Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,6%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,8%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 102 36,7%

  • Totaal aantal stemmers
    278
Yeah ... 'k heb het nog neer geschreven hier eh, maar ik vrees al voor binnen een jaar of 5 (zijnde, als ik de volgende moet vervangen).

Dat vrees ik ook hoor... Daarom dat ik nu niet in zit met een downsizing naar een EV, de keer erna zal het heel waarschijnlijk nog een downgrade verder zijn omdat bedrijfswagens stap voor stap minder fiscaal aantrekkelijk zullen worden.

Ondertussen voor die ene lange trip per jaar die ik doe, nog volop genieten van een range van 1000+ km :)
 
Dat vrees ik ook hoor... Daarom dat ik nu niet in zit met een downsizing naar een EV, de keer erna zal het heel waarschijnlijk nog een downgrade verder zijn omdat bedrijfswagens stap voor stap minder fiscaal aantrekkelijk zullen worden.

Ondertussen voor die ene lange trip per jaar die ik doe, nog volop genieten van een range van 1000+ km :)
Ik doe niet echt 'écht' lange trips (lees: buitenlandse trips met de wagen). Indien wel, is het alvast heel uitzonderlijk geweest de voorbije 10 jaar.
Natuurlijk, ge moet dan ook weer niet af komen met een EV met 200 km range, want dan zit je elke dag met range anxiety. Zomer & al zeker winter.
Die trip naar movie world in DE is dan ineens een stress tripje.

Voor mij is het grote punt dat er voldoende snelladers zullen moeten zijn om aan de vraag te voldoen (e.g. geen 4u staan aanschuiven om een lader vast te krijgen, om er dan nog even een half uur te blijven koekeloeren).

Dat thuis laden ... jah ... denk niet dat dat er zal in zitten voor mij.
 
Ik doe niet echt 'écht' lange trips (lees: buitenlandse trips met de wagen). Indien wel, is het alvast heel uitzonderlijk geweest de voorbije 10 jaar.
Natuurlijk, ge moet dan ook weer niet af komen met een EV met 200 km range, want dan zit je elke dag met range anxiety. Zomer & al zeker winter.
Die trip naar movie world in DE is dan ineens een stress tripje.

Voor mij is het grote punt dat er voldoende snelladers zullen moeten zijn om aan de vraag te voldoen (e.g. geen 4u staan aanschuiven om een lader vast te krijgen, om er dan nog even een half uur te blijven koekeloeren).

Dat thuis laden ... jah ... denk niet dat dat er zal in zitten voor mij.

Inderdaad, voldoende snelladers waar je dus niet nog eens lang moet wachten bovenop een relatief lange laadbeurt. En ze moeten ook aan deftige capaciteit laden, dat blijkt ook vaak een probleem te zijn.

Echt lange trips doe ik ook maar 1 keer per jaar of zo, maar wel vaker door-en-terug 300 km of zo. Met de meeste EV's moet je dan in de winter al zorgen dat je volledig opgeladen kan vertrekken (en met thuisladen aan 20 of 30 km/u, of snellader waarbij 80 - 100% een half uur extra kost is dat niet zo evident als het lijkt) of hopen dat je ter plaatse kan laden - of direct een half uur extra rekenen om onderweg te snelladen.
 
Inderdaad, voldoende snelladers waar je dus niet nog eens lang moet wachten bovenop een relatief lange laadbeurt. En ze moeten ook aan deftige capaciteit laden, dat blijkt ook vaak een probleem te zijn.

Echt lange trips doe ik ook maar 1 keer per jaar of zo, maar wel vaker door-en-terug 300 km of zo. Met de meeste EV's moet je dan in de winter al zorgen dat je volledig opgeladen kan vertrekken (en met thuisladen aan 20 of 30 km/u, of snellader waarbij 80 - 100% een half uur extra kost is dat niet zo evident als het lijkt) of hopen dat je ter plaatse kan laden - of direct een half uur extra rekenen om onderweg te snelladen.
Je kan ook halverwege uw trip 10 minuten aan een snellader stoppen?
 
Het is de logische/rationele keuze. Dat wel :)
Maar het uiterlijk laat me ook niet onberoerd en dan scoort de Q8 een pakje hoger.

Anyway, ik raak er wel uit... binnen een week wil ik een krabbel gezet hebben dus ik laat het dan nog wel weten :)

Gewoon voor de Q8 gaan en niet meer terugkijken.
Daar ga je zeker geen miskoop aan doen. En als het over marginaal betere zetels gaat, non-argument :p
 
Je kan ook halverwege uw trip 10 minuten aan een snellader stoppen?

Klopt, wat ons terug brengt op het feit dat er voldoende aanbod en beschikbaarheid van snelladers moet zijn.
Een deel van Vlaanderen en een redelijk deel van Wallonië is nu al triestig wat tankstations betreft, zeker langs grote verkeersassen; qua snelladers hebben we nog serieus wat achterstand in te halen.
 
Door uitstel van mijn nieuwe wagen kan ik mijne nog eens binnendoen voor onderhoud.
In principe nieuwe remschijven/blokken vooraan, distributieriem en groot onderhoud. Benieuwd of ze dat nog laten doen. Volgens de leasemaatschappij komt de nieuwe wagen pas Maart 2023, alhoewel hij onderweg is en ergens begin/mid November uitgeleverd zou moeten worden.

Nog wat tijd en geld verschijten dus...
 
Wat Noctilucus zegt klopt wel.. in een groot deel van Wallonië is het triestig gesteld wat tankstations betreft, laat staan wat laders betreft..
Dat is voor mij momenteel ook een factor die mee telt waardoor ik de aankoop van EV wik en weeg. Een andere factor is het aantal km's ik jaarlijks doe, tussen de 50 en de 60.000. Ik heb wel zonnepanelen en werk 2 dagen per week van thuis, dus overdag laden is mogelijk hier en daar.
De dieselprijs is een derde factor.. elke maand 750 euro of meer aan diesel betalen weegt wel door natuurlijk.
 
Klopt, wat ons terug brengt op het feit dat er voldoende aanbod en beschikbaarheid van snelladers moet zijn.
Een deel van Vlaanderen en een redelijk deel van Wallonië is nu al triestig wat tankstations betreft, zeker langs grote verkeersassen; qua snelladers hebben we nog serieus wat achterstand in te halen.
Ik vraag me toch soms echt af in wat voor prehistorische omgevingen mensen hier wonen. Ik kom op mijn woon-werkverkeer 18 snelladers tegen. En met een paar km rondrijden 26. Ik vraag me dan toch af waar je ergens woont en werkt als je 300km/dag doet en geen snellader tegenkomt.
 
Door uitstel van mijn nieuwe wagen kan ik mijne nog eens binnendoen voor onderhoud.
In principe nieuwe remschijven/blokken vooraan, distributieriem en groot onderhoud. Benieuwd of ze dat nog laten doen. Volgens de leasemaatschappij komt de nieuwe wagen pas Maart 2023, alhoewel hij onderweg is en ergens begin/mid November uitgeleverd zou moeten worden.

Nog wat tijd en geld verschijten dus...
Elke maand dat je die nieuwe wagen niet hebt, moet je die wagen toch ook niet betalen?
Dus geld verschijten is het toch niet?

Ik vraag me toch soms echt af in wat voor prehistorische omgevingen mensen hier wonen. Ik kom op mijn woon-werkverkeer 18 snelladers tegen. En met een paar km rondrijden 26. Ik vraag me dan toch af waar je ergens woont en werkt als je 300km/dag doet en geen snellader tegenkomt.
Wat versta je onder snellader? Met 22-50kW geraak je ook niet ver als je verwacht maar een paar minuten te moeten laden.
En in mijn buurt heb ik jammer genoeg geen 150-250kW laders. Of toch niet die werken met mijn pasje, duizenden laders in België maar allemaal trage laders :(
 
Elke maand dat je die nieuwe wagen niet hebt, moet je die wagen toch ook niet betalen?
Dus geld verschijten is het toch niet?


Wat versta je onder snellader? Met 22-50kW geraak je ook niet ver als je verwacht maar een paar minuten te moeten laden.
En in mijn buurt heb ik jammer genoeg geen 150-250kW laders. Of toch niet die werken met mijn pasje, duizenden laders in België maar allemaal trage laders :(
150kW+ (lees "sneller dan de max snelheid van mijn auto"). Maar gewoon met FastNed, Ionity en Tesla superchargers kan je volgens mij heel moeilijk 300km rijden zonder er eentje tegen te komen.
Of ge moet bewust helemaal binnendoor gaan rijden.
 
Daarnet in Nazareth, 100km resterend in de batterij. Hoefde niet te stoppen maar een plaspauze was welkom.

2* 150kw laders.

De ene werkte niet
De andere ging niet hoger dan 31kw.

Toen er na 5 min een Duitser kwam opgedraaid en ook niet kon laden aan paal 1 heb ik mijn plek maar afgestaan. Dankbaar, maar aan 30kw staat hij er misschien nog 😝
 
Elke maand dat je die nieuwe wagen niet hebt, moet je die wagen toch ook niet betalen?
Dus geld verschijten is het toch niet?

Ik niet, maar voor de leasemaatschappij is dat toch zinloos geld verspillen aan een auto die al aan 2x het voorziene onderhoudsbudget zit. Die wordt er niet beter op eh…
 
Lease 'verlengen' kost toch ook geld. Dus elke maand dat je er langer mee rond bolt dan uw origineel contract ga je toch betalen eh.
't Is niet dat pakweg KBC u ineens gewoon gratis gaat laten rond bollen met die wagen.
 
Lease 'verlengen' kost toch ook geld. Dus elke maand dat je er langer mee rond bolt dan uw origineel contract ga je toch betalen eh.
't Is niet dat pakweg KBC u ineens gewoon gratis gaat laten rond bollen met die wagen.

Klopt. Maar normaal moesten se remschijven en distributieriem niet vervangen worden. En dat is een kost voor de leasemaatschappij.
Mijn werkgever zal nog wel een aardig bedrag betalen per maand idd. Geen idee hoeveel.
Weet dat van de opvolger ook niet tbh.
 
Ik vraag me toch soms echt af in wat voor prehistorische omgevingen mensen hier wonen. Ik kom op mijn woon-werkverkeer 18 snelladers tegen. En met een paar km rondrijden 26. Ik vraag me dan toch af waar je ergens woont en werkt als je 300km/dag doet en geen snellader tegenkomt.

Om verwarring te vermijden: ik doe gelukkig geen 300 km/dag woon-werk (is eerder 120 km/dag dus daarvoor zal thuisladen of op het werk laden wel moeten volstaan en ik passeer effectief al 1 tankstation met laadpaal zonder omrijden), maar als ik langere afstanden naar Nederland / Duitsland / Frankrijk rijd of zelfs Limburg / Wallonië, zijn er verrassend grote stukken met zo goed als geen tankstations (bv. expressweg N49, E411,...) laat staan tankstations met snelladers.

Klopt. Maar normaal moesten se remschijven en distributieriem niet vervangen worden. En dat is een kost voor de leasemaatschappij.
Mijn werkgever zal nog wel een aardig bedrag betalen per maand idd. Geen idee hoeveel.
Weet dat van de opvolger ook niet tbh.

Meerkost bij verlengen van contract is een matrix met leeftijd en kilometers, zit redelijk complex in elkaar dus logisch dat je daar absoluut geen idee van hebt :)
 
Meerkost bij verlengen van contract is een matrix met leeftijd en kilometers, zit redelijk complex in elkaar dus logisch dat je daar absoluut geen idee van hebt :)

Sowieso niet hoor. Heb daar geen flauw benul van. Ik zit nu na 4,5 jaar op 120.000km. Vroeger reed ik dat op 2 jaar, de gebruikskosten zullen dus wel fors lager liggen dan voorzien :).
 
Volgende week zou ik kubneb kiezen uit een paar opties voor een lease. Ze hebben ene paar offertes opgevraagd dus ben benieuwd…
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan