Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Een iX1 kost rond de €50k nieuw. Een half jaar oud en met 15k km zal dat misschien nog €40-45k zijn. In vergelijking met jouw X1 kom je toch op hetzelfde uit als je de inflatie rekent?

De nieuwe iX1 valt duurder uit hoor... basisversie met metaalkleur is 59K EUR, klein beetje uitgerust zit ge al halverwege 65K. iX3 zit op 71.7K met standaard al reeks opties inbegrepen, prijsverschil tussen beide is dus wel erg klein.
 
Goede keuze, je kon eigenlijk ook niet slechte keuze maken tussen de 2 :p

Nee, daarom was het ook zo lastig en uiteindelijk puur op gut feeling gekozen :)

Het volgende dat je nu auto gerelateerd moet doen is zorgen voor een deftige oprit om ze op te zetten! Laat die dolomiet daar afschrapen en geef die wagens eens mooi klinkertje om op te staan.

Ja, de buiten wordt ook aangepakt 🙂
 
Het volgende dat je nu auto gerelateerd moet doen is zorgen voor een deftige oprit om ze op te zetten! Laat die dolomiet daar afschrapen en geef die wagens eens mooi klinkertje om op te staan.
Een klinkertje? Een klinkertje?

Dat meen je toch echt niet hé. De enige reden om een klinker te leggen is de prijs. Iemand met een Q8 legt geen klinkers.
 
Hier is de nieuwe Touran er. Schoendoos op wielen om kinders te kunnen rondtoefen. Alle opties die je kunt inbeelden.

Wel 50% meer VAA dan mijn A4 van vroeger, terwijl die auto 10k minder kost...

Echt raar dat iedereen met A4s rondzoeft... :ROFLMAO:

Infotainment suckt wel redelijk hard. Geen bordherkenning, geen cruisecontrol die automatisch de snelheid instelt ifv de baan of borden, geen cruisecontrol die aan rondpunten vertraagt en bijduwt bij sturen. Ik moet tegenwoordig zelf weer rijden... en de Android auto reconnect 10xper uur...

Maar goed, alles voor de 3x isofix + grote koffer... 🙆‍♀️
Goh ... da's bij mijne 5 niet anders hoor.

Ik steek m'n optie centen liever in dingen die de wagen leuker doen bollen/uit zien dan in zaken die den boel automatisch zouden laten bollen.
Op de nieuwe is opnieuw dat pack geschrapt naar 't einde van 't offerte traject toe om toch min of meer in een budget te vallen. :whistle:
 
Volgens mij is de toestand van de batterij wel uit te lezen door een garage. Ik weet niet of het courant is om dat te laten doen bij een verkoop. Bedenk ook dat veel merken 8 jaar garantie geven op de batterij. Moest daar dus echt een probleem mee zijn zit dat sowieso in de garantie.


Als ze doelen op de solid state batterijen: die zijn nog wel een eind weg, of toch voor een deftige prijs. Lotus heeft wel plannen om een sportwagen met solid state batterijen uit te brengen, maar de prijs zal wel navenant zijn. Met de jaren zullen die batterijen meer en meer gebruikt gaan worden door de vele voordelen, maar voorlopig is de productie nog te duur/moeilijk om dat op grote schaal te doen dacht ik. Schattingen zijn dat ze rond 2025 wat breder beschikbaar zullen zijn, al vermoed ik dat het nog langer gaat duren vooraleer ze echt de huidige technologie gaan verdringen.

Als ze niet doelen op solid state batterijen dan hebben ze het over de nieuwe materialen voor de anode of kathode of andere variaties op de huidige batterijtechniek. Die wordt constant verbeterd, maar dat gebeurt met kleine stapjes. Die kleinere technologiëen zijn doorgaans niet de moeite om op te wachten, omdat ze maar weinig verbereren. In de loop der jaren doen al die kleine stapjes natuurlijk heel veel samen, maar om bijvoorbeeld één jaar te wachten dat heeft weinig zin in de meeste gevallen.
Wist niet dat fabrikanten een garantie geven van 8 jaar op de batterij bij een EV: dan ben je natuurlijk wel even gerust met een typische looptijd van 4-5 jaar voor een leasing/renting van een nieuwe of zelfs jonge tweedehandse.
Voor EV klopt dat.
Voor hybrides is het genuanceerder:
- bestellen in 2022: wagen en brandstof zijn maximaal aftrekbaar (97-100% afhankelijk van uitstoot)
- bestellen eerste helft 2023: wagen maximaal aftrekbaar, brandstof beperkt tot 50% aftrekbaar
- bestellen vanaf 1 juli 2023: uitdoofscenario waarbij ook de aftrekbaarheid van de wagen fel vermindert

Gezien de levertermijnen zou ik, indien je nog een hybride wil, echt wel nog dit jaar bestellen.
Goed om te weten. Wilde sowieso dit jaar nog iets beslissen. Maar ben eigenlijk toch wel aan het overwegen om volledig elektrisch te gaan. Mijn vriendin krijgt volgend jaar een hybride GLA van haar werk, dus dan hebben we in principe nog wel een gezinsvoertuig om op vakantie te gaan.
 
Goh ... da's bij mijne 5 niet anders hoor.

Ik steek m'n optie centen liever in dingen die de wagen leuker doen bollen/uit zien dan in zaken die den boel automatisch zouden laten bollen.
Op de nieuwe is opnieuw dat pack geschrapt naar 't einde van 't offerte traject toe om toch min of meer in een budget te vallen. :whistle:
Dat is voor iedereen anders natuurlijk, bij mij staat infotaiment en ergonomie in het interieur vrij hoog in het voorkeurlijstje.

Wat mij nog het meeste tegensteekt is dat bij elke nieuw model de ergonomie serieus achteruit begint te gaan, alles wordt vervangen door touch en swipe knoppen. Fysieke knoppen lijken mij dan toch veel handiger en vooral veiliger om te bedienen tijdens het rijden.
 
Een iX1 kost rond de €50k nieuw. Een half jaar oud en met 15k km zal dat misschien nog €40-45k zijn. In vergelijking met jouw X1 kom je toch op hetzelfde uit als je de inflatie rekent?

Je kan niet rekenen met de prijs van een tweedehands X1 in 2018 en dat vergelijken met een iX3 en dan duur vinden...

Dwt argument van de staat van de batterij snap ik ook nooit echt. Bij een "gewone" wagen weet je toch ook nooit 100% de staat van de motor of versnellingsbak. Syrl dat je de batterij na 300k km moet vervangen. Ja dst kost veel geld maar vergelijkbaar met een motorswap en/of versnellingsbak. Sommige batterijen gaan minder lang mee maar er zijn ook veel voorbeelden van kapotte motors na 150k km bijvoorbeeld. Komt voor mij op hetzelfde of vergelijkbaar risico neer van een ouderre/tweedehands wagen buiten garantie.
De nieuwe iX1 valt duurder uit hoor... basisversie met metaalkleur is 59K EUR, klein beetje uitgerust zit ge al halverwege 65K. iX3 zit op 71.7K met standaard al reeks opties inbegrepen, prijsverschil tussen beide is dus wel erg klein.
Ik heb kwasie full option iX1 eens samengesteld via dealer (Meerschman Aalst). Ik zat aan € 73 377 incl .BTW. Heb dan uiteindelijk voor een pre-LCI iX3 gegaan dat me €68 500 kost.
 
Dat is voor iedereen anders natuurlijk, bij mij staat infotaiment en ergonomie in het interieur vrij hoog in het voorkeurlijstje.

Wat mij nog het meeste tegensteekt is dat bij elke nieuw model de ergonomie serieus achteruit begint te gaan, alles wordt vervangen door touch en swipe knoppen. Fysieke knoppen lijken mij dan toch veel handiger en vooral veiliger om te bedienen tijdens het rijden.
Goh ... infotainment is 't eerste vinkje dat ik zet, zijnde 't HK sound system. Hoger Bowers&Wilkins/Whatever level is te veel van 't goei (kosten gewijs of course).

Ergonomie ... hebt ge ni veel aan te zeggen eh. De wagen is wat em is. En zo zie je dat bij zowel Benz als Audi, alle analoge controls al vrijwel niet meer te vinden zijn. De controle 'wieltjes' zijn daar gelijk al allemaal verdwenen.
BMW behoudt momenteel nog hun controle wiel, maar 'k hoor meer & meer dat ze er ook vanaf willen.

Anyway ... die wieltjes kan je 'blind' bezigen, dus voelen veilig aan om te bezigen tijdens 't rijden (voor mij althans).
Een touch screen ... jah ... als ik nog maar wil proberen om een audio track 'vooruit te spoelen' (wat enkel via touch gaat) dan krijg ik al 't gevoel dat ik elk moment tegen een boom/voorligger kan crashen omdat ik te veel focus moet leggen om echt te 'mikken' naar dat touch screen.
'k Probeer dat dan ook gewoonweg nooit te doen.
-> Ik kan zo met het wieltje bv. door m'n albums 'scrollen' om te wisselen tijdens de rit, wat ook perfect lukt met touch, maar dat zou ik mij nooit riskeren met het touch screen.

Bottom line ... veiligheid is NOT hun 'primary concern' bij 't bouwen van die controle systemen. Enkel cost & looks.
Want dat oogt slick & modern & kost minder dan al die analoge controls er nog eens 'extra' bovenop te gooien.
 
De "zonder monogram" optie is wél beschikbaar bij de IX1 zie ik. De discussie hierover op het forum dat bepaalde dealers die emblemen niet mochten verwijderen omdat de hulpdiensten zouden zien dat het een elektrisch voertuig is lijkt dus gesloten. (En bij de dealers geopend)
Goh ... da's gewoon 't excuus dat ze geven. De dealers weten 't uiteindelijk gewoon zelf niet.

Alleszins ... bij de 530e ... NO DICE! :cautious:
 
Wat mij nog het meeste tegensteekt is dat bij elke nieuw model de ergonomie serieus achteruit begint te gaan, alles wordt vervangen door touch en swipe knoppen. Fysieke knoppen lijken mij dan toch veel handiger en vooral veiliger om te bedienen tijdens het rijden.

Wordt vaak gezegd maar eerlijk gezegd, na 3,5 jaar A6 C8 te rijden, vind ik er weinig van aan. Er valt zoveel met stuur of met voice te bedienen...
 
De "zonder monogram" optie is wél beschikbaar bij de IX1 zie ik. (En niet bij de IX3) De discussie hierover op het forum dat bepaalde dealers die emblemen niet mochten verwijderen omdat de hulpdiensten zouden zien dat het een elektrisch voertuig is lijkt dus gesloten. (En bij de dealers geopend)

Bij mij wordt het monogram gewoon verwijderd voor levering hoor. En anders was het wel verwijderd na levering...
De nummerplaathouder van Arval daarentegen moeten ze wel installeren. Dat zal ik dus wederom thuis zelf mogen doen.
 
Ik heb kwasie full option iX1 eens samengesteld via dealer (Meerschman Aalst). Ik zat aan € 73 377 incl .BTW. Heb dan uiteindelijk voor een pre-LCI iX3 gegaan dat me €68 500 kost.
Dat is toch wel niet "bijna full option" hoor. Want een full-option iX1 kost 79825€. En dan heb je nog geen individual kleur en de standaard velgen.
 
Advies nodig!

Ik wil nog voor nieuwjaar als zelfstandige een hybride wagen bestellen (fiscale redenen). Omwille van fleetkorting waarop ik mee kan surfen, is vooral BMW interessant. In het verleden heb ik vooral met BMW (meest recent 5) en Mercedes GLC gereden, en gelukkig gaat mijn voorkeur ook wel uit naar BMW.

1/ ik twijfel hard tussen de 5-reeks en X3, en eventueel ook nog de 3. Telkens vrij compleet uitgerust, elk met zijn voor- en nadelen. Het grootste nadeel van de 5 vind ik dat daar erg binnenkort een nieuw model van gecommuniceerd zal worden - en daar kan ik niet op wachten. De X3 is dan weer prijs-utility iets minder interessant dan de 5 (iets minder korting, en ook compacter). Nog mensen met gelijkaardige twijfels?

2/ voor de zelfstandigen hier: pakken jullie typisch renting via de concessiehouder, of toch via bank? Ik heb al wat calculaties gedaan: via concessiehouder is goedkoper op maandbasis maar wel een stuk duurder in totaal. Ik ben voordien altijd in loondienst geweest, dus het is nog een beetje nieuw voor mij!
 
Advies nodig!

Ik wil nog voor nieuwjaar als zelfstandige een hybride wagen bestellen (fiscale redenen). Omwille van fleetkorting waarop ik mee kan surfen, is vooral BMW interessant. In het verleden heb ik vooral met BMW (meest recent 5) en Mercedes GLC gereden, en gelukkig gaat mijn voorkeur ook wel uit naar BMW.

1/ ik twijfel hard tussen de 5-reeks en X3, en eventueel ook nog de 3. Telkens vrij compleet uitgerust, elk met zijn voor- en nadelen. Het grootste nadeel van de 5 vind ik dat daar erg binnenkort een nieuw model van gecommuniceerd zal worden - en daar kan ik niet op wachten. De X3 is dan weer prijs-utility iets minder interessant dan de 5 (iets minder korting, en ook compacter). Nog mensen met gelijkaardige twijfels?

2/ voor de zelfstandigen hier: pakken jullie typisch renting via de concessiehouder, of toch via bank? Ik heb al wat calculaties gedaan: via concessiehouder is goedkoper op maandbasis maar wel een stuk duurder in totaal. Ik ben voordien altijd in loondienst geweest, dus het is nog een beetje nieuw voor mij!
De nieuwe X3 komt ook volgend jaar...

Ik zou in uw geval vooral de overweging EV vs PHEV eens maken... Een iX3 kost, gelijk uitgerust, 6000(!) euro minder dan de 30e. Daarvoor moet je imo al véél goeie argumenten voor de hybride gaan halen om die uberhaupt te overwegen.
 
Goh ... infotainment is 't eerste vinkje dat ik zet, zijnde 't HK sound system. Hoger Bowers&Wilkins/Whatever level is te veel van 't goei (kosten gewijs of course).

Ergonomie ... hebt ge ni veel aan te zeggen eh. De wagen is wat em is. En zo zie je dat bij zowel Benz als Audi, alle analoge controls al vrijwel niet meer te vinden zijn. De controle 'wieltjes' zijn daar gelijk al allemaal verdwenen.
BMW behoudt momenteel nog hun controle wiel, maar 'k hoor meer & meer dat ze er ook vanaf willen.

Anyway ... die wieltjes kan je 'blind' bezigen, dus voelen veilig aan om te bezigen tijdens 't rijden..
Het veiligheidsaspect lijkt mij nu toch het belangrijste. Al die flashy screens en touch- en swipe toestanden mag er modern en hip uitzien maar als dat de kans aanzienlijk verhoogd dat je daardoor het decor inschuift dan geef ik toch de voorkeur aan echte knoppen die je gewoon kan bedienen terwijl je je ogen op de weg kan houden.
Wordt vaak gezegd maar eerlijk gezegd, na 3,5 jaar A6 C8 te rijden, vind ik er weinig van aan. Er valt zoveel met stuur of met voice te bedienen...
Ja, na een tijd zal dat wel wennen waarschijnlijk. Maar van voice ben ik al zowieso geen voorstander, meestal zit ik niet alleen in de wagen en om dan telkens in het midden van een gesprek ‘hé BMW!’ te roepen is ook wat onozel :p en als de kinderen meerijden gaat dat ding mij zowieso niet verstaan of horen met al het lawaai.
 
De nieuwe X3 komt ook volgend jaar...

Ik zou in uw geval vooral de overweging EV vs PHEV eens maken... Een iX3 kost, gelijk uitgerust, 6000(!) euro minder dan de 30e. Daarvoor moet je imo al véél goeie argumenten voor de hybride gaan halen om die uberhaupt te overwegen.
Ik heb de ix3 inderdaad al eens meegenomen op een testritje. Enkele argumenten om daar niet mee verder te gaan:
  • op de X3 krijg ik een stuk meer korting dan op de ix3. Hetgeen ik zou betalen is ongeveer hetzelfde.
  • ik ga de komende 2 jaar 2 keer verhuizen omdat ik aan het bouwen ben (huurapp, tijdelijk bij familie, en dan in eigen woonst). In de eerste 2 locaties zijn er helemaal geen voorzieningen om een wagen op te laden: geen lader, maar ook geen zonnepanelen, zelfs geen vaste parkeerplek. Dus de eerste 2j zit ik met weinig tot geen oplaadmogelijkheden. Ook niet op straat in de nabije paar kilometers. En ik werk vooral van thuis dus laden op het werk is zelden een optie. Ik ga ook niet 3x panelen leggen en laders installeren!
  • wanneer ik uiteindelijk in mijn eigen woning kan, kan ik ook de hybride wagen gemakkelijk opladen tot een reikwijdte van 40km, waardoor ik quasi al mijn lokale ritten elektrisch zal kunnen doen.
  • ik ga weleens op autovakantie, al dan niet met vrienden. En dan is een elektrische wagen eerder een last. Ja, je hebt onderweg oplaadpunten, maar snelladen is relatief duur en je zit altijd wel met wachttijden waarop ook anderen moeten wachten. Dit is een klein argument, niet onoverkomelijk, maar die problematiek heb je niet met de hybride versie.
Ik heb de ix3 nog niet afgeschreven, maar ik twijfel of een hybride voor mij mogelijks toch niet interessanter is. Tenminste, tot eind dit jaar nog. Counterargumenten zijn welkom!

Ahja, van de X3 stellen ze waarschijnlijk eind volgend jaar een nieuw model voor, om dan eentje te hebben media 2024. Daar kan ik al zeker niet op wachten. De 5 daarentegen zou letterlijk dit jaar nog een vernieuwing krijgen, wanneer ik nog moet bestellen dus. Het risico bij de 5 is dat die pas bestelbaar is vanaf 2023, en dat zou dan te laat zijn voor mij.
 
Ik vond het net nog een voordeel dat ik de 'oude' 5 reeks nog kon bestellen. 'k Vertrouw BMW gelijk niet om de volgende niet te verklooien zoals ze dat tegenwoordig nogal graag doen. Zie maar het gedrocht dat de iX is geworden.
De 'gewonen' 3 is er trouwens ook écht niet op verbeterd hoor, sinds dat ze daar die tablet tegen gesmeten hebben. :cautious:

Spy foto's doen denken dat ze er geen varkensneus gaan op plakken, but still. Den binnenkant v/d iX is al even erg.
Zo zit ik ten minste nog 5j goed vooraleer ik écht met de rug tegen de muur sta.

Even zeer voor het EV/PHEV verhaal. Ik vond het net perfecte timing dat ik nog kon bestellen nu, simpelweg om geen EV te moéten pakken.
Ik wil écht niet met een EV opgescheept worden op dit moment.
 
Ik heb de ix3 inderdaad al eens meegenomen op een testritje. Enkele argumenten om daar niet mee verder te gaan:
  • op de X3 krijg ik een stuk meer korting dan op de ix3. Hetgeen ik zou betalen is ongeveer hetzelfde.
  • ik ga de komende 2 jaar 2 keer verhuizen omdat ik aan het bouwen ben (huurapp, tijdelijk bij familie, en dan in eigen woonst). In de eerste 2 locaties zijn er helemaal geen voorzieningen om een wagen op te laden: geen lader, maar ook geen zonnepanelen, zelfs geen vaste parkeerplek. Dus de eerste 2j zit ik met weinig tot geen oplaadmogelijkheden. Ook niet op straat in de nabije paar kilometers. En ik werk vooral van thuis dus laden op het werk is zelden een optie. Ik ga ook niet 3x panelen leggen en laders installeren!
  • wanneer ik uiteindelijk in mijn eigen woning kan, kan ik ook de hybride wagen gemakkelijk opladen tot een reikwijdte van 40km, waardoor ik quasi al mijn lokale ritten elektrisch zal kunnen doen.
  • ik ga weleens op autovakantie, al dan niet met vrienden. En dan is een elektrische wagen eerder een last. Ja, je hebt onderweg oplaadpunten, maar snelladen is relatief duur en je zit altijd wel met wachttijden waarop ook anderen moeten wachten. Dit is een klein argument, niet onoverkomelijk, maar die problematiek heb je niet met de hybride versie.
Ik heb de ix3 nog niet afgeschreven, maar ik twijfel of een hybride voor mij mogelijks toch niet interessanter is. Tenminste, tot eind dit jaar nog. Counterargumenten zijn welkom!
Het grote argument is natuurlijk de prijs, maar als die gelijk is maakt dat al niet meer uit.

En uw voordeel ivm verhuizen: "je gaat de komende 2 jaar x verhuizen" en je wil de auto dit jaar bestellen. Je gaat blij mogen zijn als je binnen 2 jaar uw nieuwe auto al hebt...

En de running cost, momenteel zal die wel ongeveer gelijk lopen, maar ik verwacht dat de elektriciteitsprijs sneller zal dalen dan de brandstofprijs. Voor de rest zijn beide wagens heel identiek, Elektrisch rijden is even wennen, maar als dagelijkse auto is hij wel goed.
Nu, ik werk momenteel ook vaak thuis, en ik zou nooit nog zo'n dure "daily" kopen in de huidige situatie. Mijn iX3 is nu 1.5 jaar oud en nog geen 9000km op de teller. Gelukkig ook amper waardedaling, maar dat is een belachelijke kostprijs per kilometer he.
 
Het grote argument is natuurlijk de prijs, maar als die gelijk is maakt dat al niet meer uit.

En uw voordeel ivm verhuizen: "je gaat de komende 2 jaar x verhuizen" en je wil de auto dit jaar bestellen. Je gaat blij mogen zijn als je binnen 2 jaar uw nieuwe auto al hebt...

En de running cost, momenteel zal die wel ongeveer gelijk lopen, maar ik verwacht dat de elektriciteitsprijs sneller zal dalen dan de brandstofprijs. Voor de rest zijn beide wagens heel identiek, Elektrisch rijden is even wennen, maar als dagelijkse auto is hij wel goed.
Nu, ik werk momenteel ook vaak thuis, en ik zou nooit nog zo'n dure "daily" kopen in de huidige situatie. Mijn iX3 is nu 1.5 jaar oud en nog geen 9000km op de teller. Gelukkig ook amper waardedaling, maar dat is een belachelijke kostprijs per kilometer he.
Levertermijn zou mei volgend jaar zijn voor X3/iX3 maar dat is maar wat de concessiehouder me wist te vertellen. Maar idd, valid point, de kans is groot dat ik maar korte tijd moet overbruggen zonder in eigen huis te wonen. Al zijn daar ook risico's op lange wachttijden...

Welke auto zou jij kopen moest je nu opnieuw kiezen? Het feit dat ik nu ook weinig met de auto rijd, maakt dat ik eventueel een 3 nog zou overwegen. Maar zoals @ThekillingGoku zegt, die tablet vanbinnen vind ik maar niks.

Een risico waar ik ook rekening mee moet houden: ik zit in consultancy en het is een beetje koffiedik kijken of er de komende jaren weer meer naar kantoor gegaan zal worden. Vroeger deed ik 100.000 kilometer per jaar, en soms doorkruiste ik het land. Met een EV zie ik dat precies iets minder zitten. Vroeger reed ik weleens vanuit Limburg naar Gent en via Leuven terug, om dan 's avonds misschien al op weekend te vertrekken naar Wallonië, ik zeg maar iets. Dat zou met een EV wat meer planning vereisen...
 
Terug
Bovenaan