De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

De VS blijft best bij de Nato ja, dat is duidelijk. Maar de manier waarop Rutte dit aanpakt is op de lange termijn toch totaal niet effectief. Gewoon wat gaan slijmen en zelfs de schuld bij EU landen leggen. Absurd. Er moeten fundamentele redenen gegeven worden waarom het voor de VS een must is om bij de NAVO te blijven. Wat mooie woordjes voor een pedofiele gek zijn geen fundamentele redenen.

Trump is een narcist eerste klas, zo gek is paaien en flattery dan niet qua aanzet. Ik zie weinig argumenten die kunnen aangebracht worden om hun idee over de noodzaak van er in te blijven met hun US first pov, buiten bepaalde toegevingen doen. Gok dat US het nu zo gaat spelen dat ze iets terugwillen voor hun laatste efforts e.g. Groenland.

Wat me eigenlijk meer stoort is feit dat er bij EU (regeringsleiders) nog altijd geen licht gaat branden dat EDC/F 2.0 absoluut nodig is, (via wrs een nieuwe EU, aangezien veto alles kan tegenhouden), onafhankelijk of US blijft of niet.

Beeld je in dat EU zou aangevallen worden met al die logge beslissingsstructuren, echt 0 strategische visie :laugh:

Laatst bewerkt:
De beslissingsstructuur zouden ze dringend eens moeten aanpassen, dat principe met unanimiteit werkt niet als je met een Hongarije zit dat alles altijd maar blokkeert. Gewoon met 2/3 meerderheid ofzo, met dan wat meer gewicht voor de grotere landen uiteraard.

Hopelijk krijgt Orban op zijn doos in de volgende verkiezingen, maar ook dat is geen zekerheid tot er effectief is gestemd.
Dat zou een dikke middenvinger richting JD Vance zijn.

De VS is er nu eigenlijk in theorie gewoon nog bij. Maar gelooft er iemand dat deze Trump nu een Europees land zou bijstaan?

Ik was er eerder ook niet voor te vinden om Europees militair alleen verder te gaan zonder de VS. Maar dit hopeloze Trump regime heeft me, nu zeker, anders doen denken. Daarbij is het niet gezegd dat zijn opvolger, Republikein of Democraat, weer opnieuw zou aansluiten. Dus misschien toch best werk maken van een Europees militair alternatief vanuit de EU en hopelijk aangevuld met nog andere landen als bv. Noorwegen maar vooral ook Oekraïne.

Rutte is een absolute vod, maar ergens moet hij de gemoederen wel proberen bedaren natuurlijk. Je zou kunnen zeggen voet vooruit richting US, maar stel dat ze van vandaag op morgen dan zeggen (en Senaat zou er achter staan) “zoek het uit, toodleoo”.

Dan heb je als rest NATO een serieus probleem lijkt me met de grenzen aan de oostflank. Niet perse qua troops only, maar belangrijker zeker qua logistics (ammunitie, spare parts, transport (airlift capaciteit), comms & intelligence infra, medische voorzieningen, etc).

Lijkt me niet dat EU kant van NATO dat kan opvangen op dit moment :S
Ik ben er vrij zeker van dat Rutte achter de schermen een heel ander verhaal doet richting de Europese leiders. Die probeert gewoon met alle macht de VS in de NAVO te houden tot er hopelijk terug een redelijke president aan het roer staat. En de enige manier om iemand als Trump te overtuigen is door hem te paaien. Helaas.

Alleen mis ik inderdaad nog altijd een échte sense of urgency bij de Europese leiders (én bevolking). Want Rutte en wij moeten dit nog 3 jaar vol zien te houden, terwijl Trump steeds irrationeler en bozer wordt. En met een Vance in de pijnlijn gaat het qua Amerikaans-Europese betrekkingen absoluut niet beter worden. Naïef hopen dat er positieve verandering komt na de mid-terms, of er over 3 jaar terug een Democratische president komt, dat is ons doodsvonnis tekenen.

Het grootste probleem is dat we in heel Europa met een aanzienlijk deel van de bevolking zitten die net heulen met de Trumps en Poetins van deze wereld. We kunnen kappen op mensen als Rutte, of op onze Europese leiders, maar het is omwille van al die mensen die stemmen op VB, FN, Fidesz, PVV, AfD, ... dat Europa niet vooruit geraakt. Het is verbijsterend hoe die partijen blijven groeien en zo ons graf nog dieper graven. We leven in een democratie, dus het begint bij ons.

Trump is een narcist eerste klas, zo gek is paaien en flattery dan niet qua aanzet. Ik zie weinig argumenten die kunnen aangebracht worden om hun idee over de noodzaak van er in te blijven met hun US first pov, buiten bepaalde toegevingen doen. Gok dat US het nu zo gaat spelen dat ze iets terugwillen voor hun laatste efforts e.g. Groenland.

Wat me eigenlijk meer stoort is feit dat er bij EU (regeringsleiders) nog altijd geen licht gaat branden dat EDC/F 2.0 absoluut nodig is, (via wrs een nieuwe EU, aangezien veto alles kan tegenhouden), onafhankelijk of US blijft of niet.

Beeld je in dat EU zou aangevallen worden met al die logge beslissingsstructuren, echt 0 strategische visie :laugh:
Het probleem is dat dit alleen maar Trumps waanzin voedt. Hij heeft het idee dat NATO bestuurd wordt door de sterkste en dat de rest het aan hun verschuldigd is om in elk oorlogsverhaal mee te stappen. En Rutte zegt en plein public "u hebt gelijk, ze komen hun verantwoordelijkheden niet na".

Dat is niet paaien, dat is zich volledig onderwerpen aan de wil van een ontspoorde tiran. Gelukkig heeft Rutte geen echte macht, maar het wordt toch tijd dat die mens door de andere lidstaten serieus op de vingers getikt wordt. Welke belangen verdedigt hij eigenlijk nog?

Niet alleen is het een onbetrouwbare partner, het is een actor die tegen onze belangen werkt. En pro actieve acties neemt om de poten onder het Europese project uit te zagen.
In de VS is er nog protest mogelijk tegen hun president. Ze protesteren jammer genoeg alleen maar in het weekend (tijdens de week kunnen ze zich niet veroorloven, ze hebben hun geld nodig, paycheck-to-paycheck mentaliteit). Maar dat lijkt momenteel de enige manier om van Trump en zijn trawanten verlost te geraken. De bevolking die daar massaal de straat op gaat.
Ze zijn ook beter opgeleid dan in Rusland en hebben (buiten FOX) genoeg informatie ter hunne beschikking om zich te informeren.
Je zou hopen dat de bevolking van de VS geen banden wil verbreken met Europa (en de rest van de wereld) en dat ze na al zijn fratsen de STOP-knop indrukken.

Side-note: Over een goede 2 maanden start het WK voetbal, o.a. in de VS. Dat geeft me momenteel 1936-vibes (Olympische Spelen van Berlijn).

Laatst bewerkt:
Het grootste probleem is dat we in heel Europa met een aanzienlijk deel van de bevolking zitten die net heulen met de Trumps en Poetins van deze wereld. We kunnen kappen op mensen als Rutte, of op onze Europese leiders, maar het is omwille van al die mensen die stemmen op VB, FN, Fidesz, PVV, AfD, ... dat Europa niet vooruit geraakt. Het is verbijsterend hoe die partijen blijven groeien en zo ons graf nog dieper graven. We leven in een democratie, dus het begint bij ons.
De Trumps en Poetins lappen de democratie, contracten, verdragen,... aan hun laars. Ze roepen EN doen waar ze goesting in hebben, ze vragen nergens toestemming voor en zorgen voor 'verandering'. Die verandering overgieten ze met een saus 'voor onze nationale veiligheid' en een heel deel misnoegde mensen staan achter die personen. Dat de democratie daarmee uitgehold wordt maakt hun niet uit, want die leiders komen op voor hun bevolking. Democratie komt zo op het randje van woke te zijn. De extreem-rechtse partijen in onze contreien surfen en groeien mee op dat gevoel.

Dat zorgt ervoor dat het lijkt dat Europa niet vooruit geraakt terwijl er achter de schermen wel degelijk heel veel beweegt. Maar zonder luid te roepen en door -ok, soms heel traag- alle bladzijden van de verdragen 10x te lezen, te corrigeren, te ondertekenen en na te leven blijven we wel in een relatief stabiele maatschappij leven.

De VS is er nu eigenlijk in theorie gewoon nog bij. Maar gelooft er iemand dat deze Trump nu een Europees land zou bijstaan?

Ik was er eerder ook niet voor te vinden om Europees militair alleen verder te gaan zonder de VS. Maar dit hopeloze Trump regime heeft me, nu zeker, anders doen denken. Daarbij is het niet gezegd dat zijn opvolger, Republikein of Democraat, weer opnieuw zou aansluiten. Dus misschien toch best werk maken van een Europees militair alternatief vanuit de EU en hopelijk aangevuld met nog andere landen als bv. Noorwegen maar vooral ook Oekraïne.
Imo zou het long term eigenlijk beter zijn voor de EU dat de VS de NATO verlaat. Dan staan we met de rug tegen de muur en zijn we de facto verplicht om een deftig militair apparaat op te zetten. En willen we dat efficient doen dan moet dit gewoon Europees. Nu kan men nog veel te veel dwars liggen want we hebben nog de paraplu van NATO.

Ik ben er vrij zeker van dat Rutte achter de schermen een heel ander verhaal doet richting de Europese leiders. Die probeert gewoon met alle macht de VS in de NAVO te houden tot er hopelijk terug een redelijke president aan het roer staat. En de enige manier om iemand als Trump te overtuigen is door hem te paaien. Helaas.

Alleen mis ik inderdaad nog altijd een échte sense of urgency bij de Europese leiders (én bevolking). Want Rutte en wij moeten dit nog 3 jaar vol zien te houden, terwijl Trump steeds irrationeler en bozer wordt. En met een Vance in de pijnlijn gaat het qua Amerikaans-Europese betrekkingen absoluut niet beter worden. Naïef hopen dat er positieve verandering komt na de mid-terms, of er over 3 jaar terug een Democratische president komt, dat is ons doodsvonnis tekenen.

We moeten daarin ook wel eerlijk zijn en toegeven dat de EU de dag vandaag op bepaalde vlakken haar doel voorbijschiet. Het houdt zich te vaak bezig met futiliteiten en zaken die door de bevolking niet gedragen worden, het opdwingen van bepaalde wetten/verdragen die voordeel bieden aan bepaalde landen maar (zware) nadelen aan andere landen helpt evenmin. Daarnaast heb je dan nog vertegenwoordigers die niet rechtstreeks verkozen zijn, maar toch uitspraken doen in naam van gans Europa terwijl dat (wederom) niet door een meerderheid in Europa gedragen wordt (hallo Ursula). Last but not least is dat hele Europarlement gewoon een corrupte boel met een plethora aan vertegenwoordigers die hun best doen om zoveel mogelijk op kosten van de Europese belastingbetaler zichzelf te verrijken.

Er is teveel ballast op Europees vlak dat voor easy targets zorgt voor zulke politieke partijen. De Unie mag op dat vlak heus wel in eigen boezem kijken ook.

Eigenlijk zouden we als Europa massaal moeten zeggen: het is goed, het is duidelijk dat de VS niet hoog met ons oploopt, wij zullen net zoals jullie ons (onterecht) ervan beschuldigen ook niet moeten rekenen op tussenkomst als het nodig is, we trekken er zelf de stekker uit.
Diplomatisch zou dat natuurlijk niet zo een goede zet zijn want als we dat vandaag doen dan staat hem morgen in Groenland bijvoorbeeld. Maar op deze manier verder gaan is ook de oplossing niet.

Ik zou toch eens gaan kijken ofwel een Europees leger, maar ook dat idee zijn onze Amerikaanse "vrienden" niet genegen. We zouden wel eens te sterk kunnen worden zonder dat zij iets te zeggen hebben. Zo zijn er in het verleden al een aantal aanzetten tot een EU leger afgeschoten geweest. Als we dan toch onder de NATO noemer blijven doorgaan dan graag met oprichting van een aparte Europese tak, waar een Europeaan wat te zeggen heeft en geen Amerikaanse goedkeuring nodig is zoals tot nu toe altijd. Zodat we op een Europese manier de eigen verdediging kunnen organiseren, los van de Amerikanen, maar toch eventueel samen elkaar met andere zaken kunnen helpen.

We moeten daarin ook wel eerlijk zijn en toegeven dat de EU de dag vandaag op bepaalde vlakken haar doel voorbijschiet. Het houdt zich te vaak bezig met futiliteiten en zaken die door de bevolking niet gedragen worden, het opdwingen van bepaalde wetten/verdragen die voordeel bieden aan bepaalde landen maar (zware) nadelen aan andere landen helpt evenmin. Daarnaast heb je dan nog vertegenwoordigers die niet rechtstreeks verkozen zijn, maar toch uitspraken doen in naam van gans Europa terwijl dat (wederom) niet door een meerderheid in Europa gedragen wordt (hallo Ursula). Last but not least is dat hele Europarlement gewoon een corrupte boel met een plethora aan vertegenwoordigers die hun best doen om zoveel mogelijk op kosten van de Europese belastingbetaler zichzelf te verrijken.

Er is teveel ballast op Europees vlak dat voor easy targets zorgt voor zulke politieke partijen. De Unie mag op dat vlak heus wel in eigen boezem kijken ook.
't Is op het randje van populistisch en er zit misschien een deel waarheid in hoor.

Maar alle wetten worden wel democratisch gestemd. Er is nog altijd voor veel zaken toestemming nodig van alle lidstaten (hallo veto's van Hongarije). Het zeer ironische is dat populisten die de EU als ondemocratisch bestempelen meestal net degenen zijn die aanschurken bij de autocratische regimes van bijvoorbeeld Poetin en bij de ondemocratische MAGA-beweging.

Spanje zal daar inderdaad niet erg wakker van liggen. Een Duitsland is al een heel ander verhaal.

Maar dat is nu net natuurlijk. Neen, Spanje zal daar niet wakker van liggen. En wellicht hebben ze ook helemaal geen interesse in een Europese defensie alliantie, moest de NATO imploderen. Het is net die desinteresse die toch weer een bijkomend barstje in de Europese cohesie is. En de USA zal daar aan liggen wrikken om het groter te maken.
Duitsland gaat daar ook niet wakker van liggen, de VS kan niet zonder Ramstein airbase. Heel dit circus is gewoon voor het thuisfront volgens mij, de VS heeft Europa gewoon nodig voor alles wat het overzees wil doen.

Alleen mis ik inderdaad nog altijd een échte sense of urgency bij de Europese leiders (én bevolking).

@Nattefrost What @Sir.Killalot ook zei.

Rutte zal best wel nog EU genegen zijn, maar welke optie heeft ie anders dan de US in het zadel “proberen” houden, als je weet dat de EU kant niet klaar is om militair op zijn eigen benen te staan. De vraag is hoeveel leverage is er nog, zodat je niet plat op de buik moet, en kan er inderdaad voldoende stall gecreëerd worden tot een volgende president (wat ook riskant is want je weet niet of de America first visie gaat wijzigen) ?

NATO is geen papieren tijger maar een strohutje zonder US. Zolang er geen supranationaal defence vehicle is, is EU niet klaar om zijn eigen te verdedigen met de huidige structuren.

Geloof eigenlijk ook niet dat die sense of urgency er ooit komt, daarvoor zit de EU, in zijn huidige vorm, al veel te diep in zijn eigen bureaucratisch moeras.

@Nattefrost What @Sir.Killalot ook zei.

Rutte zal best wel nog EU genegen zijn, maar welke optie heeft ie anders dan de US in het zadel “proberen” houden, als je weet dat de EU kant niet klaar is om militair op zijn eigen benen te staan. De vraag is hoeveel leverage is er nog, zodat je niet plat op de buik moet, en kan er inderdaad voldoende stall gecreëerd worden tot een volgende president (wat ook riskant is want je weet niet of de America first visie gaat wijzigen) ?

NATO is geen papieren tijger maar een strohutje zonder US. Zolang er geen supranationaal defence vehicle is, is EU niet klaar om zijn eigen te verdedigen met de huidige structuren.

Geloof eigenlijk ook niet dat die sense of urgency er ooit komt, daarvoor zit de EU, in zijn huidige vorm, al veel te diep in zijn eigen bureaucratisch moeras.
En waarom moet de Rutte eigenlijk altijd maar weer de VS in het zadel proberen te houden? Keer op keer is dat gewoon toegeven aan Trump. Dat is al eens vrouw die geslagen wordt door haar man en keer op keer maar weer terugkeert want hij zal het wel niet meer doen. Zeg gewoon dit is de lijn, ga je er over dan mag je uw boel pakken en oprotten. En willen we dat men in de VS ook wakker schiet dan moeten we ook niet altijd maar weer alles tolereren wat Trump uitkraamt. Waarom zouden ze in de VS wakker liggen van hoe Trump zich gedraagt tegenover de rest van de wereld gezien iedereen maar blijft meegaan in zijn achterlijke zever.

En waarom moet de Rutte eigenlijk altijd maar weer de VS in het zadel proberen te houden? Keer op keer is dat gewoon toegeven aan Trump. Dat is al eens vrouw die geslagen wordt door haar man en keer op keer maar weer terugkeert want hij zal het wel niet meer doen. Zeg gewoon dit is de lijn, ga je er over dan mag je uw boel pakken en oprotten. En willen we dat men in de VS ook wakker schiet dan moeten we ook niet altijd maar weer alles tolereren wat Trump uitkraamt. Waarom zouden ze in de VS wakker liggen van hoe Trump zich gedraagt tegenover de rest van de wereld gezien iedereen maar blijft meegaan in zijn achterlijke zever.

Don’t throw an old shoe out until you have secured a new pair.

Sure je kan ze buiten gooien, wat ik niet eens zou verkeerd vinden, maar er moet dan wel een plan b zijn, of c en da is er niet. Je moet kunnen schakelen om die militaire en gigantische logistieke gap aan de oostflank af te dekken als US uit de picture verdwijnt

Dat kan EU niet op korte termijn als ze morgen vertrekken met slaande deuren, of indien er een uitdoofperiode zou zijn van een bv 1 jaar, kan de EU dan snel genoeg schakelen om de broodnodige beslissingsstructuren te wijzigen naar een supranationale EDC/F, ik heb daar sterk mijn twijfels bij :S

Duitsland gaat daar ook niet wakker van liggen, de VS kan niet zonder Ramstein airbase. Heel dit circus is gewoon voor het thuisfront volgens mij, de VS heeft Europa gewoon nodig voor alles wat het overzees wil doen.
De vraag is of Trump dat wel beseft, en of hij de belangen van de VS wel verdedigt.
Je zou zeggen dat hij eerder die van Rusland verdedigt, met Vance ook die Orban gaat verdedigen, nog zo'n Russische pion.

Door Trump op de juiste momenten te paaien (ik moet er ook van kotsen, maar het is wat het is) hoopt men dat hij zich wat koest gaat houden.
Trump heeft gezichtsverlies geleden in Iran (al probeert hij het te verkopen als een overwinning) en nu moet er iemand boeten, want het is niet (nooit!) zijn schuld. De NAVO wrong tegen, dus ze zijn nu het slachtoffer.

Men hoopt de VS in de NAVO te houden zodat hij geen absurde dingen uitvreet tegen NAVO landen. Maar omdat hij weer over Groenland begint doet me vrezen dat we de komende weken weer die kant op gaan. Hij moet een overwinning uit de brand slepen, zijn gelijk halen. Hij vindt de NAVO zwak. Ik zou er op durven gokken dat hij Groenland inpalmt (of toch probeert) om aan te tonen dat de NAVO niks tegen hem durft te doen, om zo de zwakheid van de NAVO aan te tonen. Die kerel is op zoek naar quick wins en ik hoop dat hij zich daar in verslikt net zoals in Iran.

Don’t throw an old shoe out until you have secured a new pair.

Sure je kan ze buiten gooien, wat ik niet eens zou verkeerd vinden, maar er moet dan wel een plan b zijn, of c en da is er niet. Je moet kunnen schakelen om die militaire en gigantische logistieke gap aan de oostflank af te dekken als US uit de picture verdwijnt

Dat kan EU niet op korte termijn als ze morgen vertrekken met slaande deuren, of indien er een uitdoofperiode zou zijn van een bv 1 jaar, kan de EU dan snel genoeg schakelen om de broodnodige beslissingsstructuren te wijzigen naar een supranationale EDC/F, ik heb daar sterk mijn twijfels bij :S
Misschien moet je dan eens een paar weken blootvoets lopen en wat blaren oplopen.

En waarom zou je direct de oostelijke flank moeten gaan afdekken? Heeft geen enkel oostelijk land nog militairen ofzo? Moeten we bang zijn dat Rusland direct zal binnen vallen, je weet wel, dat land dat door Oekraïne al 4 jaar bezig gehouden wordt.

Je zegt zelf dat het lijkt alsof ze al hun beslissing genomen hebben dus waarom zouden wij daar tijd moeten blijven insteken? Het lijkt me toch veel nuttiger om die vrijgekomen tijd te steken in effectief een deftige militair apparaat op te zetten. Ik snap niet dat men altijd blijft geloven dat we zonder de VS reddeloos verloren zijn. Net die gedacht is wat ervoor zorgt dat we de VS blijven nodig hebben.

Terug
Bovenaan