Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 49 17,7%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,9%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 94 33,9%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 101 36,5%

  • Totaal aantal stemmers
    277
Hah alé, op naar de volgende fail van ons intern beleid.
Wagen heeft bijna 300.000km.. Op de technische controle wat zaken gehad die gecontroleerd moesten worden (ondanks groene kaart).
Wielstangen vervangen, remschijven vervangen..en een lekkend differentieel. Kostprijs: 2300€.

Ik ga naar de HR "Hierbij de offerte van de te herstellen zaken die ze op de technische controle hadden aangehaald..Laat ik het doen of niet?..want gezien de km-stand..enja ze zeiden dat de koppeling eigenlijk ook eens zou nagezien moeten worden omdat er iets mee scheelt..al is het niet dringend".
HR: "Gohja...Ja..laat da maar doen. Ge wilt ook niet in panne vallen hé"... :crazy: :laugh:

Volgende wagen besteld? Nowp..
 
In welk opzicht een fail? Kosten-baten zal dit waarschijnlijk wel de beste keuze zijn. Tevredenheid van de werknemer is misschien wel iets anders..
Bwa geen idee of dit kosten-baten de juiste beslissing was. Incl onderhoud zou ik dit jaar dan al aan 5000€ kosten zitten. Puur garagekosten.
En als de koppeling lost (want het is nog mn originele) zou het 4-5k kosten..en dan zeiden ze "ja nee, da moet ge dan mss toch ni laten herstellen".
Dat kan evengoed dag van die andere herstelling +1 zijn. Ipv de auto in de huidige staat te verkopen en er het maximale cash uit te halen.

Tis eerder ne fail int feit dat ik nog niks mag bestellen, terwijl er zo'n lange wachttijden zijn.
Ze spreken intern al 3jr om het wagenpark te vergroenen..en ze hebben nu pas een studie aangevraagd om te zien of laadpalen ed mogelijk zijn en wat het gaat kosten.
 
Bwa geen idee of dit kosten-baten de juiste beslissing was. Incl onderhoud zou ik dit jaar dan al aan 5000€ kosten zitten. Puur garagekosten.
En als de koppeling lost (want het is nog mn originele) zou het 4-5k kosten..en dan zeiden ze "ja nee, da moet ge dan mss toch ni laten herstellen".
Dat kan evengoed dag van die andere herstelling +1 zijn. Ipv de auto in de huidige staat te verkopen en er het maximale cash uit te halen.

Tis eerder ne fail int feit dat ik nog niks mag bestellen, terwijl er zo'n lange wachttijden zijn.
Ze spreken intern al 3jr om het wagenpark te vergroenen..en ze hebben nu pas een studie aangevraagd om te zien of laadpalen ed mogelijk zijn en wat het gaat kosten.
Tijd om ne nieuwe job te zoeken :p
 
Ja kweet ni wa ze intern aant doen zijn hoor. Ook klagen dat er opgelet moet worden met budgetten..krijgen sommigen een auto vn 65-70k.
Plots ook allemaal goed uitgeruste 508 vn Peugeot voor 5-6 man..en ze kwamen van een basic golf..
En wat als hij morgen echt kapot valt? Krijg je dan een huurwagen?

Uiteindelijk moet je de kosten op zijn gehele leven bekijken. Als dit de eerste kosten zijn die eraan komen en het met een eenmalige investering van 5k er nog 150k km bijkunnen dan is dat gewoon een heel goeie investering. Op 300k km heb je onvermijdelijk slijtage natuurlijk.
 
Binnenkort de afweging moeten maken tussen nog een hybride bestellen (geen "fake" hybride natuurlijk) of overstappen op EV.

Zie ik nog iets over het hoofd?
- hybride: eerste jaren lagere VAA met risico op serieuze stijging in de latere jaren van de lease, grotere range, niet zoveel duurder dan een gewone ICE dus geen downgrade van model, redelijk brede keuze in sedans / breaks (geen SUV voor mij)
- EV: VAA blijft waarschijnlijk redelijk constant over de volle lease periode maar ligt de eerste jaren wel wat hoger dan een gelijkaardige hybride (hogere waarde en zelfde CO2 coëfficiënt tot de referentiewaarde zakt onder de ~45 g/km), beperkte range, duidelijk duurder dan een ICE/hybride dus downgrade qua model, beperkte keuze in niet-SUVs; wel het moment om nog eens "zot" te kunnen doen qua budget nu een EV nog fiscaal aantrekkelijk is, dat zal de jaren erna alleen maar afnemen
 
En wat als hij morgen echt kapot valt? Krijg je dan een huurwagen?

Uiteindelijk moet je de kosten op zijn gehele leven bekijken. Als dit de eerste kosten zijn die eraan komen en het met een eenmalige investering van 5k er nog 150k km bijkunnen dan is dat gewoon een heel goeie investering. Op 300k km heb je onvermijdelijk slijtage natuurlijk.
Dat is dit de vraag. Als hij in panne valt krijg ik mss één van de laatste uit de fleet..ook weer met +250k km.

Buiten regulier onderhoud zitten we volgens mij al zeker aan 8-9k kosten voor herstellingen (incl deze toekomstige herstelling)
 
Zojuist de lijst gekregen bij toekomstige WG. Iemand tips/voorkeur?

- Merc A/GLA/CLA SB 250e hybrids
- Q3 45 tfsi hybrid
- BMW 320e
- Volvo XC40 T4 re-charge
- Peugeot 508(SW) hybrid
- volledig elektrisch (BMW i4 / VW ID4)

Allemaal zowat uitgerust in typische business packs.
 
Aangezien je geen EV wilt zou ik uit die lijst ook de 320e kiezen, toch als het touring is. Anders eerder de 508SW maar dan eerder uit praktische overwegingen.
 
Hier ook een medewerker van de Cronos groep. 👋
Moet wel nog wachten tot begin v/h jaar 2023 om een auto te bestellen, maar zie zonet dat die (indicatieve) lijst werd aangepast en laatste update is van 11/08. Lijst is behoorlijk veranderd t.o.v. April 2022. Was ook te denken.

Maar jezus, ik ga echt niet in een Opel Corsa of Fiat 500 (elektrisch) rijden met een kleine van 6 maand. Yep, ik zit in Categorie 1.
En die is serieus gedowngrade (net zoals alle andere categorieën I guess) wat het eigenlijk niet mogelijk maakt voor elektrisch te gaan.

Imo, Categorie 1 is gewoonweg niet representatief toen ik mijn contract tekende waarbij er wagens waren die een stuk groter waren dan dit. Hell, zelfs de ID3 hoort er niet meer bij. 😵
 
Hier ook een medewerker van de Cronos groep. 👋
Moet wel nog wachten tot begin v/h jaar 2023 om een auto te bestellen, maar zie zonet dat die (indicatieve) lijst werd aangepast en laatste update is van 11/08. Lijst is behoorlijk veranderd t.o.v. April 2022. Was ook te denken.

Maar jezus, ik ga echt niet in een Opel Corsa of Fiat 500 (elektrisch) rijden met een kleine van 6 maand. Yep, ik zit in Categorie 1.
En die is serieus gedowngrade (net zoals alle andere categorieën I guess) wat het eigenlijk niet mogelijk maakt voor elektrisch te gaan.

Imo, Categorie 1 is gewoonweg niet representatief toen ik mijn contract tekende waarbij er wagens waren die een stuk groter waren dan dit. Hell, zelfs de ID3 hoort er niet meer bij. 😵
Ja die lijst is wel behoorlijk pijnlijk geworden…
 
Aangezien je geen EV wilt zou ik uit die lijst ook de 320e kiezen, toch als het touring is. Anders eerder de 508SW maar dan eerder uit praktische overwegingen.
Hoop dat 320e touring versie is maar ik vrees ervoor… . Indien niet, overwoog ik eerder XC40 T4 maar weet niet hoe ‘goed’ deze rijdt.
 
Hoop dat 320e touring versie is maar ik vrees ervoor… . Indien niet, overwoog ik eerder XC40 T4 maar weet niet hoe ‘goed’ deze rijdt.
Waarom vrees je daarvoor?
Ik zou voor de 508 of de XC40 durven gaan.

Maar ik kan mij zeer moeilijk voorstellen dat al deze wagens gewoon basic met business pack zijn hoor. Ik denk dat je die A wel al wat beter kan uitrusten, net zoals de 508.
 
Waarom vrees je daarvoor?
Ik zou voor de 508 of de XC40 durven gaan.

Maar ik kan mij zeer moeilijk voorstellen dat al deze wagens gewoon basic met business pack zijn hoor. Ik denk dat je die A wel al wat beter kan uitrusten, net zoals de 508.
Omdat op de lijst bij andere breaks/avants specifiek word vermeld (e.g. CLA SB, 508 SW).

Toch wel, mercedes met business solution, volvo inscription expression, BMW business pack, peugeot allure pack of active.
 
Ja die lijst is wel behoorlijk pijnlijk geworden…
Nogal idd.
Overigens zijn er genoeg modellen in die categorie die wel ok zijn. Octavia, Kamiq, Golf (redelijk ok voor 1 kind).
Maar weet niet of ik mezelf in de voet zal schieten door een benzine te kiezen in deze tijden.. Rekening houdend met leveringstermijn + een lease termijn van 4 jaar..
 
Terug
Bovenaan