Auto De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

  • Diesel

    Stemmen: 51 18,0%
  • Benzine

    Stemmen: 33 11,6%
  • Plug-in hybride (PHEV)

    Stemmen: 96 33,8%
  • Elektrisch (EV)

    Stemmen: 104 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    284
Dus iedereen die vanaf juli 2023 een hybride besteld (niet fake) wordt dus serieus benadeeld tegenover een EV. Maw je kan maar beter een oprit hebben met een laadpaal en niet in een appartementsgebouw wonen :eek:
 
Ik denk niet dat elektrische wagens onder benzine vallen ;-)
Waarom zou dat onder benzine vallen? Voor een EV is er een aparte formule. Een PHEV valt gewoon onder benzine of diesel aangezien die ook gewoon nog diesel of benzine zijn.


Benzine (hybride en plug-in hybride benzine)

CO2 bekend : [(CO2 x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,3525

CO2 onbekend: [(182 x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,3525 = 98,06 euro
Voor elektrische auto’s (en waterstof) wordt altijd de minimumbijdrage in aanmerking genomen, namelijk 28,17 euro per maand vanaf 2022.

Als ik voor benzine in hun calculator 38 CO2 ingeef krijg ik de minimumbijdrage van €28,17. Idem voor hybrid benzine/elektrisch. En komt voor elektrisch óók op 28,17.

Ben inderdaad fout in dat dit achterliggend wel aparte berekeningen zijn, maar de bedragen komen gewoon op dezelfde minimumbijdrage uit. Vandaar m'n verwarring.
 
Dus iedereen die vanaf juli 2023 een hybride besteld (niet fake) wordt dus serieus benadeeld tegenover een EV. Maw je kan maar beter een oprit hebben met een laadpaal en niet in een appartementsgebouw wonen :eek:
Correct, we zitten in een snelle transitie naar een volledig elektrisch bedrijfswagenpark. Ik vind dat de politiek die nabije toekomst onvoldoende verbeeldt en uitlegt aan het grote publiek.

Ik werk voor een stadsbestuur en ik merk dat onze dienst mobiliteit nog steeds niet beseft hoe snel die transitie gaat en hoe groot de nood aan publieke laadinfrastructuur zal zijn. (Zeker lokale) ambtenaren staan typisch veraf van het concept bedrijfswagen en de fiscaliteit daarrond.

De (kleinere) steden en gemeenten wachten eigenlijk gewoon op signalen van de hogere overheden (Vlaams en federaal) om maatregelen te treffen. In de grotere steden zie je wel dat ze de laadinfrastructuur in eigen handen beginnen te nemen, bv. zoals recent nog aangekondigd in Genk.

Nu:
"We hebben nu een 30-tal palen die actief gebruikt worden, maar we merken dat er nu nog niet veel druk is", zegt schepen van Mobiliteit Karel Kriekemans (CD&V).
Zeer binnenkort:
Op dit moment staan er 30 palen in Genk en uit onderzoek blijkt dat dat er tegen 2025 best 220 palen worden. Daarom steekt de stad zelf een tandje bij.
 
Zeer binnenkort:
en dat lijkt nog zo weinig...

220 palen voor een bevolking van 65.000. Pak dat minstens de helft met de auto rijdt, en dat daar nog eens de helft van effectief een auto bezit (bijzonder arbitraire inschatting trouwens ;))

Dat zijn 74 wagens per laadpaal. hoho, dat wordt drummen!
 
Dat is toch geen nieuws?
Ja klopt geen nieuws voor zij die dit een beetje opvolgen maar er als ik zo hoor bij de collega's die hybride rijden zijn er nog heel veel die een grote verrassing te wachten staat.
In de onmiddelijke omgeving staat er bij ons welgeteld één publieke laadpaal met 2 laadpunten. 1 van 2 laadpunten is permantent bezet door Cambio deelwagens. Ze mogen dan vanuit de gemeente wel haast beginnen maken als binnenkort alle rijhuisjes zonder oprit hier hun EV moeten opladen.
 
Ja klopt geen nieuws voor zij die dit een beetje opvolgen maar er als ik zo hoor bij de collega's die hybride rijden zijn er nog heel veel die een grote verrassing te wachten staat.
In de onmiddelijke omgeving staat er bij ons welgeteld één publieke laadpaal met 2 laadpunten. 1 van 2 laadpunten is permantent bezet door Cambio deelwagens. Ze mogen dan vanuit de gemeente wel haast beginnen maken als binnenkort alle rijhuisjes zonder oprit hier hun EV moeten opladen.
Alle rijhuisjes zonder oprit waarvan de eigenaars een bedrijfswagen hebben ;)
 
Dus iedereen die vanaf juli 2023 een hybride besteld (niet fake) wordt dus serieus benadeeld tegenover een EV. Maw je kan maar beter een oprit hebben met een laadpaal en niet in een appartementsgebouw wonen :eek:

Dat geldt toch enkel voor wie een hybride op zijn eigen zaak zet, anders gaat het toch enkel over minder aftrekbaarheid wat op de nek van de werkgever terecht komt?

De referentie-uitstoot moet al serieus dalen vooraleer je voor een hybride meer VAA betaalt dan een gelijkaardige EV, want lagere aankoopkost en voorlopig zitten "echte" hybrides ver genoeg onder de referentiewaarde om ook maar 4% CO2 coëfficiënt te hebben net zoals EV's.
 
Dat geldt toch enkel voor wie een hybride op zijn eigen zaak zet, anders gaat het toch enkel over minder aftrekbaarheid wat op de nek van de werkgever terecht komt?

De referentie-uitstoot moet al serieus dalen vooraleer je voor een hybride meer VAA betaalt dan een gelijkaardige EV, want lagere aankoopkost en voorlopig zitten "echte" hybrides ver genoeg onder de referentiewaarde om ook maar 4% CO2 coëfficiënt te hebben net zoals EV's.
Lagere aankoopkost zou ik toch eens dubbelchecken ;)
 
Wild guess:

Ik denk dat ze die deadline van juni 2023 nog wel gaan uitstellen. Typisch Belgisch zal dit een maand of 2 voordien in detail in de krant verschijnen en is het hek van de dam. Ze gaan dat dan opschuiven tot na verkiezingen 2024 voor de volgende regering.

Ons net is gewoon niet klaar voor zo een bruuske overgang, laat staan dat er teveel mensen inderdaad geen mogelijkheid hebben tot thuisladen. Combineer dit dan nog eens met de schandalig hoge energieprijzen en uitstel is incoming.
 
Je moet de vergelijking van @HUSKE wel in juiste context zien.
Er is geen EV versie van de 3 of 5 serie. Dus kom je bij de iX3 terecht.
En dan kan je wel de 320e of 520e gaan vergelijken met de iX3.

Heb die genomen omdat die idd in dezelfde klasse blijken (bleken) te vallen.
Als ik naar mijn lijst kijk was het EQC, iX3, polestar 2 (SMLR) en dan 320e, 520e, DS7 die vergelijkbaar waren van kosten. De 320e was toen zelfs een stuk goedkoper nog (December 2021).

Momenteel is het de EQE 350+, DS9, iX3, Q4 etron 40, polestar 2 en de BMW 320e (die een heel stuk duurder is nu).
 
Lagere aankoopkost zou ik toch eens dubbelchecken ;)

Het is natuurlijk te zien hoe je dat vergelijkt, een directe vergelijking bestaat bij de meeste merken gewoon niet.
Maar ik zie bv. dat de i4 edrive 40 qua basisprijs gelijkaardig is aan de 530e - maar je zit wel in een 4-reeks ipv 5-reeks.
Bij Mercedes lijkt de EQE dan weer niet duurder te zijn dan de E300e, maar dan moet je voor de EQE300 kiezen met een pak minder vermogen / prestaties.
Enz.
Natuurlijk anekdotisch, maar zo'n voorbeelden gaven me toch het beeld dat een hybride goedkoper is dan een "vergelijkbare" EV.
 
Het is natuurlijk te zien hoe je dat vergelijkt, een directe vergelijking bestaat bij de meeste merken gewoon niet.
Maar ik zie bv. dat de i4 edrive 40 qua basisprijs gelijkaardig is aan de 530e - maar je zit wel in een 4-reeks ipv 5-reeks.
Bij Mercedes lijkt de EQE dan weer niet duurder te zijn dan de E300e, maar dan moet je voor de EQE300 kiezen met een pak minder vermogen / prestaties.
Enz.
Natuurlijk anekdotisch, maar zo'n voorbeelden gaven me toch het beeld dat een hybride goedkoper is dan een "vergelijkbare" EV.

Aankoopprijs is niet de enige factor die de TCO bepaald.
 
Aankoopprijs is niet de enige factor die de TCO bepaald.

Absoluut, voor dezelfde TCO kan ik een stuk duurder gaan in de meeste EV's dan in hybrides bij hetzelfde merk.
Maar voor VAA is aankoopprijs (of ja, catalogusprijs) naast uitstoot in het geval van hybride wat telt.
 
Absoluut, voor dezelfde TCO kan ik een stuk duurder gaan in de meeste EV's dan in hybrides bij hetzelfde merk.
Maar voor VAA is aankoopprijs (of ja, catalogusprijs) naast uitstoot in het geval van hybride wat telt.

Mja, of je nu 75€ netto of 110€ netto per maand betaald voor een wagen…
Dan rij ik liever in de beter uitgeruste EV, als je laadmogelijkheden thuis hebt.
 
Terug
Bovenaan