Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,6%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,8%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 102 36,7%

  • Totaal aantal stemmers
    278
Levertermijn zou mei volgend jaar zijn voor X3/iX3 maar dat is maar wat de concessiehouder me wist te vertellen. Maar idd, valid point, de kans is groot dat ik maar korte tijd moet overbruggen zonder in eigen huis te wonen. Al zijn daar ook risico's op lange wachttijden...

Welke auto zou jij kopen moest je nu opnieuw kiezen? Het feit dat ik nu ook weinig met de auto rijd, maakt dat ik eventueel een 3 nog zou overwegen. Maar zoals @ThekillingGoku zegt, die tablet vanbinnen vind ik maar niks.

Een risico waar ik ook rekening mee moet houden: ik zit in consultancy en het is een beetje koffiedik kijken of er de komende jaren weer meer naar kantoor gegaan zal worden. Vroeger deed ik 100.000 kilometer per jaar, en soms doorkruiste ik het land. Met een EV zie ik dat precies iets minder zitten. Vroeger reed ik weleens vanuit Limburg naar Gent en via Leuven terug, om dan 's avonds misschien al op weekend te vertrekken naar Wallonië, ik zeg maar iets. Dat zou met een EV wat meer planning vereisen...
Als ik nu opnieuw moest kiezen, kocht ik voor de daily een goedkopere EV, genre EV6, Ioniq 5, (of de iX1) ...
Eentje die ruim genoeg is voor gezinsuitstappen, maar veel meer dan dat moet dat ook niet zijn. De BMW is gekocht met het idee "ik moet 4x per week 100km/dag doen" en dat is nu gewoon geen realiteit meer.
Nu komt dat ook wel grotendeels omdat ik een 2e auto heb he...
 
Dat is toch wel niet "bijna full option" hoor. Want een full-option iX1 kost 79825€. En dan heb je nog geen individual kleur en de standaard velgen.
Kom nou, vanaf prijs is € 57.950 -> € 73 377 = 15427 verschil. Full option is dan 80K ofte een verschil van 6623. Is toch bijna imo :unsure:

Edit: OK, echt full incl. individual kleur geeft 81 420: https://configure.bmw.be/nl_BE/configid/mpfjlddp
Shit, da's duurder dan een ix3.
Wel knappe wagen. Mijn god:love:
 
Een bedenking voor die zelfstandigen die nog rap voor het eind van het jaar een Plugin Hybride willen bestellen : Plugin hybride is enkel interessant als je hem effectief gaat gebruiken zoals hij is ontworpen: 80% EV en 20% benzine/diesel, om hier en daar uit de nood te kunnen als de batterij leeg is. Hij wordt echter in de meeste gevallen gebruikt (of misbruikt) voor 80% benzine/diesel en slechts 20% EV, waardoor hij, door het verbruik veeeel duurder gaat uitvallen achteraf bekeken, dan ineens een BEV te nemen. (ook door dat ze meer PK's hebben over het algemeen genomen, waardoor je sneller geneigd bent om dat rechterpedaal wat vaker wat dieper in te drukken!)
 
Een bedenking voor die zelfstandigen die nog rap voor het eind van het jaar een Plugin Hybride willen bestellen : Plugin hybride is enkel interessant als je hem effectief gaat gebruiken zoals hij is ontworpen: 80% EV en 20% benzine/diesel, om hier en daar uit de nood te kunnen als de batterij leeg is. Hij wordt echter in de meeste gevallen gebruikt (of misbruikt) voor 80% benzine/diesel en slechts 20% EV, waardoor hij, door het verbruik veeeel duurder gaat uitvallen achteraf bekeken, dan ineens een BEV te nemen. (ook door dat ze meer PK's hebben over het algemeen genomen, waardoor je sneller geneigd bent om dat rechterpedaal wat vaker wat dieper in te drukken!)
Ik begrijp je bedenkingen, maar gaan de meeste zelfstandige niet vooral voor een PHEV omwille van de fiscale regeltjes? En net door die regeltjes van aftrekbaarheid komt het dan toch goedkoper uit lijkt me?

Met een benzine/diesel zit je in aankoop goedkoper en allicht qua verbruik ook wanneer je niet braafjes vooral elektrisch rijdt, maar je hebt een heel lage VAA en hoge BTW-aftrekbaarheid.
 
Een bedenking voor die zelfstandigen die nog rap voor het eind van het jaar een Plugin Hybride willen bestellen : Plugin hybride is enkel interessant als je hem effectief gaat gebruiken zoals hij is ontworpen: 80% EV en 20% benzine/diesel, om hier en daar uit de nood te kunnen als de batterij leeg is. Hij wordt echter in de meeste gevallen gebruikt (of misbruikt) voor 80% benzine/diesel en slechts 20% EV, waardoor hij, door het verbruik veeeel duurder gaat uitvallen achteraf bekeken, dan ineens een BEV te nemen. (ook door dat ze meer PK's hebben over het algemeen genomen, waardoor je sneller geneigd bent om dat rechterpedaal wat vaker wat dieper in te drukken!)
Bwa neje. Als ge hier boven leest dat ge 73K zou uitgeven aan een iX1 ... dat ga je toch niet uitgeven aan een deftig uitgeruste 330e (of als het écht moet, een 320e). Ge zou wss wel kúnnen, mor soit, wie doet ooit écht full option bij nen Duitser.
Anyway ... beide zijn nog 100% aftrekbaar, so no big deal.

En met de huidige prijzen van elektriciteit schiet de laadkost ook al de lucht in. Dus het verschil van X-duizenden EUR ga je niet snel ophalen in 'goedkoper verbruik' VS naft hoor.

Zeker als zelfstandige, daar zit je nog extra goed.
Ik, als WN, ben verplicht m'n WG z'n lease policy te volgen. Bij gevolg, na 5j is het passé & zal ik pretty much verplicht een EV moeten pakken.
Als zelfstandige zou je perfect langer met uw PHEV kunnen blijven rond bollen aan 100% aftrekbaarheid (want die zou onder die regeling blijven vallen voor z'n hele 'levensduur' in de firma).
Nuja, als ge comfortabel zijt met een EV kunt ge natuurlijk nen EV pakken.

Het PHEV PK verhaal is ook ni relevant, want die EV zal hoogstwss nog meer PK hebben dan die PHEV. Dus als ge iemand bent die nogal neigt naar de zware voet ... zal dat met de EV nog erger zijn.
 
Bwa neje. Als ge hier boven leest dat ge 73K zou uitgeven aan een iX1 ... dat ga je toch niet uitgeven aan een deftig uitgeruste 330e (of als het écht moet, een 320e). Ge zou wss wel kúnnen, mor soit, wie doet ooit écht full option bij nen Duitser.
Anyway ... beide zijn nog 100% aftrekbaar, so no big deal.

En met de huidige prijzen van elektriciteit schiet de laadkost ook al de lucht in. Dus het verschil van X-duizenden EUR ga je niet snel ophalen in 'goedkoper verbruik' VS naft hoor.

Zeker als zelfstandige, daar zit je nog extra goed.
Ik, als WN, ben verplicht m'n WG z'n lease policy te volgen. Bij gevolg, na 5j is het passé & zal ik pretty much verplicht een EV moeten pakken.
Als zelfstandige zou je perfect langer met uw PHEV kunnen blijven rond bollen aan 100% aftrekbaarheid (want die zou onder die regeling blijven vallen voor z'n hele 'levensduur' in de firma).
Nuja, als ge comfortabel zijt met een EV kunt ge natuurlijk nen EV pakken.

Het PHEV PK verhaal is ook ni relevant, want die EV zal hoogstwss nog meer PK hebben dan die PHEV. Dus als ge iemand bent die nogal neigt naar de zware voet ... zal dat met de EV nog erger zijn.
Kijk hierboven nog eens, X3 30e kost 7000€ meer dan een gelijk uitgeruste iX3. Dat fabeltje rond duurder zijn gaat echt niet op.
 
Kijk hierboven nog eens, X3 30e kost 7000€ meer dan een gelijk uitgeruste iX3. Dat fabeltje rond duurder zijn gaat echt niet op.
X3? Er werd bediscussieerd over een iX1 van >73K. Ik zet daar een 330/320e naast, geen X3 30e.
Ik sprak dus over de 330e, da's een andere wagen.

Voor >73K zult ge toch al serieus wat opties mogen aanvinken op een 3 reeks. Zeker als PK's uw primaire doel niet zijn & ge voor een 320e wilt gaan.
 
By the by ... ik zou stellen dat QUESTION #1 die ge uzelf moet stellen is 'ben ik klaar voor een EV'.
Indien ge niet staat te springen voor een EV of zelfs helemaal geen EV ziet zitten ... dan moet je daar ook gewoon niet naar kijken (e.g. mijn persoonlijke situatie).
Dan maakt het ook weinig uit dat een full-spec iX3 goedkoper uit valt dan een full-spec X3 30e.

Indien ge wél volledig ready zijt voor een EV, en het volledig ziet zitten ... kan je gewoon voor EV gaan.

Maar indien je niet (of zo maar half 'n half, but not really) ready zijt voor een EV ... is het NU de moment om nog te profiteren van het PHEV fiscale verhaal. Zo blijf je althans toch voor wat jaren gespaard van heel het EV gedoe & zie je binnen een jaar of 4/5 wel hoe de markt op dat ogenblik staat.
En als zelfstandige, in 't slechtste geval kan je dan uw PHEV wat langer bij houden aan de gunstige fiscaliteit.
 
X3? Er werd bediscussieerd over een iX1 van >73K. Ik zet daar een 330/320e naast, geen X3 30e.
Ik sprak dus over de 330e, da's een andere wagen.

Voor >73K zult ge toch al serieus wat opties mogen aanvinken op een 3 reeks. Zeker als PK's uw primaire doel niet zijn & ge voor een 320e wilt gaan.
@Gurdt geeft zelf aan een X3 30e met veel opties te bekijken. Als je die configureert is die gewoon veel duurder dan een iX3. Maar hij krijgt blijkbaar meer korting op de X3.
 
waardoor hij, door het verbruik veeeel duurder gaat uitvallen achteraf bekeken, dan ineens een BEV te nemen.
In mijn geval is dat een vergelijking die in de eerste plaats al niet opgaat. Ik kies specifiek niet voor een BEV op dit ogenblik en dat is niet omwille van het fiscaal of financieel aspect.
 
In mijn geval is dat een vergelijking die in de eerste plaats al niet opgaat. Ik kies specifiek niet voor een BEV op dit ogenblik en dat is niet omwille van het fiscaal of financieel aspect.
Maar je kiest dan ook bewust om uw auto helemaal op te rijden. Want doorverkoopwaarde zal lager liggen (naar alle waarschijnlijkheid). Als je hem echter op rijdt, maakt dat niet zo veel meer uit allemaal.
 
Maar je kiest dan ook bewust om uw auto helemaal op te rijden. Want doorverkoopwaarde zal lager liggen (naar alle waarschijnlijkheid). Als je hem echter op rijdt, maakt dat niet zo veel meer uit allemaal.
Klopt ook, die ga ik niet op 4 jaar weer weg doen. Dat gaat me wat te ver voor dat soort geld.
6-7 jaar heb ik toch in gedachten.
 
X3? Er werd bediscussieerd over een iX1 van >73K. Ik zet daar een 330/320e naast, geen X3 30e.
Ik sprak dus over de 330e, da's een andere wagen.

Voor >73K zult ge toch al serieus wat opties mogen aanvinken op een 3 reeks. Zeker als PK's uw primaire doel niet zijn & ge voor een 320e wilt gaan.
Ik heb nu verschillende configs gemaakt, en de 320e die ik geconfigureerd heb is toch rond dat bedrag. Daar zit dan wel het volledige M Sport pakket op, en quasi alle optiepakketten.

Rationeel gezien zou ik eigenlijk voor een 320e moeten gaan: voldoende vermogen en groot genoeg voor mijn case. Maar wanneer je een wagen koopt speelt emotie toch ook mee, zeker bij mij. Ik wil niet het gevoel hebben 'erop achteruit te gaan' en ik hou van mooie wagens!
 
Levertermijn zou mei volgend jaar zijn voor X3/iX3 maar dat is maar wat de concessiehouder me wist te vertellen. Maar idd, valid point, de kans is groot dat ik maar korte tijd moet overbruggen zonder in eigen huis te wonen. Al zijn daar ook risico's op lange wachttijden...

Mijn iX3 zal toch bijna 12 maanden levertermijn hebben,ze zeiden tegen mij ook dat ik hem binnen 6 maanden ging hebben...
 
Ontslag geven zou toch mijn eerste keuze zijn indien ze mij dat lijstje voorschotelen.

Hangt toch ook van sector en ervaringsniveau af. Als junior tot medior lijkt een Enyaq mij toch zeer proper, en in veel sectoren buiten de IT idem.

Een Enyaq is imo sowieso een mooie ruime wagen.
 
Ontslag geven zou toch mijn eerste keuze zijn indien ze mij dat lijstje voorschotelen.
Welke full EV zou jij anders kiezen in die prijscategorie? Trouwens hieronder is haar pakket. Lijkt me toch niet verkeerd voor leeftijd/ervaring. Ontslag geven omdat een auto je niet aanstaat is wel een beetje extreem he ;)

Bericht in onderwerp 'Wat is uw brutoloon?'
https://www.beyondgaming.be/threads/wat-is-uw-brutoloon.113/post-660197

Daarnaast heeft ze ook treinabonnement, aangezien ze in Brussel werkt is dat makkelijker. Ook laadpaal wordt thuis geïnstalleerd
 
Terug
Bovenaan