstaan. Die A6 Etron staat me qua concept wel aan maar hoe gaat die dan in de praktijk zijn en rijden, wanneer gaat die leverbaar zijn, hoe ruim gaat die zijn, hoeveel gaat die kosten, etc. Dat zijn allemaal zaken die je niet kan voorspellen dus daarop gokken is toch nog steeds een vraagteken.

Die PHEV nu is dan wel een zekerheid. Je weet wat je koopt en je weet wat je eraan hebt.
Is inderdaad niet specifiek voor EV, moest Audi plots afkomen met "we komen vanaf volgend jaar met een volledig nieuw gamma aan ICE's", dan zou je hetzelfde voorhebben. Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Het is een punt dat premium EV-breaks nog een onaangeroerd segment is momenteel. Anderzijds heb je nu ook een SUV gekocht als hybride...
Een Q8 e-tron (zoals dat ding nu noemt) had dan uiteindelijk ook gewoon gekund he.
 
Is inderdaad niet specifiek voor EV, moest Audi plots afkomen met "we komen vanaf volgend jaar met een volledig nieuw gamma aan ICE's", dan zou je hetzelfde voorhebben. Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Het is een punt dat premium EV-breaks nog een onaangeroerd segment is momenteel. Anderzijds heb je nu ook een SUV gekocht als hybride...
Een Q8 e-tron (zoals dat ding nu noemt) had dan uiteindelijk ook gewoon gekund he.
Welja, als je een klein fortuin op overschot hebt natuurlijk. ;)
 
Anderzijds heb je nu ook een SUV gekocht als hybride...
Een Q8 e-tron (zoals dat ding nu noemt) had dan uiteindelijk ook gewoon gekund he.

Ja, maar vooral gekocht vanwege de ruimte. De koffer van de A6 Avant hybride is heel veel kleiner dan die van de gewone break.
E-tron/Q8 e-tron: probleem daar weer is dat dat een nogal halfbakken poging van Audi is om snel met iets te komen. Hebben een Q7 platform geëlektificeerd met navenante gevolgen (rijbereik, laadsnelheden, ...). Ik vind die dus een mindere optie.

Hij heeft nu een Q8 PHEV he :p

*besteld :D
 
E-tron/Q8 e-tron: probleem daar weer is dat dat een nogal halfbakken poging van Audi is om snel met iets te komen. Hebben een Q7 platform geëlektificeerd met navenante gevolgen (rijbereik, laadsnelheden, ...). Ik vind die dus een mindere optie.
't Is nochtans één van de sneller ladende EV's op de markt dacht ik. en het rijberijk is met 320km ook niet beroerd. Dat komt wel door de grote batterij, de efficiëntie is wel gewoon vrij slecht.
 
't Is nochtans één van de sneller ladende EV's op de markt dacht ik. en het rijberijk is met 320km ook niet beroerd. Dat komt wel door de grote batterij, de efficiëntie is wel gewoon vrij slecht.
Laadcurve van de E-Tron is idd heel goed, maar de wagen is gezien de slechte efficiëntie wel afhankelijk van een goede laadinfrastructuur. In de zomer is het minder een probleem, in de winter vind ik het toch niet ideaal. Moest vorige week vrijdag op en af naar Luik voor m'n werk (210km round trip) en kon op de bestemming niet laden, zou nipt geweest zijn als ik 120km/h had gereden denk ik.

Verder vind ik het stuurgevoel van Audi toch echt slecht. Doet wel afbreuk aan het rijplezier. MMI is toch ook niet altijd stabiel.

Overall wel 1000X beter dan de XC60 aanloopdiesel die ik had :puke:... Maar geef me morgen terug m'n vorige 520d en ik ben ook content :unsure:
 
Terug
Bovenaan