De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Voor wie het niet kan lezen: er ligt een gigantische stock condooms, andere voorbehoedsmiddelen en aidsremmers van het voormalige USAID weg te rotten in magazijnen in Geel. België heeft actief geprobeerd om die stock vrij te krijgen, met partners die de stock wouden overnemen etc. Blijkt dat het cancellen van USAID geen besparingsoperatie was, maar puur conservatief ideologisch:

Resultaat: alles naar de verbandingsoven.

Degoutant regime.
Je zou denken dat ze het liever willen verkopen en nog wat aan verdienen. Nu moeten ze nog gaan betalen voor de vernietiging.

Slechte deal voor iedereen! :sop:

Voor wie het niet kan lezen: er ligt een gigantische stock condooms, andere voorbehoedsmiddelen en aidsremmers van het voormalige USAID weg te rotten in magazijnen in Geel. België heeft actief geprobeerd om die stock vrij te krijgen, met partners die de stock wouden overnemen etc. Blijkt dat het cancellen van USAID geen besparingsoperatie was, maar puur conservatief ideologisch:

Degoutant regime.
Voorbehoedsmiddelen blokkeren is nog enigzins te begrijpen vanuit een traditioneel conservatief standpunt, maar aidsremmers blokkeren is gewoon kwaadaardig.

Degoutant regime.
Het persagentschap Reuters meldde eind juni dat Washington van plan is om alles voor vernietiging door te sturen naar een verbrandingsoven in Frankrijk.

In Frankrijk dan nog, dat is wel straf dat ze dat in Vlaanderen niet gaan vernietigen (principe van zelfvoorziening).

Nu zou Trump overwegen meer Amerikaanse troepen in Polen te stationeren?
Europa zou toch zijn eigen boontjes moeten doppen?

De huidige Poolse president schurkt natuurlijk wel tegen het MAGA gedachtengoed aan. Dan kan plots meer of wat steekt daar achter?

Ik hoop dat de Europeanen zich hierdoor weer niet in slaap laten wiegen en doorzetten met het versterken van de Europese defensie en het aanhalen van de onderling samenwerking op dat vlak.

Nu zou Trump overwegen meer Amerikaanse troepen in Polen te stationeren?
Europa zou toch zijn eigen boontjes moeten doppen?

De huidige Poolse president schurkt natuurlijk wel tegen het MAGA gedachtengoed aan. Dan kan plots meer of wat steekt daar achter?

Ik hoop dat de Europeanen zich hierdoor weer niet in slaap laten wiegen en doorzetten met het versterken van de Europese defensie en het aanhalen van de onderling samenwerking op dat vlak.
Raar, ik las daarnet dit:

De regering-Trump zal de steun voor een programma dat legers in Oost-Europa hielp voorbereiden op een mogelijk offensief van Rusland, beëindigen, aldus het Witte Huis donderdag. Dat heeft het Witte Huis bevestigd aan de 'Financial Times'. President Trump blijft de rol van Washington binnen de NAVO herzien en dringt er bij Europa op aan zijn verdediging en steun aan Oekraïne te versterken.

Of is er met Polen een aparte deal gesloten?
Of weten Trump en zijn administratie niet dat Polen in Oost-Europa ligt?

De regering-Trump zal de steun voor een programma dat legers in Oost-Europa hielp voorbereiden op een mogelijk offensief van Rusland, beëindigen, aldus het Witte Huis donderdag. Dat heeft het Witte Huis bevestigd aan de 'Financial Times'. President Trump blijft de rol van Washington binnen de NAVO herzien en dringt er bij Europa op aan zijn verdediging en steun aan Oekraïne te versterken.

Dat artikel wat ik deelde lijkt me inderdaad wel over een deal specifiek met Polen te gaan.
Maar goed, Polen is Europa én NATO en zowat de belangrijkste militaire speler aan de grens met Rusland. Dus een versterking daar is toch in het voordeel van volledig Europa lijkt me?

Ik denk dat je bij Trump gewoon moet afwachten wat hij doet en niet wat hij zegt, want die blaast warm en koud tegelijk. Dikwijls afhankelijk van wie hij laatst gesproken heeft.
En wat zijt ge met een versterking die ze de week erna weer kunnen intrekken. T. heeft bewezen dat hij (en met hem heel de USA) onbetrouwbaar is als vriend en bondgenoot.

Geeft hij ze werkelijk en houdt hij ze ook daar, dan is dat goed, maar Europa zal zelf moeten zorgen dat ze sterk genoeg zijn aan de grens, zodat a) zij bepalen wat er gebeurt in Europa en de leiding nemen in geval van oorlog en US als backup/versterking dient en b) we ons boontjes kunnen doppen als US ineens besluit om toch weer niks te doen en ons anders fel verzwakt aan de grens achterlaat.
Met T. weet je ook nog altijd niet of hij geen asset is van Rusland (of toch op zijn minst bespeeld door Poetin). Ons eerst zogezegd gaan versterken om dan wanneer Rusland zou aanvallen, ons ineens in de steek te laten is volgens mij met hem nog steeds een mogelijkheid. Hij is gewoon niet te vertrouwen, dus moeten we er zelf sterk genoeg staan en de extra troepen van US is dan gewoon mooi meegenomen als extra buffer, maar niet als essentiële ondersteuning.

Oei oei oei, Polen is volgens geen enkele Pool Oost Europa. Ze waren wel deel van het Oostblok onder de Sovjet Unie, maar beschouwen zich vandaag (net zoals een Tsjechie) helemaal geen Oost Europa, maar Centraal Europa. Ook de VS klassificeert Polen al jarenlang als Centraal Europees en niet Oost Europees:

Poland is a stalwart ally in Central Europe and one of the United States’ strongest partners in fostering security and prosperity regionally, throughout Europe, and the world.

A "shock therapy" program during the early 1990s enabled the country to transform its economy into one of the most robust in Central Europe.

Central Europe, east of Germany

En de interactieve map op volgende link is ook vrij duidelijk:

Hij wil inderdaad oorlogen tussen landen stoppen, maar wakkert tegelijk de cultuuroorlog in zijn eigen land aan en buit die uit voor politiek gewin. En onder die cultuuroorlog kunnen blijkbaar heel veel dingen vallen, waaronder de naamgeving van ministeries.
Ik krijg toch 1984 vibes van die herbenoeming van dat ministerie.

Ik krijg toch 1984 vibes van die herbenoeming van dat ministerie.
Als in Trump die eigenlijk de newspeak ontmaskert en zijn ministerie de correcte naam geeft nadat de rest van de wereld zoiets propaganda-gewijs een ministerie van defensie noemt terwijl iedereen goed weet dat het vaak om meer dan loutere, brave, defensie gaat?

Als in Trump die eigenlijk de newspeak ontmaskert en zijn ministerie de correcte naam geeft nadat de rest van de wereld zoiets propaganda-gewijs een ministerie van defensie noemt terwijl iedereen goed weet dat het vaak om meer dan loutere, brave, defensie gaat?

Semantiek terzijde mag het toch als licht ironisch benoemd worden dat net de man die aankondigt oorlogen te beëindigen en naar de Nobelprijs voor de Vrede hengelt degene is die deze verandering wil doorvoeren.

Verder een afleiding van andere zaken en een onnodig kostenplaatje met de administratieve impact dat dit zal/zou hebben.

Lol: fabrieken moeten terugkomen naar US
*Buitenlands bedrijf plaatst fabriekje*

*Ice laat werken stilleggen en pakt arbeiders op*

*Surprised picachu*

Agenten van immigratiedienst ICE vallen binnen tijdens bouw van autobatterijfabriek Hyundai in VS: “450 arbeiders gearresteerd”

Lol: fabrieken moeten terugkomen naar US
*Buitenlands bedrijf plaatst fabriekje*

*Ice laat werken stilleggen en pakt arbeiders op*

*Surprised picachu*

Agenten van immigratiedienst ICE vallen binnen tijdens bouw van autobatterijfabriek Hyundai in VS: “450 arbeiders gearresteerd”

Vooral Zuid-Koreaanse arbeiders.

"Het Zuid-Koreaanse ministerie van Buitenlandse Zaken meldde dat meerdere Zuid-Koreanen in Georgia zijn vastgezet door de immigratiedienst ICE. Het zou gaan om ongeveer “300 Zuid-Koreanen”, bericht AFP. Het is niet duidelijk welke nationaliteit de andere opgepakte medewerkers hebben."

Dus fabrieken moeten gebouwd worden door Amerikanen.

Ik kijk nu al uit naar het WK voetbal dat volgend jaar (deels) doorgaat in de US.
Niet voor de sport an sich, maar voor alle chaos voor, tijdens en na het event.

Terug
Bovenaan