De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

De herstelbetalingen die op Duitsland zijn gedwongen na WO1 hielpen ook niet. De overgave in 1918 was ook maar een “onderhandeling” in die mate dat Duitsland geen kant uit kon en wat neerkwam op een vernedering tekende.

Japan was de facto al verslagen, maar om weken (maanden) aan vechten op Japanse bodem te vermijden heeft men voor de atoombommen gekozen. Met het argument van “de korte pijn” en minder slachtoffers in totaal dan bij een invasie.

Duitsland kan je zeggen dat ze in feite ook al een aantal jaar de oorlog verloren hadden. Ze waren op geen enkele manier in staat om de grondstoffen te bekomen die ze nodig hadden om voldoende oorlogsmaterieel te produceren (zie de quasi totale instorting van de Luftwaffe).

Wat post-WO2 succesvoller maakte dan WO1 was dat de verslagen landen relatief snel zich weer economisch en zelfs politiek konden integreren.

Men focust altijd maar al te graag op die herstelbetalingen die het Duitsland moeilijk maakten in na het verdrag van Versailles,
maar daarbij moet ook wel vermeld worden dat Duitsland evenzeer een hoge prijs had opgelegd aan Frankrijk na de Frans-Duitse oorlog de eeuw voordien. 't is niet dat dat iets 'uniek' was aan het verdrag van Versailles.

Duitsland had ook gewoon pech dat het herstelbetalingen moest doen in een periode waarin de beurs crashte, en in de V.S. toen tevens een president aan de macht was met weinig kennis van economie en een voorliefde voor handelstarieven (en zo rijmt de geschiedenis weer).

Kunnen we die geschiedenisles over WOI / WOII in een ander topic houden aub? Dit heeft niets meer met het Amerika topic te maken.

Kamala Harris heeft een heel deel van die zaken min of meer voorspeld: zoals National Guard die met wapens rondloopt in steden. Als ik zo zie op Reddit, is er toch wel redelijk wat protest hoor. Maar langs de andere kant: er is een deel dat voor T. heeft gestemd om de Dems te 'ownen', en een deel is ook gewoon cult. T. mag doen wat hij wil, zolang ze er persoonlijk niet door getroffen worden. Alhoewel je ook al posts ziet van mensen die mede door T. zijn beleid hun zaak failliet zien gaan en toch blijven naaste familieleden, zoals ouders, toch aanhangers van T.
Probleem met Harris was natuurlijk dat men net dezelfde soort doemscenario's gaf bij de verkiezingen in 2016. En ook al valt er vanalles te vertellen over die 1e termijn, het was belange zo erg niet uiteindelijk. Hij heeft zich redelijk koest gehouden. Als men dan 4 jaar later weeral zulke doemscenario's geeft, wie gelooft dat dan nog? En als die waarschuwingen de 1e keer niet geholpen hebben om het publiek te overtuigen, waarom zou het dan de 2e keer wel werken?
De fout die men telkens blijft maken is om mee te gaan in zijn zever. Vanaf de voorverkiezingen in 2016 al waarin hij belachelijke uitspraken deed maar tot ieder's verbazing bleef winnen. Door die uitspraken te proberen bevechten geef je hem aandacht. Negeer zijn zever en focus op je eigen punten. De fout die zijn republikeinse tegenstanders maakten in de voorverkiezingen, de fout die Clinton maakte, de fout die Harris en Waltz maakten, ...

reddit en twitter staan opeens vol van berichten dat trump dood zou zijn. Reden is dat hij al enkele dagen niet gezien is vance onlangs heeft gezegd dat hij klaar staat om het roer over te nemen als dat nodig is.

reddit en twitter staan opeens vol van berichten dat trump dood zou zijn. Reden is dat hij al enkele dagen niet gezien is vance onlangs heeft gezegd dat hij klaar staat om het roer over te nemen als dat nodig is.

Het zou in dat geval ronduit hilarisch zijn, dat zijn laatste publieke woorden het feliciteren van Taylor Swift met haar verloving zouden zijn.

Laatst bewerkt:
Volgens mij moeten we meer schrik hebben van Vance als president dan Trump hoor, dus dat hij maar zijn termijn uitdoet en misschien en passant wat leden van zijn personencultus desillusioneert.
Dat laatste is waar zijn tegenstanders al sinds zijn eerste verkiezing op hopen, maar blijkt tot nu toe ijdele hoop geweest te zijn.

Uit goede bron heb ik vernomen dat Trump zich opgehangen heeft.

Afgedrukt op een groot doek aan het departement of labor:
trump.jpg

Moet je wel de ballen voor hebben, je zo naast Ted Roosevelt zetten.

Roosevelt concluded that since he was not coughing blood, the bullet had not reached his lung; he declined suggestions to go to the hospital immediately. Instead, he delivered his scheduled speech. His opening comments to the gathered crowd were, "Friends, I shall ask you to be as quiet as possible. I don't know whether you fully understand that I have just been shot—but it takes more than that to kill a bull moose."

ahja... hij heeft ook een Nobelprijs.

Volgens mij moeten we meer schrik hebben van Vance als president dan Trump hoor, dus dat hij maar zijn termijn uitdoet en misschien en passant wat leden van zijn personencultus desillusioneert.
Vance is intelligenter dan Trump. Maar Trump is veel populairder bij MAGA's dan Vance.
Ik denk niet dat Vance genoeg "swung" heeft om verkozen te geraken.

"Niemand" neemt Vance serieus, dat is het grote probleem voor hem. Met zijn relatieve babyface, zijn saga met de sofa, de eyeliner, de duizenden bewerkte foto's op het internet,... allemaal zaken die hem kleineren.

"Niemand" neemt Vance serieus, dat is het grote probleem voor hem. Met zijn relatieve babyface, zijn saga met de sofa, de eyeliner, de duizenden bewerkte foto's op het internet,... allemaal zaken die hem kleineren.
En Vance is publiek al een aantal keren vernederd geweest. Denk maar aan de Engelse pub die hem weigerde te bedienen en de verschillende keren dat hij werd uitgejouwd.
Dit zien we bij Trump niet. Maar dit is misschien omdat Trump niet zo dicht bij de gewone mensen komt. Zou Trump ook zo worden uitgejouwd? Ben daar wel benieuwd naar.

Inderdaad. Uit de gelekte signal berichten heeft vance duidelijk een anti europa standpunt. Nog meer dan Trump, en die zat denk ik niet in dat signal groepje.

Inderdaad. Uit de gelekte signal berichten heeft vance duidelijk een anti europa standpunt. Nog meer dan Trump, en die zat denk ik niet in dat signal groepje.
JD Vance een anti-Europa standpunt? Ik zie het toch eerder als pro free speech, pro nationale soevereiniteit (alsook culturele- en volkssoevereiniteit) en anti (overdreven) migratie. Dat z'n visie niet strookt met het politieke discours in de EU op dit moment, betekent niet dat het anti-Europa is. Het tegenovergestelde is waar.

Terug
Bovenaan