Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 51 18,0%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,6%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,8%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 104 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    284
Bij leasewagens worden de prijzen nu ook voor een deel scheefgetrokken door het aanbod EV's en hybrides met veel hogere catalogusprijzen voor dezelfde TCO (rekening houdend met fiscale aftrekbaarheid).

Als ik naar gewone ICE's kijk, valt dat eigenlijk nog mee over langere termijn bekeken. Mijn eerste leaseauto in 2005 was een Golf die toen catalogusprijs 23 K€ had; een vergelijkbare Golf kost nu 33 K€. Maar de indexatie 2005-2021 (nog niet eens de extra piek van 2022 meegerekend) bedraagt ~40% over die periode dus puur die 23 K€ indexeren zou 32 K€ betekenen.
Vind ik 30+ K€ (te)veel geld voor een "simpele Golf"? Ja. Maar is het een logisch bedrag puur kijkend naar inflatie en er vanuit gaand dat de lonen in België diezelfde inflatie gevolgd hebben? Ook ja.
Prijzen van wagens & woningen zijn toch niet meer evenredig in verhouding tot het gemiddelde loon van de werkmens als je dat vergelijkt met vele jaren terug.
Die dingen zijn een stuk sneller gestegen dan 't gemiddelde loon.

Ooit kon je met pakweg een fabriekswerkers loon een woning & een gezin onderhouden. Een wagen ging er ook nog wel af.
Tegenwoordig moet je vrijwel verplicht met de beide partners gaan werken om het gezin te onderhouden incl. wagen & woning kopen.

Tegenwoordig is de afbetaling van de woning alleen al een veel groter percentage van wat de mensen verdienen. De bank rekent weliswaar nog steeds met '1/3 van uw inkomen voor de lening' of zoiets, maar zelfs huurders betalen tegenwoordig regelmatig een hoger % van hun inkomen aan 'wonen'.

Da's met de wagens niet veel beter. En nu de 2e hands markt een ramp geworden is wegens de problemen op de nieuw markt, dat helpt de zaken er niet op vooruit.

Nu, de mensen geven tegenwoordig wel veel meer geld uit aan 'luxe producten' en producten die toen zelfs allemaal nog niet bestonden (zie maar naar de vele abbo's zoals streaming/internet/mobiel/...). Dat loopt bij velen toch ook nog serieus op.


De goedkope rentes waren zo nog een hulpmiddel, maar dat wordt stilaan toch ook minder en minder. Dus zeker voor jongere mensen/koppels, zie ik toch dat het moeilijker en moeilijker wordt om een eigen woning te bemachtigen.
Alsook ... een wagen (als je er voor gaat lenen). 't Zullen de hypotheken alleen niet zijn die meer gaan kosten.
 
Prijzen van wagens & woningen zijn toch niet meer evenredig in verhouding tot het gemiddelde loon van de werkmens als je dat vergelijkt met vele jaren terug.
Die dingen zijn een stuk sneller gestegen dan 't gemiddelde loon.

Ooit kon je met pakweg een fabriekswerkers loon een woning & een gezin onderhouden. Een wagen ging er ook nog wel af.
Tegenwoordig moet je vrijwel verplicht met de beide partners gaan werken om het gezin te onderhouden incl. wagen & woning kopen.

...

Helemaal akkoord als we verder terug kijken, jaren '70-'80, eventueel '90?

En woningen / bouwgrond zijn denk ik nog een stuk meer gestegen dan auto's, maar dat is voor een andere topic ;)
 
Prijs van een EV gaat toch dalen van zodra de leasing ervan niet meer zo fiscaal voordelig is. Gewoon vraag en aanbod en even profiteren van de zeer grote vraag.
 
Prijs van een EV gaat toch dalen van zodra de leasing ervan niet meer zo fiscaal voordelig is. Gewoon vraag en aanbod en even profiteren van de zeer grote vraag.
Ik denk dat je voor EV's nog in de 'early adopter' fase zit. Bij gevolg betaal je nog veel.
Hoe lang dit het geval zal blijven ... jah ... de Belgische leasing markt (en fiscaliteit) zal de algemene prijszetting van die wagens alleszins niet gaan bepalen.

Er is nog steeds het probleem aan resources om die dingen te bouwen, gebrek aan mineralen voor de batterijen op #1 natuurlijk.
Die resources zijn op de internationale markt ook een pak duurder geworden, net zoals energie dat momenteel is.

En uiteraard ... i.t.t. ICE zal er de komende jaren nog wel héél wat investering moeten gebeuren in R&D voor EV's.
Zeker batterij technologie is momenteel een hot topic. Maar die R&D investeringen zal iemand uiteindelijk moeten betalen eh.

Bottom line ... ik denk niet dat de Belgische fiscaliteit de trigger zal zijn voor goedkope EV's.
En ik denk niet dat het snel 'gevoelig' goedkoper zal worden.

Als er prijsdalingen komen zal dit vooral zijn door 't 'economies of scale' principe.
Zijnde als men alle componenten écht in bulk kan beginnen produceren, wordt de productie over 't algemeen ook goedkoper.
Dit zal komen door hoge vraag (bv. overheden die 't verplichten) en uiteraard oplossingen voor de supply chain problemen die we nu hebben (hoge vraag & niet kunnen leveren is even zeer miserie).
 
De bestelling is doorgegeven: VW Tiguan eHybrid R-Line Business Premium + trekhaak.
Nu nog hopen dat fleet hun zegen geeft 🤞 en dan jaar of 2 wachten.
Ondertussen meer dan een maand verder en zelfs nog geen bevestiging gekregen dat de bestelling doorgegeven is.
Is dit de normale gang van zaken bij Cronos? Op mailtjes antwoorden ze alleszins niet.

De offerte is intussen vervallen. Ik zie het al gebeuren dat ik opnieuw mag beginnen en minder waar voor m'n geld ga krijgen.
 
Ondertussen meer dan een maand verder en zelfs nog geen bevestiging gekregen dat de bestelling doorgegeven is.
Is dit de normale gang van zaken bij Cronos? Op mailtjes antwoorden ze alleszins niet.

De offerte is intussen vervallen. Ik zie het al gebeuren dat ik opnieuw mag beginnen en minder waar voor m'n geld ga krijgen.
maak er gebruik van om iets anders te bestellen.

Een Tiguan is een kutbak.
 
Ondertussen meer dan een maand verder en zelfs nog geen bevestiging gekregen dat de bestelling doorgegeven is.
Is dit de normale gang van zaken bij Cronos? Op mailtjes antwoorden ze alleszins niet.

De offerte is intussen vervallen. Ik zie het al gebeuren dat ik opnieuw mag beginnen en minder waar voor m'n geld ga krijgen.
De handtekening en dergelijke worden normaal via jouw bedrijfsleider gezet en niet door Cronos. Ik zou je HR eens aanspreken hiervoor.
Het kan alleszins heel snel gaan, bij mij was het op 2 dagen opgelost. Omdat er druk achter zat, een dag later ging de prijs omhoog :D.

Hou er wel rekening mee dat de Tiguan (hybride dan toch) een énorm lange levertijd heeft.
Al is het wel positief dat ze weer leveren, want er was een leveringsstop omdat de termijnen te hoog opliepen.
Een collega van mij wacht al een anderhalf jaar op de zijne.
 
Vw heeft ergens begin/midden augustus ook nog een prijsstijging gedaan. Dus als de offerte van ervoor is zal die wel al weer een paar % duurder zijn ook intussen
 
De verhoogde Golf is eerder een T-cross volgens mij.

De Tiguan is dan eigenlijk een Touran die ze in een SUV kleedje hebben gestoken.
Zowel de T-Roc als de Tiguan zijn eigenlijk een Golf. Bijlange geen Passat alleszins.

Een Touran is voor mij ook een Golf :)

De T-Cross is een Polo.

Ik vind het gewoon een griezelig slechte auto prijs/kwaliteit. En dan echte kwaliteit, niet wat de meesten zeggen over Skoda oid. Dat is ruimte+opties/euro, dat zegt niks.

De Tiguan van mijn vrouw kost 40k. Is een absolute dweil van een auto, op het gevaarlijke af. Is gemaakt van het zelfde plastic als een Golf V. Heeft nog steeds dezelfde lelijke console als een Golf 6, dat kleine schermpje dat veel te laag zit, met aan weerskanten de bedieningsknoppen. Maar vooral, het overall gevoel. Als je dan in mijn x3 stapt, die in de basis niet eens zoveel duurder is. Dat is echt een doyennepeer vergeleken met een rotte appel.
 
Zowel de T-Roc als de Tiguan zijn eigenlijk een Golf. Bijlange geen Passat alleszins.

Een Touran is voor mij ook een Golf :)

De T-Cross is een Polo.

Ik vind het gewoon een griezelig slechte auto prijs/kwaliteit. En dan echte kwaliteit, niet wat de meesten zeggen over Skoda oid. Dat is ruimte+opties/euro, dat zegt niks.

De Tiguan van mijn vrouw kost 40k. Is een absolute dweil van een auto, op het gevaarlijke af. Is gemaakt van het zelfde plastic als een Golf V. Heeft nog steeds dezelfde lelijke console als een Golf 6, dat kleine schermpje dat veel te laag zit, met aan weerskanten de bedieningsknoppen. Maar vooral, het overall gevoel. Als je dan in mijn x3 stapt, die in de basis niet eens zoveel duurder is. Dat is echt een doyennepeer vergeleken met een rotte appel.
T-roc is ook eerder platform van de polo trouwens. Een golf kan je veel beter uitrusten dan een T-roc
 
Ik heb een Volvo V60 in 2020 gekocht voor 33k. (6m oud). Zeer prima wagen: mooi, comfortabel en praktisch (exact wat ik zoek)
Af en toe kijk ik eens rond voor een nieuwe wagen, maar voor dan al iets beter of gelijkaardig te hebben zit je meteen boven de 60k nieuwprijs. Elektrisch bestaat er volgens mij zelfs geen alternatief voor een comfortabele en ruime break.
 
:tongue: krijgen eindelijk de lijst van nieuwe wagens voor mijn vriendin, is het die van cat B (gaat van A = minste tot E = beste) terwijl haar contract zegt cat D met waarde 27500 EUR. Dus ofwel fout in het contract qua waarde ofwel hier fout. What do?
 
:tongue: krijgen eindelijk de lijst van nieuwe wagens voor mijn vriendin, is het die van cat B (gaat van A = minste tot E = beste) terwijl haar contract zegt cat D met waarde 27500 EUR. Dus ofwel fout in het contract qua waarde ofwel hier fout. What do?
Euuuuuh ... als de 2e beste categorie maar 27,5K is ... wat is Cat A dan? Nen e-bike? Ne foto van nen otto om op te hangen in uwen eigen otto?

Idem Cat E dan ... 't hoogste dat ge daar kunt krijgen is dan pakweg ne Golf met opties?

Klopt idd ergens niet lijkt mij.
 
Euuuuuh ... als de 2e beste categorie maar 27,5K is ... wat is Cat A dan? Nen e-bike? Ne foto van nen otto om op te hangen in uwen eigen otto?

Idem Cat E dan ... 't hoogste dat ge daar kunt krijgen is dan pakweg ne Golf met opties?

Klopt idd ergens niet lijkt mij.
Issue is dat ze heel dat systeem hebben veranderd. Maar contract zegt gewoon cat D waarde 27500. Dus I guess dat ze gaan kijken naar die waarde en niet naar categorie. Nu in de B lijst staat bv. BMW X2, BMW X1, Volvo XC 40, Skoda Eniaq, VW ID4, ...
 
Issue is dat ze heel dat systeem hebben veranderd. Maar contract zegt gewoon cat D waarde 27500. Dus I guess dat ze gaan kijken naar die waarde en niet naar categorie. Nu in de B lijst staat bv. BMW X2, BMW X1, Volvo XC 40, Skoda Eniaq, VW ID4, ...
Hangt er dan volledig vanaf wat men ziet als 'waarde'.

Want met 28K (consumenten prijs, incl. BTW) heb je tegenwoordig niet veel meer eh. Mss een VW Polo met een paar opties.
Maar voor een bedrijfswagen zit daar meestal nog allerhande extra bij zoals verzekering, BIV/Wegentaks & uiteraard de tankkaart.
Laat staan als men aftrekbaarheid nog in rekening brengt voor het budget (als men over waarde spreekt ipv maandelijkse lease kost betekent dat meestal 'aankoop'/'financiële lease').

Dus wat valt dan onder die 28K?

Anyway ... eens goed afstemmen met de patron/fleet manager zou'k dan zeggen.
 
Athlon was zo lief om mij een Peugeot 208 1.2 75cv mee te geven als vervangwagen voor mijn iX3.

211pk minder. Nooit gedacht dat ik uberhaupt 211pk ging hebben.

Bijzondere ervaring om terug te gaan naar zoiets. Maar op basis van de eerste 100km, 10 keer liever zo’n 208 dan een Polo.
 
Terug
Bovenaan