De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Nie vergeten gechloreerde kip! Eat healthy!

Moet nu wel zeggen dat mijn avondeten wel ook uit de driehoek komt.
kip, broccoli, volkoren pasta, een curry saus gemaakt van melk, appel, ajuin en currykruiden. De econoom in mij (onbestaande) denkt dan weer... ja das gezond maar dat zijn dure calorieen allemaal. Een bevolking 100% natuulijk laten eten is denk ik gewoon onmogelijk naar caloriebehoefte.

Nieuwe gezonde voeding advies van The Trump Administration:

Niets mis mee, alleen staat dat rood vlees en dat gehakt wel erg prominent bovenaan :oink:
In rechts-conservatieve middens leeft het (compleet foute) idee dat seed oils vergif zijn, terwijl de carnivore-beweging die alles dat niet dierlijk is verkettert (volledig absurd) ook populair is.

En kijk: https://edition.cnn.com/2026/01/07/health/dietary-guidelines-rfk-maha
In addition to advice on protein, sugar and processed foods, they also tell Americans, when adding fats to meals, to “prioritize oils with essential fatty acids, such as olive oil. Other options can include butter or beef tallow,” another favorite of Kennedy’s.
Olijfolie, of boter en ossewit. Want dat eten ze te weinig, verzadigde vetten.

En dan rood vlees en volle melk prominent maken en volkoren granen helemaal onderaan. Hoe ideologie werkelijk alles stuurt daar tegenwoordig is toch ook wat.

In rechts-conservatieve middens leeft het (compleet foute) idee dat seed oils vergif zijn, terwijl de carnivore-beweging die alles dat niet dierlijk is verkettert (volledig absurd) ook populair is.

En kijk: https://edition.cnn.com/2026/01/07/health/dietary-guidelines-rfk-maha

Olijfolie, of boter en ossewit. Want dat eten ze te weinig, verzadigde vetten.

En dan rood vlees en volle melk prominent maken en volkoren granen helemaal onderaan. Hoe ideologie werkelijk alles stuurt daar tegenwoordig is toch ook wat.

Seed oils op zich zijn dan wel inderdaad foutief gestigmatiseerd, maar je moet ze wel in de context plaatsen van hoe ze doorgaans in voeding gebruikt worden. In de US - en eigenlijk bij ons ook- staan ze bijna altijd synoniem voor (ultra) processed foods.

Wanneer je ze gebruikt als olie voor te koken (opletten met oxidatie voor de ongeraffineerde) of dressing zijn ze inderdaad niet problematisch of zelfs gezond ... al spreken vele studies (zoals gewoonlijk) zich natuurlijk ook weer tegen.

100% akkoord dat boter en ossewit 'gezonde vetten' noemen even misleidend is trouwens.

Een whole food diet is doorgaans de juiste aanpak, dus eigenlijk is er nog niet gek veel mis met die driehoek behalve dan dat we hier in EU veel beter af zijn dan in de US als het over de kwaliteit van 'vers' eten gaat. Bijkomend, de gemiddelde Amerikaan verwart rood kwaliteitsvlees met bacon, hotdogs, charcuterie en andere carcinogene rommel. Dat het prominent bovenaan staat is wel inderdaad typisch USA en hun cultuur, en natuurlijk 'masculien' he..

1 Probleem: De Amerikaan zou wel eens lelijk kunnen verschieten als ze hun winkelkar gaan vullen met echte voeding.

Laatst bewerkt:
Ben nu eens naar die piramide en uitleg gaan kijken op de site.
Rommelige site wel die frusterend werkt met die flashy dingen en kan ook niet direct linken maar soit bij "key guidance" ben ik gaan kijken.

Ik zie daar nu toch weinig mis? Granted door die site layout ben ik hem ook niet helemaal gaan bekijken.
Allee voor alles is iets te zeggen maar al zeker over de piramides die ik ooit geleerd heb op school.

- eat real food: zo weinig mogelijk processed foods (kaas is dan niet zo handig geplaatst)
Zo weinig mogelijk toegevoegde suikers en kunstmatige oliën en preservatives.

- focus op groenten en vlees: zorgt voor goede darmflora, steady energie en zo vervang je processed foods stelselmatig.

- nadruk op vermijden toegevoegde suikers die dan vervangen wordt door fruit en plain dairy

- voeding als zuurdesem, oats en rijst krijgen voorkeur op verfijnde bloemen

- de nieuwe piramide is geen strikt dieet en heeft maar 1 doel: zoveel mogelijk echt, overwerkt voedsel eten

- voldoende groenten en fruit

- verder las ik ook nog focus op eiwit (dierlijk en plantaardig) met vetten uit natuurlijke bronnen zoals seeds, eieren, noten, olijven, avocados,...

Ik lees vooral zo weinig mogelijk processed foods en kan me daar echt wel in vinden in dat advies.
Verder zie ik nog focus op eiwit

Eigenlijk zijn die piramides of afbeeldingen ook gewoon geen goede tool om voeding uit te leggen.
Dat wordt zo makkelijk mis geïnterpreteerd en laat zich gewoon niet vertalen in zoiets simpel.

Laatst bewerkt:
Interessante hypothese over de escalatie van de voorbije weken en maanden in alle richtingen:

Je hebt binnen MAGA/de GOP op dit moment eigenlijk drie grote strekkingen:
  • De meer traditionele republikeinen, vertegenwoordigd door Rubio
  • De isolationisten onder Vance
  • De imperialisten (en ik zou zeggen downright fascistische kant) onder Miller
Zowat elke belangrijke figuur binnen de Trump administratie weet ondertussen dat Trump mentaal en fysiek aftakelt, en dat de kans elke dag groter wordt dat hij zijn termijn niet uitdoet. Alleen al daarom is het belangrijk voor elke strekking om zoveel mogelijk van hun eigen agenda erdoor te duwen voor dat gebeurt, want eens Trump verdwijnt valt de boel gewoon uit elkaar. Daar komt nog eens bij dat ze meer en meer schrik hebben van de midterms (zie ook Trump en Vance hun recente uitspraken over impeachment), wat nog een extra argument is om zo snel mogelijk zo veel mogelijk zaken te pushen.

Momenteel wint Miller het van beide andere heren. Vance is opvallend op de achtergrond te vinden de laatste weken. Benieuwd wanneer hij nog eens één van zijn diep academische speeches gaat geven.

Wat meer achtergrond bij Miller, best angstaanjagend:
De man achter de imperiale ambities van Trump: wie is Stephen Miller?
https://www.demorgen.be/nieuws/de-m...ties-van-trump-wie-is-stephen-miller~ba8a66c4 /

Edit: hier het originele: https://www.nytimes.com/2026/01/06/....-7GO.7KEaxXkBUYuX&smid=nytcore-android-share

Momenteel wint Miller het van beide andere heren. Vance is opvallend op de achtergrond te vinden de laatste weken. Benieuwd wanneer hij nog eens één van zijn diep academische speeches gaat geven.
Ik denk dat Miller gewoon veel zichtbaarder is (en inderdaad wel meer het oor van Trump heeft). Volgens mij is Rubio diegene die achter de schermen zoveel mogelijk probeert te beperken, nog altijd.

Rubio zou ik toch ook eerder als imperialist catalogeren maar dan in de traditie van bv. Bush. Amerika als wereldpolitie.

Rubio zou ik toch ook eerder als imperialist catalogeren maar dan in de traditie van bv. Bush. Amerika als wereldpolitie.
Ik zou nu niet zeggen dat Bush (ik bedoel Bush jr dan) een goede president was, integendeel zelfs, want die is verantwoordelijk voor het creëren van een machtsvacuüm in Irak en een reeks terroristische aanslagen in Europa als gevolg, maar die was alleszins voorspelbaarder dan Trump, die is gewoon alle pedalen kwijt.

Bij Trump is het niet genoeg om bijvoorbeeld enkel Venezuela aan te pakken, maar ook nog Iran, Groenland, Colombia, Cuba, ... gewoon iedereen die hem niet aanstaat of die te links is voor hem.

Trump heeft last minute nog een kleine wijziging laten aanbrengen.

Chat-GPT-Image-Jan-8-2026-09-12-38-AM.png

En ze trekken zich terug uit een tiental internationale organisaties:
White House
...which organizations, conventions, and treaties are contrary to the interests of the United States...:

Education Cannot Wait

Alsook:

Regional Cooperation Agreement on Combatting Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia

The irony is strong in this one.

Hitler werd ook democratisch verkozen en dat is net het hele punt van de originele post... Dat is ook de reden dat de geschiedenis van Hitler en de aanloop naar WO2 vanop jonge leeftijd wordt aangeleerd. Omdat dat gewoon opnieuw kan gebeuren als een bevolking dat toelaat.

En hier zijn we, 81 jaar later. Terwijl onze 'bondgenoot' openlijk dreigt met militaire actie tegen een lid van zijn eigen bondgenootschap, openlijk streeft naar het afbreken van de Europese Unie en keer op keer de meest walgelijke stijl en taal hanteert in zijn (officiële) communicatie, zitten wij ons af te vragen waar de grens ligt tussen een conservatieve opvatting en blatant fascisme.
Euh ja. Wat stel jij voor? Trump supporters negeren. Ok. Om met jouw vergelijking verder te gaan: men had de nazis gewoon moeten negeren, dan zou het probleem vanzelf verdwenen zijn? Of wat zeg je nu?

Doe niet zo minachtend over het afvragen waar de grens ligt. Het is eenvoudig om in extremen te denken, maar laat dat net de oorzaak van heel deze miserie zijn. Het is niet omdat jij in de andere kant van het politieke spectrum zit dat je geen gevaar loopt in extremisme te vervallen. Je ijvert hier voor het negeren van bepaalde personen omwille van hun politieke mening. Klinkt verdacht veel op iets wat Trump zou zeggen moet ik zeggen.

De punten die je aanhaalt zijn net argumenten om contact met zulke mensen NIET te verbreken. Ze gaan echt niet zomaar verdwijnen hoor, en hun stemrecht evenmin.
Wat jij voorstelt is gewoon je kop in het zand steken, je ogen sluiten voor wat er gebeurd.
Blijf contact houden en blijf hen proberen overtuigen. Ik zeg niet dat dat zal lukken. Misschien zelfs niet voor 99% van de trump supporters. Maar als het voor 1% lukt is dat al wel meer dan 0%.

Euh ja. Wat stel jij voor? Trump supporters negeren. Ok. Om met jouw vergelijking verder te gaan: men had de nazis gewoon moeten negeren, dan zou het probleem vanzelf verdwenen zijn? Of wat zeg je nu?

Doe niet zo minachtend over het afvragen waar de grens ligt. Het is eenvoudig om in extremen te denken, maar laat dat net de oorzaak van heel deze miserie zijn. Het is niet omdat jij in de andere kant van het politieke spectrum zit dat je geen gevaar loopt in extremisme te vervallen. Je ijvert hier voor het negeren van bepaalde personen omwille van hun politieke mening. Klinkt verdacht veel op iets wat Trump zou zeggen moet ik zeggen.

De punten die je aanhaalt zijn net argumenten om contact met zulke mensen NIET te verbreken. Ze gaan echt niet zomaar verdwijnen hoor, en hun stemrecht evenmin.
Wat jij voorstelt is gewoon je kop in het zand steken, je ogen sluiten voor wat er gebeurd.
Blijf contact houden en blijf hen proberen overtuigen. Ik zeg niet dat dat zal lukken. Misschien zelfs niet voor 99% van de trump supporters. Maar als het voor 1% lukt is dat al wel meer dan 0%.
Er beleefd mee proberen discussiëren en hen feiten voorschotelen helpt alleszins ook niet.
Wat mij betreft had Biden net wat doortastender mogen zijn, en hoop ik dat er een post-Trump tijdperk komt waarin al die criminelen bij wijze van voorbeeld achter de tralies verdwijnen. Om duidelijk te maken dat dit niet meer mag gebeuren.

Er beleefd mee proberen discussiëren en hen feiten voorschotelen helpt alleszins ook niet.
Wat mij betreft had Biden net wat doortastender mogen zijn, en hoop ik dat er een post-Trump tijdperk komt waarin al die criminelen bij wijze van voorbeeld achter de tralies verdwijnen. Om duidelijk te maken dat dit niet meer mag gebeuren.
Zegt wie? Welk bewijs heb je daarvoor? Het is niet omdat jij er niet in slaagt mensen te overtuigen dat niemand er in slaagt, en dat we het allen maar moeten opgeven. Zoals ik zei, wat is het alternatief?

Terug
Bovenaan