De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 51 17,5%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 98 33,6%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 110 37,7%

  • Totaal aantal stemmers
    292
Dit topic is een beetje de wagen versie van het brutoloon topic. Als je hier komt kijken denk je dat het halve forum met een wagen van 75k+ rond rijdt maar dat is ver van de realiteit ;)

Het actieve gedeelte toch wel precies... Maar beetje wagen begint nu ook pas bij 45-50k en met wat opties zit je snel aan 60k+.
In 2017 heb ik mijn 50k kostende Arteon besteld en dat was gewoon duur (zeker voor een VW, maar dat is het punt niet), maar die is wel reeds deftig uitgerust. Denk dat de basis Arteon 2,0TDI DSG R-line een 41k moest kosten.

Vandaag is 50k niet abnormaal. Heb een vriend die ik ken via een gemeenschappelijke hobby. Gastje is 25 jaar en rijdt in een i4 edrive40 van 65k euro, mijn eerste bedrijfswagen was een Opel Astra H coupe, met reeds parkeersensoren, GPS in kleur enzo van 18,5k. Tijden zijn nu wel veranderd.

Ik ga in November dat clubje joinen van wagens van 75k+, dat is dan een iX3 met een pricetag van 78k. Als je me 5 jaar geleden had gezegd dat ik in een SUV zou rijden en dat dat dan nog een X3 zou zijn had ik je vierkant uitgelachen met 3 argumenten.
1) Ik zal nooit in een SUV rijden
2) Een X3 is veel te klein
3) Een deftig uitgeruste BMW zit buiten mijn budget

En zie, tijden veranderen hard, met een fixed wagenlijst waarbij de iX3 de best uitgeruste was, EV's die voornamelijk SUV's zijn, ik geen 3 kinderen +bagage gepropt zie krijgen in een BMW i4 en een regering die EV's bevoordeeld.
 
Volgens mij gaat het wel de komende jaren er terug op achteruit gaan hoor. Dit is gewoon een gouden moment door de push naar EV's. Niet normaal hoeveel mensen ik ken die een i4M50 in bestelling hebben staan en dat zijn dan nog niet eens speciale profielen ofzo.
 
Heb mezelf nu voorgenomen elke opmerking van de garage te laten herstellen, wanneer ze bij een onderhoud iets zien. Als mijn werkgever het zo int belachelijke wilt trekken met extreme kilometers, mij goed..i'm in! :thumb:.
Ik kan mij niet voorstellen dat een wagen eindeloos hersteld wordt ? Wat als er iets aan de motor of dergelijke gebeurt.. Ga je dan een geen deftige vervangwagen krijgen ?
 
Het actieve gedeelte toch wel precies... Maar beetje wagen begint nu ook pas bij 45-50k en met wat opties zit je snel aan 60k+.
Das ook al een scheeftrekking naar de hogere echelons van de bedrijfswagens. Er is een heel groot deel van de bedrijfswagens waar mensen gewoon met een BMW 1, Skoda Octavia, VW Golf en dat genre auto's rijden (en minder ook). Ook die zijn waanzinnig duur geworden maar daar zit je toch nog ver van de 60k (en gelukkig maar).

Mijn eerste bedrijfswagen ~10 jaar geleden was een eindereeks quasi full option Skoda Octavia. Die wagen koste toen ~€19.6k in aankoop. Als je nu een Octavia wil bestellen moet je bijna moeite doen om binnen de €40k te kleuren. Het is (helaas) ook niet overal zo dat de budgetten zomaar mee stijgen met de kost van de wagens... het probleem daar is natuurlijk wel dat het voornamelijk de ICE wagens zijn waar je toch nog iets van auto hebt sub €40k. Bij PHEV's komt er vaak een enorme klets bij en als je een EV wil waar je in de koffer iets kwijt wil kunnen (zonder dat ik dit discussie weer wil aanzwengelen) is sub-€60k bijna niet te doen, daar geef ik je zeker wel gelijk in.
 
Volgens mij gaat het wel de komende jaren er terug op achteruit gaan hoor. Dit is gewoon een gouden moment door de push naar EV's. Niet normaal hoeveel mensen ik ken die een i4M50 in bestelling hebben staan en dat zijn dan nog niet eens speciale profielen ofzo.
Klopt, ik denk dat binnen 5 jaar iedereen een beetje traantjes gaat hebben als ze terug naar "normale" modellen gaan moeten kijken. Ik heb al wel wat fluctuaties gezien van wat er allemaal kan als wagens, en het is nog nooit zo indrukwekkend geweest als nu imo.
 
Jullie hebben die wagens in eigendom zeker?

Weet dat een nieuwe wagen duurder is dan 6K/jaar dus vanuit dat standpunt is zoiets nog steeds te verantwoorden :)
Idd eigendom van de onderneming.
Maar ik zou dan denken dat ze nog rap hybrides aankopen gezien het fiscale gunstig regime binnenkort stopt (en over het algemeen goedkoper is dan EV). Nope..
Ik kan mij niet voorstellen dat een wagen eindeloos hersteld wordt ? Wat als er iets aan de motor of dergelijke gebeurt.. Ga je dan een geen deftige vervangwagen krijgen ?
Motorische problemen zijn redelijk zelfzaam/onbestaand bij mensen met mn rijdersprofiel: snelweg, snelweg...en snelweg :p. Die motoren zien nooit af 🙂
Als hij nu weg moet, moet ik er eentje uit de pool nemen gezien de wachttijden voor een nieuwe. En..dan wordt het een Golf 8 Variant 1,6tdi. Saaiste auto ever!
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste bedrijfswagen ~10 jaar geleden was een eindereeks quasi full option Skoda Octavia. Die wagen koste toen ~€19.6k in aankoop.

Ik heb een Octavia 3 break 2.0TDI gehad (manueel) besteld in 2014. Die was toen toch ook al 32k en die had zo goed als geen opties, was de ambition met lendensteun, kleine gps en parkeersensoren (alleen achteraan, vooraan hadden ze toen leverproblemen). Jij zal het over een Octavia 2 hebben vermoed ik.
In 2011 reed ik bij mijn vorige werkgever een quasi full option golf 6 highline van 36k euro, vond dat toen er al redelijk over. Maar budget was voor een audi A4 en als kinderloos koppel vonden we dat erover. Jaar later hadden we een zoon :D.
 
Ik heb een Octavia 3 break 2.0TDI gehad (manueel) besteld in 2014. Die was toen toch ook al 32k en die had zo goed als geen opties, was de ambition met lendensteun, kleine gps en parkeersensoren (alleen achteraan, vooraan hadden ze toen leverproblemen). Jij zal het over een Octavia 2 hebben vermoed ik.
Klopt, Octavia 2 facelift. Mooi was hij niet maar ik heb altijd relatief weinig belang gehecht aan het exterieur. Ik heb diej toen besteld op het moment dat de 2 eigenlijk al niet meer gemaakt werd afaik, waren nog nen hoop 'full-option' stockwagens en that's it. Ik heb die wagen ontvangen half mei 2013 en vanaf juni werden de eerste 3's geleverd en die waren ineens plots een pak duurder inderdaad.
 
MMI systeem van Audi begint stilaan op mijn zenuwen te werken - om de zoveel maand is het altijd wel iets, moet iedere keer binnen, elke keer moet werkgever wagen huren ....

mss gewoon eens vragen om die rommel te demonteren en een vakje met daarin een smartphone van 250 €, die loopt niet vast, geeft gratis real time verkeerssituatie, ik heb zelfs geen radio meer

Ik denk dat ze dit moedwillig slecht maken, binnen 10 jaar is dat immers de grootste bron van inkomsten en de doorsnee gebruiker kent daar geen fluit van, je kan dus vragen wat je wil, eraan werken zolang je wil ... gewoon het business model van IT in het algemeen, betalen voor ontwikkelen, betalen voor updates (die eigenlijk niet nodig zijn mochten ze goed ontwikkeld zijn).

Straks ga ik nog landkaarten en boeken in mijn koffer leggen, back to the past
 
Het actieve gedeelte toch wel precies... Maar beetje wagen begint nu ook pas bij 45-50k en met wat opties zit je snel aan 60k+.

Je moet u eens de vraag stellen, wat zou ik doen mocht ik geen bedrijfswagen hebben?
Dan heb je ook een wagen nodig, dan je heb je ook die ruimte nodig en dan wordt je ook geconfronteerd met waanzinnige prijzen.
Wat zou je dan doen?
 
Bij ons begint de downgrade nu al, nieuwe car policy met focus op EV's houdt geen rekening met de fiscale aftrekbaarheid waardoor EV's in vergelijking duur uitvallen. Hybrides worden nauwelijks toegelaten, dus de meeste collega's staan voor de keuze:
- downgrade naar een kleinere ICE, maar met een 40% hogere VAA die enkel zal stijgen de komende jaren
- downgrade naar een kleinere en minder uitgeruste EV

Wie bij ons de vorige jaren met een A6/A7, 5/6-reeks, E-klasse reed, kan nu nog kiezen uit een minder uitgeruste A5, 4-reeks of C-klasse. Of een Polestar 2, i4 (enkel de eDrive), kale EQE300
 
Je moet u eens de vraag stellen, wat zou ik doen mocht ik geen bedrijfswagen hebben?
Dan heb je ook een wagen nodig, dan je heb je ook die ruimte nodig en dan wordt je ook geconfronteerd met waanzinnige prijzen.
Wat zou je dan doen?

Met mijn 4,5 jaar oude diesel blijven rondrijden (of zelfs nog ouder). Als particulier is het toch duidelijk dat je nu geen EV moet kopen en elke 4 jaar een nieuwe auto is ook geen must.
 
Volgens mij gaat het wel de komende jaren er terug op achteruit gaan hoor. Dit is gewoon een gouden moment door de push naar EV's. Niet normaal hoeveel mensen ik ken die een i4M50 in bestelling hebben staan en dat zijn dan nog niet eens speciale profielen ofzo.

Downgraden inderdaad, of zelfs afstappen van bedrijfswagens tout court... Naderen we dat punt niet sowieso een beetje?
De budgetten zijn redelijk de hoogte in gegaan bij een aantal bedrijven, en de overheid heeft al eens geprobeerd met Cash for Car om een alternatief interessanter te maken. Koppel daar de ideeën van Gen Z en Y aan, en ik zie die wagen-deeleconomie steeds meer tractie krijgen, ook in mobility policies. Als die mogelijkheden interessant en bruikbaar genoeg zijn, een deftige bedrijfswagen minder gewild en meer onbetaalbaar wordt, en daarnaast er mogelijkheden komen om de (soms wel heel hoge) mobiliteitsbudgetten om te zetten in iets interessanter (hyp. krediet aflossen, less taxed alternatives dan loon, ...) dan staan we toch voor een grotere omwenteling. Zou het zelf niet eens verkeerd vinden, ik overweeg zeker ook om te downgraden na deze. Maandlast is eigenlijk absurd als je erover nadenkt, zet het liever om in cash.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Downgraden inderdaad, of zelfs afstappen van bedrijfswagens tout court... Naderen we dat punt niet sowieso een beetje?
De budgetten zijn redelijk de hoogte in gegaan bij een aantal bedrijven, en de overheid heeft al eens geprobeerd met Cash for Car om een alternatief interessanter te maken. Koppel daar de ideeën van Gen Z en Y aan, en ik zie die wagen-deeleconomie steeds meer tractie krijgen, ook in mobility policies. Als die mogelijkheden interessant en bruikbaar genoeg zijn, een deftige bedrijfswagen minder gewild en meer onbetaalbaar wordt, en daarnaast er mogelijkheden komen om de (soms wel heel hoge) mobiliteitsbudgetten om te zetten in iets interessanter (hyp. krediet aflossen, less taxed alternatives dan loon, ...) dan staan we toch voor een grotere omwenteling. Zou het zelf niet eens verkeerd vinden, ik overweeg zeker ook om te downgraden na deze. Maandlast is eigenlijk absurd als je erover nadenkt, zet het liever om in cash.

Voorlopig valt die maandlast met EV wel mee, ik zit dus nog 4 jaar goed.
Deelauto's leuk en wel, maar als je met 2 voltijds gaat werken en 3 kinderen hebt, heb je altijd 1 en zelfs best gewoon 2 wagens op de oprit staan. Het is met 2 auto's al een gepuzzel om ze op school te krijgen en te gaan halen.

Maar bvb mobiliteitsbudget omzetten in hypotheek zal ervoor zorgen dat je geen auto hebt maar een hogere hyptoheek. Elke extra betalingsmodaliteit tot nu toe heeft ervoor gezord dat de huisprijzen omhoog gaan.
 
Mja, afhankelijk van je situatie natuurlijk. Een auto ter beschikking hebben in jouw geval volg ik, maar dat hoeft misschien geen dure bedrijfswagen te zijn. Ook niet iedereen heeft 3 kinderen, en niet iedereen heeft 2 voltijds werkenden in het gezin. Ik zeg ook niet dat het voor iedereen zal werken, wel dat ik die beweging nog wel op gang zie komen. En ik zei ook: die deeleconomie moet ook praktisch genoeg zijn (lees: genoeg aanbod en dicht genoeg om af te halen met fiets of te voet). Dat kan dus wel een versneller gebruiken.
School klinkt voor mij als het makkelijkst op te lossen probleem: fiets of te voet? Dat is toch 9 van de 10 keer echt vlakbij je huis. Desnoods de bus op als ze zelf al groot genoeg zijn.
 
Met mijn 4,5 jaar oude diesel blijven rondrijden (of zelfs nog ouder). Als particulier is het toch duidelijk dat je nu geen EV moet kopen en elke 4 jaar een nieuwe auto is ook geen must.
Dat is uiteraard een optie. Maar voor een diesel betaal je wel de hoofdprijs qua taxen natuurlijk.
En die wagen is ook niet oneindig lang te rijden. Op een gegeven moment ga je dus een nieuwe wagen moeten aankopen.
En de vraag is wat je dan gaat doen?

Als particulier een EV kopen is in veel gevallen nog geen goeie keuze. Maar de prijzen voor de benzine- en dieselwagens zijn nu ook niet bepaald een prikje. Zoals je zegt als je iet of wat wagen wilt dan ben je makkelijk 35k kwijt, dat is een smak geld voor een modaal gezin. En dan rij je vaak nog niet met een nieuwe wagen rond maar is het een tweedehands.
Zelfs de nieuwprijzen voor een wagen zoals een fiesta of een polo zitten al boven de 20k.
 
School klinkt voor mij als het makkelijkst op te lossen probleem: fiets of te voet? Dat is toch 9 van de 10 keer echt vlakbij je huis. Desnoods de bus op als ze zelf al groot genoeg zijn.

Dat is inderdaad een tijdelijk probleem. Nog een 6-tal jaar aangezien de kleinste in het 1ste lager onderwijs zit. School is 5km van de deur, dat is zowat 2x de afstand tot het werk van mijn vriendin...
Door co-ouderschap is mijn zoon toch niet van school te verhuizen, dus we zitten daar vast.

Dat is uiteraard een optie. Maar voor een diesel betaal je wel de hoofdprijs qua taxen natuurlijk.
En die wagen is ook niet oneindig lang te rijden. Op een gegeven moment ga je dus een nieuwe wagen moeten aankopen.
En de vraag is wat je dan gaat doen?

Als particulier een EV kopen is in veel gevallen nog geen goeie keuze. Maar de prijzen voor de benzine- en dieselwagens zijn nu ook niet bepaald een prikje. Zoals je zegt als je iet of wat wagen wilt dan ben je makkelijk 35k kwijt, dat is een smak geld voor een modaal gezin. En dan rij je vaak nog niet met een nieuwe wagen rond maar is het een tweedehands.
Zelfs de nieuwprijzen voor een wagen zoals een fiesta of een polo zitten al boven de 20k.

Een deftige benzine zal idd rond de 35k zitten voor een jonge 2de hands. Uiteindelijk geef ik niet veel om auto's en 35k is 1,5 jaar sparen voor ons. Met 500 euro netto meer (leasebudget uitbetalen + geen VAA) zou dat een dik jaar zijn. Dus liever geven we dat niet uit aan een wagen.

Nu rij ik dure auto's puur omdat het kan, een goedkope benzine/naft kiezen zou netto hetzelfde kosten als een dure EV. Want wat ik win door leasebudget aan loon te krijgen verlies ik dik in VAA. Ik had natuurlijk een goedkopere EV kunnen kiezen, dan zit je ergens rond de 60k, maar in werkelijkheid brengt dat vandaag niks op. En als ik dan moet kiezen tussen een ID4 + 100 netto of een iX3 impressive of EQC business amg heb ik snel gekozen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 1986
Een deftige benzine zal idd rond de 35k zitten voor een jonge 2de hands. Uiteindelijk geef ik niet veel om auto's en 35k is 1,5 jaar sparen voor ons. Met 500 euro netto meer (leasebudget uitbetalen + geen VAA) zou dat een dik jaar zijn. Dus liever geven we dat niet uit aan een wagen.

Nu rij ik dure auto's puur omdat het kan, een goedkope benzine/naft kiezen zou netto hetzelfde kosten als een dure EV. Want wat ik win door leasebudget aan loon te krijgen verlies ik dik in VAA. Ik had natuurlijk een goedkopere EV kunnen kiezen, dan zit je ergens rond de 60k, maar in werkelijkheid brengt dat vandaag niks op. En als ik dan moet kiezen tussen een ID4 + 100 netto of een iX3 impressive of EQC business amg heb ik snel gekozen.

Ja maar dat was de vraag niet :p
Het ging erom dat wagens van minimaal 40k het nieuwe normaal zijn. Dat de leasemarkt en de algemene tendens op de markt ervoor heeft gezorgd dat de prijzen serieus gestegen zijn.
Dat je meegaat in deze tendens is logisch als het u zelf geen extra pijn doet.

De vraag was stel je zit in een situatie waar je geen bedrijfswagen hebt, en je dus geconfronteerd wordt met de nieuwe markt, wat zou je dan doen.
Het is leuk dat wagenbudgetten stijgen. Maar langs de andere kant zit je met mensen die een wagen kopen van hun privékapitaal en dus meemoeten in die nieuwe markt. Dat terwijl het algemeen loon niet navenant meegestegen is.
 
De vraag was stel je zit in een situatie waar je geen bedrijfswagen hebt, en je dus geconfronteerd wordt met de nieuwe markt, wat zou je dan doen.
Het is leuk dat wagenbudgetten stijgen. Maar langs de andere kant zit je met mensen die een wagen kopen van hun privékapitaal en dus meemoeten in die nieuwe markt. Dat terwijl het algemeen loon niet navenant meegestegen is.

Zoals ik zeg, een 2de hands diesel/benzine rijden en die kopen van eigen kapitaal. Zoveel rij ik immers niet meer.
Ik kom met een octavia break bvb perfect toe qua grootte als dat moet en als ik dat zelf moet betalen. Goe zot dat ik 50-60k aan een wagen ga uitgeven, zo belangrijk vind ik dat nu ook niet.

Maar de automarkt heeft wat vergelijkingen met de huizenmarkt, net zoals mensen die van huis niets meekrijgen geconfronteerd worden met almaar duurdere woningen omdat er veel ouders wel serieus sponsoren.
En toch blijven de huizen verkopen als zot.
 
Ja maar dat was de vraag niet :p
Het ging erom dat wagens van minimaal 40k het nieuwe normaal zijn. Dat de leasemarkt en de algemene tendens op de markt ervoor heeft gezorgd dat de prijzen serieus gestegen zijn.
Dat je meegaat in deze tendens is logisch als het u zelf geen extra pijn doet.

De vraag was stel je zit in een situatie waar je geen bedrijfswagen hebt, en je dus geconfronteerd wordt met de nieuwe markt, wat zou je dan doen.
Het is leuk dat wagenbudgetten stijgen. Maar langs de andere kant zit je met mensen die een wagen kopen van hun privékapitaal en dus meemoeten in die nieuwe markt. Dat terwijl het algemeen loon niet navenant meegestegen is.

Bij leasewagens worden de prijzen nu ook voor een deel scheefgetrokken door het aanbod EV's en hybrides met veel hogere catalogusprijzen voor dezelfde TCO (rekening houdend met fiscale aftrekbaarheid).

Als ik naar gewone ICE's kijk, valt dat eigenlijk nog mee over langere termijn bekeken. Mijn eerste leaseauto in 2005 was een Golf die toen catalogusprijs 23 K€ had; een vergelijkbare Golf kost nu 33 K€. Maar de indexatie 2005-2021 (nog niet eens de extra piek van 2022 meegerekend) bedraagt ~40% over die periode dus puur die 23 K€ indexeren zou 32 K€ betekenen.
Vind ik 30+ K€ (te)veel geld voor een "simpele Golf"? Ja. Maar is het een logisch bedrag puur kijkend naar inflatie en er vanuit gaand dat de lonen in België diezelfde inflatie gevolgd hebben? Ook ja.
 
Terug
Bovenaan