De ernst lijkt niet door te dringen. The Washington Post bracht uit dat het Pentagon in Alabama en Arizona permanente snelle interventiemachten aan het opzetten is om “burgerlijke onrust” in het hele land te onderdrukken. Andere media namen dat nauwelijks over.
“Dat viel mij ook op, maar ja: het ging nog maar om plannen, misschien speelde er wat scepticisme. Trumps entourage beconcurreert elkaar voortdurend met verregaande voorstellen en gênante vleierij, waardoor je een ‘zal het wel zo’n vaart lopen’-reflex ontwikkelt. Nochtans loopt het vaak wél zo’n vaart. Van dat plan voor een permanente interventiemacht in Alabama en Arizona heb ik niets meer gehoord, maar ik vrees dat het al vervangen is door iets nog gevaarlijkers, weggemoffeld in een presidentieel decreet van 25 augustus. (zoekt even) Hier heb ik het. Additional measures to address the crime emergency in the District of Columbia is de titel. Zo trekt het weinig aandacht van journalisten, want het lijkt louter voor de hoofdstad te gelden. Maar wat staat hier, goed verstopt op het einde van een lange paragraaf? ‘In Washington D.C. wordt een snelle interventie-eenheid van de National Guard opgericht, die permanent paraat zal staan om onmiddellijk te worden ingezet, om het even waar in de VS. Voor die eenheid worden ook militairen uit andere staten gestuurd, en die komen onder het bevel van de National Guard van Washington.”