Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Allez, de nieuwe is besteld. Q8 geworden :)
Eergisteren de knoop doorgehakt en vandaag besteld. Ja, de X5 was de rationelere keuze, is absoluut een topwagen, rijdt zalig en kwam ook iets goedkoper maar fuck it, ik vond de Q8 vanbuiten en vanbinnen mooier en ik besefte dat ik waarschijnlijk toch altijd met veel begeerte naar de Q8 zou blijven kijken wanneer ik de X5 zou bestellen. En omgekeerd gaat dat niet het geval zijn. You only live once, of zo...

Q8 TFSIe 60 Competition met Platinum Pack in Gletsjerwit en Shadow Look.
S-line exterieur en interieur, S Sportzetels in gecapitonneerd Valcona leder met ventilatie en massage, pack tour (adaptieve CC met snelheidsovername van borden/kaarten etc), HUD, panoramisch dak, voorzetels en spiegels met geheugen, zetelverwarming voor en achter, verwarmd stuur, B&O, matrix LED koplampen, verschuifbare en verstelbare achterbank, omgevingscameras, autonoom parkeren met afstandsbediening, servovergrendeling van deuren (soft close), smartphone interface, comfort standverwarming, comforttoegang, sfeerverlichtingpakket plus.

Standaard ook nog een hele zwik als pneumatische sportophanging, 3 zone airco, virtual cockpit, verduisterde zijruiten, ...

Levering voorlopig gepland augustus/september 2023.
Quanto costa?
 
@eniac Met welke config blijf jij onder de 50g?

De 60 TFSIe Competition (niet Plus) met 21" velgen. Denk dat de configurator wel niet up to date is en foute waarden toont.
De verkoper in Audi garage klikt dan optie "maximum 50 gram CO2" aan of iets dergelijks.

Moeilijker dan het zou moeten zijn eigenlijk, want ik weet het ook maar rechtstreeks via verkoper dat dit kan. Denk dat dit Audi toch ook wat verkopen kost...

Mooie wagen btw!

Merci 🙂
 
Hier is de nieuwe Touran er. Schoendoos op wielen om kinders te kunnen rondtoefen. Alle opties die je kunt inbeelden.

Wel 50% meer VAA dan mijn A4 van vroeger, terwijl die auto 10k minder kost...

Echt raar dat iedereen met A4s rondzoeft... :ROFLMAO:

Infotainment suckt wel redelijk hard. Geen bordherkenning, geen cruisecontrol die automatisch de snelheid instelt ifv de baan of borden, geen cruisecontrol die aan rondpunten vertraagt en bijduwt bij sturen. Ik moet tegenwoordig zelf weer rijden... en de Android auto reconnect 10xper uur...

Maar goed, alles voor de 3x isofix + grote koffer... 🙆‍♀️
 
Mijn financiële renting verloopt over een jaar en het wordt dus stilaan tijd om rond te kijken voor een nieuwe (bedrijfs)wagen. Ik rij momenteel met een diesel BMW X1 en heb in het verleden lang gereden met een BMW 3 Series Touring. Ik vind dat allebei de beste auto's waarmee ik al gereden heb en zou (met onze gezinssituatie) niet voor minder gaan dan een kleine SUV of break (maar hoeft dus zeker niet persé BMW te zijn).

Voor zover ik begrijp, is het fiscaal nog altijd het interessantste om in 2023 een hybride of elektrische auto in te schrijven. Ik rij zo een 20000-25000 km per jaar en als je ziet naar de maximum lengte van mijn autoritten, zou een EV voor mij wel voldoende zijn. Maar voor die enkele keren in het jaar dat wij eens een autoreis maken, zou een hybride mij toch toch meer gemoedsrust geven...

Wat mij vooral tegenhoudt aan hybride en elektrische wagens zijn de hogere aanschafprijs: een iX3, om een voorbeeld te noemen, zit al snel aan 75000 euro en meer voor een nieuwe. Maar zelfs goedkopere elektrische wagens gaan vlotjes over de 50000 euro (Tesla, Polestar) voor instapmodellen. Ter vergelijking: mijn huidige X1 heb ik in 2018 (tweedehands) 36000 euro betaald (BTW inclusief) en was toen een half jaar oud met 15000 km op de teller.

Ik denk dat ik mijn mentale grens van wat ik wil spenderen aan een auto sowieso moet optrekken (inflatie) t.ov. de X1 in 2018, maar dan zit ik ook nog met de volgende vraag: is het wel verstandig om een tweedehandse hybride of elektrische wagen aan te schaffen? Want uiteindelijk weet je niet wat de "toestand" is van de batterij. Bij een echte nieuwe is de garantie misschien nog wel interessanter? Ik hoor collega's in de wandelgangen soms ook zeggen dat het beter is om te wachten met de aankoop van een EV, omdat er "een nieuwe soort batterij" op komst is.

Ben eigenlijk vooral benieuwd naar wat tegenwoordig de meest gangbare/interessantste hybride en EV zijn.
 
Want uiteindelijk weet je niet wat de "toestand" is van de batterij. Bij een echte nieuwe is de garantie misschien nog wel interessanter?
Volgens mij is de toestand van de batterij wel uit te lezen door een garage. Ik weet niet of het courant is om dat te laten doen bij een verkoop. Bedenk ook dat veel merken 8 jaar garantie geven op de batterij. Moest daar dus echt een probleem mee zijn zit dat sowieso in de garantie.

Ik hoor collega's in de wandelgangen soms ook zeggen dat het beter is om te wachten met de aankoop van een EV, omdat er "een nieuwe soort batterij" op komst is.
Als ze doelen op de solid state batterijen: die zijn nog wel een eind weg, of toch voor een deftige prijs. Lotus heeft wel plannen om een sportwagen met solid state batterijen uit te brengen, maar de prijs zal wel navenant zijn. Met de jaren zullen die batterijen meer en meer gebruikt gaan worden door de vele voordelen, maar voorlopig is de productie nog te duur/moeilijk om dat op grote schaal te doen dacht ik. Schattingen zijn dat ze rond 2025 wat breder beschikbaar zullen zijn, al vermoed ik dat het nog langer gaat duren vooraleer ze echt de huidige technologie gaan verdringen.

Als ze niet doelen op solid state batterijen dan hebben ze het over de nieuwe materialen voor de anode of kathode of andere variaties op de huidige batterijtechniek. Die wordt constant verbeterd, maar dat gebeurt met kleine stapjes. Die kleinere technologiëen zijn doorgaans niet de moeite om op te wachten, omdat ze maar weinig verbereren. In de loop der jaren doen al die kleine stapjes natuurlijk heel veel samen, maar om bijvoorbeeld één jaar te wachten dat heeft weinig zin in de meeste gevallen.
 
@eniac Proficiat met de uitstekende keuze, ik vind dat oprecht een heel knappe wagen en eentje die je in tegenstelling tot de X5 niet om de 2 minuten ziet rijden.
 
Mijn financiële renting verloopt over een jaar en het wordt dus stilaan tijd om rond te kijken voor een nieuwe (bedrijfs)wagen. Ik rij momenteel met een diesel BMW X1 en heb in het verleden lang gereden met een BMW 3 Series Touring. Ik vind dat allebei de beste auto's waarmee ik al gereden heb en zou (met onze gezinssituatie) niet voor minder gaan dan een kleine SUV of break (maar hoeft dus zeker niet persé BMW te zijn).

Voor zover ik begrijp, is het fiscaal nog altijd het interessantste om in 2023 een hybride of elektrische auto in te schrijven. Ik rij zo een 20000-25000 km per jaar en als je ziet naar de maximum lengte van mijn autoritten, zou een EV voor mij wel voldoende zijn. Maar voor die enkele keren in het jaar dat wij eens een autoreis maken, zou een hybride mij toch toch meer gemoedsrust geven...

Wat mij vooral tegenhoudt aan hybride en elektrische wagens zijn de hogere aanschafprijs: een iX3, om een voorbeeld te noemen, zit al snel aan 75000 euro en meer voor een nieuwe. Maar zelfs goedkopere elektrische wagens gaan vlotjes over de 50000 euro (Tesla, Polestar) voor instapmodellen. Ter vergelijking: mijn huidige X1 heb ik in 2018 (tweedehands) 36000 euro betaald (BTW inclusief) en was toen een half jaar oud met 15000 km op de teller.

Ik denk dat ik mijn mentale grens van wat ik wil spenderen aan een auto sowieso moet optrekken (inflatie) t.ov. de X1 in 2018, maar dan zit ik ook nog met de volgende vraag: is het wel verstandig om een tweedehandse hybride of elektrische wagen aan te schaffen? Want uiteindelijk weet je niet wat de "toestand" is van de batterij. Bij een echte nieuwe is de garantie misschien nog wel interessanter? Ik hoor collega's in de wandelgangen soms ook zeggen dat het beter is om te wachten met de aankoop van een EV, omdat er "een nieuwe soort batterij" op komst is.

Ben eigenlijk vooral benieuwd naar wat tegenwoordig de meest gangbare/interessantste hybride en EV zijn.
Een iX1 kost rond de €50k nieuw. Een half jaar oud en met 15k km zal dat misschien nog €40-45k zijn. In vergelijking met jouw X1 kom je toch op hetzelfde uit als je de inflatie rekent?

Je kan niet rekenen met de prijs van een tweedehands X1 in 2018 en dat vergelijken met een iX3 en dan duur vinden...

Dwt argument van de staat van de batterij snap ik ook nooit echt. Bij een "gewone" wagen weet je toch ook nooit 100% de staat van de motor of versnellingsbak. Syrl dat je de batterij na 300k km moet vervangen. Ja dst kost veel geld maar vergelijkbaar met een motorswap en/of versnellingsbak. Sommige batterijen gaan minder lang mee maar er zijn ook veel voorbeelden van kapotte motors na 150k km bijvoorbeeld. Komt voor mij op hetzelfde of vergelijkbaar risico neer van een ouderre/tweedehands wagen buiten garantie.
 
Voor zover ik begrijp, is het fiscaal nog altijd het interessantste om in 2023 een hybride of elektrische auto in te schrijven.

Voor EV klopt dat.
Voor hybrides is het genuanceerder:
- bestellen in 2022: wagen en brandstof zijn maximaal aftrekbaar (97-100% afhankelijk van uitstoot)
- bestellen eerste helft 2023: wagen maximaal aftrekbaar, brandstof beperkt tot 50% aftrekbaar
- bestellen vanaf 1 juli 2023: uitdoofscenario waarbij ook de aftrekbaarheid van de wagen fel vermindert

Gezien de levertermijnen zou ik, indien je nog een hybride wil, echt wel nog dit jaar bestellen.
 
@eniac Proficiat met de uitstekende keuze, ik vind dat oprecht een heel knappe wagen en eentje die je in tegenstelling tot de X5 niet om de 2 minuten ziet rijden.
Bedankt. Het is wel eens iets anders ja. 🙂

Pas op: terecht dat de X5 zo populair is hoor. Dijk van een wagen ook. Maar de Q8 doet me meer...
 
Bedankt. Het is wel eens iets anders ja. 🙂

Pas op: terecht dat de X5 zo populair is hoor. Dijk van een wagen ook. Maar de Q8 doet me meer...

Absoluut, mijn opmerking was ook zeker niet om afbreuk te doen t.o.v. de X5. Puur esthetisch vind ik de Q8 gewoon 5x knapper. Had je hier nu een X5 aangekocht als volgende wagen had ik u even goed gefeliciteerd met de keuze.
 
Allez, de nieuwe is besteld. Q8 geworden :).

Goede keuze, je kon eigenlijk ook niet slechte keuze maken tussen de 2 :p

Het volgende dat je nu auto gerelateerd moet doen is zorgen voor een deftige oprit om ze op te zetten! Laat die dolomiet daar afschrapen en geef die wagens eens mooi klinkertje om op te staan.
 
Terug
Bovenaan