Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Waarom zou dat niet voor een langere tijd zijn?
Een IP55 stopcontact van niko kan gewoon 16A af of 3,7kW zonder problemen.

Een laadpaal heeft als voordeel dat je natuurlijk op een hoger vermogen kan laden en dat de kabel aan de paal hangt.
Ok. Geen idee eigenlijk, dat zat zo in mijn hoofd. Normaal stopcontact = 2kwh max.

Mijn relatief beperkte ervaring met laden aan een stopcontact bevestigde dat trouwens, altijd tussen de 2 en 2.5 aan verschillende laadpunten getest. Maar dat is natuurlijk incl. de verliezen…
 
Ok. Geen idee eigenlijk, dat zat zo in mijn hoofd. Normaal stopcontact = 2kwh max.

Mijn relatief beperkte ervaring met laden aan een stopcontact bevestigde dat trouwens, altijd tussen de 2 en 2.5 aan verschillende laadpunten getest. Maar dat is natuurlijk incl. de verliezen…
Je moet ook kijken dat uw granny charger het kan natuurlijk.
Ik denk dat sommige effectief maar 2,3kW of 10A afkunnen.
 
Hier te horen gekregen dat het werk echt geen elektrische wagens wil voorzien. Ze gaan nog zo lang mogelijk benzine / diesel in het lease aanbod steken.

In hoeverre is dat nefast voor mij? Hoe ziet vaa er uit met bestaande wagens? Gaat dat stijgen tijdens de loop van leasing?

Auto is 5.5 jaar oud nu... Allicht eind dit jaar bestellen om er dan in 2024 een geleverd te krijgen.
 
Hier te horen gekregen dat het werk echt geen elektrische wagens wil voorzien. Ze gaan nog zo lang mogelijk benzine / diesel in het lease aanbod steken.

In hoeverre is dat nefast voor mij? Hoe ziet vaa er uit met bestaande wagens? Gaat dat stijgen tijdens de loop van leasing?

Auto is 5.5 jaar oud nu... Allicht eind dit jaar bestellen om er dan in 2024 een geleverd te krijgen.

Juist, daar had ik nog geen rekening mee gehouden.

Wordt die referentieuitstoot bepaald op basis van de gemiddelde CO2-uitstoot van de ingeschreven bedrijfswagens in het vorige jaar? Want dan gaat de snelle kanteling naar EV's op de bedrijfswagenmarkt in 2023 en 2024 een enorme feedback loop geven op het VAA van alles wat geen EV is.

Referentie-uitstoot benzinewagens (actuals en voorspelling):
2020: 111 g CO2
2021: 102 g CO2
2022: 91 g CO2
? 2023: 70 g CO2
? 2024: 40 g CO2
? 2025: 25 g CO2

Dit is de formule voor het VAA:
[ ((cataloguswaarde x correctiecoëfficiënt) x 6/7) x CO2-coëfficiënt ] =
belastbaar voordeel in natura bedrijfswagen op jaarbasis

--> Het VAA schaalt dus lineair met de CO2-coëfficiënt, het verschil tussen (CO2-uitstoot auto) en (referentieuitstoot). Rekenvoorbeeld met een basis Volkswagen Golf 1.0 benzine (122 g CO2):

2020: 111 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 111 = 11
2021: 102 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 102 = 20
2022: 91 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 91 = 31
? 2023: 70 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 70 = 52
? 2024: 40 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 40 = 82
? 2025: 25 g CO2 --> CO2-coëfficiënt = 122 - 25 = 97

Trend evolutie CO2-coëfficiënt: 11 -> 20 -> 31 -> 52 -> 82 -> 97

Equivalente evolutie maandelijks VAA volgens de trend van de CO2-coëfficiënt:
2020: € 63,94 (opgehoogd naar het minimum VAA van +- €114)
2021: € 116,26
2022: € 180,20
? 2023: € 302,27
? 2024: € 476,66
? 2025: € 563,85

Als mijn voorspelling hierboven enigszins klopt, is het echt game over voor brandstofauto's op de bedrijfswagenmarkt!
 
Hier te horen gekregen dat het werk echt geen elektrische wagens wil voorzien. Ze gaan nog zo lang mogelijk benzine / diesel in het lease aanbod steken.

In hoeverre is dat nefast voor mij? Hoe ziet vaa er uit met bestaande wagens? Gaat dat stijgen tijdens de loop van leasing?

Auto is 5.5 jaar oud nu... Allicht eind dit jaar bestellen om er dan in 2024 een geleverd te krijgen.

Rekenen ze ook hybrides daaronder, want met een "niet-fake" hybride heb je de komende paar jaar wel een gelijkaardige VAA als elektrische wagens?

Voor pure diesel/benzine is het zeker dat de VAA zal stijgen:
- Inschrijvingen vanaf 1/2021 houden rekening met WLTP in Vlaanderen dacht ik, wat je CO2 uitstoot waarmee gerekend wordt, een stuk hoger maakt. Reken gemakkelijk op 20 g/km CO2 extra. Stel dat je nu met een benzine op ~120g zat, wordt dat met WLTP ~140, wat je VAA met ongeveer een kwart doet stijgen
- De referentie-uitstoot daalt nu elk jaar bijna 10 g CO2/km en dat zal alleen maar versnellen met de inschrijving van meer elektrische wagens en hybrides; als bv. de referentie-uitstoot voor benzines daalt van ~90 naar ~40 g CO2 tegen het eind van je nieuwe lease, en jouw WLTP uitstoot is ~140g (bv. Volkswagen 1.5 TSI motor), stijgt je VAA met ongeveer de helft. Doe er dan nog 18-24% vanaf voor een leeftijd van 3-4 jaar, zit je nog met een kwart tot een derde hogere VAA. En 40 g CO2 als referentie lijkt me binnen een 3-4 jaar zeker geen extreem scenario
 
- De referentie-uitstoot daalt nu elk jaar bijna 10 g CO2/km en dat zal alleen maar versnellen met de inschrijving van meer elektrische wagens en hybrides; als bv. de referentie-uitstoot voor benzines daalt van ~90 naar ~40 g CO2 tegen het eind van je nieuwe lease, en jouw WLTP uitstoot is ~140g (bv. Volkswagen 1.5 TSI motor), stijgt je VAA met ongeveer de helft. Doe er dan nog 18-24% vanaf voor een leeftijd van 3-4 jaar, zit je nog met een kwart tot een derde hogere VAA. En 40 g CO2 als referentie lijkt me binnen een 3-4 jaar zeker geen extreem scenario
In jouw voorbeeld gaat de CO2-coëfficiënt van 140-90 = 50 naar 140-40 = 100. Aangezien de CO2-coëfficiënt een lineaire factor in de VAA-formule is, verdubbelt het VAA dan! Niet +50% maar +100%.
 
In jouw voorbeeld gaat de CO2-coëfficiënt van 140-90 = 50 naar 140-40 = 100. Aangezien de CO2-coëfficiënt een lineaire factor in de VAA-formule is, verdubbelt het VAA dan! Niet +50% maar +100%.

Vergeet niet dat er nog een vaste component is die bij de CO2-coëfficiënt geteld wordt:
[5,5 + ((140 - 90) x 0,1)]% = 10,5% x cataloguswaarde x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
[5,5 + ((140 - 40) x 0,1)]% = 15,5%

dus toch relatief de helft meer?
 
Hier ook een medewerker van de Cronos groep. 👋
Moet wel nog wachten tot begin v/h jaar 2023 om een auto te bestellen, maar zie zonet dat die (indicatieve) lijst werd aangepast en laatste update is van 11/08. Lijst is behoorlijk veranderd t.o.v. April 2022. Was ook te denken.

Maar jezus, ik ga echt niet in een Opel Corsa of Fiat 500 (elektrisch) rijden met een kleine van 6 maand. Yep, ik zit in Categorie 1.
En die is serieus gedowngrade (net zoals alle andere categorieën I guess) wat het eigenlijk niet mogelijk maakt voor elektrisch te gaan.

Imo, Categorie 1 is gewoonweg niet representatief toen ik mijn contract tekende waarbij er wagens waren die een stuk groter waren dan dit. Hell, zelfs de ID3 hoort er niet meer bij. 😵
Ik heb in augustus ‘21 nog een VW ID4 kunnen bestellen… zou deze maand geleverd moeten zijn/worden, maar ik werk er sinds kort niet meer 🙃 Dus die moet daar wel ergens staan 😋
 
In hoeverre is dat nefast voor mij? Hoe ziet vaa er uit met bestaande wagens? Gaat dat stijgen tijdens de loop van leasing?
Auto is 5.5 jaar oud nu... Allicht eind dit jaar bestellen om er dan in 2024 een geleverd te krijgen.

Dat zou je eigenlijk al aan je huidige wagen moeten zien. Ik denk dat je dit jaar al meer VAA betaalt dan in alle vorige jaren, terwijl er in de VAA ook rekening gehouden wordt met de leeftijd (afschrijving) van de wagen. Zoals hierboven door anderen uitgelegd, gaat dat alleen maar erger worden. Dus wel een beetje absurd dat ze bij jou geen EVs willen aanbieden. Ik mag hopen dat PHEVs wel mogelijk zijn, want ook voor de werkgever worden pure ICE auto's alsmaar duurder.
 
Dat zou je eigenlijk al aan je huidige wagen moeten zien. Ik denk dat je dit jaar al meer VAA betaalt dan in alle vorige jaren, terwijl er in de VAA ook rekening gehouden wordt met de leeftijd (afschrijving) van de wagen. Zoals hierboven door anderen uitgelegd, gaat dat alleen maar erger worden. Dus wel een beetje absurd dat ze bij jou geen EVs willen aanbieden. Ik mag hopen dat PHEVs wel mogelijk zijn, want ook voor de werkgever worden pure ICE auto's alsmaar duurder.

Bij mij bleef het redelijk gelijk omdat hij ook net 48+ maanden werd en weer 6% goedkoper.
 
Mijn vriendin heeft momenteel een golf diesel van een jaar of 5, maar haar vaa wordt gewoon - en terug + gedaan op loonfiche, begrijp het zelf eigenlijk ook niet...

Voor de rest wel ergens 300€ bruto eraf. Normaal kreeg ze een id3, toch zo verteld tijdens contractoverleg in april. Maar geen idee wanneer die besteld geweest zijn (fleetwagen geen eigen gekozen lease)
 
Mijn vriendin heeft momenteel een golf diesel van een jaar of 5, maar haar vaa wordt gewoon - en terug + gedaan op loonfiche, begrijp het zelf eigenlijk ook niet...
Zal eerst bruto erbij komen en verwerkt worden in het belastbaar bedrag.
Nadien zal daar BV afgaan en daaronder zal hetzelfde bedrag aan VVAA er inderdaad weer afgaan.

Concreet betaal je op het bedrag aan VVAA enkel personenbelasting/bedrijfsvoorheffing.

Hier is mijn voordeel iets van 188 euro, volgens mijn hoogste belastingschijf in de Pb + gemeentebelasting kost me dat nog maar 60 euro ofzo.
Dat mag nog x2 gaan, blijft nog altijd goedkoop rondrijden.

Edit: aangepast thnx to @HUSKE
 
Laatst bewerkt:
Mijn vriendin heeft momenteel een golf diesel van een jaar of 5, maar haar vaa wordt gewoon - en terug + gedaan op loonfiche, begrijp het zelf eigenlijk ook niet...

Voor de rest wel ergens 300€ bruto eraf. Normaal kreeg ze een id3, toch zo verteld tijdens contractoverleg in april. Maar geen idee wanneer die besteld geweest zijn (fleetwagen geen eigen gekozen lease)
Is volgens mij de enige correcte manier om met VAA om te gaan, eens bijstorten zodat het belast wordt maar dan terug afhalen zodat het niet uitbetaald wordt.
Als het er enkel zou afgaan zonder eerst bij te storten, is het een eigen bijdrage (waar soms wel misbruik van gemaakt wordt, want dat is dan aftrekbaar van de VAA).
 
Zal eerst bruto erbij komen en verwerkt worden in het belastbaar bedrag.
Nadien zal daar BV en RSZ afgaan en daaronder zal hetzelfde bedrag aan VVAA er inderdaad weer afgaan.

Concreet betaal je op het bedrag aan VVAA enkel personenbelasting/bedrijfsvoorheffing.

Hier is mijn voordeel iets van 188 euro, volgens mijn hoogste belastingschijf in de Pb + gemeentebelasting kost me dat nog maar 60 euro ofzo.
Dat mag nog x2 gaan, blijft nog altijd goedkoop rondrijden.

Eerat RSZ eraf, dan VAA erbij, dan bedrijfsvoorheffing eraf en als laatste VAA er terug vanaf.
Over je VAA betaal je enkel bedrijfsvoorheffing.
 
Vergeet niet dat er nog een vaste component is die bij de CO2-coëfficiënt geteld wordt:
[5,5 + ((140 - 90) x 0,1)]% = 10,5% x cataloguswaarde x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt
[5,5 + ((140 - 40) x 0,1)]% = 15,5%

dus toch relatief de helft meer?
Je hebt gelijk! Die vaste component stond niet vermeld op de site waar ik de formule haalde. De conclusie blijft wel: door de snelle omslag naar EV's vanaf 1 juli 2023 zal de referentie-uitstoot plots sterk dalen, waardoor het gemiddelde VAA voor een benzine- of dieselwagen ook fors stijgt.

TL;DR: probeer een EV of een PHEV te bestellen, anders wordt je bedrijfswagen elk jaar duurder.
 
Ik heb in augustus ‘21 nog een VW ID4 kunnen bestellen… zou deze maand geleverd moeten zijn/worden, maar ik werk er sinds kort niet meer 🙃 Dus die moet daar wel ergens staan 😋
Had je de laadpaal al laten installeren?
Ik ben eigenlijk benieuwd wat er dan gebeurt, of je dan in 1x het openstaande bedrag mag afdokken als je van job verandert.
 
Terug
Bovenaan