De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Bij nieuwe bedrijfswagens? Ik ken letterlijk niemand die nog een diesel mag bestellen...
Wij mogen enkel diesel bestellen (nee geen diesel hybride, echt diesel). Zoals ik zei enkele posts geleden, HR loopt wat achter bij ons in België. Mijn collega heeft nu net een Skoda Kodiaq Diesel besteld met 4 jaar looptijd, wordt geleverd ergens midden 2023 dacht ik.

Bij nieuwe bedrijfswagens? Ik ken letterlijk niemand die nog een diesel mag bestellen...

1 van mijn huidige klanten, puur Belgisch bedrijf: enkel diesel toegelaten. Mensen die nu bestellen moeten bvb van full option Superb naar Fabia.

En dan nog in een sector gelieerd met overheid en health.

Wij mogen enkel diesel bestellen (nee geen diesel hybride, echt diesel). Zoals ik zei enkele posts geleden, HR loopt wat achter bij ons in België. Mijn collega heeft nu net een Skoda Kodiaq Diesel besteld met 4 jaar looptijd, wordt geleverd ergens midden 2023 dacht ik.
Dat wordt een plezante VAA bijdrage... :(

Dat wordt een plezante VAA bijdrage... :(
Idd, een Kodiaq dieseltje met clever+ uitrusting zit ergens tussen de 460 en 640€ VAA, dat is vandaag, en gaat de komende 4 jaar fors stijgen wanneer de elektrificatie wordt doorgezet (lagere referentie CO, verhoudingsgewijs kleinere wagens moest het toch diesel zijn, ...).
Zou er precies niet teveel opties opzetten of het wordt helemaal gortig!
In L&K versie met 200PK 4X4 diesel uitvoering ga je al los over de 800€ VAA

Bedankt voor deze opmerking, goed punt...

Toch maar even contact opgenomen met KBC hoe dat zit bij hun.

Is er overigens voor een zelfstandige een verschil tussen renting en aankoop via klassieke financiering?

Waarschijnlijk moet de BTW in een keer opgehoest worden bij klassieke financiering? Als beginnende zelfstandige heb ik wel die cash nog niet beschikbaar om eerlijk te zijn.
Bij klassieke financiering moet je de BTW inderdaad direct leggen, en die kan je niet mee financieren vanuit KBC (tenzij inderdaad mogelijke overbruggingskredieten).

Ik heb die (zoals @eniac zei) privé voorgeschoten aan de zaak, dat is het properste, en kan je na een paar maand (na 2 a 3 betaalde facturen lukt dat normaal wel) ook weer kosteloos uit de zaak halen.
Heb je toevallig niemand (bvb ouders) die dat bedrag een paar maand kan voorschieten?

Cfr. Waar KBC inschrijft ... laat me dat even weten als je antwoord hebt. Ik ben ook bij KBC aan het kijken voor renting :tongue:.

De BTW moet je inderdaad direct leggen, en die kan je niet mee financieren vanuit KBC.

Ik heb die (zoals @eniac zei) privé voorgeschoten aan de zaak, dat is het properste, en kan je na een paar maand (na 2 a 3 betaalde facturen lukt dat normaal wel) ook weer kosteloos uit de zaak halen.
Heb je toevallig niemand (bvba ouders) die dat bedrag een paar maand kan voorschieten?

Cfr. Waar KBC inschrijft ... laat me dat even weten als je antwoord hebt. Ik ben ook bij KBC aan het kijken voor renting :tongue:.

KBC heeft net geantwoord dat de wagen bij renting wordt ingeschreven op mijn adres. Dus problem solved en zal voor renting gaan. Tenzij jullie daar belangrijke nadelen aan zien tov financiering?

1 van mijn huidige klanten, puur Belgisch bedrijf: enkel diesel toegelaten. Mensen die nu bestellen moeten bvb van full option Superb naar Fabia.

En dan nog in een sector gelieerd met overheid en health.
Hier ook worden sales en andere externe profielen quasi gedwongen om nog een diesel te nemen. Eén van mijn (interne) collega's kon kiezen: een nieuwe BMW 216d berline bestellen of een Mercedes E300de van de parking recupereren...

Hybriderijders bij ons krijgen maar een zeer beperkt brandstofbudget, dus wie ver woont of niet kan opladen thuis is enorm benadeeld.

Hier ook worden sales en andere externe profielen quasi gedwongen om nog een diesel te nemen. Eén van mijn (interne) collega's kon kiezen: een nieuwe BMW 216d berline bestellen of een Mercedes E300de van de parking recupereren...

Hybriderijders bij ons krijgen maar een zeer beperkt brandstofbudget, dus wie ver woont of niet kan opladen thuis is enorm benadeeld.
En dus is er plots een hybride diesel bij in de statistieken :p

Idd, een Kodiaq dieseltje met clever+ uitrusting zit ergens tussen de 460 en 640€ VAA, dat is vandaag, en gaat de komende 4 jaar fors stijgen wanneer de elektrificatie wordt doorgezet (lagere referentie CO, verhoudingsgewijs kleinere wagens moest het toch diesel zijn, ...).
Zou er precies niet teveel opties opzetten of het wordt helemaal gortig!
In L&K versie met 200PK 4X4 diesel uitvoering ga je al los over de 800€ VAA
Klopt helemaal, ik had tot een jaar geleden een Kodiaq Vrs (diesel) en die VAA was bijna 900 per maand.
Even bij HR aangeklopt en aangekaart, wagen vervroegd terug kunnen geven aan leasing (na betaling van boete) en nu een Volvo S60 Hybrid Polestar Engineered... VAA 180 EUR per maand...

Klopt helemaal, ik had tot een jaar geleden een Kodiaq Vrs (diesel) en die VAA was bijna 900 per maand.
Even bij HR aangeklopt en aangekaart, wagen vervroegd terug kunnen geven aan leasing (na betaling van boete) en nu een Volvo S60 Hybrid Polestar Engineered... VAA 180 EUR per maand...
Daar kunt ge wel al wat naft/diesel van betalen eh.

Nuja ... ik bol nu ook PHEV rond, maar er zitten gelukkig geen extra brandstofbeperkingen op of 't een of 't ander.
Ja, die bezigt mss iets meer dan pakweg een 520i, maar ook in de zaak zou die 20i (laat staan de 'vergelijkbare' 30i) duur uitvallen wegens andere fiscale factoren, so yeah.

Daar kunt ge wel al wat naft/diesel van betalen eh.

Nuja ... ik bol nu ook PHEV rond, maar er zitten gelukkig geen extra brandstofbeperkingen op of 't een of 't ander.
Ja, die bezigt mss iets meer dan pakweg een 520i, maar ook in de zaak zou die 20i (laat staan de 'vergelijkbare' 30i) duur uitvallen wegens andere fiscale factoren, so yeah.

Dat is als je bij de gelukkigen bent. Als je bedrijf vasthoudt aan catalogusprijs (omdat ze hem aankopen), dan zit je nu wel opgescheept met of iets kleins hybride of iets groters maar zit je met massief veel VAA.

Jij hebt geluk en zo zitten er hier veel, maar niet overal zijn bedrijven vooruitziend, laat staan dat ze zich iets aantrekken van VAA, want dat is niet hun zorg.

Dat is als je bij de gelukkigen bent. Als je bedrijf vasthoudt aan catalogusprijs (omdat ze hem aankopen), dan zit je nu wel opgescheept met of iets kleins hybride of iets groters maar zit je met massief veel VAA.

Jij hebt geluk en zo zitten er hier veel, maar niet overal zijn bedrijven vooruitziend, laat staan dat ze zich iets aantrekken van VAA, want dat is niet hun zorg.
Goh ... wacht maar ... binnen een tijdje zullen al die bedrijven die nu nog OK zijn met pakweg +/- 50% aftrek ineens opgescheept zitten met 0% aftrekbaarheid.

't PHEV 'loophole' zal dan ook gesloten zijn, dus jah ... wat gaat dat dan ineens geven voor zulk een bedrijven?

Hun diesels gaan hen uiteindelijk veel meer kosten, dus oftewel schaffen ze de wagen af, geven ze iedereen ne Roze VW Up! of gaat men EV.
't Worden nog rare tijden wss. Zeker voor bedrijven die vast houden aan een vaste, niet geïndexeerde 'total cost', waar je met de jaren eigenlijk gewoon steeds minder krijgt.

Dat kan toch niet?
Ik betaal zelfs .. 12 euro VAA voor mijn gsm ofzoiets?

zo'n laadpaal is toch een voordeel van een paar 1000 euros?
Ze bekijken dat als onderdeel van de auto denk ik. Zit ook vaak in het leasebudget.
Ik heb mijn laadpaal (de installatie, de hardware krijgen we) buiten de lease gefinancierd.

Een laadpaal mag een werkgever, net zoals een bedrijfsfiets, zonder VAA aanbieden aan de werknemer. Da's omdat het goed is voor milieu en klimaat zeker.

Bij mij is het nog erger.
Ik werk in een vzw (waar aftrekbaarheid geen belang heeft omdat er geen vennootschapsbelasting moet betaald worden) en moet het VAA netto aan de werkgever betalen als 'eigen bijdrage'. Doordat de CO2-referentieuitstoot jaar na jaar daalt, stijgt het VAA, en betalen wij dus elk jaar een groter bedrag aan onze werkgever, voor een auto die ouder wordt. Anders uitgedrukt betalen wij elk jaar een groter aandeel van de leasekost uit eigen zak.

Dat kan toch niet?
Ik betaal zelfs .. 12 euro VAA voor mijn gsm ofzoiets?

zo'n laadpaal is toch een voordeel van een paar 1000 euros?
Hier installeren ze een wallbox van 11kw. Geen paar 1000 euro hoor, maar 1300.
Als je vrij snel vertrekt uit het bedrijf, moet je de restwaarde op dat moment zelf netto betalen. Dus geen VAA betaald intussen.
Let hier echter mee op want vanaf nieuwjaar heb je het piekverbruik waar je rekening mee moet houden. Normaal is het wel een 'slimme' wallbox.

Momenteel zit ik nog met een phev en een oud terugbetaalsysteem (gewoon op basis van een teller tussen de laadkabel).

Totdat nieuwe sollicitanten geen interesse hebben omdat ze geen VAA van 600 euro willen betalen, of dat personeel vertrekt om deze reden.

Terug
Bovenaan