Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,6%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,8%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 102 36,7%

  • Totaal aantal stemmers
    278
En een ID.3 valt niet binnen budget?
Want om eerlijk te zijn is een CX-30 echt een wagen die je niet kan vergelijken met een Q4 of een enyaq, dat is een beetje een chihuahua vergelijken met een Deense dog.
ID.3 is ook een optie idd. Dat zou de active pro S zijn dan. Heeft precies ook nog redelijk wat opties.
Nu, het ding dat ik ook meeneem in mijn overweging, is dat ik geen eigen laadpaal kan zetten en dus steeds afhankelijk ben van publieke palen. Dan kies ik liever de CX-30 die dezelfde snufjes heeft als de ID.3: die HUD, lane assist, adaptieve cc
 
Je hebt gelijk! Die vaste component stond niet vermeld op de site waar ik de formule haalde. De conclusie blijft wel: door de snelle omslag naar EV's vanaf 1 juli 2023 zal de referentie-uitstoot plots sterk dalen, waardoor het gemiddelde VAA voor een benzine- of dieselwagen ook fors stijgt.

TL;DR: probeer een EV of een PHEV te bestellen, anders wordt je bedrijfswagen elk jaar duurder.

Is dit wel correcte informatie?

Bron: https://www.leaseplan.com/nl-be/autofiscaliteit-2021-2031/

Voor wagens aangekocht vanaf 1 juli 2023 moet de berekende CO2-bijdrage (op basis van de huidige formule) vermenigvuldigd worden met een bepaalde factor die jaarlijks zal stijgen:
  • 2023: * 2.2
  • 2024: * 2,2
  • 2025: * 2,75
  • 2026: * 4,00
  • 2027: * 5,50

Jij telt 5,50 voor elk jaar.. ? Bovenstaande berekening is ook rekening houdend met wagens die aangeschaft worden vanaf 1 juli 2023. M.a.w., indien iemand zijn benzine (of diesel) wagen daarvoor besteld, zou daar niet onder vallen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Edit: Leaseplan website toont ook een mooi grafiekje met een voorbeeld van een benzine wagen en hoeveel die VAA kan stijgen. Maar opnieuw, we spreken over wagens aangeschaft vanaf 1 juli 2023.

Edit 2: Mooi FAQ voorbeeldje op de website ook:

Stel ik bestel een benzinewagen in mei 2023 en deze rijdt nog in januari 2026. Valt de belastingaftrek voor deze wagen dan wel of niet?

Het wegvallen van de belastingaftrek gebeurt stapsgewijs voor auto’s die aangeschaft of besteld worden vanaf 1 juli 2023, en vervalt volledig voor auto’s die aangeschaft of besteld worden vanaf 1 januari 2026. Voor de benzinewagen uit bovenstaand voorbeeld verandert er dus niets, deze blijft de huidige regels voor belastingaftrek volgen. Ook op vlak van CO2-bijdrage verandert er in dit voorbeeld niets.
 
Laatst bewerkt:
Is dit wel correcte informatie?

Bron: https://www.leaseplan.com/nl-be/autofiscaliteit-2021-2031/



Jij telt 5,50 voor elk jaar.. ? Bovenstaande berekening is ook rekening houdend met wagens die aangeschaft worden vanaf 1 juli 2023. M.a.w., indien iemand zijn benzine (of diesel) wagen daarvoor besteld, zou daar niet onder vallen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Edit: Leaseplan website toont ook een mooi grafiekje met een voorbeeld van een benzine wagen en hoeveel die VAA kan stijgen. Maar opnieuw, we spreken over wagens aangeschaft vanaf 1 juli 2023.

Edit 2: Mooi FAQ voorbeeldje op de website ook:
Ik denk dat je vergeet dat de CO2 referentie ook zal dalen elk jaar.
Zeker nu er massaal EV's en PHEV's in het verkeer komen die de gemiddelde CO2 uitstoot heel hard naar omlaag trekken.
 
Is dit wel correcte informatie?

Bron: https://www.leaseplan.com/nl-be/autofiscaliteit-2021-2031/



Jij telt 5,50 voor elk jaar.. ? Bovenstaande berekening is ook rekening houdend met wagens die aangeschaft worden vanaf 1 juli 2023. M.a.w., indien iemand zijn benzine (of diesel) wagen daarvoor besteld, zou daar niet onder vallen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Edit: Leaseplan website toont ook een mooi grafiekje met een voorbeeld van een benzine wagen en hoeveel die VAA kan stijgen. Maar opnieuw, we spreken over wagens aangeschaft vanaf 1 juli 2023.

Edit 2: Mooi FAQ voorbeeldje op de website ook:
Dit artikel over de CO2-bijdrage. Dit is een bijdrage die betaalt dient te worden door de werkgever. Deze bijdrage is niet gelijk aan VAA.

 
Heren, jullie hebben gelijk. Stiekem had ik gehoopt dat ik gelijk had, maar ziet er dus toch naar uit dat EV of PHEV de beste keuze is. In mijn geval spreken we over niet al te grote wagens wat lastig is.

Ach ja so be it. :)
 
Het is hier al vaak aangehaald, enkel als het echt niet mogelijk is PHEV of EV te gaan moet je nog een normale ICE nemen.
En dan eentje die niet te duur is of je gaat in je eigen voet schieten.
 
Het is hier al vaak aangehaald, enkel als het echt niet mogelijk is PHEV of EV te gaan moet je nog een normale ICE nemen.
En dan eentje die niet te duur is of je gaat in je eigen voet schieten.
Bij ons is er een vaste merken catalogus en phev is los 5 of 10 k duurder, op maandbedrag al snel 100€ meer. Vandaar mijn keuze voor een fake hybride, als enige optie om geen pure ice te kiezen.

Bv golf plugin was maandelijks 550 ofzo :eek:
 
Vanaf wanneer spreekt met van een emissieloze wagen?
In de CO2-bijdrage berekening zie ik in de formule waarop dan rekening wordt gehouden met diesel, benzine of lpg.
Maar valt een PHEV onder emissieloos met zijn minder dan 50g CO2-uitstoot of valt hij onder een benzine/dieselwagen?
 
Vanaf wanneer spreekt met van een emissieloze wagen?
In de CO2-bijdrage berekening zie ik in de formule waarop dan rekening wordt gehouden met diesel, benzine of lpg.
Maar valt een PHEV onder emissieloos met zijn minder dan 50g CO2-uitstoot of valt hij onder een benzine/dieselwagen?
Ik meen dat elektrische en hybride wagens onder benzine vallen, maar dan met hun uitstoot op 0 of <50.
 
Bij ons is er een vaste merken catalogus en phev is los 5 of 10 k duurder, op maandbedrag al snel 100€ meer. Vandaar mijn keuze voor een fake hybride, als enige optie om geen pure ice te kiezen.

Bv golf plugin was maandelijks 550 ofzo :eek:
Let op, fake hybride wordt ook fiscaal afgestraft in de VAA berekening: ofwel nemen ze de uitstoot van de benzine variant (als die bestaat), of ze doen je CO2 uitstoot maal 2,5 in de berekening.
 
Terug
Bovenaan