De Amerikaanse Politiek: De Regering Trump II

Dat zal denk ik niet mogen omwille van milieuregels of risico op ongevallen vermoed ik, maar je mag je eigen auto of huis wel kapotslaan of afbreken.
Misschien ook omdat je daarmee een grotere kans bestaat om andere in gevaar te brengen.
Persoonlijk vind ik wel dat je een eigen vlag in brand zou mogen steken.

Er zijn verschillende rechtbanken over de hele wereld (inclusief VS) die hierover geoordeeld hebben dat dit wel degelijk onder het recht van meningsuiting valt. Het valt nog te bezien of de EO van Trump te verdedigen valt in de rechtbank.
Het gaat vooral over dit!

Waarom zou je je eigen huis of wagen in brand steken om te tonen dat je het niet eens bent met de regering? Wat een vergelijkingen toch weer - wat waarde voegt dat nu eigenlijk toe hier?

Er zijn verschillende rechtbanken over de hele wereld (inclusief VS) die hierover geoordeeld hebben dat dit wel degelijk onder het recht van meningsuiting valt. Het valt nog te bezien of de EO van Trump te verdedigen valt in de rechtbank.

Als het geen waarde heeft, hoef je er ook niet op te reageren. Beryl sprak over eigen materiaal, dus ik vroeg even door. That's it.

Ik begrijp ook helemaal niet waarom je een vlag in brand zou steken als je het oneens bent met de regering, we leven in een democratie en niet een bananenrepubliek (al wordt het verschil ogenschijnlijker kleiner met de dag in de VS). Er zijn voldoende democratische opties om je ontevredenheid te uiten zoals stemmen, betogen, jezelf politiek te eengageren, je aansluiten bij activistische groeperingen, en in de VS heb je dan nog ook veel meer dan in Europa de mogelijkheid om dingen te doen zoals "call your representative".

En om mezelf te quoten uit mijn eerste post hierover: "ik vind dat..."

Ik begrijp ook helemaal niet waarom je een vlag in brand zou steken als je het oneens bent met de regering, we leven in een democratie en niet een bananenrepubliek (al wordt het verschil ogenschijnlijker kleiner met de dag in de VS). Er zijn voldoende democratische opties om je ontevredenheid te uiten zoals stemmen, betogen, jezelf politiek te eengageren, je aansluiten bij activistische groeperingen, en in de VS heb je dan nog ook veel meer dan in Europa de mogelijkheid om dingen te doen zoals "call your representative".
Het verbranden van een vlag heeft natuurlijk wel symbolische waarde. Daarom ook net het verbod/EO.

Ja, maar een vlag heeft niks te maken met een regering, vind ik. Een vlag staat voor het land en haar inwoners zelf, niet voor een aantal tijdelijke figuranten.
Tijdelijke figuranten, ook wel gekend als de verkozen vertegenwoordigers van het land en haar inwoners...

Tijdelijke figuranten, ook wel gekend als de verkozen vertegenwoordigers van het land en haar inwoners...

Door de meerderheid der stemgerechtigden. In de gepolariseerde maatschappij van tegenwoordig zal je vaak 50% of meer van alle inwoners vinden die zich daardoor niet vertegenwoordigd zien.

Nogmaals, mijn mening. Als jullie geen problemen hebben met het verbranden van vlaggen, jullie goed recht.

Kwam dit beeld tegen online. Spreekt echt boekdelen.

536272403_1302642747887591_1740665926426586299_n.jpg

Amerikaanse spionnen zijn actief in Groenland om de bevolking tegen Denemarken op te zetten. Dat bericht de Deense publieke omroep DR op basis van meerdere bronnen. De Deense regering heeft de Amerikaanse ambassadeur om opheldering gevraagd.
Het gaat volgens de Deens omroep om ten miste drie Amerikanen die de afgelopen maanden geregeld in Groenland waren. Een van hen werkte aan een lijst met namen van burgers die de Amerikaanse plannen om Groenland over te nemen zouden steunen. De Amerikanen zouden hen willen rekruteren voor de Groenlandse afscheidingsbeweging.
De man stelde ook een namenlijst samen met tegenstanders van de Amerikaanse bemoeienis. Ook liet hij Groenlanders kwesties aanwijzen die in Amerikaanse media gebruikt konden worden om Denemarken in een kwaad daglicht te stellen.
DR kent de namen van de drie Amerikanen, maar maakt die om redenen van privacy niet bekend. Wel zegt de omroep dat zij nauwe banden hebben met de Amerikaanse president Donald Trump. Een van hen is onlangs benoemd in een functie waarmee hij invloed zou kunnen krijgen op het Amerikaanse veiligheidsbeleid.
De twee andere mannen werkten eerder onder Trump. Zij zouden contact hebben gelegd met politici, ondernemers en burgers om hen warm te maken voor aansluiting bij de VS.
Afgelopen mei onthulde de Amerikaanse krant The Wall Street Journal al dat Trump zijn geheime diensten opdracht had gegeven om beïnvloedingsoperaties te organiseren in Groenland. Groenland kent zelfbestuur, maar oud-kolonisator Denemarken heeft nog gedeeltelijke zeggenschap, onder meer op het gebied van defensie en buitenlands beleid.
Met vrienden zoals dit, wie heeft er nog vijanden nodig?

De 50% tariffs voor Indiaase exports zijn nu in voege. Straf toch wel als je voornaamste tegenstander China is om dan een aartsrivaal van China zo hard te raken. Onderhandelaars hebben ook hun reis afgezegd. Indië gaat nu praten met China en verder met Rusland... Voor het eerst in 7 jaar gaat Modi naar China (komend weekend).

Langs de andere kant: Amerikanen zullen misschien minder snel geneigd zijn om Indiaase diamanten te importeren. Kan de Antwerpse handel doen boomen misschien? Ken die markt wel niet, maar lijkt me logisch?

Langs de andere kant: Amerikanen zullen misschien minder snel geneigd zijn om Indiaase diamanten te importeren. Kan de Antwerpse handel doen boomen misschien? Ken die markt wel niet, maar lijkt me logisch?
Die markt is al langer voor een groot deel in Indiaanse handen.
Centen zullen dus toch richting India vloeien.

Je mag natuurlijk niemands anders vlag in brand steken, maar je eigen materiaal kapot maken lijkt me perfect ok.
Ik vind niet dat je moet brand stichten in het openbaar. Nu iemand daarvoor in de gevangenis steken voor een vlag, zonder schade aan mensen/gebouwen te veroorzaken, lijkt me overdreven, een boete in dit geval zal ook al voldoende zijn.

Ik blijf me toch telkens maar weer verbazen over het parcours dat de regering Trump rijdt. Velen hadden dit zien aankomen, maar even goed werd er door anderen heel hard gebruld dat het allemaal maar toneel was en dat de "pearl clutching leftists" flink aan het overdrijven waren. En doch: nu komt er vrijwel elke dag een compleet geschift nieuwsbericht naar boven dat in de meeste andere landen dagenlang het nieuws zou domineren, maar dat in de VS gewoon begraven wordt omdat men al gewend is aan de nieuwe banenenrepubliek of omdat het de dag erna alweer overtroffen wordt door de volgende gekkigheid.

Waar zijn die mensen nu? Kan je dit allemaal nog verdedigen? Dat lijkt me nu toch echt van niet?

Ik ben zeker geen persoon die alle andere politieke meningen afschiet als "gek" of "wereldvreemd" of al van dat. Als een land kiest voor een bepaalde richting via eerlijk verlopen verkiezingen, dan is dat zo. Maar wat daar nu in de VS aan de gang is tart werkelijk alle verbeelding. Bondgenoten destabiliseren met spionage, er lopen daar gemaskerde brigades rond die zich niet moeten identificeren die gewoon mensen van straat plukken, Trump zegt open en bloot dat hij vindt dat hij mag doen wat hij wilt, ... Ik kan hier een lijst maken die meerder threadpagina's vult ondertussen.

Dit is toch niet serieus meer? En nog een grote gradatie erger dan tijdens zijn eerste termijn? Er moeten toch grote hopen mensen zijn die ook vinden dat het veel te ver gaat, maar daar niet voor durven uit komen? Of is men in de VS echt zo apatisch tegenover de politiek dat men dat allemaal niet volgt? En hier op het forum? Wat vinden de Trump fans er van?

Met vrienden zoals dit, wie heeft er nog vijanden nodig?
VRT bericht er nu ook over:

DOGE was ook helemaal niet bedoeld om te besparen, wel om tegenstanders te ontslagen en te vervangen door ja-knikkers, of om gewoon hele departementen die lastig doen af te schaffen.

VRT bericht er nu ook over:
Hopelijk maakt dit de Europese leiders en bevolking eindelijk wakker dat we dringend meer op eigen benen moeten staan. Imo is dit echt wel iets waar we vanuit Europa eens een lijn in het zand mogen voor trekken.

Ik blijf me toch telkens maar weer verbazen over het parcours dat de regering Trump rijdt. Velen hadden dit zien aankomen, maar even goed werd er door anderen heel hard gebruld dat het allemaal maar toneel was en dat de "pearl clutching leftists" flink aan het overdrijven waren. En doch: nu komt er vrijwel elke dag een compleet geschift nieuwsbericht naar boven dat in de meeste andere landen dagenlang het nieuws zou domineren, maar dat in de VS gewoon begraven wordt omdat men al gewend is aan de nieuwe banenenrepubliek of omdat het de dag erna alweer overtroffen wordt door de volgende gekkigheid.

Waar zijn die mensen nu? Kan je dit allemaal nog verdedigen? Dat lijkt me nu toch echt van niet?

Ik ben zeker geen persoon die alle andere politieke meningen afschiet als "gek" of "wereldvreemd" of al van dat. Als een land kiest voor een bepaalde richting via eerlijk verlopen verkiezingen, dan is dat zo. Maar wat daar nu in de VS aan de gang is tart werkelijk alle verbeelding. Bondgenoten destabiliseren met spionage, er lopen daar gemaskerde brigades rond die zich niet moeten identificeren die gewoon mensen van straat plukken, Trump zegt open en bloot dat hij vindt dat hij mag doen wat hij wilt, ... Ik kan hier een lijst maken die meerder threadpagina's vult ondertussen.

Dit is toch niet serieus meer? En nog een grote gradatie erger dan tijdens zijn eerste termijn? Er moeten toch grote hopen mensen zijn die ook vinden dat het veel te ver gaat, maar daar niet voor durven uit komen? Of is men in de VS echt zo apatisch tegenover de politiek dat men dat allemaal niet volgt? En hier op het forum? Wat vinden de Trump fans er van?
Kamala Harris heeft een heel deel van die zaken min of meer voorspeld: zoals National Guard die met wapens rondloopt in steden. Als ik zo zie op Reddit, is er toch wel redelijk wat protest hoor. Maar langs de andere kant: er is een deel dat voor T. heeft gestemd om de Dems te 'ownen', en een deel is ook gewoon cult. T. mag doen wat hij wil, zolang ze er persoonlijk niet door getroffen worden. Alhoewel je ook al posts ziet van mensen die mede door T. zijn beleid hun zaak failliet zien gaan en toch blijven naaste familieleden, zoals ouders, toch aanhangers van T.

Met Newsom is er ook in het Dems kamp een luide stem die actief tegengas geeft door T. te imiteren. Het 'grappige' is dat veel T. fans kwaad zijn over Newsom's manier van communiceren en zijn boodschappen terwijl het dus imitaties zijn van T. zijn manier van communiceren. Maar om een of andere mysterieuze reden zien ze dat niet.

The subreddit Agedlikemilk is ondertussen een ware schat aan posts van hoe ze daar heel gemakkelijk bochten van 180° nemen. Dingen die ze de andere partij verwijten, worden ineens geprezen als hun eigen partij het doet (op dat subreddit is het nu vooral tegen de Republikeinen, maar het is iets waar beide partijen goed in zijn)

Zelf snap ik ook niet goed hoe mensen toch pro-T. kunnen blijven. In plaats van 'drain the swamp' is het alleen maar groter geworden en bijna geen enkele belofte, zoals goedkopere voeding, oorlogen beëindigen is waar gebleken. Maar waarheid en feiten tellen al lang niet meer. Feiten en data die je niet aanstaan verwijder je gewoon en je komt met alternatieve waarheden. En blijkbaar is dat oké voor veel mensen, zelfs in onze contreien.

En dat komt voor een belangrijk deel toch door de bezetting van Duitsland en Japan, wat dan weer het gevolg is van die landen compleet te verslaan ipv onderhandelde vrede.

Mijn punt was vooral dat op het einde van WO1 Duitsland evengoed compleet verslagen was (met iets minder binnenlandse destructie weliswaar).

Maar goed, is wat naast de kwestie hier on uitgebreid op door te gaan. In het geval van Rusland-Oekraïne zal het ofwel een vorm van onderhandelde vrede zijn, ofwel uitputting. Hoe je deftig en duurzaam kan onderhandelen met een wispelturig Amerika op de achtergrond weet ik niet.

Terug
Bovenaan