De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Mijn Trumper-schoonzus is momenteel ook ruzie aan het maken met heel de familie want wij geloven allemaal propaganda die de media ons voorschotelt, terwijl Trump Maduro heeft afgezet omdat Rusland daar raketten had geïnstalleerd om de VS aan te vallen. Het is ook Biden die de Golf van Amerika heeft omgedoopt tot de Golf van Mexico, Trump herstelde gewoon de geschiedkundige naam.

Echt niets van logica in die standpunten.
Ik ben iemand die altijd kritisch is en alles sceptisch bekijkt. Ik geloof niks (zomaar), ik kan vandaag A denken, morgen B en overmorgen C. Ik geloof ook niet in DE (enige echte) waarheid.

Ik heb trouwens de indruk dat de meeste BG'er zoals ikzelf zijn. Voor ne spiegel gaan staan en telkens alles terug in vraag stellen. Keer op keer. Chronisch. Non stop. Er is te veel desinformatie, te veel beinvloedbare stoorzenders (zoals de media, social media ..) en de wereld verandert heel snel.

En eerlijk? Eigenlijk moet je zo zijn. Ben je zo niet, dan ga je vroeg of laat gebrainwasht zijn (of weet je het gewoon niet meer)

Laatst bewerkt:
Wie op dit punt nog openlijk durft te dwepen met MAGA-ideologie of figuren als Trump/Orban/Fico ziet als een voorbeeld heeft op zijn zachtst gezegd geen fatsoen. Ik heb daar eigenlijk andere woorden voor, maar de kat een kat noemen is op dit forum soms riskanter dan het propageren van dat soort walgelijke en gevaarlijke ideologie.
Moet een beetje oppassen, want ik sleur nog strafpunten mee door het oneigenlijk gebruik van de 'lmao'-emoticon.

Desondanks:
Stop met die vuile neofascisten in uw omgeving te tolereren.
Als je goed geïnformeerd bent en een beetje empatie hebt (wat een narcist zoals Trump duidelijk niet heeft), dan zou je toch moeten beseffen dat Trump niet goed bezig is.

Ik ben iemand die altijd kritisch is en alles sceptisch bekijkt. Ik geloof niks (zomaar), ik kan vandaag A denken, morgen B en overmorgen C. Ik geloof ook niet in DE (enige echte) waarheid.

Ik heb trouwens de indruk dat de meeste BG'er zoals ikzelf zijn. Voor ne spiegel gaan staan en telkens alles terug in vraag stellen. Keer op keer. Chronisch. Non stop. Er is te veel desinformatie, te veel beinvloedbare stoorzenders (zoals de media, social media ..) en de wereld verandert heel snel.

En eerlijk? Eigenlijk moet je zo zijn. Ben je zo niet, dan ga je vroeg of laat gebrainwasht zijn (of weet je het gewoon niet meer)
Sorry, maar dat is eerder wispelturig zijn dan kritisch. Ok dat je jezelf en je standpunten in vraag durft stellen, maar niet chronisch en non stop want dan sta je gewoon nergens voor en draai je met de wind mee.

Stop dan ook met verbouwereerd te zijn over de ontmanteling van het democratisch systeem, territoriale integriteit en algemeen fatsoen in het Westen.

Exact die normalisering ligt aan de basis van de shitshow waarin we ons bevinden.
Normaal gezien ben je tijdens uw schoolperiode voldoende onderwezen over de oorzaken van de opkomst van het nazisme in Europa, de val van Weimar en de democratische verkiezing van een totalitaire, xenofobe fascist die heel de wereld in totale oorlog heeft gestort.

Never again hé. Maar ho maar, contact verbreken met familie omdat ze fascistische kantjes vertonen en ruzie maken omdat je niet mee facistje wilt spelen. Daarvoor laat je iemand toch niet vallen? /s

Sorry, maar dat is eerder wispelturig zijn dan kritisch. Ok dat je jezelf en je standpunten in vraag durft stellen, maar niet chronisch en non stop want dan sta je gewoon nergens voor en draai je met de wind mee.
Dat is de allereerste keer in mijn leven dat iemand mij wispelturig noemt. Ik ben dat namelijk allesbehalve. Haha eigenlijk is dit toch een goed voorbeeld. Uit 1 post van mij concludeer je dat ik wispelturig ben = Aaah!!! Dat is de enige echte waarheid. :tongue:

Ik bedoelde eerder: Die schoonzus heeft slechts één waarheid in pact. Te veel wisselen van waarheid (waar ook wispelturigheid toebehoort) is inderdaad ook niet goed.

Hiermee heb ik genoeg gezegd. Het is en blijft een tekstforum, vul de rest zelf maar in want finaal moet iedereen dat voor zich of haarzelf uitmaken. Iedereen maakt z'n eigen rekening.

Stop dan ook met verbouwereerd te zijn over de ontmanteling van het democratisch systeem, territoriale integriteit en algemeen fatsoen in het Westen.

Exact die normalisering ligt aan de basis van de shitshow waarin we ons bevinden.
Normaal gezien ben je tijdens uw schoolperiode voldoende onderwezen over de oorzaken van de opkomst van het nazisme in Europa, de val van Weimar en de democratische verkiezing van een totalitaire, xenofobe fascist die heel de wereld in totale oorlog heeft gestort.

Never again hé. Maar ho maar, contact verbreken met familie omdat ze fascistische kantjes vertonen en ruzie maken omdat je niet mee facistje wilt spelen. Daarvoor laat je iemand toch niet vallen? /s
Mijn vrouw en haar familie werden daar helemaal niet over onderwezen. Moet ik haar GSM afpakken en haar dwingen haar familie te laten vallen ofzo, want dat hebben ze mij op school nu ook niet echt geleerd?

Allezja, klinkt wel als zeer wijs advies hoor, zonder empathie of pragmatisme even voor andere beslissen met wie ze mogen omgaan want anders moet je je bek houden. Gaat zeker tot een betere wereld en algemene verstandhouding leiden./s

Wie op dit punt nog openlijk durft te dwepen met MAGA-ideologie of figuren als Trump/Orban/Fico ziet als een voorbeeld heeft op zijn zachtst gezegd geen fatsoen. Ik heb daar eigenlijk andere woorden voor, maar de kat een kat noemen is op dit forum soms riskanter dan het propageren van dat soort walgelijke en gevaarlijke ideologie.
Moet een beetje oppassen, want ik sleur nog strafpunten mee door het oneigenlijk gebruik van de 'lmao'-emoticon.

Desondanks:
Stop met die vuile neofascisten in uw omgeving te tolereren.
En wie conservatieve opvattingen heeft is dat ook een neofacist of waar trekken we de grens? Dat is me wat onduidelijk.

En wie conservatieve opvattingen heeft is dat ook een neofacist of waar trekken we de grens? Dat is me wat onduidelijk.
De kritiek ging over figuren zoals Trump / Orbán / Fico en hun autoritaire manier van politiek voeren, niet over conservatisme in het algemeen. Kritisch zijn / kritiek geven op dat soort figuren is toch niet automatisch anti-conservatief?

Eerlijk gezegd snap ik niet goed waarom dit naar “conservatieve opvattingen” wordt getrokken?

De kritiek ging over figuren zoals Trump / Orbán / Fico en hun autoritaire manier van politiek voeren, niet over conservatisme in het algemeen. Kritisch zijn / kritiek geven op dat soort figuren is toch niet automatisch anti-conservatief?

Eerlijk gezegd snap ik niet goed waarom dit naar “conservatieve opvattingen” wordt getrokken?

Mss omdat in sommige landen of zelfs middens in België bepaalde partijen of politieke figuren in datzelfde rijtje worden gezet. Zelfs partijen als NVA en onze eigenste premier.

Dus de vraag waar de grens wordt getrokken lijkt niet zo vreemd.

In de redenering dat het bijna "ongehoord" is dat @Sylverscythe de banden met zijn schoonzus niet wil verbreken, kan je in België eigenlijk bijna gaan doortrekken dat je maar beter de banden kan breken met een vriend, kennis of familielid die voor het Vlaams Belang stemt. Of in de ogen van sommigen en al zeker in bepaalde Waalse/Brusselse middens zelfs voor NVA.

De grens kan toch vrij eenvoudig worden getrokken bij het negeren van democratische "checks and balances" en het ondermijnen van het (vertrouwen in) de democratie?

N-VA en Vlaams Belang (daar waar ze lokaal besturen) houden zich nog steeds wel aan de wetten en blijven qua gedrag binnen de grenzen van het degelijke. Elke partij maakt al eens een slippertje met bijvoorbeeld een burgemeester die buiten de lijntjes kleurt, en leugentjes (of halve waarheden) worden door elke partij verteld, maar niet op de schaal die we nu in de VS zien. Jullie zien toch zelf de gigantische, enorme verschillen tussen N-VA en de regering Trump, mag ik hopen?

Zoals al gezegd: het niet eens zijn met het beleid is 1 ding. Daarvoor hoeft men politici of partijen niet te verketteren. Maar de schandalen en onwettige praktijken volgen zich in de VS in sneltempo op. Een weekje van Trump's regering en uitspraking zouden hier genoeg zijn voor maanden aan nieuws. Ginds is dat al zo gewoon dat het op enkele dagen passeert. Dus uiteraard is er een torenhoog verschil tussen iemand die in sneltempo richting autocratie wandelt, en een partij waarmee men het simpelweg niet eens is.

Daarmee neem ik geen besloten houding in: ik wil niet beweren dat heelder families hier moeten breken omwille van een MAGA schoonzus. Maar er valt toch iets te zeggen over mensen die dit soort aanhoudende criminaliteiten en pesterijen en aggressie jegens andere landen en minderheden nog steeds toejuichen? Dat kan en mag toch ook gezegd worden in een discussie?

Laatst bewerkt door een moderator:
Mss omdat in sommige landen of zelfs middens in België bepaalde partijen of politieke figuren in datzelfde rijtje worden gezet. Zelfs partijen als NVA en onze eigenste premier.

Dus de vraag waar de grens wordt getrokken lijkt niet zo vreemd.
En… dan? N-VA of zelfs onze premier in hetzelfde hokje duwen als Trump of Orbán is toch gewoon een foutieve, zelfs domme, vergelijking. Maar los daarvan: ik zie nog altijd niet waar die plotselinge “conservatieve opvattingen” vandaan komen als reactie op “vuile neofascisten”. Dat is een sprong die hier niemand maakte.

If anything voelde dit eerder als een rookgordijn dan als een inhoudelijk antwoord.

Uw politieke tegenstanders ongedierte noemen lijkt mij bijvoorbeeld een vrij duidelijke grens. Dat anderen die grens wat minder makkelijk zien, tja. Sign of the times zeker? Verwacht dus ook niet dat ik hier lang en breed ga argumenteren. Voor de meesten is het zeer duidelijk waar ik op doel.

Uit ervaring heb ik trouwens al gemerkt dat het zelden de critici van Trump/Orban zijn die dit soort "vragen" of bedenkingen uiten.

Overigens vind ik Bart De Wever met voorsprong de sterkste politicus van het land en mensen die hem met Orban vergelijken zijn niet goed wijs. De Wever zelf windt er niet bepaald doekjes om wat hij van een figuur als Orban of Trump vindt. En terecht.

Dat is het verschil tussen iemand met conservatieve opvattingen en een neofascist.

De grens kan toch vrij eenvoudig worden getrokken bij het negeren van democratische "checks and balances" en het ondermijnen van het (vertrouwen in) de democratie?

N-VA en Vlaams Belang (daar waar ze lokaal besturen) houden zich nog steeds wel aan de wetten en blijven qua gedrag binnen de grenzen van het degelijke. Elke partij maakt al eens een slippertje met bijvoorbeeld een burgemeester die buiten de lijntjes kleurt, en leugentjes (of halve waarheden) worden door elke partij verteld, maar niet op de schaal die we nu in de VS zien. Jullie zien toch zelf de gigantische, enorme verschillen tussen N-VA en de regering Trump, mag ik hopen?

Zoals al gezegd: het niet eens zijn met het beleid is 1 ding. Daarvoor hoeft men politici of partijen niet te verketteren. Maar de schandalen en onwettige praktijken volgen zich in de VS in sneltempo op. Een weekje van Trump's regering en uitspraking zouden hier genoeg zijn voor maanden aan nieuws. Ginds is dat al zo gewoon dat het op enkele dagen passeert. Dus uiteraard is er een torenhoog verschil tussen iemand die in sneltempo richting autocratie wandelt, en een partij waarmee men het simpelweg niet eens is.

Daarmee neem ik geen besloten houding in: ik wil niet beweren dat heelder families hier moeten breken omwille van een MAGA schoonzus. Maar er valt toch iets te zeggen over mensen die dit soort aanhoudende criminaliteiten en pesterijen en aggressie jegens andere landen en minderheden nog steeds toejuichen? Dat kan en mag toch ook gezegd worden in een discussie?

En… dan? N-VA of zelfs onze premier in hetzelfde hokje duwen als Trump of Orbán is toch gewoon een foutieve, zelfs domme, vergelijking. Maar los daarvan: ik zie nog altijd niet waar die plotselinge “conservatieve opvattingen” vandaan komen als reactie op “vuile neofascisten”. Dat is een sprong die hier niemand maakte.

If anything voelde dit eerder als een rookgordijn dan als een inhoudelijk antwoord.

Het ging mij vooral om de grens vanaf wanneer we "vuile neofascisten" uit onze omgeving niet meer zouden mogen tolereren, laat staan dat we banden met familie verbreken, omdat ze een politiek figuur steunen.

Als dan Trump, Orban en Fico als voorbeelden gegeven worden, hoe wordt daar dan de grens getrokken? Die hebben alle 3 in elk geval al een ander politiek profiel en 2 ervan zijn vooralsnog gewoon recent democratisch verkozen (de andere is in theorie ook democratisch verkozen maar in de praktijk wordt die verkiezing en democratie sterk gemanipuleerd).

Akkoord dat ze de checks en balances met de voeten treden, de één al wat meer dan de ander, maar ook daar zijn ze uiteraard niet alleen én zijn er veel ergere landen in de wereld. Zelfs landen waar veel mensen ook gewoon geen graten in zien om op vakantie te gaan.

Feit is wel dat bepaalde Europese partijen waaronder het VB (NVA was natuurlijk een boutade, een kleine minderheid zet die echt op dezelfde lijn) min of meer op diezelfde hoogte worden gezet én duidelijk sympathiseren met sommige van die autoritaire leiders en hun partij. Dus ja, waar trek je de grens met de aanhangers van deze of gene partij of leider?

Politiek is toch niet het beste onderwerp om over te discussiëren op een kerstavond, als je wilt dat alles goed verloopt zonder ruzie.

en 2 ervan zijn vooralsnog gewoon recent democratisch verkozen (de andere is in theorie ook democratisch verkozen maar in de praktijk wordt die verkiezing en democratie sterk gemanipuleerd).
Hitler werd ook democratisch verkozen en dat is net het hele punt van de originele post... Dat is ook de reden dat de geschiedenis van Hitler en de aanloop naar WO2 vanop jonge leeftijd wordt aangeleerd. Omdat dat gewoon opnieuw kan gebeuren als een bevolking dat toelaat.

En hier zijn we, 81 jaar later. Terwijl onze 'bondgenoot' openlijk dreigt met militaire actie tegen een lid van zijn eigen bondgenootschap, openlijk streeft naar het afbreken van de Europese Unie en keer op keer de meest walgelijke stijl en taal hanteert in zijn (officiële) communicatie, zitten wij ons af te vragen waar de grens ligt tussen een conservatieve opvatting en blatant fascisme.

Laatst bewerkt:
Het ging mij vooral om de grens vanaf wanneer we "vuile neofascisten" uit onze omgeving niet meer zouden mogen tolereren, laat staan dat we banden met familie verbreken, omdat ze een politiek figuur steunen.

Als dan Trump, Orban en Fico als voorbeelden gegeven worden, hoe wordt daar dan de grens getrokken? Die hebben alle 3 in elk geval al een ander politiek profiel en 2 ervan zijn vooralsnog gewoon recent democratisch verkozen (de andere is in theorie ook democratisch verkozen maar in de praktijk wordt die verkiezing en democratie sterk gemanipuleerd).

Akkoord dat ze de checks en balances met de voeten treden, de één al wat meer dan de ander, maar ook daar zijn ze uiteraard niet alleen én zijn er veel ergere landen in de wereld. Zelfs landen waar veel mensen ook gewoon geen graten in zien om op vakantie te gaan.

Feit is wel dat bepaalde Europese partijen waaronder het VB (NVA was natuurlijk een boutade, een kleine minderheid zet die echt op dezelfde lijn) min of meer op diezelfde hoogte worden gezet én duidelijk sympathiseren met sommige van die autoritaire leiders en hun partij. Dus ja, waar trek je de grens met de aanhangers van deze of gene partij of leider?
Ik begrijp uw punt uiteraard. Maar in mijn ogen is er wel een enorm verschil tussen mensen die Trump nu nog toejuichen en mensen die pak 'm beet te pas en te onpas VB posts quoten.

Ik geef grif toe dat ik niet genoeg weet van Orban en Fico om daar een eenduidig antwoord op te geven, waar de grens ligt bij die twee. Maar laten we ook wel wezen: in onze regio en kringen zijn er natuurlijk wel veel minder Orban en Fico-fanaten. En als ze er zijn, dan zijn ze (in mijn ervaring) ook veel minder fanatiek.

Maar ik denk er dus wel het mijne van. Iemand die tegen mij een lofzang komt brengen over Trump of pakweg Poetin, die is in mijn ogen toch wel "van het padje af". Ik zal wel trachten in dialoog te gaan als de context dat toelaat, en ik zeg ook niet dat die mensen dan de verpersoonlijking van het kwaad zijn, maar iemand die met alle feiten en informatie kan werken en nog steeds zulke figuren luidkeels en fanatiek steunt: heel grote kans dat die persoon op veel vlakken hard tegen mijn persoonlijke waarden en normen in gaat.

Ik blijf het toch een vreemde redenering vinden hoor. Het probleem van polarisatie of hoe je het ook wil noemen vindt vooral zijn oorzaak in het feit dat mensen "down the rabbithole" gaan in (sociale) media, en enkel nog meningen, "feiten", enz. te horen krijgen die stroken met hun vooroordelen.
En de oplossing is dan het contact te verbreken?

Ik blijf het toch een vreemde redenering vinden hoor. Het probleem van polarisatie of hoe je het ook wil noemen vindt vooral zijn oorzaak in het feit dat mensen "down the rabbithole" gaan in (sociale) media, en enkel nog meningen, "feiten", enz. te horen krijgen die stroken met hun vooroordelen.
En de oplossing is dan het contact te verbreken?
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen voorstander van het contact te verbreken. Ik reageerde maar louter op de veronderstelling dat we "dan maar iedereen wiens politieke overtuiging ons niet aanstaat" (parafraserend) moeten bannen uit ons leven, alsof er geen verschil is tussen Trump en andere (zelfs extreme) politieke partijen. Ik wilde slechts duiden dat er een huizenhoog verschil is tussen de Trump-regering en zelfs de partij Vlaams Belang hier in ons land.

Persoonlijk ben ik voorstander van de dialoog: iemand die al in de kringen zit en Trump-onzin begint te spuien, daar moet op gereageerd worden. Het is vermoeiend, het is niet fijn, maar we moeten wel zulke mensen niet zomaar "hun gang" laten gaan en in die echokamer laten zitten. Als ik iemand nieuw leer kennen en die kunnen de loftrompet over Trump niet wegsteken, dan is de kans dat ik die persoon beter leer kennen wel vrij klein echter. Zo eerlijk moet ik ook zijn.

Terug
Bovenaan